آموزش سئو

آنچه را که قصد داریم در این مقاله توضیح دهیم، تمام نکاتی است که در تاپ ترین کلاس‌های آموزش سئو در دنیا آموزش می‌دهند. هدف ما از این آموزش  اجرای صحیح سئو  است. کاری کنیم که سایت‌مان در کلمات کلیدی مورد نظر بهترین رتبه ممکن را در صفحه اول گوگل داشته باشد. پس از اینجا شروع می‌کنیم که سئو چیست؟

سئو (SEO) دقیقا چیست؟

سئو مخفف عبارت انگلیسی «بهینه سازی موتور جستجو» است. رعایت اصول سئو به وب سایت ها کمک می کند تا میزان بازدید سایت خود را افزایش دهند.

گوگل به صورت رایگان، بهترین سایت‌هایی را که از قواعد آن پیروی کرده اند، رتبه بندی می کند. البته گوگل در کنار آن، قسمتی از نتایج جستجو را نیز برای تبلیغات اختصاص داده که البته در این مقاله، در رابطه با تبلیغات کلیکی گوگل سخنی به میان نیامده است.

بیایید در 10 هفته سئو سایتمان را بازسازی کنیم!

تنها کسانی به صدر نتایج جستجو راه پیدا می کنند که قوانین گوگل را نسبت به رقبا بهتر رعایت کرده باشند.

  با اشتباهاتی که شما را از صفحه نخست گوگل دورتر می کند آشنا می‌شوید.

در این دوره اجزای کلیدی سئو حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم و روش بهبود هر بخش را توضیح می‌دهیم.

در این دوره کاربردی تشخیص خواهید داد بخش‌های مشکل‌دار سئو یک سایت کدامند و چگونه باید مشکلات را رفع کنید

نقشه راه آموزش سئو

همانگونه که می دانید اطلاعات بسیار زیادی در اینترنت در رابطه با این موضوع، تنها با یک جستجوی ساده به دست می آید. از این رو، تصمیم گرفتم که در این قسمت یک نقشه راه کاملا واضح را در ارتباط با سئو سایت در گوگل برای شما ارائه کنم. من دقیقا از همین نقشه راه برای سئو سایت زوم کد استفاده کردم. این نقشه راه سئو هیچ گاه قدیمی نخواهد شد. با استفاده از نکات و چک لیستی که در  سایت زوم کد ارائه شده است، می توانید به محض خواندن این نکات دست به کار شوید و سئو سایت خود را آغاز کنید.

نقشه راه سئو به ۶ مرحله تقسیم می شود:

برای بازسازی کسب‌وکارتان کافی است عملکرد شش بخش کلیدی سایت‌تان را بهتر کنید.

آموزش سئو فنی

سئو فنی شامل برطرف کردن خطاها و رعایت استانداردهایی است که گوگل برای هر یک از نتایج جستجو در نظر می‌گیرد. گوگل اولویت بسیار بالایی را برای این بخش قائل است.
تحقیق کلمات کلیدی

انتخاب کلمه کلیدی

استراتژی انتخاب کلمات کلیدی، یکی از مواردی است که باید با حساسیت بسیار بالا آن را دنبال کرده و یک استراتژی قوی را برای هرکدام از کلمات کلیدی تدوین کنید.

تولید محتوا

محتوای با کیفیت عالی از نظر گوگل، از فاکتورهایی مشخص برخوردار است. با فرمول‌هایی که در این قسمت با شما در میان می‌گذاریم، تولید محتوا بسیار لذت بخش خواهد بود.

بهینه‌سازی داخلی

منظور از بهینه سازی داخلی، بهبود تمامی المان های درون صفحه، شامل عکس‌ها، URL ها، کلمات کلیدی استفاده شده در جاهای مشخص سایت

لینک‌سازی داخلی

گوگل از روی لینک سازی داخلی به صفحات مهم سایت پی می برد و بیشتر آن صفحه را در جستجوی مربوط به کلمات کلیدی مختلف نمایش می دهد.

لینک‌سازی خارجی

چگونه می توانیم لینک هایی طبیعی را برای سایت خود ایجاد کنیم؟ در این دوره می‌توانید به صورت مستمر، لینک های باکیفیتی را برای سایت خود ایجاد کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

گام اول آموزش سئو، تحقیق کلمه کلیدی است. یافتن کلمات کلیدی مانند ستاره قطبی برای سئوکاران است.

مردم چه جستجو میکنند؟ چرا جستجو می کنند؟

کلید واژه معمولاً تکلم هستند.

دو یا سه قسمتی هستند.

یا طولانی هستند که ۷۰% جستجو ها از کلید واژه های طولانی استفاده ممی کنند کاربر ها بسیار راحت‌تر است و خیلی پر بازده تر است که ابتدا سراغ کلمه کلیدی طولانی تر سه قسمتی و یا حتی چاق سمتی برویم.

و باید فکر کنیم که صفحات کلیدی سایت مان، کلید واژه های متوسط باشه یا طولانی. برای مثال صفحه اصلی سایت “ایمیل مارکتینگ” است ، اما لانگ تیل آن ”سرویس های ایمیل مارکتینگ” ، “ترفندهای ایمیل مارکتینگ” ، “ترفندهای ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارهای سنتی” می باشد.

پس این نکته خیلی مهم است که در ابتدا سراغ کلمه کلیدی چند قسمتی و آسان تری برویم و بعد بر روی کلمات کلیدی متوسط (دو قسمتی) تمرکز کنیم.

برای آشنایی با انواع کلمه کلیدی مقاله کلمه کلیدی چیست  را مطالعه نمایید.

پیشنهاد گوگل (google autocomplete)

گوگل این عبارت پیشنهادی را از کجا آورده است؟ از جستجوهایی که کاربر های واقعی انجام دادند. پس از پیشنهادات گوگل متوجه می شویم که مخاطب چه چیزهایی سرچ می کند و به چه چیزهایی فکر می‌کند.

ابزار kewordstool.io

مقایسه کلید واژه ها با: گوگل ترندز

اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی

افراد مبتدی و تازه کار در انتخاب کلمه کلیدی اشتباهات رایجی دارند. که باعث می‌شود وقت و انرژی اتلاف شود  و در پایان به نتیجه دلخواه‌شان نرسند.

در ادمه 3 اشتباه رایج در انتخاب کلمه کلیدی آورده شده است که حتما آنها را در نظر بگیرید.

1- انتخاب کلمات کلیدی پر رقابت و سخت

در ابتدا از کلمات و عبارات با رقابت پایین شروع کنید.برای مثال کلمه “آموزش سئو” بسیار کلمه پرقابت و سخت می‌باشد. باید از کلمات طولانی تر و لانگ تیل آن که ساده‌تر است شروع کرد. “آموزش سئو برای مبتدیان” یا “آموزش سئو رایگان به زبان ساده” 

2- انتخاب کلمات کلیدی غیر تجاری

فرض کنید شما در صنعت مبل فعالیت میکنید و میخواهید سایتتان با کلمه “مبل” رتبه بگیرد. این کلمه یک کلمه عمومی محسوب میشود و منجر به فروش در سایتتان نمیشود. اما کلمات تجاری مبل کدام هستند؟ خرید مبل، فروشگاه مبل، فروشگاه مبل راحتی، فروشگاه در تهران، خرید مبل قسطی، از کجا مبل بخرم؟

3- انتخاب کلمه کلیدی بدون جستجو 

برخی کلمات و عبارات در گوگل سرچ نمی‌شوند و یا سرچ بسیار پایینی دارند.

مانند: “پکیج آموزشی گلدن گروپ”. وقتی کسی این عبارت رو سرچ نمیکنه، چرا باید اون رو سئو کنیم؟

بعد از تحقیق کلمه کلیدی، باید برای کلمات کلیدی، محتوا تولید کنید. 

می‌توانید مقالات را خودتان بنویسید و یا به افراد یا شرکت‌های تولید محتوا واگذار کنید.

اما نکته مهم این است که محتوا باید چه معیارهایی داشته باشد؟ در ادامه به این سوال مهم می‌پردازیم.

سه معیار محتوای عالی که در سئو تاثیر گذار است!

1. حد امکان اورجینال و اصیل باشد

یک محتوای عالی باید تا حد امکان اورجینال و اصیل باشد. مطالب کپی نباشد اما با توجه به رقیب آن می‌توان مطالب آنها را پوشش داد و مطالب به روز تر و جدیدتری با جمله بندی خودمان بنویسیم. محتوای اصیل تولید کردن می‌توان مطالب یک کتاب یا مجله را که در وب منتشر نشده است را استفاده کرد.

بهتر است یک جدول رسم کنیم و در آن ۵ منبع برای تولید به توانایی اصیل بنویسیم و مشخص کنیم کتاب‌ها و منابع آفلاین بررسی موردی (کیس استادی) از کامنت ها و صحبت های مخاطب ها می توان محتوا تولید کرد پاسخ به کامنت های سایت در قالب محتوا منتشر کرد.

