چگونه کتاب بنویسیم 📚 مراحل نوشتن و چاپ کتاب
در این مقاله روشی ساده برای نوشتن کتاب در 30 روز را میآموزید. همچنین با مراحل تولید کتاب آشنا میشوید.
چگونه کتاب بنویسیم؟ نوشتن کتاب برای شما اعتبار بسیار زیادی به همراه دارد. باید بپذیریم هیچکس نویسنده به دنیا نمیآید و یادگیری و تمرین نوشتن، مقدمهی پیروزی بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا بوده است، از جمله هری پاتر که نخستین تلاشهایش در نویسندگی حرفهای با شکست مواجه شد، اما سرانجام، کتاب او به عنوان یکی از پرفروشترین کتاب آمریکا در تاریخ ثبت شد که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت.
همینطور میتوان از نویسندگان، معروف را نام برد که با تمرین و کپیبرداری از آثار بزرگان در نوجوانی پا به دنیای علم و دانش گذاشتند. در پاسخ به سوال چگونه کتاب بنویسیم با 18 گام و مرحله نوشتن کتاب، کتاب آموزشی، کتاب غیرداستانی و کتاب تخیلی آشنا میشوید تا به پشتوانه تمرین، نوشتن کتاب را تجربه کنید.
نوشتن کتاب مزیت های زیاد دارد که مهترین آن، کسب اعتبار خیلی زیاد برای شما است.
در این مقاله به نکات زیر میپردازیم:
- انتخاب موضوع کتاب
- 4 کار شما برای انتشار کتاب
- 4 کار ناشر برای انتشار کتاب
- روش 6-3-6 در نوشتن کتاب
- روش تهیه محتوای کتاب
- تخمین تعداد صفحات کتاب
چگونه کتاب بنویسیم
همه میتواند کتاب بنویسد، خواه برای لذت خودش، خواه برای انتشار، که به این وسیله در دسترس همگان قرار بگیرد (و صد البته به فروش هم برسد).
اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که هنگام استراحت در پارک یا خواندنِ رمانهای مورد علاقهتان، شروع به خیالبافی میکنید، بهتر است به داستان نوشتن فکر کنید. اگرچه نوشتن کتاب شاید کار سختی به نظر آید، اما با یادگیری مراحل آن شما هم میتوانید بنیویسید.. این مقاله نکات مفیدی را دربارهی نوشتن کتاب ارائه میکند.
کافی است شروع کنید! و فقط به موضوعاتی فکر کنید که مردم به خواندن آنها تمایل دارند. در اینترنت سرچ کنید، لیست پرفروشترین کتاب ها را تهیه کنید، تا شاید با الهام از آنها، ایدههای شگفتآوری برای داستاننویسی به ذهنتان برسد!
در این مقاله تمامی مراحل نوشتن کتاب تا چاپ قدم به قدم توضیح داده میشود.
1. انتخاب موضوع کتاب برای نوشتن کتاب
منظور از موضوع کتاب، عنوان نیست و عنوان را می توان بعدا انتخاب کرد. تنها معیار مهم در انتخاب موضوع کتاب، آن است که موضوع می تواند خیلی کلی یا خیلی تخصصی باشد.
اگر موضوع کتاب خیلی کلی باشد یا آن را خیلی تخصصی کنیم، ارائه و فروش کتاب سخت تر می شود.
بنابراین بهتر است موضوعی را بین این دو طیف انتخاب کنیم؛ یعنی موضوعی که نه خیلی عمومی باشد، نه آن قدر تخصصی که مخاطبانش خیلی کم باشد.
همچنین در انتخاب موضوع می توانید در اینترنت به جستجوهای گوگل توجه کنید با از ابزارهایی مانند keywordtool.io استفاده کنید تا ببینید چه موضوع هایی پرمخاطب تر است و در مورد آن کتاب بنویسید.
2. طرح سوالات
دومین گام در نوشتن کتاب «طرح سوالات است و یک کتاب باید پاسخ سوالاتی باشد که مردم دنبال آن هستند.
فقط کافی است تعداد زیادی سوال ارزشمند پیدا کنید.
