دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی، عبارت مجذوب کننده ای است، گویی هاله ای از امید و آرزو در آن نهفته است. اما قطعا آنچه در دل بازاریابی اینترنتی وجود دارد از نام آن نیز جذاب تر می باشد!
مراحل دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ شامل 4 کار متوالی است که باید دائم انجام شود.
گام اول: ایجاد ترافیک و کسب مخاطب (acquisition) است.
در این گام، افرادی را از هر جایی که میتوانیم به وب سایت یا رسانه های اجتماعییمان هدایت میکنیم.
هدف این مرحله، این است که افراد جدیدی، دائما با ما آشنا شوند.
گام دوم: جذب (activation) است.
منظور از جذب این است که افراد جدیدی که از تبلیغ یا هر جا و هر روشی، به سایت یا رسانههای اجتماعی ما رسیدند، را تشویق کنیم که یک اقدامی انجام دهند.
مثلا در اینستاگرام ما را فالو کنند. اگر در این مرحله پیج ما را فالو کنند یعنی فرایند جذب بدرستی اتفاق افتاده است.
برای مثال در وبسایت، دادن اطلاعات تماس، پرکردن فرم و یا دانلود ویدیو، نشان میدهد که فرایند جذب را به خوبی انجام دادهایم.
گام سوم: پولسازی (Monetization)
گام سوم در دیجیتال مارکتینگ پولسازی است. منظور از پولسازی، چطور می توان از افرادی که با تبلیغات و یا هر روش دیگری که وارد سایت شده اند و جذب هم شده اند، درآمد کسب کنیم؟ چطور محصولاتی را پیشنهاد بدهیم؟ بفروشیم و سود کنیم؟
گام چهارم: وفادارسازی و حفظ کاربران (retention)
یاید کاری کنیم کخ مخاطب هایی که قبلا از ما خرید کرده اند به کاربران وفادار تبدیل بشوند و دوباره برگردند و ار ما خرید کنند.
خب، پس کل دیجیتال مارکتینگ همین 4 گام است.
هر فعالیتی که به اسم دیجیتال مارکتینگ انجام میدهیم در یکی از این 4 بخش، قرار میگیرد.
اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ را می توان مهم ترین رکن تجارت الکترونیک دانست و شامل مجموعه فعالیت هایی است که در نهایت منجر به فروش محصولات در اینترنت می شود.
منظور از این محصول، صرفا محصول دیجیتالی نیست، بلکه می تواند یک محصول فیزیکی و حاضر در بازار سنتی باشد که به کمک تکنیک های جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری، به فروش فوق العاده ای می رسد.
ابزارهایی که در دیجیتال مارکتینگ و روش نوین تجارت به کمک ما می آیند، رسانه های جدیدی مانند شبکه های اجتماعی، شبکه های ویال بیویی، ایمیل مارکتینگ و غیره هستند.
چرا که امروزه در هر خانه ای پا می گذارید، یا گوشی هوشمند و یا تبلت و لپ تاپ متصل به اینترنت را مشاهده خواهید کرد و ابزارهای جدید تجارت دقيقا در دل این وسایل الکترونیکی تعبیه شده اند و این یعنی شما به کمک دیجیتال مارکتینگ در هر خانه ای حضور خواند داشت؟
چرا باید از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنیم؟
به این دلیل که برای تجارت الکترونیک، تنها داشتن یک سایت در اینترنت اصلا کافی نیست.
گذاشتن تبلیغ در سایت های بزرگ نیز سود چندانی نخواهد داشت. چرا که هم بازدهی آن کوتاه مدت است و هم نیاز به هزینه فراوانی برای درج تبلیغات خواهد بود.
بدتر آنکه اگر تبلیغات هدفمندی در کار نباشد، بازگشت سرمایه ای نیز در کار نخواهد بود و عملا تبلیغات شما بازدهی نخواهد داشت.
اما زمانی که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ را فرا بگیرید و بر آنها مسلط شوید، خواهید توانست بدون هزینه، بر اساس میزان تلاش خود، به سرمایه شگفتی دست یابید. ما نیز همین کار را انجام دادیم و از صفر مطلق شروع کردیم!
اما شما در این مقاله چندین سال تجربه را می توانید با یک بار مطالعه آن به دست آورید. پس فرصت را غنیمت شمرده و با انگیزه به مطالعه ادامه دهید.
شک نداریم چنانچه با دل و جان بخوانید، تاجر موفق دهکده جهانی اینترنت خواهید بود.
به کمک روش های دیجیتال مارکتینگ، برای تجارت خود در هر خانه ای حضور خواندید داشت.
در هر لحظه از شبانه روز همچنین مزایای آن شامل حال مصرف کننده نیز می شود. چرا که باعث می شود مصرف کننده کالا و محصولات با کیفیتی تحویل بگیرد. چون یکی از پارامترهای اصلی در دیجیتال مارکتینگ، ارائه محصولاتی با کیفیت عالی است.
بهترین روش یادگیری دیجیتال مارکتینگ در ایران چیه؟
روش های مخلتفی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.
خودآموز:
- خواندن مقالات سایت های خارجی
- خواندن مقالات سایت های ایرانی
- تماشای ویدیوهای یوتیوب با زبان اصلی و فارسی
- کتاب های فارسی و انگلیسی
دوره آموزشی:
- دیجیتال مارکتینگ علم نوینی است و در ایران رشته دانشگاهی ندارد.
- شرکت در دوره های آموزشی موسسات بصورت حضوری
- استفاده از دوره های آنلاین
کارآموزی:
- هموراه در حال آزمون و خطا باشید.
- در شرکت معتبر کارآموزی کنید.
آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ چطور است؟
- در ایران این مهارت ترند شده است و تقریبا همه کسب و کارها از اهمیت آن آگاه هستند.