2. خوانایی محتوا نوشته شده

معیارهای خوانایی کدام هستند ؟

جملات تا جای ممکن کوتاه باشند.( کمتر از ۲۵ کلمه)

پاراگرافها تا جا ممکن کوتاه باشند

یافتنی باشند (چگالی کلید واژه ها مناسب باشد)

از عنوانهای زیاد استفاده کنیم. (هر دو سه پاراگراف را با یک عنوان مستقل طبقه بندی کنیم)

عکس ها داخل مطالب استفاده

از المان های کمکی (مانند جدول، باکس های رنگی، رنگ متن، اعداد، نقل قول …)

3. یافت شدنی باشد.

(کار اصلی که برای گوگل انجام می دهند این بخش است)

چگونه در کلید واژه مورد نظر یافت شدنی باشیم و در اولین نتایج گوگل قرار بگیریم؟

فرض کنیم که یک صفحه داریم که از نظر محتوا با ارزش است و دارای خوانایی می باشد لذا هر صفحه محتوا ۶ بخش دارد که این ۶ تا بخش باید متناسب با کلید واژه طراحی و نوشته شده باشد. کل سئو آن صفحه با انجام دادن این 6 بخش انجام شده است.

آموزش سئو

اگر می‌خواهید یک سایت حرفه‌ای و پیشرفته داشته باشید و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن منتشر کنید و آن‌ها را بفروشید، باید یک وب‌سایت با ساختار استاندارد داشته باشید که اصول بازاریابی و کسب‌و‌کار در آن رعایت شده باشد. اگر تصمیم دارید یک سایت پرفروش داشته باشید، می‌توانید پلن‌هایی را که جهت انجام این کار برای شما عزیزان قرار داده‌ایم را مشاهده کنید. در صورت نیاز به می‌توانید فرمی که در انتهای صفحه قرار دارد را پر کنید. همکاران ما بعد از دریافت درخواست طراحی سایت، با شما تماس خواهند گرفت و مبلغ حدودی را به شما اعلام خواهند کرد و در‌ صورتی که موافق بودید، کار را شروع خواهیم کرد.

در صورت داشتن هرگونه سؤال، پایین همین مقاله کامنت بگذارید. (پاسخ‌گویی به سوالات سئو سایت: کمتر از 8 ساعت)

بخش تولید محتوا

امکان درج نامحدود از انواع مقالات ویدیویی
امکان درج نامحدود از انواع مقالات متنی، تصویری
امکان درج نامحدود از انواع مقالات متنی، تصویری و ویدیویی (ترکیبی)
امکان ویرایش، حذف و مدیریت مقالات ذخیره و منتشر شده در سایت
امکان ایجاد نامحدود دسته‌بندی برای مقالات
امکان ویرایش، حذف و مدیریت دسته‌بندی‌های ایجاد شده
امکان ایجاد نامحدود برچسب برای مقالات
امکان ویرایش، حذف و مدیریت برچسب‌های ایجاد شده

بخش فروشگاه آنلاین

امکان درج نامحدود از انواع محصولات دانلودی و پستی
امکان ویرایش، حذف، کپی‌کردن و مدیریت محصولات ذخیره و منتشر شده
امکان ایجاد نامحدود دسته‌بندی برای محصولات
امکان ویرایش، حذف و مدیریت دسته‌بندی‌های ایجاد شده
امکان ایجاد نامحدود برچسب برای محصولات
امکان ویرایش، حذف و مدیریت برچسب‌های ایجاد شده
امکان ایجاد انواع نامحدود ویژگی برای محصولات
امکان ویرایش، حذف و مدیریت ویژگی‌های ایجاد شده

3 روش برای سئوی فنی

استفاده از ssl

سئو فنی شامل برطرف کردن خطاها و رعایت استانداردهایی است که گوگل برای هر یک از نتایج جستجو در نظر می‌گیرد. گوگل اولویت بسیار بالایی را برای این بخش قائل است.

سرعت سایت

استراتژی انتخاب کلمات کلیدی، یکی از مواردی است که باید با حساسیت بسیار بالا آن را دنبال کرده و یک استراتژی قوی را برای هرکدام از کلمات کلیدی تدوین کنید.

داده ساختارمند

محتوای با کیفیت عالی از نظر گوگل، از فاکتورهایی مشخص برخوردار است. با فرمول‌هایی که در این قسمت با شما در میان می‌گذاریم، تولید محتوا بسیار لذت بخش خواهد بود.

چگونه سئو تکنیکال انجام دهیم؟

  • استفاده از ssl
  • سرعت سایت
  • داده ساختارمند

سرعت سایت: با استفاده از سایت جی تی متریکس gtmetrix بررسی می کنیم. هرچقدر تعداد لینک ها در صفحه اصلی بیشتر باشد مقدار ریکوئست افزایش پیدا می کند و سبب کاهش سرعت سایت می شود.
سرعت هر صفحه را می توان به صورت جداگانه بررسی نمود (مقایسه با رقبا)

چه عواملی در سرعت سایت موثر است؟

  1. یک هاست خوب
  2. دو پلاگین ها و پوسته

پلاگین هایی که با یک سرویسی که تحریم شده است متصل می شود سرعت سایت را به شدت کاهش می دهد.

  • از پلاگین های متفرقه دوری کنید!
  • از پلاگین های رایج و پر نصب استفاده کنیم.

اگر کاربرد یک پلاگین ۱۰ روز یکبار است بهتر از هر بار استفاده می شوند نصب شوند و بعد از استفاده کردن دوباره پاک بشن. مثلاً اگر می خواهیم از وکامرس خروجی بگیریم بهتر است بعد از پایان کارافزونه مربوط را حذف کنیم.

لزوماً تعداد زیادی پلاگین ها سرعت سایت را کند میکند. (انتخاب پلاگین و تداخل نداشتن آنها با یکدیگر مهمترین نکته است انتخاب پلاگین و تداخل داشتن آنها با یکدیگر مهمترین نکته است.)

آقای ژان بقوسیان می‌گوید بر روی سایت مدیر سبز ۷۰ پلاگین نصب کرده است و مشکل سرعت هم ندارند.

بهینه سازی عکس ها (حجم وسایز)

سعی کنید تصاویر اصلی سایت مانند بنرها،تصاویر شاخص..

سعی میکنیم بیشتر از ۲۰۰ کیلوبایت بیشتر نباشد. البته این بستگی به هدف‌مان دارد یعنی اگر بخواهیم یک دوربین فیلمبرداری را معرفی کنیم شاید قرار دادنیک تصویر و یا چند تصویر با حجم چند مگابایت منطقی باشد.

برای کاهش حجم راه های زیادی وجود دارد و ساده‌ترین آن هم موقع خروجی گرفتن از فتوشاپ استفاده از گزینه save for web رو میزنیم.

و هچنین سایت های زیادی هم وجود دارند مانند tinypng.com

و همچنین می‌توان از پلاگین ها نیز استفاده کرد. (ترجیح می دهیم به صورت دستی عکس ها را بهینه سازی نماییم)

نکته مهم درباره پلاگین ها و تاثیر آنها بر سرعت سایت:

هر بار که یک پلاگین رو نصب کردیم بهتر است با استفاده از جی تی متریکس بررسی کنیم و ببینیم سرعت سایت بهتر شده یا بدتر؟ و تاثیر آن پلاگین بر روی سایت بررسی شود.

چرا ssl مهم است؟

زیرا گوگل به سایت هایی که ssl دارند در سئو کمک بهترین میکنه.

اگر ssl نداشته باشیم هر زمانی که کاربران بخواهند وارد سایت ما بشوند گوگل به آنها یک هشدار می دهد که ممکن است این سایت خطرناک باشد. و همین امر سبب می‌شود که داشتن ssl ضروری باشد. همچنین مرورگر کروم از کاربران سوال می پرسد که آیا مطمئن هستید که می خواهید وارد این سایت بشوید.

داشتن ssl سبب امنیت ارتباط رتبه بهتر در گوگل و رضایت کاربران می شود.

مراحل نصب ssl:
خرید یا تهیه ssl
ورود اطلاعات در پنل سایت
نصب پلاگین

آدرس هایی که قبل از تهیه ssl وجود دارد https نیستند. لذا برای اینکه تمام آدرس های موجود در سایت را از http به https تبدیل کنیم باید از پلاگین استفاده کنیم.
سایت هایی وجود دارند که ssl رایگان ارائه می‌دهند که یکی از سایتهای معروف در این زمینه sslforfree.com می باشد.

 

آیا کیفیت ssl ها متفاوت است؟ آیا فرق می کند پول بگیریم یا رایگان؟

sا چند پرده دارد بعضی از آنها حتی هویت بیزینس شما را تایید می می‌کنند. مثلاً آدرس شرکت که برندهای بزرگ از این رو ssl استفاده می‌کنند.
اما ssl که اکثر استفاده میکنیم از نوع معمولی می باشد و هیچ فرقی نمی کند که از نوع پولی و یا رایگان استفاده نمایید برخی از رایگان ها را باید هر چند بار در چند ماه یک بار تمدید نماییم که ممکن است این کار خسته کننده به نظر برسد.
دایرکت ادمین خودش ssl رایگان می دهد.

انواع داده ساختارمند:

مرجع اسکیما یا همان استراکچر دیتا سایت schema.org میباشد.

