آموزش تحقیق کلمات کلیدی + معرفی 10 ابزار برای کیورد ریسرچ (آپدیت 2024)
آموزش تحقیق کلمات کلیدی: به دو دلیل تحقیق کلمات کلیدی ، مهمترین گام در هر پروژه سئو است:
- اگر در انتخاب کلمات کلیدی اشتباه کنید و سایت شما در رتبه بالایی برای این کلمات قراربگیرد، در واقع زمان و انرژی زیادی را هدر داده اید تا کلماتی انتخاب کنید که ترافیکی برای سایت ندارند.
- همین طور اگر رقابت پذیری کلمات کلیدی را بررسی نکنید، برای اینکه بفهمید این کلمات آن قدر رقابتی نیستند که بتوان با استفاده از آنها رتبه بندی شد، یا روی صفحه نخست قرار گرفت، زمان و انرژی خود را روی کلمات کلیدی خاصی صرف خواهید کرد.؟
این دو تله ای هستند که تصمیم گیرنده نهایی، اغلب در مورد میزان موفقیت هر پروژه سئو با آن مواجه می شود. این فصل نشان میدهد که چگونه می توان در دام این تله ها نیفتاد و بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کرد.
اما قبل از شروع لازم است بدانیم، کلمه کلیدی دقیقا به چه معناست.
چگونه فهرستی طولانی از کلمات کلیدی بسازیم؟
هزار راه برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد.
قبل از اینکه در گوگل کلمات کلیدی با بار ترافیکی پیدا کنید، ابتدا فهرستی از کلمات کلیدی بالقوه مرتبط با کسب و کار خود را فهرست کنید.
مرتبط بودن، موضوع بسیار مهمی است.
صرف زمان برای پیدا کردن ترفندها و روش های متنوع تر سبب می شود مخاطبان با کلمات کلیدی نامرتبط مواجه نشوند. مثلا اگر یک خرده فروش آنلاین کفش زنانه در تهران باشید، کلمات زیر نمونه هایی از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت شما هستند:
- خرید کفش زنانه
- خرید آنلاین کفش زنانه
- فروشگاه آنلاین کفش زنانه در تهران
مثال های زیر هم می توانند کلمات کلیدی نامرتبط باشند:
- تصاویر کفش
- چگونگی دوخت کفش زنانه برای خودتان
- کارخانه های کفش زنانه
- چگونگی طراحی کفش زنانه
با نگاهی به این دو گروه کلمات متوجه می شوید که گروه نخست، بیشترین ارتباط را با مخاطب هدف در خرده فروشی کفش زنانه دارند و گروه دوم، با اینکه کلمات کلیدی با موضوع ارتباط معنایی دارند، اما منجر به جذب مشتری نمی شوند.
با توجه به ارتباط معنایی، فهرستی از ترکیب کلمات کلیدی بالقوه بنویسید تا بتوانید از آن به عنوان مرجع استفاده کنید، پس از آن می توانید با ادامه این روند، بهترین کلمات کلیدی را که ترافیک ماهانه و مناسبی دارند، بیابید.
در ادامه، استراتژیهای تأثیرگذاری بیان شده است که می توانید از آنها برای تنظیم فهرست استفاده کنید.
10 ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان و پولی
1. نتایج جستجوهای مرتبط گوگل (Related)
هنگامی که یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کنیم، در انتهای صفحه با فهرستی از پیشنهادهایی مواجه می شویم که دقیقا مرتبط با چیزی است که جستجو کرده ایم. به این موارد پیشنهادی، جستجوهای مرتبط گفته می شود. این فهرست، منبعی غنی از کلمات کلیدی را به شما ارائه می دهد که می تواند فهرست کلمات کلیدی شما را پربارتر کند.
توصیه می شود که از این قسمت بیشتر برای پیداکردن کلمات مرتبط پولساز استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای آنکه در این بخش به دنبال یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا باشید، بهتر است کلمات کلیدی پولسازی را که از سایر روش ها به دست آورده اید، در گوگل وارد کنید تا به کلمات کلیدی پولساز مرتبط بیشتری دست یابید.
به عنوان مثال، در صورتی که کلمه کلیدی پولساز شما «دلیل اصلی افزایش وزن» است، کافی است همین کلمه را در گوگل جستجو کنید و کلمات کلیدی ارائه شده در قسمت جستجوهای مرتبط را بررسی کنید.