- همه کسب و کارها احتیاج دارند.
- برای کسب و کار خودتان ضروری است.
- کلی شغل تخصصی در این حوزه وجود دارد.
- سطوح مختلف شغلی دارد.(از کارمندی تا مدیر دیجیتال مارکتینگ)
- درآمد فریلنسری آن بیشتر است.
- ظرفیت بالای برای درآمد ارزی دارد.
- برای مهاجرت مناسب است.
وب سایت یا معدن طلا (مزیت های داشتن خانه ای در دهکده جهانی)
از آنجا که مباحث این مقاله پیرامون مبحث دیجیتال مارکتینگ می باشد، پیش نیاز آن داشتن یک وب سایت است. برای این منظور در فصل های آتی به چگونگی راه اندازی درست و اصولی یک وب سایت نیز پرداخته شده است
در ادامه شش دلیل قانع کننده ذکر می کنیم تا به شما ثابت شود چرا باید یک سایت اینترنتی داشته باشید تا به گنجینه طلا دست یابیان.
بهترین نقطه جهان را بسازید:
فعل ساختن همواره بسیار زیبا و اميدبخش است. حتما تا به حال از والدين شنیده اید که میگوید چندین سال پیش قصد خرید قطعه زمینی را داشته اند که در حال
حاضر مرکز تهران است و اگر این کار را انجام داده بودند، الان صاحب میلیاردها تومان ثروت بودند ولی افسوس که آن زمان نمی دانستند در آینده چه اتفاقی قرار است رخ دهد.
باید بدانید این قصه ی فردای شما نیز هست. یعنی اگر امروز اقدام نکنید تا کسب و کار آنلاین موفقی را شکل دهيد، چند سال آینده شما نیز با حسرت داستان خود را برای فرزندانتان تعریف خواهید کرد! خرید یک دامنه اینترنتی و اجاره یک فضا برای راه اندازی وب سایت، همچنین تلاش برای توسعه و جذب بازدید کننده دقیقا می تواند جایگاه شما را در اینترنت همانند یک قطعه زمین در مرکز پایتخت ارزشمند بسازد! فرصت را از دست ندهید و این موقعیت را برای خود بسازید.
با امکاناتی که امروزه در اختیار شماست حتی برای شروع نیازی به صرف هزینه نیست و این بسیار لذت بخش تر از تجارت قدیم است. آیا این دلیل کافی نیست برای اینکه همین حالا شروع کنید؟
بخوابید و ثروتمند شويد؛
تکنولوژی بسیاری از قوانین را تغيير داده است. در گذشته باید سخت کار می گردید و گاهی از خواب خود می زدند تا ضرری به وجود نیاید. اما عصر حاضر و پیشرفت تکنولوژی به گونه ای قوانین شگفت انگیزی را خلق کرده که کافی است شروع کنید و در تلاش اولیه تان در استفاده از فناوری های نوین پر قدرت ظاهر شوید و مدل کسب و کار خوبی را پیاده سازی کرده باشید. سپس حتی زمانی که در خواب به سر می برید مشتریان در حال خرید از شما خواهند بود. تصور کنید شب را به راحتی بخوابید و صبح بیدار شوید و ایمیل های فروش را مشاهده نمایید. آیا لذت بخش نیست؟؟
اگر عاشق سفر هستید:
شاید یکی از بزرگترین خونی های زندگی این باشد که به گشت و گذار در اقصی نقاط دنیا بپردازید در حالی که خودتان رنت خود هستند. در گذشته ضروری بود که افراد حتما در محل کار خود حضور داشته باشند و عدم حضور به منزله عدم کسب درآمد و حتی تبلیغات منفي بود، اما در تجارت الکترونیک این محدودیت وجود ندارد. با خیال راحت به هر جای دنیا که دوست
دارید سفر کنید، حتی در طول سفر نیز می توانید کسب و کارتان را توسعه دهید و یا به دیجیتال مارکتینگ بپردازید. هیچ محدودیتی وجود ندارد، هر چه بیشتر مطالب این مقاله را بخوانید بیشتر به این موضوع بی خواهید بود.
ناپلئون هیل می گوید “بیاندیشید و ثروتمند شويد”. امروز به شما می گویم “يخوابيد و ثروتمند شويد”. این نشان می دهد که تکنولوژی نسبت به گذشته راه موفقیت را ساده تر نموده است. کافی است شروع خوب و موفقیت آمیزی داشته باشید تا بخوابیان و ثروتمند شويد! با یک شروع پرقدرت و مدل کسب و کار قوی، حتی زمانی که خواب هستید مشتریان مشغول خرید از شما و افزایش درآمدتان خواهند بود
مقایسه دو شاخه پر طرفدار تجارت الکترونیک و شبکه های کامپیوتری:
این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که توسط کاربران پرسیده می شود. شاید یکی از دلایل آن این باشد که در دو شاخه «تجارت الکترونیک» و «شبکه های کامپیوتری پر درآمد هستند.
با تکیه بر تجربه و با اشراف کامل در هر دو زمینه، به طور قطع، ورود به تجارت الکترونیک را توصیه می کنیم چرا که اولا ورود به شاخه های دیگر مثل شبکه های کامپیوتری مستلزم تهیه رزومه قوی و رسمی است، یعنی شما باید حتما چندین قرارداد و مدرک آموزشی داشته باشید تا کارفرمایان جدید شما را بپذیرند.
اما تجارت الکترونیک نیازی به رزومه کاری ندارد و تخصص محور است.
ثانيا فعالیت در این حوزه نسبت به تجارت الکترونیک با طراحی وب، گاها دارای فعالیت فیزیکی زیادی است. در حالیکه در تجارت الکترونیک بسیار راحت تر می توانید به امور کسب و کارتان بپردازید
حرکت عظیم به سوی وب:
حتی مدیریت شبکه ها به استنای قسمت نصب و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری، اکثرا تحت وب انجام می شود و یا در حال انتقال به این سمت است که این برای عاشقان وب، خبر خیلی خوبی است.