روش تولید اسکیما:

چطور می توان کدهای اسکیما را به یک صفحه از سایت اضافه کنیم؟

1- نوشتن کد به صورت مستقیم:

کدها را در ابتدای هر پیج اضافه می کنیم و هر پارامتر را که می‌خواهیم، مقداردهی و هر قسمت را که نمی‌خواهیم پاک میکنیم و سپس صفحه مورد نظر را به روز رسانی می کنیم.

 

2- استفاده از سایت های کمکی:

یکسری سوال در آن وجود دارد و به آن پاسخ می‌دهیم و بعد کدهایی را تولید می‌کنند که این کدها را در صفحه مورد نظر در سایتتون قرار می‌دهیم.

 

۳- استفاده از پلاگین های وردپرس:
(این بهترین گزینه است.)

 

 

چرا از پلاگین استفاده کنیم؟

با تغیر استانداردهای سایت schema.org می شوند و خودشان های جدید را تولید می‌کنند و جایگزین کدهای قبلی می‌کند اما اگر بخواهیم خودمان به صورت دستی کدها را وارد نمایید با تغییر معیارهای گوگل آن کدها دیگر ارزش ندارد و حتی در سرچ کنسول خطای اسکیما نمایش داده میشود. لذا بهتر است از پلاگین های وردپرس استفاده کنیم.

 

 

ابزار ساخت و تست استراکچر دیتا

ابتدا در گوگل schema checker را سرچ می کنیم و اولین سایتی که مربوط به خود گوگل نیز می‌باشد را باز می‌کنیم.

با وارد کردن url یک صفحه مورد نظر می‌توان ببینیم از چه اسکیما هایی استفاده کرده است و آیا خطاهای وجود دارد اگر خطا وجود داشته باشد باید برطرف شود زیرا بر رتبه تاثیر دارد.

یک پیج می تواند چندین اسکیما داشته باشد.

ممکن است در بعضی موارد تداخل به وجود بیاید و گوگل ایراد بگیرد ولی محدود نیستیم که در یک صفحه فقط از یک اسکیما استفاده کنیم وقتی از اسکیما پرسش و پاسخ برای یک مقاله استفاده می‌کنیم لزومی ندارد که آن مقاله پرسش و پاسخ باشد.

 

 

چطور میتوانیم استراکچر دیتا سوالات متداول faq درست کنیم؟

می‌توانیم عبارت “faq structured data generator” را در گوگل سرچ کنیم و روی اولین سایت کلیک میکنیم. کار بسیار راحت است . سوالات و پاسخ ها را وارد کنیم و سپس کدها را تولید و تست میکنیم و در پیج مورد نظرمان قرار می‌دهیم.

 

 

پلاگین wp schema pro :

این پلاگین بسیار سخت و دشوار است و باید کمی با کدهای دیتا بیس آشنایی داشته باشید و اگر را بلد نباشد نمی‌تواند با این پلاگین کار کنید.

 

 

پلاگین snip:

یکی از بهترین پلاگین ها، پلاگین snip می باشد.

اگر میخواهید روی صفحات زیادی از سایتتون کار کنید می‌توان از آن استفاده کرد.

از پلاگین ها مانند برخی از آنها را به مقالاتی محصولات استفاده می‌کنند به خاطر همین است که با نصب این پلاگین، اوضاع سایت از نظر سئو کمی بهتر می‌شود.

یک جایی که استراکچر دیتا خیلی مهم است، محصولات میباشد. برای محصولات پلاگین yoast woocomerce را نصب میکنیم و نیاز به تنظیم هم ندارد. ( فقط نصب کنیم.)

توجه توجه: جدیدا از دید گوگل وارد کردن part name کد برای محصول اجباری شده است.( در واقع کد محصول برای باید حتما وارد شود.)

تمام خطاهای اسکیما را می‌توان در سرچ کنسول مشاهده کرد.

در تحلیل سایت و صفحات سایت رقبا بررسی اسکیما های استفاده شده نیز ضروری است و باید حتماً بررسی شود و ما هم از آن اسکیماها استفاده نماییم.

ساختار سایت

آیا ساختار سایت درست طراحی شده است؟

یکی از مهمترین مشخصاتش این است که افراد و بازدید کنندگان به راحتی می‌توانند محتوای مورد نظرشان رو پیدا کنند.

کاربر باید با کمترین کلیک به صفحه مورد نظرش برسد.

مثل کاربر ابتدا وارد منوبشهو از منو یک دسته را انتخاب کند. ( و اون دسته ممکنه یک صفحه یا حتی یک محصول بسیار مهم سایت باشد،لزوما نباید کتگوری باشد).

مهترین نکته درباره ساختار سایت این است که باید ساختار سایت خیلی واضح و مشخص به گوگل معرفی بشه.که از دید من صاحب سایت، مهمترین صفحات سایت من کدام هستند.

برای مثال اگر در سایت من ۵۰ تا مقاله با کیورد ” ایمیل مارکتینگ” به یک مقاله مفصل لینک داده شده، استراکچر سایت و ساختار لینک های داخلی، نشان می دهد که از دید من صاحب سایت، اون مقاله مهمترین مقاله در حوزه ” ایمیل مارکتینگ ” است. چون 50 تا مقاله جانبی آن همشون به یک مقاله لینک داده اند. و خیلی از سایت ها این استراکچر و ساختار درست را ندارند.

برای بهبود اختار سایت چه کار هایی قدم به قدم لازم است که انجام بدهیم؟

ساختار سایت به 5 مرحله تقسیم می شود:

برای بهبود ساختار سایت چه کارهایی را باید قدم به قدم انجام دهیم؟

برای هر کلید واژه فقط یک صفحه​

باید مشخص کنیم که ارزشمندترین صفحات سایت ما کدام هستند.

اگر می خواهیم در یک کیبورد اول بشین فقط یک صفحه باید براش در نظر بگیریم و مسلماً بهترین صفحه ممکن برای سئو هوم پیج نیست به چند دلیل ؛

لینک هی خیلی زیادی داره به جاهای مختلف در url از کلمه کلیدی استفاده نشده است و تمرکز هوم پیج روی یک موضوع نیست دینامیک عوض میشه.

انتخاب صفحه‌های کلیدی

رویای من دیده شدن کدام صفحات است؟

برای مثال کدوم ۱۰ صفحه از سایت را باید کاربران ببیند تا من به موفقیت مالی زیادی برسم.؟

پس نتیجه میگیریم که یک صفحه کلیدی نمیتواند یک مقاله با محتوای سطحی و بی‌کیفیت باشد، باید یک محتوای مفیدی باشد که نظر مخاطب را عوض کند و حس خوبی در مخاطب ایجاد کند.

منوی سایت

چه نکاتی را باید در منوی سایت رعایت کنیم؟

منو جای تصمیم‌گیری نهایی نیست.! یعنی اگر ۳۰ تامحصول دارای، همشون رو در داخل منو قرار نده!

سایت یواست که پلاگین یواست را ارائه کرده است، فقط چند صفحه مهمش را قرار داده است.
( تا جایی که می توانیم منو و زیر منوها را کم کنیم.)

در سایت های فروشگاهی میتوان دسته بندی محصولات را در منو قرار دهیم.

لینک داخلی

بعد از ایجاد صفحات کلیدی با استفاده از لینک داخلی، به گوگل نشون بدیم که این صفحه برای من خیلی مهم است.

لینک های داخلی دو نوع هستند: ساختاری و محتوایی

لینک های ساختاری، لینک هایی هستند که برای بهبود ساختار سایتتون قرار می دهیم مانند لینک های موجود در منو، لینک هایی که در فوتر قرار دارند.

لینک های ساختاری مهم ترند یا لینک های محتوایی جواب لینک هی محتوایی.

با لینک های داخلی به گوگل نشون میدیم که سایت استراکچر محکمی دارد و صفحات اصلی ما کدام هستند.

لینک های ساختاری: با لینک های ساختاری به صفحه های کلیدی وزن بدهید! با این کار به گوگل نشون میدیم که وزن بعضی از صفحات برای ما مهم‌تر از صفحات دیگر است.

لینک های محتوایی: در لینک های محتوایی به صفحه های کلیدی وزن بدهید.

از تمام صفحات فرعی که کاملاً مرتبط هستند با آن کیبورد اصلی که می‌خواهید بگیریم به صفحه‌کلید لینک بدیم.

دسته بندی محتوا

تعداد دسته ها زیاد باشه یا کم؟

تعداد دسته ها کمترین تعداد باشه بهترین گزینه است.

چطور متوجه بشیم که دسته ها مناسب است یا نه؟

بستگی به تعداد مطالب هر دسته داره. اگر تعداد مطالب دسته کمتر از نصف تعداد مطالب دسته‌های دیگر است شاید بهتر باشد یک فکری به حال این دسته بکنیم.

دسته بندی محتوا در سایت رو دقیقا به قفسه بندی انبار میتوان تشبیه کرد. چندین قفس را در نظر بگیرید که در بعضی از آنها تعداد بسیاری زیادی محصول وجود دارد اما در برخی دیگر یا وجود ندارد یا یکی دو مورد که این اصلا خوب نیست.

نام و اسم کتگوری چی باشه بهتره؟ نگاه می‌کنیم اسم فارسی باشد و همان اسم کلید واژه باشد که می‌خواهیم سئو کنیم.

