بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل و انواع کانتنت مارکتینگ
بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از زیرمجموعههای مهم دیجیتال مارکتینگ است.
البته باید بر این نکته تأکید کنیم که با وجود جوان بودن اصطلاح بازاریابی محتوا، استفاده از محتوا برای بازاریابی اتفاق تازهای نیست.
اما با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند و یک رشتهی تخصصی مطرح شد و توانست جایگاه ویژهای را در میان فعالان حوزهی دیجیتال به خود اختصاص دهد.
بازاریابی محتوا چیست؟
این تعریفی است که مؤسسه بازاریابی محتوا ارائه کرده است و جامعه بین المللی کارشناسان بازاریابی آن را به رسمیت شناخته است.
تعریف بازاریابی محتوا از زبان کارشناسان
کارشناسان، بازاریابی محتوا را به روش های دیگری نیز تعریف کرده اند، از جمله:
تعریف بازاریابی محتوا – کیت بلانچارد
تعریف بازاریابی محتوا – سی.سی چاپمن
تعریف بازاریابی محتوا – هیدی کوهن
تعریف بازاریابی محتوا – کلی هونگرفورد
تعریف بازاریابی محتوا – ربکا ليب
تعریف بازاریابی محتوا به دیدگاه و پیشینه نویسنده نیز بستگی دارد؛ اما قوانین بازاریابی محتوایی خوب و اصول و استراتژی های ضروری در بیشتر اوقات بسیار به هم شبیه هستند.
یکی از شباهت های اصلی تمام شیوه های مختلف بازاریابی محتوایی این است که تجربه و نیازهای مشتری، اولویت ها و مسائل افراد و به اصطلاح مخاطبان هدف در محوریت قرار دارد.
استفاده اصولی از محتوای خوب، مثل یک رشته در تمام فعالیت های بازاریابی امتداد می یابد. محتوای مفید در همه جا ضروری است؛ بنابراین استفاده هوشمندانه از آن نیز بسیار مهم است.
بازاریابی محتوا بازاریابی به شیوه روایتگری است که اطلاعات مفید را، زمانی که مشتری به دریافت آن علاقه دارد، به روشی جالب و نه به روش فروشندگان در اختیار او قرار می دهد. با این روش، اطلاعات مفید از آشفتگی های تبلیغاتی که مصرف کنندگان نادیده می گیرند یا با تردید به آنها می نگرند، عبور می کند و مشتری های احتمالی را به آرامی ترغیب و به خریداران و عموم مردم کمک می کند.
حتی اگر بازاریابی محتوایی نوآوری بدیعی در حرفه بازاریابی به نظر برسد، در عمل صرفا تکنیک جدیدی برای انتقال همان اطلاعاتی است که مصرف کنندگان همواره می خواسته اند درباره محصولات و خدمات داشته باشند. قدرت و تأثیرگذاری این روش با ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی امروزی و دیگر وسیله ها به شکل فزایندهای بهبود یافته است.
مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوایی
گاهی اوقات، وقتی از بازاریابی محتوا سخن به میان می آید، پدیده ای جدید و مبتکرانه تصور می شود که مخصوص اینترنت طراحی شده است؛ اما تاریخ، این حرف را تأیید نمی کند.
بازاریابی محتوا موفقیتی است که ریشه در گذشته دارد و حرفه تجربه شده ای است که سابقه ای طولانی تر از انتظارات ما دارد. | بازاریابی محتوا قدمتی ۱۲۰ ساله دارد و با ماجرای تولید کننده بیکینگ پودر شروع می شود که کتابی کاربردی و بنیادی در زمینه آشپزی منتشر کرد.
اغلب درباره بازاریابی محتوایی یا همان تولید و اشتراک گذاری محتوای رسانه ای و خبری، که شرکت ها برای جذب مشتری انجام می دهند، مطالبی می خوانیم یا میشنویم. طبیعی است که تصور کنیم با پدیده جدیدی مواجه هستیم که مخصوصا برای انتقال پیام از طریق رسانه های اجتماعی طراحی شده است. اما بیایید به اینفوگرافیکی که مؤسسه بازاریابی محتوا تهیه کرده است و تاریخچه بازاریابی محتوا را به اختصار نشان میدهد، نگاهی بیندازیم.