پتانسیل بالا و بازدهی سریع:
رسیدن به بازدی سریع است. چنانچه شما یک شخص فعال و با انگیزه باشید بدون شک در هر شاخه ای که استعداد و تمرکز دارید موفق خواهید بود. اما رسیدن به بازدهی در حوزه تجارت الکترونیک در اغلب مواقع سریع تر از سایر زمینه ها است.
چرا که محدودیت زمان و مکان ندارد. به عنوان مثال اگر شما در یک شهر کوچک زندگی می کنید برای انجام فعالیت در زمینه شیکه لازم است به شهرستان های بزرگ تر سفر کنید که این پروژه ها در آنجا فعال تر و پر رونق تر است.
هر چند که در شهرهای کوچک هم خودتان می توانید با داشتن فکر تجاری این نوع کسب و کار را رونق دهید، اما قطعا برای بازدهی سریع تر لازم است که به شهرهای بزرگ تر بروید. این موضوع در کسب و کار اینترنتی کاملا متفاوت است و شما در هر کجا که باشید، شهر کوچک یا بزرگ فرقی نمی کند، حتی اینکه در کدام کشور زندگی می کنید تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.
می توانید بدون محدودیت، تجارت مد نظر خود را شروع کرده و در صورت رعایت اصول و قوانین این مقاله به درآمد قابل توجهی برسید. برای ما لذت بخش ترین امور، سرگرمی، کار و تجارت در وب است. برای شما چطور؟؟
راه اندازی سایت اینترنتی آسان است اما..
در مطلب قبلی احتمالا نظرثان کاملا به سمت کسب و کار اینترنتی جلب شده است. حال باید بدانید که ورود به عرصه تجارت الکترونیک در ابتدایی ترین گام، نیازمند ایجاد یک وب سایت است
اما اغلب افراد فکر می کنند که صرفا راه اندازی یک سایت اینترنتی کافی است.
باید این واقعیت را بگوییم که راه اندازی یک سایت استاندارد بر مبنای دیجیتال مارکتینگ آن گونه که تصور می شود ساده نیست، چرا که باید بر اساس اصول صحیح طراحی شده و سپس رشد کند و مصداق آن غزل معروف نشود که صائب تبریزی می گوید:
الجون حذارد خشت اول بر زمین معمار کج، ثمر رساند بر فلک باشد همان دیوار کج !
و اما قسمت مهم تر کار، در مراحل بعدی آن یعنی جذب مشتری و بازاریابی اینترنتی است و حتی اگر بهترین سایت را با هزینه های فراوان طراحی کرده باشید، بدون استفاده از روش های بازاریابی دیجیتالی و رسانه های دیجیتال امکان رسیدن به نقطه مد نظر میسر نخواهد شد.
در مجموع باید بگوییم که راه اندازی سایت به خودی خود کار آسانی است و این توجه به استانداردهای دیجیتال مارکتینگ است که کار را پ یاده می کند. شما می توانید خودتان با یک آموزش طراحی سایت شروع کرده و آن را راه اندازی کنید. با مقداری هزینه کنید تا یک سایت برایتان طراحی کنند.
اما چه تضمینی وجود دارد که آن سایت، همان سایت ایده آل برای دیجیتال مارکتینگ و منبع درآمد برای شما باشد؟ پس بدانید در هر صورت، چه خودتان با دانش طراحی وب سایتتان را طراحی کنید، چه این کار را به دیگران بسیارید، اگر در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ تبحر پیدا کرده و آنها را به کار برید، نتایج بسیار درخشانی خواهد گرفت
با مطالعه کامل این مقاله، حداقل اطلاعی که به دست می آورید این است که چنانچه قصد داشتید از یک طراح وب بخواهید برایتان سایتی طراحی کنند، می دانید که آن سایت در زیرساخت باید چه مواردی را رعایت کرده باشد.
می دانید که چگونه با یک طراح وب صحبت کنید تا بداند که ایده آل گرا هستید و انتظار شما از سطح عامه بالاتر است و در نهایت اینکه میدانید آیا با این سیستم و ساختار سایت خود می توانید به آینده تجارتتان در دهکده جهانی اینترنت امیدوار باشید یا خیر.
پس هم اکنون می دانید که راه اندازی یک سایت اینترنتی آسان است، اما
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال
هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد.
اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آنها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هر آنچه که در آن صورت می گیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روش های سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شده اند، عبارتند از:
- به صرفه بودن
- انعطاف پذیر بودن استراتژیها
- قابل گسترش بودن
- امکان پیش برد همزمان تلاش ها در چندین رسانه
- تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
- قابل ردیابی بودن
- قدرتمند بودن
مزایای دیجیتال مارکتینگ
حضور در دنیای دیجیتال به انجام اقدامات آنلاین برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد.
اقداماتی که نسبت به اقدامات بازاریابی سنتی، هزینه کمتری دارند اما مزایای زیادی را برای هر کسب و کاری به ارمغان خواهند آورد و در دراز مدت باعث رشد آن می شوند.
برخی از مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
1. امکان شخصی سازی محتوا
برعکس بنرهای تبلیغاتی سطح شهر با تبلیغات تلویزیونی که برای مخاطبان عام تولید می شوند، تبلیغات دیجیتال را می توان با توجه به روحیات و خواسته های مخاطبان هدف شخصی سازی کرد.
شخصی سازی محتوا برای هر مخاطب یا گروهی از مخاطبان با ویژگی های یکسان، باعث جلب توجه و رضایت مخاطبان می شود و آنها را نسبت به برند شما آگاه و مشتاق تر می کند.