2. بررسی کلمات کلیدی سایت رقبا
با استفاده از سایت رقبا. ببینیم رقبا بر روی چه کلماتی کار کردند. باید ببینیم چه عنواینی را در مقالاتش استفاده کرده. و در باره چه موضوعاتی صحبت کرده است.
با کمی حیله گری میتوانید کلمات کلیدی رقبا را بیابید و از آنها استفاده کنید.
ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید به کلمات کلیدی رقبا پی ببرید. برای مثال تحلیل گر کلمات کلیدی سئویوکا، یک ابزار ساده و رایگان برای این کار است. با استفاده از این ابزار، برای چند ثانیه وارد صفحه رقبا میشوید؛ پس از آن، سنوبوک فهرستی از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد که رقبا، با استفاده از آن کلمات، صفحه را بهینه کرده اند. اکنون می توانید از این فهرست برای جمع آوری فهرست کلمات کلیدی سایت خود استفاده کنید.
در حالی که تحلیل گر کلمات کلیدی سئوبوک، ابزاری عالی و ساده است که با استفاده از آن می توان کلمات کلیدی بهینه شده در صفحه رقبا را پیدا کرد، اما گزارش کلمات کلیدی ارگانیک Ahrefs، ابزار فوق العاده دیگری است که می توان از آن استفاده کرد. این ابزار تخمین می زند، وب سایت رقبا برای چه کلماتی ترافیک بیشتری دریافت می کند. این برآوردها که از لحاظ منطقی، دقیق هستند، می توانند مرجع ارزشمندی برای جمع آوری فهرست کلمات کلیدی باشند. Ahrefs ابزار جست وجوگر رقبا و چکر بک لینک
https://ahrefs.com
3. ابزار تحقیق کلمات کلیدی keywordtool.io
من از ابزار keywordtool.io برای شناسایی کلمات کلیدی پولساز استفاده می کنم. دلیل این امر آن است که این ابزار رایگان است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. این ابزار قادر است با دریافت کلمه کلیدی اصلی، فهرستی از کلماتی را در اختیار شما قرار دهد که در گوگل جستجو می شوند. برای استفاده از این ابزار، وارد سایت keywordtool.io شوید و با انتخاب زبان فارسی، کلمه کلیدی اصلی خود را در کادر جستجو وارد کنید.
با کلیک روی دکمه نارنجی رنگ ذره بین صفحه ای مشابه صفحه زیر میبینید:
4. تحقیق کلمه کلیدی با KeywordPlanner (کیورد پلنر گوگل)
همان طور که قبلا گفته شد، برای دسترسی به داده های ترافیکی در ابزار کیورد پلنر گوگل آدز نیاز به یک حساب کاربری فعال و پرداخت هزینه ماهانه است.
پس از ایجاد حساب کاربری می توانید وارد آن شوید. روی ابزارها در منوی بالا کلیک و سپس با انتخاب «Keyword Planner»، روی « Get search volume data and forcasts» کلیک کنید و پس از کپی کردن کلمات کلیدی، آنها را در کادر بچسبانید.
در ادامه، کشور خود را انتخاب و روی دکمه آبی رنگ «Get started» کلیک کنید. پس از اتمام این کار، اطلاعاتی در مورد اینکه هر کلمه کلیدی، چند بار در گوگل سرچ شده، به دست می آورید.
داده های جدید، داده هایی هستند که به آنها نیاز داریم.
حالا میدانیم کدام کلمات کلیدی بیشتر از کلمات دیگر جست وجو شده اند؛ مهم تر از همه، میدانیم کدام کلمات کلیدی هرگز جست وجو نشده اند.
5. تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از سرچ کنسول (Google search console)
با استفاده از کوئری: (کلیک، ایمپرشن ، ctr)
کوئری بر اساس بیشترین کلیک :
کوئری ها را ابتدا بر اساس بیشترین کلیک مرتب میکنیم. ببینم با کدام کوئری بیشتری کلیک را گرفته ایم! حال ایم عبارتی که با آن رتبه گرفته ایم را در گوگل سرچ میکنیم و کلمات مرتبط با آن (rekated های مربوط به ان) را یررسی مکینم. باید ببینمم که با کلمات مربوط به آن رتبه داریم یا نه. اگر رتیه نداشتیم بر روی آن کلمات باید کار کنیم.