همان طور که ملاحظه می کنیم، بازاریابی محتوا به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست؛ بلکه تاریخچه ای طولانی دارد. نوعی راهبرد مؤثر و مطمئن در بازاریابی است که برندهای متعددی با بهره گیری از آن برای خود اعتبار کسب کرده اند یا اعتبار خود را تثبیت کرده اند.
گرچه نوع محتوایی که امروزه برندها تولید می کنند با آنچه یکصد سال پیش توزيع میشد، تفاوت فراوانی دارد، مفهوم اصلی ماهیت خود را حفظ کرده است.
تاریخچه بازاریابی محتوایی – جان دیره
سال ۱۸۹۵، جان دیره، تولید کننده ماشین آلات کشاورزی، مجله فارو را به این امید راه اندازی کرد که به مرجعی برای مشتریانش تبدیل شود. مجله فارو مجله ای انباشته از پیامهای تبلیغاتی، با هدف معرفی خدمات شرکت و فروش مستقیم تجهیزات جان دیره نیست، همان کاری که کاتالوگ انجام می دهد؛ بلکه درباره چگونگی حل وفصل مشکلات روزمره کشاورزان و افزایش بازدهی فعالیت آنها اطلاعاتی را در اختیارشان قرار میدهد.
مجله یادشده را روزنامه نگاران صاحب فکر و داستان نویسان و طراحان گسترش دادند و محتوای آن موضوعاتی را تشکیل می داد که برای کشاورزان اهمیتی زیادی داشت.
مجلة فارو که اولین نشریه سفارشی، یعنی ابتدایی ترین نمونه بازاریابی محتوا محسوب می شود، همچنان منتشر می شود و ۱.۵میلیون خواننده در چهل کشور، با دوازده زبان مختلف به آن دسترسی دارند.
جان دیره را اغلب اولین کسی میدانند که از بازاریابی محتوا به مثابه بخشی از فرایند درازمدت کسب و کار استفاده کرد.
تاریخچه بازاریابی محتوا – نایک
سال ۱۹۶۶، بیل باورمن، بنیانگذار شرکت نایک، بعد از دیدار از باشگاه دوی آهسته در نیوزیلند، کم کم به ارزش این ورزش به مثابه فعالیت سنتی برای تناسب اندام پی برد؛ بنابراین کتابچه ای درباره دوی آهسته منتشر کرد که زمینه ساز آشنایی امریکایی ها با این ورزش شد.
این کتابچه نوزده صفحه ای با عنوان دوی آهسته را باورمن و یک متخصص قلب باتجربه نوشتند تا به مردم عادی امریکا کمک کنند با دویدن به تناسب اندام برسند و هدفشان این نبود که کفش های خود را به فروش برسانند. کار باورمن، علاوه براینکه بین او با دیگر ورزشکاران حرفه ای ارتباط نزدیکی به وجود آورد، در دهه ۱۹۷۰ چنان رونقی به ورزش دو بخشید که نفع آن آشکارا متوجه شرکت نایک شد.
در کتابچه دوی آهسته هرگز به کفش های نایک اشاره نشده بود. نیازی به این کار نبود؛ چراکه محتوای عالی به تنهایی حرکت های بزرگی می آفریند. محتوا حرکت ایجاد می کند؛ زیرا هدف اصلی آن انتشار ایده و تنظیم رفتار مصرف کننده است.
استراتژی نایک بر نیازی مبتنی بود که احساس شده بود. این نیاز در ابتدا داشتن کفش های بهتر برای دویدن نبود؛ بلکه نیاز اولیه، خود دویدن آهسته بود. با ریشه دارشدن گرایش به دوی آهسته، نیاز هم تغییر کرد و خود «کفشهای دو» به نیاز تبدیل شد. هدف اصلی باورمن ترویج ورزش و ایده ای بود که به آن باور داشت. احتمالا نایک بدون بازاریابی محتوا چیزی نبود که امروز از آن سراغ داریم.