این بهینه سازی می تواند با توجه به سوابق خرید مشتریان با رفتار کاربران در سایت یا موتورهای جستجو انجام شود.
2. بهینه سازی هزینه های بازاریابی
هزینه تبلیغات روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل کسب وکارها باید به دنبال روشی باشند که با هزینه کمتر آنها را به نتایج مطلوب برساند.
برنامه ریزی صحیح و برگزاری کمپین های برنامه ریزی شده بر پایه اصول دیجیتال مارکتینگ هم هزینه کمتری دارد و هم مخاطبان درستی را به سمت محصول یا خدمت شما هدایت می کند.
3. افزایش وفاداری مخاطبان یک برند
دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما میدهد تا ارتباط نزدیک تری با مشتریان محصول یا خدمت خود برقرار کنید و از نیازها، مشکلات یا رضایتمندی هایشان مطلع شوید.
شما می توانید هر از چندگاهی کمپین هایی برگزار کنید و در آنها از مشتریان خود بابت همراهی و پشتیبانی شان تشکر کنید. با این کار به مخاطبتان می فهمانید که برای او ارزش قائل هستید و او را نسبت به برند خود وفادار خواهید کرد.
4. افزایش میزان فروش آنلاین
انجام اقدامات بازاریابی و تبلیغات دنیای دیجیتال افراد را به خرید در فضای دیجیتال تشویق می کند.
پس اگر برای فروش کالا یا خدمت خود از وبسایت یا صفحه اینستاگرام استفاده می کنید، تبلیغات دیجیتال می تواند بازدید فروشگاه اینترنتی شما را بالا ببرد و باعث بیشتر شدن میزان فروش شود.
5. ارائه محصولات در مقیاسی بزرگتر
بازاریابی سنتی نیاز به فعالیت های میدانی دارد و پیاده سازی این دسته از فعالیت ها در مقیاس کلان به نیروی انسانی و بودجه زیادی نیاز خواهد داشت.
به همین دلایل، امکان ارائه محصولات در مقیاس بزرگ برای کسب و کارهای کوچک فراهم نیست ولی دیجیتال مارکتینگ این امکان را به طور مساوی در اختیار تمام کسب وکارها، فارغ از سایز با بودجه ای که در اختیار دارند، قرار میدهد.
بازاریابی در فضای دیجیتال، به کسب و کارهایی که در شهرهای کوچک فعالیت می کنند یا بودجه کمی برای فروش حضوری محصولات خود دارند، این امکان را میدهد تا محصولات خود را در مقیاس بزرگتری ارائه کنند و توجه گروه گسترده تری از افراد را به خود جلب نمایند.
6. شگل گیری یک شبکه ارتباطی صمیمی و قوی با مخاطبان کسب و کار
دیجیتال مارکتینگ به ایجاد یک ارتباط صمیمی و نزدیک بین کسب و کار و مخاطبان آن اهمیت زیادی می دهد.
به همین دلیل هم پشتیبانی آنلاین و داشتن صفحه فعال در شبکه های اجتماعی گوناگون یکی از آن چیزهایی است که کسب و کارهای آنلاین نباید هرگز فراموش کنند.
شکل گیری ارتباطی صمیمی و قوی میان مخاطبان با برند شما یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ است که بازاریابی های سنتی هیچ وقت نمی توانند از آن برخوردار شوند.
انواع روش های دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی)
وقتی وارد دنیای وب می شوید اولین کاری که به سراغ آن می روید و آن را از بازار سنتی فراگرفته اید، درج تبلیغات در سایر سایت ها است که به نسبت بزرگی سایت میزبان تبلیغ و تعداد بازدید کنندگانش ممکن است نیازمند صرف هزینه های زیادی باشد.
اما نوشتن این مقاله «دیجیتال مارکتینگ» این است که یاد بگیرید چگونه با استفاده از ابزارها و رسانه های موجود، به صورت رایگان و مهم تر از آن به صورت هدفمند به جذب بازدید کننده بپردازید. بازدید کنندگانی که با استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ به سمت شما جذب می شوند، نسب به بازدید کنندگانی که با استفاده از آگهی تبلیغاتی می آیند، اعتماد بسیار بیشتری به سایت شما خواهند داشت.
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از ابزارها و فعالیت هاست که در نهایت منجر به جذب بازدید کننده هدفمند می شود. در اینجا قصد داریم به تعدادی از روش های دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم با این هدف که ذهنیت مناسبی در شما شکل بگیرد و بدانید که دیجیتال مارکت یک ابزار با یک راهکار نیست و شامل چندین و چند راهکار و روش مختلف است که شاید روز به روز به آن افزوده شود.
اینکه می گوییم شاید روز به روز روش هایی به آن افزوده شود به این دلیل است که اگر چندین سال پیش قصد داشتید بازدید کننده جذب کنید، به سراغ شبکه های اجتماعی نمی رفتید، در آن زمان این شبکه ها رونق امروز را نداشتند و گرایش کاربران وب بیشتر سمت وب سایت شما بتواند تا شبکه های اجتماعی.