محتوای اولیه یک کتاب خوب با یافتن سوالات شروع می شود. شما به هر طریقی می توانید سوال پیدا کنید. البته در ادامه، یک روش سیستماتیک را توضیح می دهیم که کمک می کند سوالات را سریع تر بیابید.
راحت ترین کار برای پیدا کردن این سوالات و پیدا کردن محتوای اولیه کتابتان مدلی به اسم ۶-۳-۶ است. .
ابتدا ۶ مجموعه اصلی پیدا می کنیم . برای هر مجموعه ۳ زيرمجموعه در نظر میگیریم
۳. برای هرکدام از این زیرمجموعه ها ۶ سوال کلیدی پیدا می کنیم.
اگر این روند را دنبال کنیم درنهایت ۱۰۸ پرسش داریم که محتوای اولیه کتاب را شکل می دهد.
۳. نوشتن پاسخها
برای پاسخگویی به سوالات از روش های زیر استفاده کنید:
- بينش خودتان: بخشی از سوالات را با کمک تخصص و تجربه خودتان پاسخ بدهید. بهتر است حداقل نیمی از سوالات را اینطور پاسخ بدهید.
2. تحقیق در اینترنت: برای یافتن پاسخ برخی سوالات میتوانید در اینترنت جستجو کنید. البته توجه کنید که به اطلاعات هر سایتی نباید اعتماد کرد و فقط از سایتهای معتبر و مرجع استفاده کنید.
3. کتاب های معتبر: در معروف ترین کتابهای حوزه خودتان جستجو کنید و اگر پاسخ بعضی از سوالات در آن کتابها بهتر نوشته شده است، با ذکر مرجع از آن قسمت کتاب استفاده کنید.
4. مصاحبه با افراد متخصص: در هر حوزهای متخصصان برجسته ای وجود دارند که میتوانید پاسخ پرسش ها را از آنها بپرسید. کافی است یک مصاحبه چند دقیقه ای تلفنی ترتیب بدهید و پاسخ ها را تبدیل به متن کنید.
برای یک کتاب ۱۲۸ صفحه ای اگر روزی چند ساعت وقت اختصاص دهید، یک ماه زمان لازم است تا پاسخ تمام سوالات نوشته شود و متن اولیه کتاب آماده شود.
۴. نوشتن متن کتاب
در این قدم متن ورد آماده ای داریم که در واقع با فرمت کتاب نیست؛ بلکه ۰۸ا پرسش و پاسخ است که باید آن را به کتاب تبدیل کنیم.
برای این کار باید تصمیم بگیریم: کدام پرسش و پاسخ ها کنار هم قرار بگیرند.
کدام پرسش و پاسخ ها حذف شوند. کدام موارد در فصل خاصی قرار بگیرند.
در این مرحله کم کم ساختار کتاب شکل می گیرد که کتاب شامل چند فصل باشد و در هر فصل به چه مواردی می پردازیم. لزومی ندارد فرمت کتاب به صورت پرسش و پاسخ باشد.
لزومی ندارد که از همه سوالات استفاده شود و این طور نیست که کتاب ما دارای ۶ فصل باشد. با داشتن پرسش ها و پاسخ ها تقسیم بندی کتاب به فصل ها و بخش های مختلف انجام می شود.
۵. نام فصلهای کتاب
در گام قبلی موضوع فصل ها را انتخاب کردید. اکنون لازم است نامهای مناسبی برای هر فصل انتخاب کنید.
سعی کنید از نام گذاری کلیشه ای بپرهیزید و در انتخاب نام فصلها | سلیقه و خلاقیت داشته باشید. برای انتخاب نام فصل ها به نکات زیر توجه کنید:
- کلیشه ای نباشد
- خاص باشد
- مثبت و انگیزاننده باشد
- کنجکاوی ایجاد کند (مثل: راز روستای روزنبرگ)
۶. چطور مقدمه کتاب را بنویسیم؟
مقدمه کتاب درواقع تبلیغ خود کتاب است. متنی بنویسید که افراد را ترغیب به خواندن کتاب کند. افراد حرفه ای مقدمه را بعد از نوشتن کتاب انجام می دهند.
یک روش ساده برای نوشته مقدمه، پاسخ دادن به سوالات زیر است.