تاریخچه بازاریابی محتوایی – آگوست اوتکر
در سال ۱۸۹۱، آگوست اوتكر بسته های کوچک محتوای بیکینگ پودر خود، با نام باکین را به همراه دستورالعملی که بر پشت بسته چاپ کرده بود، به فروش رساند. وی سال ۱۹۱۱، کتابی در زمینه آشپزی منتشر کرد که در صد سال گذشته بارها به روز شده و حالا یکی از کتابهای آشپزی پرفروش است که بیش از ۱۹ میلیون نسخه از آن منتشر شده است.
تمام دستورالعملها، ابتکار آشپزخانه آزمایشی شرکت اوتکر است و در قالب کتابی آموزشی نوشته شده و آشپزی را از صفر آموزش می دهد.
اوتكر به ضرورت بازاریابی مناسب و ارتباط کاربردی کاملا واقف بود و به بازاریابی خود قدرت می بخشید. هدفش این بود که درباره کیفیت و قابلیت اطمینان محصولی همیشه موفق» که نام خود را از برند گرفته است، اطلاع رسانی کند؛ محصولی که بیش از یک قرن بعد هم پرفروش باقی مانده است.
بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟
انواع محتوا
در بازاریابی محتوایی چه نوع محتواهایی را میتوان تولید میکنیم؟ تولید محتوا به اشکال و انواع مختلفی امکان پذیر است و ما می توانیم با در نظر گرفتن نیازهایمان از یک یا چند نوع از اینها در کنار هم استفاده کنیم:
- محتوای آموزشی educational
- محتوای خبری informatinal
- محتوای سرگرم کننده entertaining
- انگیزشی inspirational
بسیاری از افرادها به اشتباه، بازاریابی محتوا را صرفا با آموزش یکسان میدانند.
یعنی افراد فکر میکنند که اگر قرار است بازاریابی محتوا انجام بدهند، باید دائما محتوایی آموزشی تولید کنیم و به مخاطبین بطور دائم آموزش بدهیم.
ولی بازار یابی محتوا صرفا آموزش دادن نیست.
محتوا میتواند آموزشی باشد که این نوع محتوا، خیلی خوب هستند.
میتونه خبری باشه، (جدیدترین اخبار در حوزه کاری شما میتواند برای مخاطبینتان جذاب باشد!) و محتوای سرگرم کننده ای که مربوط به حوزه فعالیت شما باشد.
بهتر است در بازاریابی محتوا، از این سه نوع محتوا بصورت ترکیبی استفاده کنیم.
یعنی هم محتوای آموزشی ارائه بدهیم، هم محتواهای خبری، و هم محتواهای سرگرم کننده.
محتوای سرگرم کننده میتونه یک معما یا خودآزمایی باشه.
میتونه یک مسابقه باشه! بسیاری از برندهای بزرگ دنیا، در سال چندین بار مسابقه برگزار میکنند.
مثلا میگویند طرح تلویزیون ما رو شما پیشنهاد بدید. یا نام محصول جدید ما رو شما پیشنهاد بدید و از بین بهترین ها به تعدادی جایزه داده میشود.
ریز محتوا (MicroContent)چیست؟
ریز محتوا محتوای قابل مصرفی است که افراد با کمترین زمان و تمرکز میتوان از آن استفاده کنند.
چرا مفهومی به نام ریز محتوا بوجود آمد؟
امروزه افراد روز به روز حوصلشون در خواندن مطالب، دیدن ویدیوهای آموزشی و یا ویدیو تبلیغاتی و همچنین شنیدن صوت کمتر شده است. که بخوان زمان زیادی برای دیدن و خواندن محتوا بزارن.
بخاطر همین بازاریابان محتوا به این فکر افتادن که بجای تولید محتوای طولانی، ریز محتوا تولید کنند.
ریز محتواها حجم بسیار بسیار کمی دارند. مثلا بجای اینکه یک فیلم نیم ساعته آموزش خرید لبتاپ درست کنیم، این فیلم رو به ده قسمت سه دقیقه ای بصورت سریال منتشر کنیم.
در بازاریابی محتوا بر تولید ریز محتوا متمرکز میشویم.
طول ریز محتوا چقدر باشه خوبه؟
اگه فیلم یا صوت هست خوبه بین سه الی پنج دقیقه باشه.