در دسته بندی مطالب از تگ ها نیز استفاده می‌کنیم.

نکاتی که در مورد کتگوری گفته شد برای تگ ها نیز باید رعایت شود.

آموزش سئو خارجی

یکی از بخش های کلیدی سئو سایت مربوط به سئو خارجی می باشد .

بک لینک : لینک هایی هستند که با یک کیبورد مناسب از یک سایت دیگر به سایت ما لینک داده می می‌شود.

یک صفحه ای که میخواهد در گوگل اول بشه، ابتدا سعی میکنه با سئو داخلی آن را بهینه سازی نماییم. که در بسیاری از موارد موفق می‌شویم. اما در کلید واژه های خیلی پر رقابت، تقریباً غیر ممکن است که فقط با تغییرات داخل سایت اول بشویم. زیرا همه رقیب ها، نیز این فرآیند سئو داخلی را انجام دادهاند. راه حل این است که بریم سراغ سئوی خارجی.

آیا ارزش لینک ها یکسان است؟ کیفیت لینک ها مهم می باشد و نه تعداد آن ها.

باید بدانیم که سایت های رقیب از کدام سایت ها بک لینک گرفته اند. باید ببینیم سایتی که اول است از کدام صفحات بک لینک گرفته‌است.

تحلیل بک لینک سایت های رقیب را با ابزارهایی مانند؛ الکسا و ماز بررسی می کنیم.

دامین اتوریتی: اعتبار و قدرت سایت است که توسط سایت ماز ارائه شده است و امروزه یک معیار مهمی برای سایت ها می باشد. عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است و ارزش دامنه سایت را نشان می‌دهد و این عدد نامرتبط با گوگل است.

هنگامی که می‌خواهیم از یک سایت بک لینک دریافت نمایبم یکی از معیارها، توجه به DA سایت می باشد. که باید DA آن سایت بالا باشد.
سایت هایی با DA عالی : مانند یوتیوب، اینستاگرام ، فیسبوک.

پیج اتوریتی: وقتی می خواهیم یک بک لینک ای از یک صفحه بگیریم آن صفحه مهم است در واقع باید ببینیم اعتبار آن صفحه چقدر است pa اری است که از سایت Moz بررسی می‌کنیم، و عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است.

برای بررسی DA و PA یک سایت لازم نیست حتماً توسط سایت Moz بررسی شود. می‌توان در گوگل عبارت page authority checker را سرچ کنیم و سایت های زیادی هستند که این خدمات را ارائه می دهند.
باید از سایتی بک لینک بگیریم که DA و PA آن قابل توجه باشد.

روش بهبود PA: انتخاب صفحه سایت، بک لینک از DA بالا ، بک لینک به بک لینک.

لینک سازی را آغاز کنید؛ معمولاً چند ماه طول میکشد تا نتیجه کار مشاهده شود مثلاً از هفته یک عدد شروع بشه و نباید در اوایل تعداد زیاد باشه.

وظایف یک کارشناس سئو

 تحقیق کلمات کلیدی
با کدهای برنامه نویسی HTML یا CSS آشنایی داشته باشد.
آشنایی با بازاریابی محتوایی
مهارت بهینه سازی محتوا
توانایی انجام سئو داخلی
طراحی استراتژی لینک سازی
 با ابزارهای گوگل آشنایی کافی داشته باشد
قدرت تحلیل و بررسی داده ها را داشته باشد
حداقل یک نمونه کار قابل قبول برای ارائه داشته باشد

۵ ترفند پیشرفته آموزش سئو:

1. تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از سرچ کنسول:

با استفاده از کلماتی که این ایمپرشین بالایی دارند اما کلیک شان پایین است رو پیدا می‌کنیم در واقع در گوگل دیده می‌شوند اما بر روی آنها کلیک نمی‌شود. بر روی صفحات این کلمه کلیدی کار می‌کنیم.
تعداد کلیک ها حداقل ۱۰ درصد باشد، خوب است.
راه حل پیشنهادی: ممکن است مشکل از عنوان باشد و با بهبود و رعایت نکات مربوط به “عنوان نویسی” این مشکل برطرف شود. اقدامات لازم آپدیت مقاله لینک سازی خارجی کامنت نیز می تواند مفید باشد.

2. لینک های داخلی:

افزودن کلید واژه های اصلی در سایدبار و فوتر.
استفاده از پلاگین اینترلینک منیجر بسیار پلاگین خوب و هوشمندی است برای ساخت لینک خودکار.

3. بازنویسی مطالب:

برای سایت هایی با طول عمر یک سال به بالا خیلی جواب می‌دهد با استفاده از با توجه به الگوریتم تاکید نتایج بر تازگی در خبرها و رویدادها و روندها است.

3. تازه سازی مطالب:

یافتن صفحات موفق 2. تازه‌سازی محتوا
معرفی دوباره آنها به گوگل (با استفاده از سرچ کنسول)
سوال در یک مقاله چه قسمت هایی بهتر است آپدیت شود و کدام قسمت ها نباید آپدیت شوند؟
تل یک الی دو کلمه تغییر پیدا کند به طوری که باشد و می‌توان آن را تغییر داد و تغییر کوچکی #####

استراتژی آپدیت محتوا:

چند تا مقاله کلیدی سایت مان را پیدا می‌کنیم و انتخاب می‌کنیم و مداوم در حال بهبود و به روزرسانی اینها هستیم تا این مقالات در سایت مان مرجع بشوند.
به جای اینکه مقالات بی ارزش زیادی تولید کنیم، مقالاتی با ارزش زیاد و دائماً در حال به روز رسانی تولید می‌کنیم.

4. بهبود عنوان سئو :

بیایم و عنوان سئو را از دیدگاه جدیدی نگاه کنیم؛ “عنوان سئو تبلیغی است که اگر بازدیدکننده از آن خوشش بیاید بر روی آن کلیک می کند و وارد سایت می شود” پس خیلی تبلیغاتی به این موضوع نگاه کنیم. اگر بتوانیم عنوان های سئو را تبلیغاتی تر کنیم امکان کلیک بیشتر خواهد شد.

یک ایده برای افزایش کلیک و بهبود عنوان سئو:

فرض کنید مقاله‌ای با عنوان سئو “4 روش برای کاهش وزن” نوشته ایم، کاربران به دنبال این هستند که کدام مقاله روشهای بیشتری گفته است. یعنی اگر به جای 4 روش ۸ روش را توضیح دهیم و رقبا ۵ روش را توضیح داده باشند احتمالا بر روی ۸ روش کلیک می نمایند.

5.بهینه سازی برای چند کلید واژه کلید واژه های مرتبط:

وقتی با یک کلید واژه رتبه گرفته‌ایم بهتر است بررسی کنیم که آیا با کلید واژه های مرتبط به خود گوگل پیشنهاد داده است جایگاه داریم یا نه اگر جایگاه نداشتیم با همان کلید واژه های جدید چند پاراگراف به مقاله قبلی اضافه می کنیم می توان از سرچ کنسول گوگل کمک گرفت ها را بر حسب کلیک مرتب می کنیم عبارت هایی که همین پرشین و هم کلیک بالایی دارند را در گوگل سرچ میکنیم و کلمات مرتبط را استخراج و بررسی می کنیم.

سئو فرآیندی همیشگی است!

گاهیی باید ساعت‌ها فکر کنیم و بهترین استراتژی رو استخراج کنیم. گاهی باید ساعت‌ها فکر کنیم و ببینیم مخاطبین ما به دنبال چه نوع محتوایی هستند. چه ویدیوی مخاطبان ما را خوشحال می‌کند چه مطلبی باعث می شود که کاربران بیایند و از ما تشکر کنند.

سئو مانند دوچرخه سواری است تا زمانی که پا می زنید رکاب می زنید جلو میروید و اگر پا نزنید بعد از یک مدتی، پیشرفت نخواهید کرد. سئو یک پروژه همیشگی بزرگ است که باید یک نفر مسئولان آن باشد.
باید با پشتکار و حوصله روی سئوی سایت کار کرد آن هم به صورت مداوم.
میزان ترافیکی که به سایت هدایت می شود، معادل یک مبلغ بسیار بزرگی است که با تبلیغات هم نشه به راحتی این کار رو انجام بدید.
خیلی از شرکت‌ها در دنیا به این نتیجه رسیدند که تبلیغات پولی سایت را متوقف کنند و آن بودجه را صرف تولید محتوای عالی و سئوی سایت کنند.

اهمیت متا توضیحات در سئو

متا توضیحات یا Meta Description پس از عنوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معمولا خیلی کم پیش می آید شخصی قسمت Meta Description را خالی بگذارد.

اگر هم این کار را انجام دهد معمولا موتورهای جستجو از متن آن صفحه به صورت خودکار قسمتی را برای متا توضیحات بر می دارند. اما انتظار نداشته باشد تا در نتایج جستجو، رتبه خوبی داشته باشد.

در سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس افزونه هایی وجود دارند تا بتوانید این قسمت را به شکل قابل قبولی بنویسید.