اما امروزه تقریبا هر فردی در هر قشری از جامعه، کاربر یک شبکه اجتماعی است.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
فعالیت هایی که در عرصه دیجیتال مارکتینگ صورت می گیرند، بسیار گسترده هستند. به طوری که هر یک از شاخه های دیجیتال مارکتینگ به تنهایی یک دانش و مهارت جداگانه به حساب می آیند که متخصص شدن در آنها نیازمند سال ها یادگیری و کسب تجربه است. مهم ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- بازاریابی محتوا
- سئو
- سوشال مديا مارکتینگ
- تبلیغات آنلاین و اینترنتی
- آنالیز داده ها
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی ویدیویی
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات درون اپلیکیشن
- ارسال پوش نوتیفیکیشن
- انتشار رپورتاژ آگهی
در ادامه مهم ترین و معروف ترین آن ها را که تحت عنوان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته می شوند، به شما معرفی خواهیم کرد.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکترها برای موفق شدن و رسیدن به نتایج مطلوب، نیاز دارند تا از ابزارهای دیجیتال بهره ببرند و برای جلب توجه افراد نسبت به برند یا فروش بیشتر محصول یا خدمت از تمامی کانال های ممکن استفاده کنند. در ادامه مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد:
1. سئو (SEO) در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سئو در دیجیتال مارکتینگ را می توان جادو و قلب تپنده دیجیتال مارکتینگ Digital marketing دانست. زمانی که هیچ کدام از ابزار موجود نبودند، موتورهای جستجو فعالانه حضور داشتند و سئو که به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است نقش مهمی در موفقیت سایت ها داشت.
سئو در واقع قدم نخست در نقشه موفقیت شما در تجارت الکترونیک است و به صورت ریشه ای باید در سایت شما رعایت شود تا بتوانیان پلکانی رشد کنید و با اتکا به تلاش خود و بدون هیچ گونه هزیشهای بازدید کننده های هدفمند را جذب نمایید. در فصل مربوطه به طور مفصل به آموزش این مبحث مهم خواهیم پرداخت.
ضمنا جهت درک بهتر نکات عملی، قسمت هایی به صورت ویدیو تهیه شده که می توانید به صورت رایگان از سایت میهن لرن دانلود و مشاهده نمایید.
2. بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بیل گیتس می گوید: «محتوا پادشاه است!» بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوای تخصصی در راستای محصولات و خدمات تا به واسطه آن، مردم به مشتریانی تبدیل شوند که به شما اعتماد فراوانی دارند. چرا که از محتوایی که به آنها ارائه داده اید به تخصصتان پی می برند، مهم ترین مزیت بازاریابی محتواء هدفمند بودن آن است.
اگر به عنوان مثال زمینه کاری شما طراحی وب باشد و یا انجام تبلیغات، کاربرانی جذب کنید که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، هیچ کار مفیدی انجام نداده اید. بازاریابی محتوا دقيقا راه حل این مشکل است. ارتباط بازاریابی محتوا و سئو بسیار نزدیک است و پیشنهاد می کنیم این دو فصل را به عنوان مهم ترین فصل ها در نظر گرفته و در اولویت انجام قرار دهيد.
3. بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
یکی از قدیمی ترین و در عین حال ماندگارترین ابزار دیجیتال مارکتینگ بازاریابی ایمیلی است. بدون شک غمگی با آن آشنا هستید، چرا که اینها کسی نیست که در آن ایمیل پیشنهاد محصول نباشد.
اما نکته ای وجود دارد که باید در مورد آن شفاف سازی شود. برخی افراد فکر می کنند دوران ایمیل مارکتینگ به پایان رسیده، اما این طور نیست.
ایمیل همیشه بوده و خواهد بود، بر خلاق در شبکه اجتماعی که امروز محبوب است و فردا شاید بنا به هر دلیلی در کشور ما یا عدم محبوبیت مواجه شود.
اگر به صندوق ورودی ایمیل خود نگاه کنید، ایمیل های تبلیغاتی سایت های بزرگی همچون دیجی کالا را مشاهده خواهید کرد و احتمالا بارها ترغیب شده و بر همین اساس خرید خود را انجام داده اید.
اگر شیوه صحیح بازاریابی از طریق ایمیل را بلد باشیاء هم یک روش رایگان برای دیده شدن بیشتر در اختیار دارید و هم می توانید در بازه بسیار کوتاه فروش های عالی داشته باشید.
اما باید بدانید چگونه اعضای هدفمند جذب کنید، حتی اگر با این روش هزار نفر عضو هدفمند بگیرید بسیار سودمندتر است نسبت به حالتی که مبلغی را به وب سایت های تبلیغاتی بپردازید تا تبلیغ شما را به چند میلیون نفر ارسال می کنند. در این نوع از مارکتینگ باید دوست مخاطبین خود باشید و ارسال ایمیل را به حالت آزاردهنده ای انجام ندهید.
چرا که همه ما از ایمیل استفاده می کنیم و می دانیم که مزاحمت از طریق ایمیل یا همان اسپم چقدر آزاردهنده است. پس آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نباید بپسندی
4. بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نسل امروز وب را می توان به نام شبکه های اجتماعی نام گذاری نمود. چرا که به ندرت شخصی پیدا می شود که در هیچ یک از شبکه های اجتماعی مطرح عضویت نداشته باشد. تقريبا اغلب مردم دارای گوشی هوشمند هستند. گسترش و نفوذ این گونه دیوایس ها باعث هر چه قدرتمندتر شدن تجارت الکترونیک شده است.
در دل هر دیوایس هوشمند اعم از تبلت، موبایل و غیره یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی جای دارد. این گونه می توان به نقش موثر شبکه های اجتماعی در عصر دیجیتال پی برد.
کافی است یک محتوای ویروسی و جذاب تولید کشید، حتی یک روز نیز زمان نمی برد که در بین هزاران نفر دست به دست چرخیده و تبلیغات فراوانی را برایتان منجر شود.