اگه مقاله هستش حدود صد کلمه هستش. که به راحتی میشه خوندش و در تلگرام و جاهای دیگه میشه منتشرش کرد.
جایی که ریز محتواها رو منتشر میکنیم لزوما وبسایتمان نیست و هیچ لزومی هم ندارد که یک ریز محتوا رو در یک صفحه جداگانه سایتمان منتشر کنیم.
فرمتهای محتوا
- متن:
گزارش،
پاسخ به سوالات: یکی از جذاب ترین محتواها پاسخ به سوالات کاربران و مخاطبین است.
کتاب: یکی از ابزارهای مناسب برای بازاریابی و برندسازی، نوشتن و انتشار کتاب است.
مجلهpdf - عکس:
اینفوگرافیک، اسلاید پاورپوینت، عکس دوربین، ترسیم - ویدیو:
مصاحبه، صحبت مستقیم با دوربین، گزارش مستند، وبینار، تصویر کامپیوتر - صدا
پادکست(فایل های صوتی هستند که به صورت سریالی منتشر میشن)،
صوت دانلودی، صوت در رسانه های موبایل
همه افراد از نظر استفاده از محتوا با هم متفاوت هستند. برخی دوست دارند بیشتر فیلم ببیند و یا برخی بیشتر دوست دارند مقاله بخوانند.
باید مطالب مهم را با فرمت های مختلف، برای افراد مختلف منتشر کنید.
بسترهای تولید محتوا
محتوا را می توان در هر مکانی تولید کرد. ممکن است بر روی دیواره های غار باشد، یا در شبکههای اجتماعی.
امروزه بیش از هر زمان دیگر، می توان از بستر ها و ابزارهای بیشتری برای تولید محتوا استفاده کرد.
در این قسمت تعدادی از جدیدترین بستر های تولید محتوا یا همان رسانه های جدید را ذکر می کنیم.
در شبکههای اجتماعی
یکی از پرقدرت ترین رسانه های امروزه، شبكات اجتماعی می باشند، چرا که در رسانه های قبلی (از کتاب و مجله و روزنامه گرفته تا تلویزیون و رادیو و وبسایت) همگی دارای یک خصوصیت بودند، و آن هم یک طرفه بودن تولید محتواست.
در این حالت، اگر مخاطب از آن محتوا خوشش نیاید نمی تواند ابراز کند و اگر خوشش بیاید نیز نمی تواند بگوید، اگر درباره محتوا نظری داشته باشد به سختی می تواند به گوش شنونده برساند، و خلاصه اینکه مصرف کننده نمی تواند با محتوای موجود در آن رسانه ها ارتباط برقرار کند.
و در نتیجه، هم تولید کننده و هم مصرف کننده حس خوبی پیدا نخواهند کرد، مصرف کننده حس خوبی پیدا نمی کند، زیرا نتوانسته نظرش را نسبت به محتوا بیان کند و تولید کننده حس خوبی پیدا نمی کند زیرا هیچ گونه بازخوردی نسبت به محتوایش دریافت نمی کند، که آیا خوب بوده یا بد، چه کند بهتر شود و… و سرانجام در تولید محتوا پیشرفت بسیار آهسته ای خواهد داشت.
اما خوبی شبكات اجتماعی، که به همین دلیل شبكات اجتماعی شدند، این است که تعامل در آنها دوطرفه است و هرکسی به گونه ای تولید کننده ی محتوا محسوب می شود. به شبكات اجتماعی وب ۲ نیز گفته می شود.
خوبی تعاملی بودن، بازخورد گرفتن از محتوا است، چرا که مصرف کننده اگر محتوای شما را دوست بدارد، آن را به اصطلاح لایک می کند و به اشتراک می گذارد و اگر از آن بدش بیاید، آنلایکش می کند. همچنین قابلیت نظرسنجی وجود دارد، که از مزیت های بسیار عالی برای پیشنهاد و انتقاد کردن نسبت به محتوا محسوب می شود.
وبسایت ( وبلاگ):
وب سایت، نسل پیش از شبکات اجتماعی حساب می شود، و به وبسایت، وب ۱ نیز گفته می شود.