چه نکاتی را باید برای متا توضیحات رعایت کنیم؟

1. طول متا توضیحات به اندازهای باشد که نیاز موتورهای جستجو را تامین کند. یعنی موتورهای جستجو بتوانند قسمت متا توضیحات را در نتایج جستجو بدون نیاز به برداشتن قسمتی از متن موجود در صفحه وب نمایش دهند.

نکته: در برخی مستندات ذکر شده است که تضمینی به استفاده از متا توضیحات توسط موتورهای جستجو نیست.

یعنی ممکن است موتورهای جستجو به صلاح دید خودشان قسمتی از متن صفحه را به جای متن موجود در متا توضیحات نمایش دهند.

2. از نوشتن عبارت های کلیدی در متا توضیحات به تنهایی خودداری کنید. بهتر است عبارت های کلیدی با توضیح باشند.

مثلا یک شرکت طراحی وب سایت، متا توضیحات مربوط به صفحه خدمات طراحی وب سایت خود را این گونه نوشته است:

طراحی سایت، طراحی وب، طراحی وب سایت ، طراحی سایت ارزان، طراحی سایت سریع، طراحی سایت عالی، طراحی سایت حرفه ای و…

اما توصیه ای که می شود این گونه است:

خدمات طراحی وب سایت توسط شرکت ………… در شهر ……. با قیمت مناسب و امکان سفارش طراحی وب به صورت آنلاین به صورت حرفه ای و سریع و…

نکته: از نوشتن عبارت های کلیدی در متا توضیحات به تنهایی پرهیز کنید. عبارت های کلیدی را با کلمات توصیفی و عبارت های مکمل ترکیب کنید. درباره عبارت های کلیدی در آن صفحه وب باید واقعا موضوعی وجود داشته باشد. نباید موتورهای جستجو را فریب دهید.

3. هر متا توضیحات در وب سایت شما باید یکتا و منحصر به فرد باشد و از نوشتن دو متا توضیحات دقیقا عین هم پرهیز کنید.

4. اندازه متا توضیحات را به اندازه نیاز موتورهای جستجو بنویسید. به اندازه ای که برای نمایش زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو کافی باشد.

5. گاهی ممکن است بخواهید متا توضیحاتی بنویسید که به محتوای آن صفحه ربطی ندارد. این کار را هرگز انجام ندهید. با موتورهای جستجو صادق باشید و هدفتان بهتر کردن دنیای وب باشد.

 

 

 

سئو و هاست مناسب

فضای ذخیردسازی و نگهداری وب سایت بسیار مهم است. منابع پردازشی و سخت افزار هاست (Host) باید متناسب با استانداردها باشند.

گاهی صرفا با تغییر شرکت هاستینگ خود می توانید شاهد نتایج بهتری در جستجو شوید.

منابع سخت افزاری هاست، روی سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر قابل توجهی می گذارند.

آپتایم بودن وب سایت بسیار مهم است. هاستینگی پیدا کنید که علاوه بر منابع پردازشی قابل قبول، به آپتایم بودن وب سایت نیز کمک نماید و در شرایط بحرانی سریع مشکلات را برطرف کند.

تعریف: آپتایم بودن (Uptime) یعنی وب سایت شما همیشه در دسترس باشد و اصطلاحا دونتایم (Downtime) نشود.

اگر وب سایت شما حتی ۹۸ درصد در یک سال آپتایم بوده باشد این یعنی سایت شما تقریبا ۷ روز در این یک سال در دسترس نبوده است!

اگر زمانی که سایت شما در دسترس نباشد و ربات های موتورهای جستجو برای بررسی دوره ای یا index وارد وب سایت شما شوند ممکن است وب سایت تان از آنها نمره منفی دریافت کند و احتمالا در صورت تکرار، باعث افت شدید وب سایت شما در نتایج جستجو شود، و به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

در واقع موتورهای جستجو نمی خواهند تا کاربرهای آنها با نتایجی روبرو شوند که با کلیک روی آنها به وب سایتهایی ورود کنند که بارگذاری نمی شوند یا در دسترس نیستند؟

زیرا در نهایت این موتورهای جستجو هستند که زیر سوال می روند که چرا وب سایت هایی را نمایش می دهند که بارگذاری نمی شوند و مشکل دارند؟!

اگر شما جای موتورهای جستجو بودید حاضر می شدید نتایجی را به کاربران تان نمایش دهید که بارگذاری نمی شوند یا سالی یک ماه در دسترس نیستند؟ آیا حاضر هستید از این نظر زیر سوال بروید؟
طبیعتا خیر.

پس به آپتایم بودن وب سایت خود اهمیت دهید تا به این دلیل که گاهی وب سایت شما در دسترس نیست از نتایج جستجو خارج نشوید. یکی از مهم ترین عوامل آپتایم بودن، هاست وب سایت است.

اقدام کلیدی:

1. توصیه می کنم که قبل از خرید هاست ابتدا با چند متخصص نظیر برنامه نویس تحت وب، متخصص سئو و مدیر سیستم مشورت کنید.

2. مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب حتی در روزهای تعطیل یا نیمه شب نیز از شما پشتیبانی و مشکلات را سریع برطرف می کند.

3. بهتر است برای خرید هاست، دوردهای پرداخت خیلی طولانی مدت را انتخاب نکنید تا اگر از خدمات شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب تان راضی نبودید، بتوانید با کمترین ضرر مالی ممکن به یک شرکت بهتر منتقل شوید.

4. درصورت از دسترس خارج شدن وب سایت تان باید فورا در کمترین زمان ممکن مشکل را پیدا و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. ممکن است هر لحظه خزنده های موتورهای جستجو وارد وب سایت تان شوند و عدم بارگذاری وب سایت شما را ثبت کنند و در صورت تکرار، ممکن است از دیدگاه موتورهای جستجو غیر مفید یا نامناسب شناخته شود یا حتی نمره منفی در کارنامه وب سایت تان ثبت گردد.

5. اگر یک شرکت هاستینگ سرویس هایش گران قیمت باشند اما منابع پردازشی و پشتیبانی خوبی ارائه دهد، به قیمت سرویسها به عنوان معیار اصلی توجه نکنید. یک شرکت هاستینگ فقط منابع سخت افزاری به شما ارائه نمی دهد بلکه خدمات پشتیبانی نیز ارائه می دهد. پس طبیعی است اگر شرکتی خدمات پشتیبانی و منابع بسیار خوبی ارائه دهد، قیمت بالاتری نیز داشته باشد؟

اهمیت عناوین یکتا در سئو

عناوین یکتا معمولا به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرند. طبیعی است زیرا بسیاری از ما فرصت کافی برای بررسی عناوین قبلی را نداریم یا با ابزارهای مناسب جهت بررسی آنها آشنا نیستیم. یا وبسایت ما آن طور که باید و شاید بهینه کدنویسی نشده است تا متوجه عناوین تکراری شویم.

هر صفحه وب یک عنوان اصلی دارد که همان طور که می دانید در تگ title قرار می گیرد.

موتورهای جستجو و متخصصان سئو به صورت مستقیم و غیر مستقیم توصیه می کنند تا از عنوان های یکتا (Unique) و منحصر به فرد در هر صفحه وب استفاده شود.

مثلا اگر در یک صفحه وب، عنوان را سلام دنیا قرار دادید، بهتر است هیچ صفحه وب دیگری در سایت شما با این عنوان وجود نداشته باشد.

نکته: عبارت های مکمل در عنوان می توانند تکراری باشند.

اقدام کلیدی:

  1. عناوین را بهتر است یکتا بنویسید. به این معنا که در سایت شما دو عنوان مشابه وجود نداشته باشند.

2. تمام صفحات وب خود را بررسی کنید و از این مورد مطمئن شوید. بهتر است این کار را با ابزار و به صورت سیستمی
انجام دهید.

3. بهتر است تمام عنوان نیز جایی تکرار نشده باشد.

4. عبارت کلیدی عنوان نیز بهتر است یکتا باشد.

شبکه های اجتماعی و سئو

شبکه های اجتماعی گاهی تاثیر مستقیم و گاهی غیرمستقیم روی سئوی وب سایت شما می گذارند. در برخی شرایط، مستقیم و در برخی دیگر غیرمستقیم.

آن چیزی که مهم است حضور و فعالیت شما در شبکه های اجتماعی است. وقتی شبکه های اجتماعی شما از وب سایت تان لینک دریافت کرده باشند و از آن سو، به وب سایت تان لینک داده باشند تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی وب سایت شما خواهند گذاشت.
همچنین قرار دادن دکمدهایی به منظور به اشتراک گذاری محتوای هر صفحه وب در شبکه های اجتماعی نیز می توانند تاثیر خوبی بر روی سئوی وب سایت تان بگذارند.
این کار علاوه بر بهبود ترافیک وب سایت، باعث می شود تا اعتبارتان نیز افزایش یابد و یک جایگاه قابل اعتمادتری نزد موتورهای جستجو پیدا کنید.

تعامل با شما در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا قدرت برند شما در اینترنت رشد کند و این امر طبیعتا بر روی سئوی وب سایت شما نیز تاثیر می گذارد.

اقدام کلیدی:

1. در شبکه های اجتماعی مناسب، حساب ایجاد کنید و به سایت تان لینک دهید و دنبال کننده جذب کنید تا فعالیت شما در آن شبکه ی اجتماعی دیده شود.