کوئری بر اساس بیشترین ایمپرشن:
کوئری ها را بر اساس بیشترین ایمپرشن مرتب میکنیم. باید ببینم کدام عبارات بیشترین ایمپرشن را دارند، اما کلیک آنها پایین است. آن عبارات را استخراج میکنیم و بر روی صفخات آنها کار میکنیم. (برروز رسانی آن صفحه، چند تا لینک خارجی،…)
تعداد کلیک ها حداقل ۱۰ درصد باشد، خوب است.
کوئری بر اساس CTR:
باید کار کنیم تا سایت کلا تقویت بشه . این یک کار بلند مدت است. و باید روی عباراتی که CTR پایینی دارند باید کار کنیم.
a. باید اون صفحه را بررسی کنیم و ببینیم نسبت به رقبا در چه وضیعتی است. (مطلب باید کامل باشه. بک لینک رقبا بررسی بشه. …)
b. بررسی کنیم که کلمات را اشتباه سئو نکرده باشیم. مثلا وقتی کاربر دنبال پاوربان است باید صفح محصول را نمایش بدهیم نه مقالات را. یا مثلا اولین پاوربانکی که تولید شد را اگر در سایت قرار بدهیم مطمئنا رتبه نخواهد گرفت.
باید چندین مقاله مرتبط درباره عبارت کلیدی و یا موضوعی که میخواهیم در آن رتبه بگیریم باید داشته باشیم تا اون موضوع و عبارت تقویت بشه. در واقع باید مقالات جانبی هم با آن عبارت کلیدی که میخواهیم رتبه بگیریم باید داشته باشیم.
6. برآورد داده های ترافیکی کلمات کلیدی با استفاده از ابزار پولی، مانند KWFinder.
اگر به دنبال ابزار جست وجو با سئوی قوی تر هستید، می توانید از ابزار پولی مانند -KWFind er استفاده کنید. من این ابزار را به سبب سادگی در استفاده، پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبط و ارائه داده های رقابتی می پسندم؛ البته نباید فقط از این ابزار استفاده کنید، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که میتوانید با کمی جست وجو در گوگل آنها را بیابید. استفاده از KWFinder به این صورت است. بعد از ایجاد حساب کاربری، وارد آن شوید، محل هدف خود را مشخص کنید (مثلا لس آنجلس، کالیفرنیا، یا جایی که کانون مشتریان شماست)، کلمات کلیدی خودتان را وارد کنید، سپس داده های مورد نیازتان را دانلود کنید. حالا می توانید مطمئن باشید که زمانتان را برای یافتن کلماتی صرف کرده اید که ترافیک بالقوه دارند.
7. استفاده از تکنیک طوفان مغزی برای فهرست اصلی
حتی اگر رقبا جست وجوی دقیقی در انتخاب کلمات کلیدی کرده باشند، اما این استراتژی، همیشه بهترین استراتژی نیست.
به همین دلیل می توانید از تکنیکی به نام «طوفان مغزی» استفاده کنید و فهرستی طولانی از کلمات کلیدی و ترکیب آنها بسازید.
برای انجام این کار، کلماتی را استخراج کنید که گمان می کنید مشتری هدف از آن استفاده می کند. سپس این کلمات را به صورت پسوندها و پیشوندهای متفاوت جدا کنید.
در گام بعدی، با استفاده از ابزار رایگان ادغام کننده کلمات، این کلمات را در فهرستی طولانی قرار دهید. با این استراتژی میتوانید به سرعت و به سادگی فهرستی طولانی از کلمات کلیدی مرتبط بسازید.
http://www.mergewords.com/
پیشوند
خرید:
- خرید پارچه کشباف NFL
- خرید آنلاین پارچه کشباف
- خرید لباس فرم NFL
- خرید آنلاین لباس فرم NFL
- خرید ژاکت NFL
- خرید آنلاین ژاکت NFL
پسوند
- من از کجا پارچه کشباف NFL بخرم
- من از کجا پارچه کشباف آنلاین NFL بخرم
- من از کجا لباس فرم NFL بخرم
- من از کجا لباس فرم آنلاین NFL بخرم
- من از کجا ژاکت NFL بخرم
- من از کجا ژاکت آنلاین NFL بخرم
8. انجمن ها (فرومها)
فروم با انجمن ها به منظور برقراری امکان تبادل نظر و پرسش و پاسخ ایجاد می شوند و به بازدیدکنندگان از سایت کمک می کنند پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند. همواره در انجمن ها پرسش های مختلفی مطرح می شود که می توانید از میان آن ها، کلمات پولساز بسیار زیادی را استخراج کنید.