حالا که دلیل خوب بودن شبكات اجتماعی را دانستیم می توانیم، مزیتی که شبكات اجتماعی دارند را در وبسایت نیز پیاده سازی کنیم.
همانطور که گفتیم، مزیتی که شبكات اجتماعی دارند و باعث بالا رفتن تعداد کاربران آن شده است. تعاملی بودن و دو طرفه بودن شبكات اجتماعی است. خب همین مزیت را در وبسایت نیز جاری می کنیم. بدین گونه که با نظرسنجی از کاربران و بازخورد گرفتن از آنها، کاربران را در ارتباط با خود نگه داریم و آنها را از دست ندهیم.
رادیو و تلویزیون:
رادیو و تلویزیون دو رسانه ای می باشند که نسبت به دیگر رسانه های جدید، کم هزینه تر به حساب می آیند. و به همین دلیل کاربران زیادی را به خود اختصاص داده اند.
اما مسئله ای که احتمالا باعث خواهد شد تا کاربران رادیو و تلویزیون کاسته شوند، ماجرای یک طرفه بودن آن هاست علاوه بر اینکه در رادیو و تلویزیون دیکتاتوریت کاملا احساس می شود، چرا که هر زمان هر برنامه ای را که دلشان بخواهد می گذارند و بیننده و شنونده نیز هیچ مکانی برای پیشنهاد و انتقاد نسبت به برنامه ها، ساعت پخش، کیفیت پخش و … ندارد.
چگونه میتوانم محتوای ارزشمندی تولید کنم؟
برای تولید محتوای ارزشمند برای جمعیت هدفتان، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
تحقیق و شناخت نیازها و مسائل جمعیت هدف:
ابتدا باید بازار و جمعیت هدف خود را به خوبی شناخته و درک کنید. تحقیق کنید و با مشکلات، نیازها، علایق و تمایلات آنها آشنا شوید. این کار میتواند ایدهها و موضوعات مناسب برای محتوای شما را تعیین کند.
ارائه راهحلها و پاسخ به سوالات:
برای جذب جمعیت هدف، سعی کنید در محتواهایتان به سوالات و مشکلات رایج آنها پاسخ دهید. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادهاید، مواردی را شناسایی کنید که جمعیت هدف به دنبال راهحلهایی برای آنها هستند، و در محتواهایتان به آنها میپردازید.
به اشتراک گذاری تجربیات و نکات عملی:
اگر تجربههای عملی در زمینهای خاص دارید، آنها را با جمعیت هدفتان به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاری نکات، راهکارها، ترفندها و مشاورههای عملی میتواند برای آنها بسیار ارزشمند باشد و به شما کمک کند تا به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد شناخته شوید.
ارائه محتوای آموزشی:
محتواهای آموزشی و آموزشهای کاربردی واحدی است که میتواند به جذب جمعیت هدف کمک کند. بررسی نیازهای آموزشی جمعیت هدفتان و ایجاد محتواهایی که به آنها کمک کند مهارتها و دانش خود را ارتقا دهند، میتواند جذابیت بیشتری برای آنها ایجاد کند.
ارائه نظرات و تحلیلهای خود:
با بررسی و تحلیل موضوعات مرتبط با جمعیت هدفتان، میتوانید نظرات، تحلیلها و دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارید. این کار میتواند به شما کمک کند تا به عنوان یک نفر خبره و متخصص در زمینهای خاص شناخته شوید.
استفاده از رسانههای متنوع:
برای اارزشمند کردن محتوا، از رسانههای متنوعی مانند مقالات، وبلاگها، ویدیوها، پادکستها، تصاویر و اینفوگرافیکها استفاده کنید. با انتخاب رسانهای مناسب برای جمعیت هدفتان، میتوانید محتوایتان را به شکلی جذاب و قابل دسترس ارائه دهید.
ارتباط با جمعیت هدف:
برقراری ارتباط مستقیم با جمعیت هدفتان میتواند به شما کمک کند تا نیازها و مسائل آنها را بهتر درک کنید و محتوای ارزشمندتان را بر اساس آن بهبود بخشید. از طریق نظرسنجیها، نظرات کاربران، ایمیلها و شبکههای اجتماعی، با جمعیت هدفتان در ارتباط باشید و به پیشنهادات و بازخوردهای آنها توجه کنید.