2. از وب سایت تان به شبکه های اجتماعی خود لینک دهید.

3. بهتر است نام شبکه های اجتماعی شما با نام برندتان حتی در نام کاربری (username) نیز یکسان باشد.

4. نام برندتان را در شبکه های اجتماعی همواره به صورت هشتگ منتشر کنید.

5. بهتر است زیر محتوای هر صفحه از وب سایت تان دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی قرار بدهید.

سئو و لینک دادن به یک سایت دیگر

وقتی در وب سایت خود به یک وب سایت دیگر لینک میدهید در واقع در حال دعوت از کاربران و موتورهای جستجو هستید تا در صورت تمایل وارد آن وب سایت شوند.

معمولا این اتفاق زمانی رخ می دهد که بخواهید کاربران را برای مطالعه بیشتر درباره یک اصطلاح یا یک منبع، به یک وب سایت دیگر هدایت کنید.

وقتی صفحه وب شما به منابع ارزشمند و قابل اعتماد لینک بدهد ممکن است باعث شود تا موتورهای جستجو به صفحه وب شما ارزش بیشتری بدهند.

برای مثال می خواهید در یک صفحه وب درباره مریخ پیما بنویسید. زمانی که به عبارت مریخ پیما می رسید آن را با لینک دادن به یک وب سایت دیگر مثلا ویکی پدیا، باعث می شوید تا کاربر در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر درباره مریخ پیما به راحتی و با یک کلیک این کار را انجام دهد.

این جا دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد؟

شما به کاربر کمک می کنید تا راحت تر درباره یک عبارت مطالعه کند. در واقع دیگر نیاز نیست تا در موتورهای جستجو درباره آن عبارت جستجو کند. با این کار تجربه کاربر در وب سایت شما بهتر می شود.

نکته: لینک دادن به سایت های دیگر صرفا برای افزایش اعتبار و بهتر کردن تجربه کاربری نیست. گاهی ممکن است برای رعایت کردن حقوق کپی رایت نیز باشد. مثلا شما از تصاویری استفاده می کنید که شرط استفاده از آنها لینک دادن به صاحب اثرشان است. در این شرایط وقتی به سازنده لینک می دهید در واقع در حال رعایت کردن حقوق کپی رایت هستید و این می تواند روی وب سایت شما در نتایج جستجو تاثیر مثبت بگذارد.

اقدام کلیدی :

  1. عبارتهایی که نیاز به توضیح بیشتری دارند را به سایتهای معتبر لینک دهید تا کاربر بتواند در صورت نیاز درباره آنها مطالعه کند.

2. گاهی متنی را ترجمه می کنیم و به سایت زبان اصلی لینک می دهیم. این کار اگر معلوم شود نقض کپی رایت است نه تنها سودی ندارد بلکه می تواند منجر به دریافت نمره منفی از موتورهای جستجو شود.

3. لینک دادن به وب سایت های دیگر، می تواند بخشی از اعتبار سایت شما را به آنها منتقل کند. اگر شما به یک سایت نامناسب لینک بدهید ممکن است شما هم ضرر کنید. پس بهتر است لینک دادن ها را در بیشتر موارد به صورت nofollow تعریف کنید.

سخن پایانی: آموزش سئو فرایندی همیشگی است!

گاهی اوقات باید ساعت ها فکر کنیم و بهترین استراتژی سئو را استخراج کنیم.

گاهی اوقات باید ساعت ها فکر کنیم و ببینیم مخاطبان ما، دنبال چه نوع محتوایی هستند. چه ویدیویی مخاطبان ما رو خوشحال میکنه. چه مطلبی باعث میشه که کاربران بیان ارزما تشکر کنند.

سئو مانند دوچرخه سواری است. تا زمانی که پا می زندید، رکاب می زنید جلو می رید و اگر پا نزنید بعد از یک مدتی پیشرفت نخواهید کرد. 

سئو و آموزش سئو یک پروژه همیشگی بزرگ است که باید یک نفر مسئول آن باشد.

باید با پشتکار و حوصله روی سئو سایت کار کرد. (به طور مداوم) و میزان ترافیکی که به سایت هدایت میشود معدل یک مبلغ بسیار بزرگی است که با تبلیغات هم نشه به راحتی این کار رو انجام داد.

خیلی از شرکت ها در دنیا به این نتیجه رسیده اند که تبلیغات پولی سایت رو متوقف کنند و اون بودجه رو صرف تولید محتوای عالی و سئو سایت کنند.

سوالات متداول آموزش سئو

برای یادگیری سئو و استفاده از این آموزش چه پیش‌نیازی وجود دارد؟

بله. این دوره به صورت وبیناری (اگر دقیق‌تر بگوییم وبکستی) برگزار می‌شود و ضبط شده نیست. البته پس از هر جلسه فیلم آن در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

آموزش سئو برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای تمام کارآفرینانی طراحی شده که مدتی است کسب‌وکار خودشان را شروع کرده‌اند، اکنون شاید با رکود مواجه شده‌اند یا از روند رشد کسب‌وکارشان رضایت ندارند و فکر می‌کنند پتانسیل رشد بیشتری دارند.

آیا قیمت این دوره گران نیست؟

همیشه وقتی می‌خواهید برای آموزش سرمایه‌گذاری کنید، نتیجه‌ای که آن آموزش می‌تواند برای شما ایجاد کند را معیار قرار بدهید. از نظر ما کوچکترین نکاتی که در دوره گفته می‌شود، شاید بتواند میلیون‌ها تومان به سود کسب‌وکارتان اضافه کند. مبلغ این دوره بسیار ارزان است!

آیا امکان مطرح کردن سوال در دوره وجود دارد؟

امکان پاسخ‌گویی به سوالات فقط در هنگام برگزاری جلسات آنلاین وجود دارد. البته توجه کنید که تعداد شرکت‌کنندگان زیاد است و برخی از سوالات را پاسخ خواهیم داد. همچنین سوالاتی اولویت دارند که دغدغه بسیاری از شرکت‌کنندگان دوره باشند.

آیا این مقاله آموزش سئو آپدیت خواهد شد؟

مطالب حتما برایتان مفید خواهد بود؛ البته برخی از موارد شاید برایتان به اندازه کافی ملموس نباشد. ارزش این دوره را کسانی درک خواهند کرد که سال‌ها است کسب‌وکار دارند و با مشکلات کارآفرینان در دنیای واقعی کاملا آشنا هستند.

4.5/5 - (287 امتیاز)

63 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سلام
      اگه مشکل بودجه ندارید بهتره برونسپاری کنید. و خودتون فقط بر روی کیفیت کار تمرکز کنید. محتوای صفحات لندینگ پیج رو خودتون بنویسید. صفحاتی که از طریق گوگل دارن براتون ورودی میگرن رو نیز بازنگری کنید و کیفیتشو افزایش بدید.
      موفق باشید.

    • سلام جناب امین
      پیشنهاد من اینست که سه نوع محتوا تولید کنید. که اصلاحا به آن محتوای 3H نیز میگویند.
      نوع اول: محتوای برای کمک به کاربران (HELP). در این نوع محتواها در واقع به سوالات کاربران پاسخ بدید.
      نوع دوم محتوا هاب هستش. محتوایی که بصورت سریالی باید تولید بشه. و صفر تا صد یک موضوع رو توضیح بده. مثلا آموزش سئو رو صفر تا صد آموزش بدید.
      نوع سوم محتوا که به آن محتوای قهرمانانه HERO میگن. باید از متخصصین و کارگردان ها کمک بگیرید و سالی دو سه تا از این نوع محتواها تولید کنید. که کمک میکنه نزد کاربرانتون اعتبارتون خیلی افزایش پیدا کنه.
      موفق باشید

    • سلام
      تیزر فیلم سینمای رو ببینید. بهترین سکانس، هیجان انگیز ترین سکانس رو به مخاطب نشون میدن تا مخاطب رو جذب کنند. وقتی مخاطب به سینما میره فقط قسمت های خیلی معمولی رو میبینه. شما هم در بحث تولید محتوا باید بهترینتون رو به کاربر نشون بدید. باید نشون بدید که چقدر دانش و سواد دارید. اگه محتواتون عالی نباشه نمیتونید مخاطب رو جذب کنید. و نمیشه با محتوای ضعیف اعتماد مخاطب رو بدست آورد.
      موفق باشید.

    • سلام
      ابتدا مطمئن باشید که سایتتون از نظر فنی و تکنیکال مشکلی ندارد.
      و به طور میانگین می توان گفت حتی در صورتی که 3 ماه از ثبت سایتتان می گذرد و همچنان مطالب در گوگل ایندکس نشده است، جای نگرانی وجود ندارد، چرا که در SandBox گوگل قرار دارید.
      گوگل دامنه هایی که جدید ثبت می شوند را به منظور اطمینان از کیفیت محتوا و جلوگیری از رشد سایت های اسپم، به مدت 1تا 3 ماه در سند باکس قرار می دهد. سند باکس به معنی جعبه شی است، جعبه شنی که برای کودکان در نظر گرفته می شود تا شن های خود را نریزند و خانه را کثیف نکنند. پس از اینکه گوگل به این نتیجه رسید که دامنه شما می تواند از جعبه شنی خارج شود، محتوای سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شده و به شکلی شگفت انگیز، زحمات و صبوری شما را جبران خواهد کرد.
      عموما پروسه سئو و دریافت رنک جدید، 3 تا 9 ماه طول می کشد. باید ببینید با چه کلمات کلیدی می خواهید رتبه بگیرید. قطعا برخی از کلمات کلیدی بسیار دشوارتر و به زمان بیشتر نیاز دارند.
      موفق باشید

    • سلام
      سئو کارها از ابزارهای زیادی استفاده میکنند.
      برای مثال، برای برسی سرعت سایت از GTmetrix
      برای برسی بک لینک رقبا از Ahref
      برای چک کردن اسکیما از schema checker
      و …
      موفق باشید.