بدین منظور، کافی است به انجمن های حوزه کاری مربوط به خود مراجعه کنید و پرسش های مطرح شده توسط دیگران را مورد بررسی قرار دهید. روال انجام کار در این روش بدین صورت است:
یک کلمه کلیدی از دسته بندی با حجم جستجوی بالا انتخاب کنید.
در گوگل به روش های زیر این کلمه کلیدی را جستجو کنید تا انجمن های تخصصی مرتبط با آن حوزه را شناسایی کنید:
- کلمه کلیدی + انجمن
- کلمه کلیدی + فروم ها
- کلمه کلیدی + Forum
قسمت آخرین فعالیت های سایت مورد نظر را پیدا کنید و تیترهای موجود در آن را بررسی کنید.
از میان تیترها، کلمات کلیدی مورد نظر را شناسایی کرده و در فهرست کلمات کلیدی خود یادداشت کنید.
9. جدول محتوای ویکیپدیا
ویکی پدیا فارسی یکی از به روزترین سایت های جهان است که به صورت مستمر صفحات خود را به روزرسانی می کند.
هر صفحه ویکی پدیا دارای جدولی است که به مرور مطالب آن صفحه و صفحاتی می پردازد که به آن مربوط هستند. در تنظیم این جدول، از کلمات جستجو شده در گوگل استفاده شده است. شما می توانید از کلمات کلیدی موجود در این جدول برای تهیه فهرست کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
برای استفاده از این کلمات کلیدی کافی است یک کلمه که حجم جستجوی بالایی دارد را در آدرس اصلی سایت ویکی پدیا فارسی جستجو کنید.
به عنوان مثال فهرست کلماتی که به این شیوه برای کلمه کلیدی «دیجیتال مارکتینگ» به دست می آید به شرح زیر است:
وارد سایت ویکی پدیا فارسی به آدرس https://fa.wikipedia.org/ شوید.
در نوار جستجوی ویکی پدیا این کلمه را وارد کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید.
جدول فهرست بندی را پیدا کنید و روی تک تک لینک های درون این جدول کلیک کنید.
هرکدام از این لینک ها به شما کمک می کند تا عمق یک کلمه را بیشتر پیدا کنید.
در هر صفحه فقط یک کلمه کلیدی داریم؟
هر صفحه از سایت را برای یک کلمه کلیدی بهینه سازی میکنیم. درنتیجه، در هر صفحه حداکثر می توانید بر روی یک “کلمه کلیدی اصلی” کار کنید.
هر صفحه از سایت میتواند برای چند کلمه کلیدی مشابه مختلف ولی مرتبط به هم سئو شود.
مثلا همین مقاله ای که در حال خواندنش هستید، کلمه اصلی اش “کلمه کلیدی” است. اما علاوه بر این، صفحه یک سری کلمات کلیدی دیگر هم دارد که عبارتند از:
- عبارت کلیدی،
- مفهوم کلمه کلیدی،
- keyword،
- انواع کلمه کلیدی
- و…
پس می توان با تکرار کلیدواژه های مشابه کاری کرد که با وارد کردن کلیدواژه های مشابه باز هم همان نتایج به مخاطب نمایش داده شود.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی «خرید گوشی» و «خرید موبایل» یکسان است و می توان با تکرار آن ها کاری کرد که همین صفحه به مخاطب نمایش داده شود.
به این کلمات، کلمات کلید فرعی میگوییم. در هنگام نوشتن مقاله بیشتر تمرکزمان به کلمه کلیدی اصلی است، اما در کنار آن به دیگر کلمات فرعی هم نیم نگاهی داشته و سعی میکنم آنها را بهینه کنیم.
نکته: همانطور که در بالا مشاهده کردید کلمات کلیدی فرعی، یا مترادف کلمه کلیدی اصلی هستند یا ارتباط معنایی زیادی به آن دارند. بنابراین هر کلمه ای نمیتواند به عنوان کلمه کلیدی فرعی استفاده شود.
آیا تغییر کلمه کلیدی یک صفحه امکانپذیر است؟
شاید بعد از خواندن این مقاله متوجه شوید که باید کلمات کلیدی خود را عوض کنید و ممکن است فکر کنید که با تعویض آن ها، بازدید صفحات را روی کلمات کلیدی قبلی از دست خواهید داد.
بعد از بررسی و آنالیز صفحات سایتتان در صورت نیاز شاید بهتر باشد کلمه کلیدی را تغییر دهید.