این روزها حتی کسب و کارهایی را مشاهده می کنیم که سایت ندارند و مستقیما در بستر شبکه اجتماعی به صورت رایگان تجارت خود را راه انداخته و مشغول فروش های میلیونی هستند. البته صرف اتکا به شبکه های اجتماعی کاری بسیار اشتباه است. هیچ شبکه اجتماعی نبوده که همواره دوام داشته باشد در حالی که یک سایت متعلق به شما در صورت پشتیبانی و رسیدگی مناسب همواره مداومت خواهد داشت
5. بازاریابی ویدیویی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در کنار سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، این نوع بازاریابی را نیز نباید دست کم گرفت، چرا که اگر بررسی کنید به قدرتمندی بسیار بالای شبکه های اجتماعی که این روزها تقريبا نقش تلویزیون اینترنتی دارند بی خواتياد برد. به عنوان مثال خودتان روزانه چقدر به مشاهده فیلم های موجود در سایت آپارات می پردازید یا چقدر از یوتیوب به عنوان یک مرجع بروز در بحث انواع فیلم ها مثل سرگرمی، آموزشی، خبری و غیره استفاده می کنید. حتی گفته می شود به زودی آپارات جایگزین تلویزیون خواهد شد.
البته بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ زمانی حداکثر نقش خود را ایفا می کند که فیلم های تبلیغاتی عالی تهیه کنید. این روش را ما در سایت میهن لرن به صورت گسترده انجام داده و بازخورد بسیار مناسبی را دریافت نمودیم. ویدیوی تولیدی شما باید آن قدر
پرمحتوا و جذاب باشد که همچون یک ورودی در بین مخاطبان ترویج یابد. تمرکز روی شبکه های ویدیویی بر محبوبیت شما خواهد افزود و گزینه مناسبی در جهت برندسازی است.
6. تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click که PPC نیز نامیده می شود، روشی برای جذب کاربر و یکی از انواع تبلیغات عملکردی است.
در این روش شما باید به دنبال یک شرکت تبلیغاتی باشید که سایت، کالا یا خدمت شما را در جایگاه های مشخصی تبلیغ کند. شما نیز موظف هستید به ازای هر کلیکی که به روی این تبلیغات انجام می شود، هزینه ای به ناشر تبلیغ بپردازید.
گوگل ادز یکی از معروف ترین انواع تبلیغات کلیکی در سطح بین المللی است. استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می تواند بر افزایش آگاهی از برند یا بیشتر شدن تعداد علاقه مندان به محصول یا خدمت شما با فروش بیشتر، تاثیر مثبت بگذارد.
7. تبلیغات درون اپلیکیشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اهمیت اپلیکیشن ها در زندگی روزمره ما، روز به روز در حال افزایش است. به نحوی که امروزه اپلیکیشن ها تبدیل به رسانه مناسبی برای تبلیغات شده اند و کسب و کارهای بسیاری برای تبلیغ محتوای خود به سراغ تبلیغات درون اپلیکیشنی می روند.
این گروه از تبلیغات، امکان بررسی قدم به قدم داده ها و تارگت کردن گروه خاصی از مخاطبان را در اختیار تبلیغ دهندگان قرار میدهند. امکاناتی که بهره وری از آنها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ارزش زیادی را برای کسب و کار به ارمغان می آورد.
8. تبلیغات عملکردی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تبلیغات عملکردی به آن دسته از تبلیغات گفته می شود که در آنها تبلیغ دهندگان تنها به ازای انجام فعالیت خاصی، به شبکه های تبلیغاتی هزینه پرداخت خواهند کرد.
روشی که در آن نظارت بر روند پیاده سازی تبلیغات و بهینه سازی کانال های تبلیغاتی راحت تر است، ریسک پایین تری دارد و بازگشت سرمایه در آن قطعی تر از تبلیغات سنتی است.
تبلیغات CPA (کمپین های پرداخت به ازای اکشن) یا CPI (پرداخت به ازای نصب) در این دسته از تبلیغات جای می گیرند.
9. ارسال پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکشن یکی از ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ است که هنوز هم بسیاری از کسب و کارها به سراغ استفاده گسترده از آن نرفته اند.
در این روش، مجموعه ای از پیام ها به صورت نوتیفیکشن برای کاربر ارسال می شود.
پیام هایی که ممکن است شامل محتوای تبلیغاتی باشند یا به قصد برگرداندن کاربر به سایت یا اپلیکیشن و وسوسه او برای استفاده دوباره از سرویس موردنظر، طراحی شوند.
10. انتشار رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
رپورتاژ یکی از بروزترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و سئو است که می تواند آثار مثبتی بر شرایط سایت شما از نظر تعداد بازدیدکننده و رتبه بندی گوگل داشته باشد.
رپورتاژ که در لغت به معنی یک آگهی تبلیغاتی است، نوشته می شود تا شما را به گروه جدیدی از مخاطبین معرفی کرده و به شما در کسب اعتبار بیشتر در بازار کمک نماید.
در آخر این شما هستید که باید از میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، بهترین و مناسب ترین آنها را برای کسب و کار خود برگزینید.
این انتخاب باید بر پایه آزمون و خطا و با توجه به نوع و حیطه فعالیت شما انجام شود.
البته لازم است این موضوع را نیز به شما گوشزد کنیم که انتخاب یک استراتژی و ادامه دادن با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مشخصی در تمام طول مسیر، صحیح نیست.
شما برای موفقیت لازم دارید تا هر از چندگاهی چیزی به ابزارهای خود اضافه یا از آنها کم کنید.
6. مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن
شبکه های اجتماعی یکی از آن ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که بر میزان آگاهی از برند، تولید لید و بالا بردن ترافیک وبسایت آثار مثبتی دارد. یک دیجیتال مارکتر وظیفه دارد تا از میان شبکه های اجتماعی موجود بهترین مناسب ترین و پر بازده ترین رسانه ها را برای فعالیت کسب و کار خود انتخاب کند. توییتر، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و یوتیوب نمونه هایی از شناخته شده ترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند.