    • سلام
      بله بازدید فیک برروی سئو تاثیر دارد. این تکنیک کلاه سیاه است و خطرناک. اما میتوانید از دوستانتان بخواهید که روی لینک شما کلیک کنند و فقط روی لینک های که در صفحه اول تا سوم هستند کلیک کنند. اما به هیچ وجه از ربات استفاده نکنید. چون گوگل روی این موضوع خیلی حساس است.
      موفق باشید.

    • سلام
      خیر. گوگل رو یک انسان بسیار باهوش در نظر بگیرید. برای آپدیت محتوا بهتر است یک پاراگراف به مقالتون اضافه کنید.
      موفق باشید.

    • سلام
      بک لینک جزئی از فرآیند سئو هستش. اما تعداد بک ینک و کیفیت بک لینک ها بستگی به رقبا و حوزه فعالیت شما دارد.
      هر چقدر رقباتون بیشتر سرمایه گذاری کردن، شما هم باید در حد و اندازه اونا سرمایه گذاری کنید.
      موفق باشید

    • سلام
      بله در ارائه پروپوزال سعی کنید نکات بسیار مهم رو توضیح بدید. مخصوصا اگر بخواهید برای یک شرکت برند کار کنید. هر چقدر مطالبتون دقیق تر و جامع تر باشه در اعتماد سازی کارتون راحتتر میشه. حتی اگه منجر به پروژه برای شما نشه.
      موفق باشید.

    • سلام
      اگر ایمپرشن صفحه یا کوئری بالاست اما کلیکش بالا نیست راه حل اینه که اون صفحه رو آپدیت کنید. اگه نیازه محتواشو به روز رسانی کنید. بک لینک داخلی و خارجی رو افزایش بدید. از عنوان جذاب برای صفحه استفاده کنید.
      موفق باشید.

    • سلام
      در این ماه تعداد کاراموزهایمان تکمیل شده است.
      پیشنهاد میکنم که برای یادگیری بیشتر و ساختن رزومه میتوانید در حوزه ای که به آن علاقه دارید، یک وبسایت را اندازی کنید. و روی سئو آن سایت کار کنید.
      و اگر سوالی داشتید و نیاز به راهنمایی داشتید در خدمت شما هستیم.
      موفق باشید.

    • سلام
      اگه سایت فروشگاهی باشد، ابتدا بر روی ساختار سایت، و مباحث فنی و تکنیکال کار میکنیم.
      بعد به سراغ ساخت و سئو دسته بندی محصولات میریم و بعد از اون ساخت و سئو صفحه محصول و بعدش بلاگ.
      اگه سایت سرویس دهنده باشه، اول لندینگ ها و بعد روی بلاگ کار میکنیم.
      اگر سایت بلاگ باشد، اول صفحات پیلار بعد کلاسترها رو درست و سئو میکنیم.
      موفق باشید.

    • سلام
      بهتره که جدا باشن و از صفحه مقاله لینک بدیم به صفحه محصول – توجه داشته باشید که متن صفحه محصول باید خیلی تبلیغاتی باشد ونکات مربوط به بازاریابی در آن رعایت شده باشد.
      از دید مارکتینگ صفحه مقاله جایی است که افراد برای مطالعه و یادگیری موضوعی، مراجع میکنند. و باید محتوا محور باشد.
      و برای صفحه محصول باید متن تبلیغاتی حرفه ای نوشته باشیم. پس بهتره که کلا جدا باشن و اینها رو با هم اقدام نکنیم.
      و بهتره از مقالات به صفحه محصول لینک بدیم.
      موفق باشید.

    • سلام
      از نظر فنی و ساختاری، برگه ها، مقالات و محصولات برای گوگل هیچ فرقی ندارد.
      اما چرا برگه ها دیدتر به نتایج اول گوگل میرسن؟ شاید نکته این باشد که در محصولات و مقالات امکان کامنت و امتیاز وجود دارد و هر وقت گوگل ایندکس میکنه متوجه تغییرات جدیدی میشه. و اعتبار بیشتری قائل میشه.
      اگر یک برگه دارید و برای آن امکان کامنت و امتیاز دهی رو فعال کنید، دیگه با مقالات احمالا هیچ فرقی دیگه ندارد. و برگه هم میتونه جز نتایج اول گوگل قرار بگیره. همین مقاله “آموزش سئو” یک یرگه میباشد.
      موفق باشید.

    • سلام
      از طریق اکانت پریمیوم ماز میتونی بررسی کنی، که چرا بهت اسپم اسکور پایین داده. اما حتی اگه اسپم اسکور رو درستش کنی یک رتبه هم رشد نخواهی کرد. پس روی این پارامترها که صرفا توسط سایت ها ارائه شدن تمرکز، و وقت نذارید.
      موفق باشی

    • سلام
      ریدایرکت کردید و اعتبارش منتقل شد بعدش همه لینمک ها رو بررسی کنید که چیزی بهش ارجاع نشه.
      از سایت مپ و سایتتون هم پاک کنید و در نهایت ریدایرکت 410 بزنید.
      موفق باشید.

    • سلام
      چنانچه فونت فارسی انتخاب کرده اید، دقت کنید که فونت ازنوع FaNum باشد. برای مثال دو فونت ایران سنس وجود دارد. که یکی IRANSansWeb است. و دیگری IRANSansWebFaNum است.
      اگر فونت اولی را انتخاب کنید، اعداد به صورت انگلیسی نمایش داده می شوند، اما با انتخاب فونت دوم، اعداد فارسی است.
      موفق باشید.

    • سلام
      اگه صدرصد انکرتکستون هم فقط کلمه کلیدی اصلیتون باشه هیچ مشکلی برای لینک سازی داخلی وجود نداره. استفاده از کلمه کلیدی مترادف برای لینک سازی خارجی مورد بحث است و باید در لینک سازی داخلی از مترادف ها استفاده بشه.
      موفق باشید.

    • سلام
      داخل کانال تلگرام زوم کد، لیست پکیچ هایی که خودمون داخل پروژه هامون ازشون استفاده میکنیم رو قرار دادم. خب از این پکیج ها فیدبک مثبت گرفتیم. البته باید به این نکته توجه کنید که یک پکیج ممکنه برای یک سایت خیلی خوب جواب بده اما برای یک سایت دیگه تاثیر مثبتی نداشته باشه که ما با تحلیل رقبا و سعی و خطا اینکار رو انجام میدیم.
      اما اگه به تلگرام دسترسی ندارید، میتونید از سایت سئوکلرک پکیج ها رو تهیه کنید و برای پرداخت هزینه آنها هم از سایت هایی که پرداخت بین المللی رو انجام میدن مانند سایت ایرانیکارت، استفاده کنید.

      موفق باشید.

    • سلام.
      از نظر گوگل هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما از نظر کاربران، اعتماد به دامنه های قدیمی مانند com بیشتر است. و ناخودآگاه وقتی لینک شما رو در موتور سرچ می‌بیند بر روی آن کلیک می‌کنند. پس بصورت مستقیم تاثیری بر روی سئو ندارد اما به طور غیر مستقیم به خاطر اعتمادی که در افراد ایجاد می‌کند. تاثیر دارد.
      پس از دامنه‌هایی که شناخته شده هستند استفاده کنید و اولویت با آنها باشد.
      موفق باشید.

  • ما یک وبسایتی داریم که حدود دوسال از فعالیت آن میگذره. و با تعداد زیادی از کلمات، رتبه داریم. اما بنابر دلایلی میخواهیم نام دامین رو تغییر بدهیم. آیا روشی وجود دارد که نام دامین را تغییر داده اما سئو سایت از بین نره و افت رتبه نداشته باشیم. ممنون میشوم راهنمایی کنید.

    • سلام
      اگر صفحه محصول از گوگل ورودی میگیره، اون صفحه رو ریدیرکت 301 به یک محصول خیلی مشابه اون کنید.
      اگه صفحه محصولتون مشابه نداره و از گوگل هم ورودی نداره، میتونید حذفش کنید و یا نوایندکسش کنید. و از سایت مپ حذفش کنید.
      موفق باشید

  • سلام مهندس. من یک پروژه “سئو سایت فروشگاهی” در زمینه لوازم ورزشی گرفته‌ام. سوالم اینه که باید استراتژی سئو روی کدام موارد باشه. محصول، کتگوری یا بلاگ. پیشاپیش از راهنمایی شما متشکرم

    • سلام
      در سایتهای فروشگاهی، استراتژی سئو روی دسته‌بندی محصولات و صفحه محصولات است.
      اما در حوزه لوازم ورزشی، کار باید روی دسته بندی محصولات انجام شود. چون محصولات سرچ قابل توجهی ندارند. و از آن مهم‌تر خیلی تاثیر قابل توجهی روی فروش ندارند.
      در حوزه لوازم ورزشی کار روی دسته بندی محصولات، حتی کوچک، حتی کم سرچ، بهتر از کار روی صفحه محصول است.
      موفق باشید.