بازنگری و بهروزرسانی مداوم:
برای حفظ ارزش محتوایتان، آن را بازبینی و بهروزرسانی کنید. بازبینی محتوا به شما کمک میکند تا از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید.
توسعه منابع معتبر:
برای تولید محتوای ارزشمند، از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید. ارجاع به تحقیقات، آمارها، نظرات متخصصان و منابع قوی دیگر، به محتوای شما قدرت و اعتبار بیشتری میبخشد.
انتشار منظم و مداوم:
برنامهریزی برای انتشار منظم و مداوم محتوا به شما کمک میکند تا جمعیت هدفتان را در جریان نگه دارید و به آنها نشان دهید که شما یک منبع قابل اعتماد و پایدار هستید.
در نهایت، تولید محتوای ارزشمند نیازمند تلاش، پژوهش و تعامل با جمعیت هدفتان است. با توجه به نیازها و علاقههای آنها، محتوایی را ایجاد کنید که به آنها کمک کند، اطلاعات جدیدی را ارائه دهد و مشکلات را حل کند.
ابزارهای تولید محتوا
- میکروفن
- دوربین و یا موبایل
- سه پایه موبایل
- برگزاری وبینار
- لبتاپ
- نرم افزار ocam و یا کمتازیا
- ادوب فتوشاپ
- ادوب اودیشن
- ادوب پریمیر
- ادوب ایندیزاین
قیف بازاریابی محتوا چیست؟ – طبقه بندی محتوا
چرا بسیاری از افراد در بازاریابی محتوا شکست میخورند؟
چون محتواهایی درست میکنند و در اختیار همه قرار میدند و این محتواها برای همه جذاب نیستند.
در بازاریابی اینترنتی پیشرفته، هر محتوایی که تولید میکنیم را طبقه بندی میکنیم. و از خودمان میپرسیم که این محتوا به درد چه کسانی میخوره؟
1- بالای قیف
بالای قیف چه کسانی هستند؟ افرادی هستند که با ما تقریبا آشنا نیستند. تازه میخوان با ما آشنا بشن.
فرض کنید شخصی میخواد کامپیوتر بخره و شرکت ما رو نمیشناسه. و هیچ ذهنیتی درباره ما نداره. پس این فرد در بالای قیف قرار میگیره.
2- میانه قیف
در میانه قیف افرادی هستند که با ما تا حدی آشنا هستند. اسم سایت ما رو احتمالا میدونند. با کسب و کار ما تا حدی آشنا هستند. و تازه میخوان تصمیم بگیرن که آیا از ما خرید کنند یا نه؟
3- پایین قیف
پایین قیف چه کسانی هستند؟ پایین قیف خریداران ما هستند. کسانی هستند که علاوه بر این که ما رو میشناسن، قبلا از ما خرید کردند. هدف ما این است که این افراد رو به مشتریان وفادار و هوادار تبدیل کنیم.
افراد بالای قیف
بالای قیف افرادی هستند که با ما آشنا نیستند. هدف ما اینست که درباره محصولات و خدماتمون بهشون آگاهی بدیم.
به این افراد نشان دهیم که ما متخصص هستیم. و میتوانیم بهترین پیشنهاد رو بدیم. این امر باعث میشه که فردی که با ما آشنا نبوده کم کم به با اعتماد کنه.
به این افراد باید کسب و کارمون رو معرفی کنیم. افراد باید با سایت و شبکههای اجتماعی ما آشنا بشن.
باید برای افراد بالای قیف محتواهایی تولید کنیم که با خودشون بگن که چه منبع با ارزشی پیدا کردم!
با خودشون بگن که من چقدر خوشانسم که قبل از خرید این محصول با این سایت یا شبکه اجتماعی آشنا شدم. و اطلاعاتی خوبی در اختیارم قرار دادند و کلی میتونن به من کمک کنند.
افراد باید ذوق زده بشن که چه منبع با ارزشی پیدا کردند!