یک مقدمه خوب باید به 7 سوال زیر پاسخ دهد؛
- این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
- چقدر اعتبار داریم؟
- چرا این کتاب را نوشته ایم؟
- چرا مطالبتان کاربردی است؟
- وجه تمایز این کتاب با کتاب های مشابه چیست؟
- سفر کوتاهی به مطالب کتاب داشته باشیم.
- دعوت به اقدام
7. نام کتاب و زیر عنوان (چگونه کتاب بنویسیم)
قدم بعدی انتخاب نام کتاب و عنوان فرعی کتاب یا زیر عنوان است. خیلی از افراد فکر می کنند که این کار باید در ابتدای فرایند انجام شود، ولی بهتر است که پس از پایان کتاب، نام آن را انتخاب کنیم.
یک راه انتخاب نام کتاب، ایده گرفتن از نام کتابهای پرفروش است. مثلا «۷ عادت مردمان موثر» را میتوان به «۵ عادت طراحان حرفه ای سایت» تبدیل کرد. به چند معیار انتخاب نام کتاب توجه کنید. لازم نیست همه معیارها رعایت شود.
1. عمومی نباشد، مگر اولین کتاب در آن حوزه باشد! اگر اولین کتاب را در حوزه بازاریابی عصبی می نویسید و در منطقه شما چنین کتابی وجود ندارد، نام آن می تواند دقیقا «بازاریابی عصبی» باشد.
ولی اگر دهها کتاب در زمینه مدیریت کسب و کار نوشته شده است، نام «مدیریت کسب و کار» برای کتاب مناسب نیست.
۲. در ذهن بماند معمولا واژه های تصویری بیشتر در ذهن ماندگار می شوند. از اسامی کلیشه ای که به راحتی از ذهن پاک می شود بپرهیزید. مثل: «طراحی فرایندهای زیرساخت یک کسب وکار »
٣. مخاطب خاص را مشخص کند اگر نام کتابی کارآفرین ثروتمند» باشد، مشخص است که مخاطب کتاب کارآفرینان هستند. کتاب «فتوشاپ برای غیرگرافیستها» هم همین طور.
۴. اصطلاحات خودتان نام کتاب میتواند اصطلاحی باشد که خودتان ساخته اید. مثل «مدرس جایگاه سازی» و … البته در مقدمه کتاب این اصطلاح باید توضیح داده شود.
مرجع»،
بعد از انتخاب نام کتاب قدم بعدی انتخاب زیر عنوان است. اغلب کتابهای پرفروش یک عنوان دارند که توجه را به خود جلب می کند و یک عنوان فرعی فروش اصلی را ایجاد می کند.
مثلا یکی از کتابهای برایان تریسی عنوانش «قورباغه را ببوس!» است که جلب توجه می کند و زیرعنوان «۱۲ روش خارق العاده برای رهایی از افکار منفی و تبدیل آنها به افکار مثبت» است که باعث فروش کتاب می شود.
برای انتخاب زیرعنوان در یک جمله بسیار ساده، ملموس و قابل فهم توضیح می دهیم که شخص با خواندن این کتاب چه چیزی کسب می کند.
8. رنگ آمیزی متن (چگونه کتاب بنویسیم)
با رنگ آمیزی متن، مطالبی که نوشته ایم را جذاب تر و لذت بخش تر می کنیم. این گام پس از نوشتن کتاب و در مرحله بازخوانی انجام می شود.
14 روش رنگ آمیزی محتوای کتاب
- نقل قول از افراد معروف (همراه معرفی فرد)
- تصویرسازی با واژهها
- تعريف داستان
- تضاد و غافلگیری (زیر سوال بردن دیدگاه)
- شوخی
- آمار و ارقام
- مصاحبه
- شخصی سازی مطلب (توضیح مطلب برای افرادی خاص)
- هشدار ها
- استفاده از اعداد در تقسیم بندی مطالب
- توضیح واژه های فنی
- تاکید مطالب مهم با تکرار و برجسته کردن متن
- ساخت اصطلاح مثلا «مدرس مرجع
- نمودار و دیاگرام
9. ویرایش کتاب (چگونه کتاب بنویسیم)
در این گام باید کتاب را از یک متن اولیه به متن قابل چاپ تبدیل کنیم. در این مرحله جملات را ساده تر و قابل فهم تر می سازیم و اشتباهات املایی، نگارشی، نقطه گذاری و… را تصحیح می کنیم.