    • سلام
      تصاویر بخش مهمی از “سئو محتوا” هستند. ربات‌های گوگل میتوانند تصاویر را درک و تشخص دهند.
      تصاویر و عکس ها باید مرتبط با محتوا شما باشند. هرگز نباید از تصاویر نامرتبط در مقالات استفاده کنید. اگر وب سایت شما وردپرس است، بعد از بارگزاری عکس، فیلدهای متن جایگزین (ALT text) و توضیحات متنی (Caption) را با کلمه کلیدی و مترادف‌های آن پرکنید.
      محدودیتی برای تعداد عکس وجود ندارد. هر چه بیشتر، بهتر، بشرطی که حجم مقاله زیاد نشود و مقاله شما در هنگام لود شدن، مشکل سرعت پیدا نکند.
      هر محصول و یا مقاله حداقل یک تصویر شاخص نیاز ادرد. میتوانید برای یک مقاله 1000 کلمه ای علاوه بر تصویر شاخص، دو الی سه تصویر دیگر استفاده کنید. میتوانید برای هر 250 تا 300 کلمه یک تصویر در نظر بگیرید. همچنین پیشنهاد میشود که نگاهی هم به مقالات رقبا بیندازید. مقاله شما نباید کمتر از رقبا، تصویر و عکس داشته باشد.
      موفق باشید.

    • برای یادگیری سئو چندین راه وجود دارد.
      1. استفاده از مقالات آموزشی سئو برای مبتدی‌ها، مقالات بسیار خوبی در سایت وجود دارد که 0 تا 100 سئو را از صفر تا پیشرفته آموزش داده‌اند. چنانچه میتوانید مقالات انگلیسی سایت های خارجی مانند moz.com و ahref.com استفاده کنید.
      2. قدم دوم برای یادگیری سئو استفاده از پکیج‌های آموزشی یا کلاس‌های حضوری و غیر حضوری سئو است.
      پیشنهاد میکنم یک وبسایت شخصی با وردپرس برای خودتان راه اندازی کنید و نکات سئو را درآن پیاده سازی کنید.
      3. سای ها ی موفق را بررسی و آنالیز کنید. بررسی سایت های موفق و همچنین رقبا، میتواند سطح دانش و مهارت شکا را ارتقا دهد.

    • سلام
      بله. ربات‌های گوگل نیم‌فاصله را درک می‌کنند.اگر می‌خواهید کلمه کلیدی را در هدینگ استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم که بدون نیم‌فاصله استفاده کنید. اما در متن مقاله، اصول نگارش را رعایت کنید. رعایت اصول نگارش فارسی باعث می‌شود خواندن متن برای کاربران ما راحتر شود. مهم‌ترین هدف ما از تولید محتوا و سئو؛ جلب رضایت کاربر است. رسیدن به رتبه 1 نتایج جستجو تنها یکی از نتایج تلاش‌های ما در این مسیر است. پس اصول نگارش فارسی را رعایت کنید.
      موفق باشید.

    • سلام
      برای لینک سازی در سایت های خبری:
      1. روی صفحه اصلی برای افزایش قدرت دامنه لینک میزنیم.
      2. بر روی تگ‌ها و برچسب‌هایی که در طولانی مدت قراره از آن ورودی بگیرید.
      3. روی خبرهای موقت هم لینک بیلدینگ انجام میشه. باید روی خبرهای موقت انبوهی از لینک سازی انجام بشه.
      4. آپدیت اتوماتیک و دائمی تایتیل صفحات کتگوری
      موفق باشید.

    • سلام. شما فوکوس کلی کارتون باید روی صفحه دسته بندی محصولات باشه و کمتر برای سئو سراغ محصول تکی بیایین.
      اگر هم قرار است صفحه محصول سئو بشه، باید سرچ خوبی داشته باشه. برای مثال گوشی آیفون 15

    • سلام

      مهمترین عنوان در هر صفحه H1 هست که داخل وردپرس عنوان صفحه رو که می‌زنین به صورت خودکار h1 میشه و نیاز به دستی ست کردن داخل محتوا نداره

      بعد از H1 ؛ مهمترین هد میشه H2 و اگر نیاز باشه زیر مجموعه برای H2 باشه از هدهای بعدی ینی h3 استفاده میشه

      مثلا اگر در صفحه آموزش سئو درباره آف پیج داریم صحبت میکنیم؛ آف پیج میشه H2 و یه مطلب مث انواع بکلینک میشه h3 که زیر مجموعه همین مطلب لینک سازی خارجیه

      اگر باز h3 زیر شاخه داشت و نیاز به صحبت کردن بیشتر بود میتونیم h4 بزنیم…البته این حالت کم پیش میاد و عمدتا تا همون هد3 بیشتر نیاز نیست

      موفق باشید.

  • وقتی یک پروژه سئو میگیریم که قبلا روش کار کردن و الان قراره من ادامشو انجام بدم باید چکار کنم؟ پروژه از صفر شروع میشه آدم تکلیفش با خودش روشنه. ولی وقتی میخوایی یک پروژه که قبلا روش کار کردن رو انجام بدی، باید کار رو از کجا شروع کنی؟
    اول باید برم سراغ سئو محتوا یا سئو تکنیکال؟
    اول سئو خارجی کار کنم یا سئو داخلی؟
    برم سرچ کنسول رو بررسی کنم یا برم سراغ ابزار دیگه؟

    • سلام
      ابتدا از تکنیکال سایت شروع کنید. با استفاده از ابزارهای Ahrefs و اسکریمینگ فراگ و سرچ کنسول سایت رو بررسی کنید و اگر مشکل تکنیکالی داشت بر طرف کنید. نگاهی هم به سرعت سایت بندازید و سرعت سایت نسبت به رقبا خوب باشه.
      بعد از تکنیکال نوبت به هرس محتوا میرسه. محتواها قبلی رو بررسی کنید. وضیعت محتوای قبلی رو بررسی کن. اگه نمیدونید هرس محتوا چیه، مقاله هرس محتوا رو مطالعه کنید.
      مرحله بعد پلن تولید محتوا جدید و آپدیدت روزانه محتوا ( در صورت امکان روزی سه محتوا)است.

    • اضافه کردن تعداد زیادی محتوا به وب‌سایت شما در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند تاثیر متفاوتی بر SEO و نظر گوگل داشته باشد. در اینجا برخی از جنبه‌هایی که باید در نظر بگیرید آورده شده‌اند:

      1. کیفیت محتوا: گوگل به دنبال ارائه بهترین نتایج برای کاربران است. اگر محتوای اضافه شده از کیفیت پایینی برخوردار باشد یا به نظر بیاید که فقط برای به دست آوردن رتبه بهتر در نتایج جستجو منتشر شده، این می‌تواند تاثیر منفی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد.

      2. تنوع محتوا: اگر محتوای جدید شامل تنوع گسترده‌ای از مطالب باشد و پاسخگوی نیازهای مختلف کاربران باشد، این می‌تواند تجربه کاربری بهتری ایجاد کند و نظر مثبت گوگل را جلب کند.

      3. به‌روزرسانی‌های مکرر: گوگل دوست دارد وب‌سایت‌ها را ببیند که به طور منظم به‌روز شده‌اند، اما بارگذاری تعداد زیادی محصول و مقاله در یک روز خاص ممکن است به عنوان یک رفتار مصنوعی تلقی شود.

      4. برچسب‌گذاری و متاداده: مطمئن شوید که هر صفحه دارای برچسب‌ها و متاداده‌های مناسب (مانند عنوان، توضیحات متا، و برچسب‌های H) است تا کمک کند گوگل محتوای شما را درک و فهرست‌بندی کند.

      5. رفتار کاربران: اگر بارگذاری‌های شما ترافیک کاربر را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد، مثلاً باعث افزایش نرخ پرش شوند یا کاربران زمان کمی را در صفحات جدید سپری کنند، این ممکن است سیگنال منفی برای گوگل باشد.

      6. لینک‌های ورودی و خروجی: اطمینان حاصل کنید که لینک‌های ورودی به صفحات جدید معتبر هستند و با استراتژی کلی لینک سازی شما هماهنگ هستند. همچنین، لینک به منابع خارجی مرتبط و ارزشمند باید به درستی انجام شود.

      اگر این موارد را به دقت در نظر بگیرید و کیفیت محتوای خود را حفظ کنید، بارگذاری حجم زیادی از محتوای جدید نه تنها نباید مشکلی ایجاد کند، بلکه می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی سایت شما کمک کند. همیشه توصیه می‌شود که استراتژی‌های SEO را به صورت مستمر دنبال و بهینه‌سازی کنید تا با آخرین الگوریتم‌های جستجو همگام باشید.

دیدگاهتان را بنویسید