چه محتواهایی در بازاریابی محتوا میتونیم برای افراد بالای قیف (افرادی که با ما آشنا نیستند) تولید کنیم؟
محتوای بالای قیف
1. محتوایی که فرصتها رو نشون میده!
به مخاطب باید نشون بدیم که چه فرصت های خوبی میتونیم در اختیارش قرار بدیم.
فرض کنید کار ما طراحی سایت با وردپرس است. میتونیم این فرصت رو به مخاطب نشون بدیم که لازم نیست ماهها صبر کنیم تا برنامه نویس برایتان سایت درست کنه. من یک فرصت استثنا بهتون نشون میدم و میتونید با یک نرم افزاری به نام وردپرس در کمتر از چند ساعت وب سایت خودتان را راه اندازی کنید.
شما باید لیستی از فرصت هایی که میتوانید در کسب و کارتان به کاربرانتان نشان دهید را استخراج کنید. و به افرادی بدید که با شما آشنا نیستند. و یا بعبارتی در بالای قیف قرار دارند.
2. معرفی محصول
بر خلاف تصور شما خیلی از افراد از محصولاتان آگاهی ندارن! و یا اطلاعات بسیار کمی دارند! معرفی خوب یک محصول میتونه در خرید اون محصول بسیار تاثیر گذرا باشه. خیلی ها اتومبیلی میخرن که با امکاناتش آشنا نیستند. موبایلی میخرند که ا امکاناتش آشنا نیستند. و اگر میدونستند که چه امکاناتی داره خیلی سریع تر و راحتر میخریدند.
3. معرفی خدمات
هخ
در واقع باید برای افراد بالای قیف راه حل هایی برای مشکلاتشان پیشنهاد کینم..
روش بازاریابی
- سئو
- تبلیغات در سایتها
- تبلیغات رسانههای اجتماعی
- مجلات
ما در بالای قیف افراد را ترغیب کنیم که مشترک ما بشن. و از مطالب بعدی ما با خبر بشن.
میانه قیف
هدف ما اینست افرادی را که در میانه قیف هستند برای خرید آماده کنیم.
محتوای میانه قیف
آهنربای ایمیل برای بخش بندی
ارائه راهحل های دقیق
راهنمای خرید
معرفی اشتباهات خرید
چطور محتوای میانه قیف بازایابی
پایین قیف
افرادی هستند که با اسم و برند ما آشنا هستند. افرادی هستند که اغتمادشون به ما جلب شد و دیدند که ما به فکرشون هستیم.
افرادی هستند که میخواهیم از خریدار به مشتری تبدیل بشتن.(مشتری در واقع خریداری که وفادار است. و مرتبا از ما خرید میکنه ویا ما رو به دیگران معرفی میکنه)
حفظ خریداران
افزایش خریدهای مجدد
حفظ جایگاه رقابتی
افزایش میانگین هر خرید
محتوای پایین قیف
وبینار رایگان یا ارزان
مشاوره رایگان
داستان مشتریان قبلی (حفظ جایگاه رقابتی)
مقایسه محصولات
روش بازاریابی برای افراد پایین قیف؟
ایدههای تولید ریز محتوا
- فهرست (پنج نکته برای خرید ماشین لباس شویی)
- پرسش و پاسخ
- محتوای دیگران
- آمار و ارقام (پنج خودرو پر فروش در ایران)
- اینفوگرافیک
- تعاریف یک جملهای
- معرفی منبع و ابزار
- اقدامهای سریع
- آموزشهای یک جمله ای
- بهبودهای کوچک
محتوای غیر آموزشی
• پشتیانی کاربران (سوالات متداول)
• راهنمای خرید
• مقایسه با رقیبان (اسمی از رقیب نیارید)
• صفحه مشخصات محصول (از دیدگاه بازاریابی محتوا)
• جدول انتخاب محصول
5 سوال در بازاریابی محتوا
1. شما رو چه کسی معرفی می کند؟(در یک حوزه)
2. چقدر دست اول است؟ (جدیدترین اخبار، از سایت های خارجی کمک بگیرید)(صفحه خالی از مطلب تکراری خیلی بهتر است)
3. هدف نهایی از ارائه محتوا چیست؟