۷. تبلیغات در شبکه های اجتماعی
این روزها شبکه های اجتماعی نقشی چندگانه در زندگی مردم بازی می کنند. افراد زیادی از سراسر جهان برای یافتن پاسخ سوالات خود، خرید و فروش اجناس گوناگون، برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، گذران اوقات فراغت یا یادگیری مهارت های جدید به سراغ شبکه های اجتماعی می روند و همین تعامل زیاد، شبکه های اجتماعی را به بستری مناسب برای برگزاری کمپین های تبلیغاتی تبدیل کرده است.
اگر دیجیتال مارکتر یک مجموعه بتواند بهترین و پربازده ترین شبکه اجتماعی و کانال تبلیغاتی را براساس نوع کالا یا خدمت مجموعه انتخاب کند، موفقیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی تضمین شده خواهد بود.
یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟
مدیران دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارند برای برگزاری کمپین های بازاریابی که به معرفی شرکت و محصولات یا خدمات آن و افزایش میزان فروش منجر می شود، برنامه ریزی کنند و پس از شروع کمپین، مدیریت آن را به عهده بگیرند. همچنین بخش قابل توجهی از کار مدیر دیجیتال مارکتینگ یا سایر دیجیتال مارکترهای شرکت، پس از پایان یافتن یک کمپین بازاریابی، آغاز می شود.
آنها باید نتایج بدست آمده را تحلیل کنند و از آنها متوجه شرایط حاکم بر بازار، کیفیت کانال تبلیغاتی، کیفیت کاربران ورودی و … شوند. این کار به آنها در بهینه سازی اقدامات آتی و افزایش احتمال موفقیت در کمپین های بعدی کمک می کند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می شود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سالهای اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت افزایش چشمگیری داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است. در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب و کار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر می شود.
چگونه دیجیتال مارکتر شویم
دیجیتال مارکتر باید با بازاریابی، تجارت، ارتباطات و فناوری های دیجیتال آشنا باشند. شما باید خلاق، استراتژیک و تحلیلی باشید. بسیاری از کارفرمایان افراد دارای مدرک لیسانس در رشته بازاریابی و It و کامپیوتر را ترجیح می دهند، اما در صورت داشتن مهارت های مناسب، مدرک همیشه لازم نیست. گذراندن دوره کارآموزی در شرکت ها برای داوطلبان مفید است. مهارت های مورد نیاز در حرفه دیجیتال مارکتینگ:
- ارتباطات
- تجزیه و تحلیل داده ها
- آشنایی با تجزیه و تحلیل های بازاریابی
- بازاریابی رسانه های اجتماعی
- ایجاد محتوا
۱- اصول و پایه بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید
۲- با مدلهای مختلف بازاریابی آشنا شوید.
۳- بهینه سازی (SEO) و بازاریابی (SEM) موتور جستجو را یاد بگیرید
۴- تبلیغات PPC را به شکل کامل فرا بگیرید
۵- بازاریابی شبکههای اجتماعی
۶- تسلط بر کیورد ریسرچ
۷- آشنایی با بازاریابی محتوایی
۸- بازاریابی ایمیلی
۹- افیلیت مارکتینگ
۱۰- آشنایی با فتوشاپ
۱۱- آشنایی با طراحی سایت و CMSها
۱۲- در طراحی و تحلیل کمپینها حرفهای شوید.
۱۳- گواهینامههای دیجیتال مارکتینگ داشته باشید
۱۴- هر روز مطالعه کنید و دانشتان را به روز نگه دارید.
۱۵- روابط عمومی خود را بالا ببرید
۱۶- مهارت مدیریت تیم را در خود تقویت کنید
سوالات و نظرتان را پایین همین مقاله برایمان ارسال نمایید. در اسرع وقت به سوالات شما کاربران گرامی سایت زوم کد پاسخ داده میشود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
21 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سلام
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه ای از تکنیک ها از جمله بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و غیره است. در حالی که سئو در واقع یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری های بیشتر از طریق موتورهای جستجو می باشد
موفق باشید.
روش های کسب در آمد از سایت چیه؟
به طور مرسوم از سه روش فروش محصولات فیزیکی، فروش محصولات دیجیتالی و درج تبلیغات در سایتها کسب درآمد می شود. در فروش محصولات فیزیکی، صاحب کسب و کار محصولاتی دارد که پس از دریافت پول، به صورت فیزیکی برای مشتری ارسال می کند. در این حالت نیازی نیست محصول فیزیکی باشد و حتی محصولات دیجیتالی را نیز می توان به صورت پستی ارسال کرد. در فروش دیجیتالی که در عصر حاضر اکیدا توصیه می شود، صاحب کسب و کار به فروش دانش و اطلاعات خود می پردازد. این روش بهترین شیوه است، چرا که اولا سود خالص دارد و دوما سریعا توسط مشتری در صفحه سایت یا ایمیل قابل دریافت است و سوما هیچ هزینه ارسالی را شامل نمی شود. سومین شیوه کسب درآمد، اجاره پلن های تبلیغاتی به دیگر سایت ها است.
دیجیتال مارکتر چه مهارت هایی باید داشته باشه؟ پیشاپیش ممنون از پاسخ گوییتون.
سلام. دیجیتال مارکتر باید بتواند Kpi و استراتژی تعریف کند. باید با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشد. توانایی مدیریت تیم و ارتباط با افراد مختلف را داشته باشد. همچنین با علم مارکتینگ آشنا باشد.
موفق باشید.
در مقاله ای با کلمه کلیدی “دیجیتال مارکتینگ” “بازاریابی دیجیتال” و “بازاریابی اینترنتی” که مترادف هستند هم جز چگالی به حساب میان یا فقط دیجیتال مارکتینگ حساب میشه؟
سلام
برای محاسبه چگالی، هر کلمه یا عبارت رو جداگانه در نطر میگیریم. و مترادف هاشو در نظر نگیرید.