پیشنهاد من این است که کلمه کلیدی خود را بهینه کرده و تغییر دهید و با بهبود کلمات کلیدی ترافیک بالایی را جذب کنید.
فعالیت هایی نظیر لینک سازی داخلی و خارجی موجب شناسایی صفحات مهم شما توسط گوگل می شوند.
تعداد کلمات کلیدی برای شروع
برای استفاده از کلمات کلیدی پولساز، محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید روزانه یک محتوا در سایت خود در زیرمجموعه این دسته بندی تولید کنید.
در مقابل، کلمات کلیدی پولساز تعداد مشخصی ندارد و به تعداد دلخواه می توانید از کلمات کلیدی پولساز به عنوان زیرمجموعه کلمات کلیدی رقابتی استفاده کنید. در صورتی که در حال حاضر بر روی کلمه کلیدی «خرید لباس ورزشی» کار می کنید و این کلمه کلیدی جزء صفحات اصلی سایت شما است و در آینده قصد دارید بر رویتمام دسته بندی های لباس از جمله مجلسی، ورزشی، راحتی و … کار کنید، نیازی به تغییر کلمه کلیدی این صفحات نیست. بلکه کافی است همین مراحل را برای کلمات کلیدی جدید آغاز کنید.
برای استفاده از کلمات کلیدی پولساز، حدی وجود ندارد. شما می توانید روزانه یک محتوا در سایت خود در زیرمجموعه این دسته بندی تولید کنید.
چطور می توان کلمات کلیدی ای را یافت که ترافیک به سایت بفرستند؟
اکنون فهرستی از کلمات کلیدی دارید و باید بفهمید این کلمات کلیدی چه میزان ترافیک به سایت می فرستند.
ممکن است بدون بررسی داده های ترافیکی، کلمات کلیدی ای انتخاب کنید که اصلا جست وجو نشده اند، ولی با استفاده از اطلاعات صحیح می توانید کلمات کلیدی ای انتخاب کنید که هر ماه صدها یا حتی بیش از صدها بازدیدکننده بالقوه را به سایت شما هدایت می کنند.
متأسفانه گوگل در سال های اخیر، دسترسی به داده های کادر جست وجو را محدود کرده است، در حال حاضر دو گزینه وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید داده های ترافیکی کلمات کلیدی را ببینید.
اگر به کمپین گوگل ادز دسترسی دارید و کمی برای آن هزینه می کنید، می توانید از اطلاعاتی که در ابزار کیورد پلنر گوگل ادز قرار دارد، به صورت رایگان استفاده کنید.
اگر این طور نیست، ابزار پولی دیگری برای جست وجوی کلمه کلیدی وجود دارد. یکی از آنها keywordtoo.io است که برای استفاده از آن باید ماهانه مبلغ اندکی را پرداخت کنید. با توجه به ممانعت گوگل از دسترسی رایگان کاربران به داده های جستوجو، ابزارهای کلمات کلیدی از این بازار ناپدید شدند. به طوری که این روزها ابزارهای پولی جستوجو، تنها گزینه موجود برای به دست آوردن داده های ترافیکی کلمات کلیدی هستند.
با بودجه کمی میتوانید در یکی از ابزارهای پولی جست وجوی کلمه کلیدی موجود در بازار ثبت نام کنید و پس از جست وجو بخواهید پول را به شما برگردانند. خیلی خوب نیست، اما این هم یک گزینه است، به هر حال شما به داده های ترافیکی کلمات کلیدی نیاز دارید، بدون این داده ها، مثل این است که چشم بسته میدوید.
چطور کلمات کلیدی را برای رتبه بندی های ساده پیدا کنیم؟
اکنون باید بررسی کنید کلمات کلیدی موردنظر شما، چقدر رقابت پذیر هستند. پس از سنجش میزان رقابت پذیری این کلمات، میتوانید کلمات کلیدی را بیابید که سایت می تواند با استفاده از آنها در گوگل رتبه بندی شود.
فرض کنید فروشنده کتاب های دست دوم هستید و هدف شما «فروشگاه کتاب آنلاین» است. بعید است بخواهید بهتر از آمازون، بارنز و نوبل باشید. با این حال، احتمالا کلمه کلیدی وجود دارد که افراد بسیار کمی به دنبال آن هستند و می توانید با آن در فهرست گوگل قرار بگیرید؛ چیزی شبیه «فروشگاه آنلاین کتاب قدیمی» می تواند مورد مناسبی باشد.