4. دعوت به اقدام محتوا چیست؟ (قدم بعدی چیه؟)
5. آیا نشان میدهد کسبوکار هستید؟
ساخت محتوا
• تولید محتوای یک ماه یکجا
• تمرکز بر کاربردی بودن(ترفند، نکته)
• امکان اشتراک گذاری (حجم ویدیو کم باشه، مقالات سایت بصورت پی دی اف هم باشه)
• تمرکز بر یک موضوع
• بازآفرینی محتوای موجود (تا میتوایند بازآفرینی کنید)
استراتژی بازاریابی محتوا
• کاهش تعداد محتوا
• متمرکز کردن بیشتر محتوا
• باز آفرینی بیشتر
• تبدیل محتوا به کمپین
ساخت حلقه رسانه ای
هدایت از رسانهها به یکدیگر
مراحل اجرا
• تعیین موقعیت در قیف
• تعیین تعداد ریز محتوا
• انتخاب فرمتها
• ساخت محتواها
• ساخت فهرست رسانه ها (سایت، ایمیل، تلگرام، اینستا، لینکدین، آپارات، سایت اسلاید شیر پوش نوفیکیشن)
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام
میشه مهم ترین چالش های بازریابی محتوا رو بگید؟
سلام
چالش های زیادی برای تولید کنندگان محتوا و بازاریابی محتوا وجود داره که البته قابل حدس زدن هستند و راه حلهایی هم براشون موجوده.
مهمترین چالش هایی که برای بازاریابی محتوا میتونم نام ببرم عیارتند از:
1. تولید محتوای با کیفیت: باید در تولید محتوا مهارت و تخصص داشته باشید و بدونید که مشتری و خریدار دقیقا دنبال چه چیزی هستش و محتوایی رو تولید کنید که بر تصمیمات خریدار تاثیر مثبت بذاره.
2. تولید منظم محتوا: باید بصورت کاملا منظم و از قبل برنامه ریزی شده محتوا تولید کنید. و طبق تقویم محتوایتون محتوا رو منتشر کنید. اگه میخواید تو حوزه و صنعتتون پیشرو باشید باید به مخاطبینتون نشون بدید که مثلا هفته ای دوبار مقاله یا پست اینستاگرام منتشر میکنید.
چالش های دیگری مانند:
کمبود بودجه و منابع کافی. انتخاب کانال های مناسب برای انتشار محتوا، رقابت روز افزون ، عجول بودن و انتظارات غیر واقعی داشتن.
موفق باشید.
سلام برای کمپین فروش چه نوع محتوایی تولید کنم؟ ممنون از سایت خوب زوم کد
سلام
برای کمپین فروش پیشنهاد میکنم که چهار گروه محتوا تولید کنید.
گروه اول محتوا: نشان دادن محصولات و نشان دادن خدماتی است که شما میتوانید ارائه بدهید. مانند ویترین یک مغازه باید محصولاتتان را در معرض دید قرار بدهید.
گروه دوم محتوا: محتوای متقاعد سازی است. چرا باید از شما خرید کنند. در این نوع محتوا به تمامی سوالاتی که مشتری ها دراند پاسخ دهید.
گروه سوم محتوا: پیشنهاد خرید است. پیشنهاد خرید باید برای کاربر جذاب باشد. مثلا یک تخفیف برای محصولتان قرار دهید. و یک محدودیت زمانی نیز برای پیشنهادتون در نظر بگیرید. مثلا این محصول تا سه روز با تخفیف 30 درصد به فروش میرسد.
گروه چهارم محتوا: محتوا برا تقویت است. میتوان نظر مشتریان قبلی را نمایش داد. فرض کنید میخواهید صندلی های یک همایش را بفروشید. برای تقویت میتوانید، پر شدن صندلی ها را به نمایش بگذارید و بگویید مثلا فقط 10 صندلی باقی مانده است.
موفق باشید.
فرق بین محتوا و بازاریابی محتوایی چیه؟
سلام
بازاریابی محتوا باید نتیجه اش این باشه که رفتاری رو بهتر کنه یا تغییر بده، اگه این کا رو نکنه صرفا محتواست.
موفق باشید.