یعنی فقط کلمه ی اصلی معیار هستش. و در مقاله چندین بار از مترادف ها استفاده میکنیم.
موفق باشید.
آیا تعداد زیاد پلاگین سایت باعث کندی سایت میشه؟
سلام
بله مسلما باعث کندی سرعت سایت میشه.
اما یکسری از پلاگین ها لازم است که نصب بشه. اگه هاستتون خوب باشه شاید 50 تا 60 پلاگین خوب هیچ مشکلی جدی برای سایت به وجود نیاره. پس خیلی جای نگران تعداد پلاگین نباشید.
موفق باشید.
سلام و خسته نباشید جناب حسینی و تیم زوم کد
ما حدود دو سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنیم و همیشه هم از مطالب آموزشی شما بهره بردایم. سوالی که خدمت شما داشتم اینست که اولویت ما در کسب و کار اینترنتی باید برروی چه موضوعاتی باشد؟ چطور میشه متوجه شد که رقبای ما چقدر درآمد دارن؟ ممنون میشم توضیح بدید.
اگ بخواهیم یه مدیر دیجیتال مارکتینگ باشیم و استراتژی بچینیم، آیا باید تمام شاخه های دیجیتال مارکتینگ رو مسلط باشیم؟ یعنی هم سئوکار باشیم؟ هم طراحی سایت بلد باشیم؟ هم الگوریتم های شبکه های اجتماعی مختلف رو بدونیم؟
سلام. خیر. شما بعنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با مباحث این حوزه آشنایی داشته باشید. برای مثال نیازی نیست تمام جزئیات سئو و الگوریتم های جدید گوگل و یا شبکه های اجتماعی را به روز باشید، این کار را به سئو کارتان میسپارید. بعنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید KPI تعریف کنید و استراتژی دقیقی را مشخص کنید. باید علم استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بدانید. و بعنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ علم مدیریت بدانید تا بتوانید تیم تان را مدیریت کنید.
موفق باشید.
در خصوص تبلیغات انلاین نیتیو و بنری و کلیلکی کدام موثر تر هستند؟ آیا ایمیل مارکتینگ مهم هست یا تبلیغات آنلاین؟
سلام در دیجیتال مارکتینگ هیچ نسخه ی از قبل نوشته شدهای وجود ندارد! در هر بیزینسی با توجه به نوع محصول، بازار هدف و مخاطبینش و نسبت به رقبا کانال های بازاریابی مختلفی را استفاده میکنیم. و معمولا اینها را با آزمون و خطا پیدا میکنیم. یعنی هیچ نسخه از پیش نوشته شدهای وجود ندارد.
برای مثال اگر مخاطبین شما دانشجویان و یا مدیران کسب وکار است ایمیل مارکتینگ می تواند کمک کند. پس با توجه به مخاطبین میتوان چنل بازاریابی را انتخاب کرد. پس نمیتوان گفت کدام بهتر است و کدام رو استفاده کنید. در دوره طراحی کمپین و تدوین استراتژی تمام نکات رو یاد خواهید گرفت. یاد خواهید گرفت که چطور آنالیز کنید. چطور کمپین تست رو اجرا کنید. چطور بودجه اختصاص بدید و چطور مدیریت و بهینه سازی کنید. که در نهایت متوجه شوید کدام یک بیشتر بازدهی دارد تا از آن استفاده کنید.
موفق باشید.
آیا یادگیری دیجیتال مارکتینگ در رشد استارت آپ کمک میکنه؟
سلام
بازاریابی قلب تپنده کسب وکار است. امروز کسب و کارها بدون بازاریابی خیلی زود شکست خواهند خورد. مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ باید جزو فعالیت های روزانه هر کسب و کار فعال باشد. چنانچه محصولتان را بازریابی نکنید پس چطور میخواهید فروش ایجاد کنید؟ پس بازاریابی و یادگیری دیجیتال مارکتینگ پایه مهم بیزینس است.
موفق باشید.
معیارهای موفقیت در دیجییتال مارکتینگ (KPI) چیه؟ از کجا متوجه بشیم که در مسیر درستی هستیم؟
سلام
برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید معیارهای دقیقی در نظر بگیرید. این معیار ها با توجه به نوع رسانه شما میتواند متفاوت باشد. برای مثال اگر از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده میکنید، تعداد لایک، کامنت، تعداد فالوور جدید و… را میتوان بعنوان kpi در نظر گرفت.
دیجیتال مارکتینگ به 4 بخش تقسیم میشود. جذب، تبدیل، فروش و وفادارسازی مشتریان.
هر بخش شاخص های مرتبط به خود را دارد. برای بخش جذب، میتوان تعداد افراد جدید، را بعنوان شاخص عملکرد در نظر بگیرید.
برای بخش تبدیل، ثبت نام در سایت، پر کردن فرم، کامنت گذاشتن، تماشای ویدیو در صفحه محصول و یا هر اقدامی که مد نظر شماست.
برای بخش فروش، تعداد فروش و میانگین فاکتورها را در نظر بگیرید.
برای وفادارسازی هم میتوان برگشت کاربران قدیمی و همراهی کردن و تعامل برقرار کردن و خرید مجدد را در نظر گرفت.
موفق باشید.
وقتی هم کار میکنم و درس میخونم در طول روز چقدر زمان برای سئو سایت بزارم اوکیه؟
سلام
پروژه مشخص میکنه چقدر زمان نیاز داره. وقتی میخواهید با کلمه “خرید لب تاپ” بیایی بالا یه نفر فول تایم هم باشی نمیتونی و باید تیم داشته باشی. پس بستگی به حوزه ای دارد که در آن فعالیت میکنید. هرچقدر پررقابتتر باشد، نیاز به زمان و انرژی بیشتری است.
موفق باشید.