اگر رقبا به کلمات کلیدی موردنظر شما فکر نکرده باشند، به یک مزیت برای رتبه بندی دست می یابید؛ بنابراین باید سئوی سایتتان را بهتر کنید تا رتبه بهتری نسبت به رقبا به دست آورید.
پس از آن باید این فهرست را بازبینی و کلمات کلیدی مضحک و رقابتی را از کلمات کلیدی ساده ای که هیچ کس به آن فکر نمی کند، جدا کنید.
مکاتب فکری بسیاری برای یافتن رقابت پذیری کلمات کلیدی وجود دارد. در ادامه محبوب ترین شیوه ها فهرست شده اند، همچنین نظر من هم در کنار هر کدام آورده شده است.
1. این فهرست را به صورت دستی بیازمایید و رتبه بندی آنها را مشاهده کنید، سپس بررسی کنید که آیا صفحات باکیفیت پایین در نتایج بالای صفحه قرار گرفته اند یا خیر؟
این روش مناسبی است و از آن می توان برای مرور سریع میزان رقابت پذیری یک بازار بهره برد، اما این روش چندان قابل اعتماد نیست و برای استناد به داده های واقعی نیاز دارید.
2. تعداد نتایج گوگل برای کلمات کلیدی انتخابی را بررسی کنید.
تصویرررررررررررر
پس از تایپ کلمه کلیدی، تعداد نتایج در زیر کادر جست وجو فهرست میشود. این تاکتیک، روشی رایج در دوره های آموزشی آنلاین و سطح پایین سئو است که اصلا قابل اعتماد نیست. به این علت که تعداد صفحات رقابتی برای یک کلمه کلیدی خاص، کم است و سایتهایی که رتبه بالایی به دست آورده اند، می توانند سایت های بی نظیری باشند.
3. از امتیاز رقابتی در ابزار جست وجوی کلمات کلیدی گوگل ادز استفاده کنید.
استفاده از این ابزار، اشتباه رایجی در بین افراد تازه کار است، به طوری که گاهی این روش به عنوان ساده ترین روش برای بررسی رقابت پذیری سئوی کلمات کلیدی پیشنهاد شده است، اما در واقع این کار را انجام نمیدهد! امتیاز رقابتی در ابزار جست و جوی کلمات کلیدی گوگل ادز، تنها مختص به کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز است.
این شاخص مربوط به تعداد تبلیغاتی است که با صرف هزینه، برای یک کلمه کلیدی خاص رقابت می کنند.
4. از یک ابزار تحلیل رقابتی، مانند گزارش دشواری سئو KWfinder( استفاده کنید.
برای اینکه بفهمید واقعا چقدر شانس دارید تا برای یک کلمه کلیدی خاص در رتبه بالایی قرار بگیرید، باید بفهمید صفحاتی که در ده رتبه برتر قرار دارند، چه نقاط قوتی دارند.
ابزار گزارش دشواری کلمه کلیدی KWfinder، ابزاری عالی برای این منظور است. می توانید به سادگی کلمات کلیدی را وارد ابزار کنید و در ادامه «check difficulty» را انتخاب کنید. این ابزار آمارهای مهمی مربوط به صفحات ظاهرشده در ده رتبه برتر را نشان میدهد.
تصوییرررررررررررررررررر
آمارهایی که مهم ترین آنها عبارت اند از اعتبار دامین، اعتبار صفحه، لینکها و اشتراک گذاری های فیس بوک و …. اگر اعتبار دامین یا اعتبار صفحه بالایی ندارید، ناراحت نشوید. در صورتی که سایت شما، ارتباط مفهومی بالایی داشته باشد، می توانید با ایجاد بک لینک به صفحه و افزایش فعالیت در رسانه های اجتماعی، آن را به سمت نتایج بالا هدایت کنید. این کار به ویژه برای سایت هایی که لینکهای کم و فعالیت اجتماعی پایینی دارند، مانند سایتهای معمولی با دایرکتوری عادی یا aggregator مناسب است.
پس از این، اگر سایت را در ابزار Ahrefs Site Explorer وارد کنید، می توانید با بررسی آمارهای مشابه سایت، اهدافتان را برای سبقت گرفتن از رقبا تنظیم کنید.
تصوویرررررررررررررررر
Ahrefs – Competitor Research Tools & SEO Backlink Checker
https://ahrefs.com/
با استفاده از این دانش، می توانید کلمات کلیدی را بیابید که ترافیک قابل قبولی دارند و رقابت پذیری آنها ضعیف است، سپس اهدافتان را بر این اساس تعیین کنید که برای قرار گرفتن در فهرست برتر، به چه تعداد لینک نیاز دارید. حتی می توانید کلمات کلیدی را که رقبا از آنها استفاده می کنند و همین طور جایی که لینک ها را از آن به دست می آورند، پیدا کنید.
ابزارهای بسیاری در زمینه تحلیل سایت و کلمات کلیدی وجود دارند که میتوانید با کمی جست وجو در گوگل، آنها را پیدا کنید. هر متخصص سئو، بر اساس علاقه شخصی، ابزاری را بر دیگر ابزار ترجیح می دهد. ابزارهای زیر، موارد شناخته شده ای در این حوزه هستند که من خودم اغلب از آنها استفاده می کنم.
KWFinder – Keyword research and analysis tool
https://kwfinder.com/
Ahrefs – Competitor Research Tools & SEO Backlink Checker
https://ahrefs.com/
Moz-Keyword Explorer
https://moz.com/explorer/keyword/
Moz- link Explorer
https://moz.com/link-explorer/
در این مقاله با روش و استراتژی های کاربردی در انتخاب کلمه کلیدی آشنا شدید. حالا باید بر اساس کلمه کلیدی انتخاب شده در سایت تولید محتوا کنید. در مقاله بعد به تولید محتوا می پردازیم.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
24 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام چطور با استفاده از سایت رقبا تحقیق کلمات کلیدی رو انجام بدم؟
سلام
باید ببینید در هر صفحهاش چه عنوان هایی رو مطرح کرده، در باره چه موضوعاتی صحبت کردن. لینک های داخل منو و فوتر رو برسی کنید. کدام مقاله اش کامنت ، ویدیو و …. بیشتری داره.
موفق باشید.
سلام جناب حسینی
آیا اشکالی نداره صفحه اصلی سایتم رو برای چند کلمه کلیدی سئو کنم؟ ایا از نظر فنی درسته؟
سلام
صفحه اصلی سایتتون رو برای نام برندتون در نظر بگیرید. بدترین صفحه ممکن برای سئو کلمات کلیدی، صفحه اصلی هستش.به این دلیل که:
1- لینک های خیلی زیادی داره به جاهای مختلف
2- در url از کلمه کلیدی استفاده نشده
3- تمرکز صفحه اصلی روی یک موضوع نیست، دینامیک عوض میشه!
موفق باشید.
میخوام روی سئو سایتی که قبلا راه اندازی شده و داخل آن محتواهایی نیز وجود داره کار کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید که باید روی چه نکاتی تمرکز کنم؟ با سپاس
سلام
سلام ابتدا سایت رو از نظر فنی و تکنیکال بررسی کنید. اگه مشکل تکنیکال داره، آن مشکل رو بر طرف کنید.
محتوای سایت رو بررسی کنید. با توجه به کلمات کلیدی اگه کمبود محتوایی داره، حل کنید. و محتواهای قبلی رو به روز کنید.
صفحات زامبی رو رو حذف کنید. روی اسکیما وقت بزارید…. و بعدشم برید سراغ سئو خارجی
موفق باشید.
در بحث سئو کلمات کلیدی چندتا سوال دارم از خدمتتون.
1- چگالی کلمات کلیدی چقدر باید باشه؟
2- آیا ابزاری است که بشه، چگالی کلمات کلیدی مقالات سایت رقبا رو تحلیل کنم؟
ممنونم از پاسخ گوییتون.
داخل سرچ کنسول و در قسمت مربوط به کوئریها تعداد زیادی کلمات کلیدی عجیب دیده شده. که هیچ کدوم از اونها کلیک نمیگیرن و در واقع ctr هاشون صفر است. این کلمات و عبارات رو چطور از سرچ کنسول حذف کنم؟
سلام
باید ببینید که با چه صفحاتی رتبه گرفتن. اگه اون صفحات رو نمیخواید، نو ایندکس کنید.
اگر صفحه ای وجود نداره و همینطوری برای سایت شما رتبه گرفتن، مشکلی نداره و برای این کلمات کاری نمیتونید انجام بدید.
موفق باشید.
من یک صفحه ای دارم که با 5 کلمه کلیدی رتبه داره و همشون صفحه ی اول گوگل هستند.
اما میخواهم برای یکی از اون کلمات کلیدی یک صفحه جدید بزنم و به گوگل بفهمونم که این صفحه ی جدید رو برای این کلمه کلیدی بالا بیاره و نمایش بده، چیکار باید کنم؟
سلام
از همین صفحه ی فعلی، با کلمه کلیدی مورد نظرتون به صفحه جدید لینک بدید.
سپس از صفحات دیگه نیز بهش لینک بدید. از بک لینک هم استفاه کنید.
موفق باشید.
من برای “پوشاک زنانه” تحقیق کلمه کلیدی انجام دادم و عبارات کلیدی رو داخل فایل اکسل ذخیره کردم. سوالم دقیقا اینه که تعداد کلمات کلیدی باید چندتا باشه؟
چرا رتبه کلمات کلیدی در گوشی با دسکتاپ یکی نیست؟ موبایل از هر نظر بهینه است؟
سلام
خب الگوریتم ها متفاوت است.
برای موبایل سرعت سایت و تجربه کاربری خیلی مهم است.
موفق باشید.
گوگل ترند نتیجه کلمات لانگ تیل را نشان نمیدهد. راه حل دیگه چیست؟ باید کلمات هد را در گوگل ترند جستجو کنیم؟
سلام
گوگل ترند کلمات لانگ تیل رو هم نشون میده و هیچ فرقی براش نمیکنه که آن کیورد لانگ تیل باشه یا نه!
تنها نکته این است که در زبان فارسی اگه کلمه کلیدی یا کیوری کم جستجو میشه، احتمالا هیچ نتیجه ای برای آن نمایش داده نمیشه و پیام میدهد که اطلاعات کافی وجود ندارد.
در نتیجه تعداد جستجوهای اون عبارت، خیلی کم بوده است که گوگل هیچ آماری نداره.
دلیل دومش شاید کشور رو به اشتباه غیر از ایران انتخاب کرده اید.
موفق باشید.
تو سرچ کنسول گوگل کلی کلمه کلیدی وجود داره که ما از اونا رتبه نگرفته ایم. از اونها هم میتونیم استفاده کنیم؟؟
سلام
بله، یکی از حرفه ایی ترین تحقیقات کلمه کلیدی، استفاده از اطلاعات موجود در سرچ کنسول است.
موفق باشید.
سلام. من تعدادی کلمه کلیدی دارم که ظاهرشون با هم خیلی فرق داره، ولی از نظر معنایی به یک کالا و محصول اشاره می کنند. برای مثال کلمات: “گیت فروشگاهی”، دزدگیر فروشگاهی”، قیمت گیت فروشگاهی”، “خرید دزدگیر فروشگاهی”
با توجه به اینکه همه ی این موارد فقط به یکسری محصول اشاره دارند. آیا می تونم این کلمات رو فقط برای یک یک کتگوری سئو کنم؟
سلام
بله در سایت های فروشگاهی میتوانید کلمه “قیمت” “خرید” “بهترین” “ارزانترین” و … رو برای یک کتگوری سئو کنید.
پیشنهاد من این است که همین عبارات گیت فروشگاهی و دزدگیر فروشگاهی رو سرچ کنید و ببینید آیا برای هر کدام نتیجه متفاوتی بدست میاد. اگر نتیجه متفاوت نبود پس هر دو را برای یک صفحه سئو کنید.
موفق باشید.
لینک دهی به سایت خارجی (انگلیسی زبان) بصورت مستمر ما رو از نتایج گوگل حذف نمی کنه؟ برای مقالات ترجمه شده از سایت های خارجی این سوال پرسیده شده است؟؟
سلام
خیر- مشکلی وجود ندارد. سایت های مانند چطور، زومیت دقیقا از همین روش استفاده میکنند.
موفق باشید
آیا گوگل متوجه نیم فاصله میشه؟ برای مثال کلمه ” لینک سازی” با “لینکسازی” متفاوت هستش یا گوگل نیمفاصله را درک میکنید؟
سلام
بله. رباتهای گوگل نیمفاصله را درک میکنند.اگر میخواهید کلمه کلیدی را در هدینگ استفاده کنید، پیشنهاد میکنم که بدون نیمفاصله استفاده کنید. اما در متن مقاله، اصول نگارش را رعایت کنید. رعایت اصول نگارش فارسی باعث میشود خواندن متن برای کاربران ما راحتر شود. مهمترین هدف ما از تولید محتوا و سئو؛ جلب رضایت کاربر است. رسیدن به رتبه 1 نتایج جستجو تنها یکی از نتایج تلاشهای ما در این مسیر است. پس اصول نگارش فارسی را رعایت کنید.
موفق باشید.