این کارها ویرایش نام دارد که یا می تواند توسط خودمان انجام شود یا توسط یک ویراستار حرفه ای، اگر تجربه کافی نداریم، بهتر است و برایش کتاب را به یک ویراستار حرفه ای واگذار کنیم.
چند مورد که هنگام ویرایش کتاب باید رعایت شود
- ساده سازی متن
- استفاده نکردن از فعلهای زیاد در یک جمله
- کوتاه تر کردن جملات با حذف واژههای زاید
- استفاده نکردن از چند کلمه معادل در یک جمله
- جلوگیری از ایجاد ابهام
البته ویرایش اولیه را توسط یک پلاگین به اسم «ویراستیار» انجام دهید که روی ورد ۲۰۱۳ نصب می شود. البته این ابزار از طریق سایت virastlive.ir به صورت آنلاین در دسترس است.
برای ورد افزونه جدیدی به نام «پاکانويس» هم ساخته شده که با نسخه های جدید آفیس سازگار است. این افزونه از سایت paknevis.ir قابل دانلود است.
10. بازاریابی درونی (چگونه کتاب بنویسیم)
گام بعدی، آماده کردن محتوای لازم برای بازاریابی درونی است. منظور از بازاریابی درونی این است که کتاب باید طوری باشد که خودش بتواند به عنوان یک بازاریاب از طرف ما کار کند و به ما کمک کند. یکی از رایج ترین هدف های نوشتن کتاب این است که محصولات و خدمات دیگری، در نتیجه خوانده شدن این کتاب، فروخته شوند. هدف دیگر نوشتن کتاب میتواند این باشد که از فروش کتاب سود کسب کنیم.
انجام بازاریابی توسط کتاب
- در متن کتاب چندین بار از مخاطب بخواهید که به سایت شما مراجعه کند. البته برای این کار باید دلایل قانع کننده ارائه دهید.
- محصولات گرانتری که قرار است مخاطب بعدا آنها را خریداری کند را معرفی کنید.
11. صفحه آرایی کتاب (چگونه کتاب بنویسیم)
منظور از صفحه آرایی، تبدیل متن به قالب کتاب چاپی است. در این گام ابعاد کتاب را تعریف می کنیم، شماره صفحات و عکس ها را اضافه میکنیم و کارهای دیگری که کتاب را آماده چاپ می سازد.
صفحه آرایی با نرم افزار Adobe InDesign انجام می شود. البته با ورد هم می توان این کار را انجام داد، ولی InDesingn امکانات بیشتری دارد که تغییرات در کتاب را ساده تر می کند.
این قدم بهتر است توسط یک صفحه آرای حرفه ای انجام شود.
تصمیمات کلیدی در صفحه آرایی
1. انتخاب قطع كتاب (اغلب کتابهای آموزشی قطع رقعی دارند.)
۲. ساختن قالب InDesingn | نرم افزار InDesingn این امکان را به شما می دهد که یک قالب کلی برای صفحات، جایگذاری شماره صفحات، عنوان و… درست کنید.
بهتر است هر فصل کتاب در یک فایل InDesingn جداگانه ای ساخته شود. در نهایت تمام این فایل ها در یک پروژه Book کنار هم قرار داده میشود و تبدیل به کتاب می شود.
۴ نکته که هنگام صفحه آرایی کتاب باید رعایت شود:
- شروع هر فصل باید در صفحه فرد قرار بگیرد.
- تعداد صفحه های هر فصل باید زوج باشد. اگر اینطور نشد یک صفحه سفید به انتهای آن فصل اضافه می شود.
- کل صفحات کتاب بهتر است که مضربی از ۸ باشد. اگر اینطور نشد صفحه های آخر کتاب را به معرفی سایت، محصولات یا هر تبلیغ دیگری اختصاص می دهیم.
- از هر طرف حاشیه کافی لحاظ می کنیم تا بر اثر صحافی و برش، محتوای کتاب آسیبی نبیند و نوشته ها به لبه های کتاب خیلی نزدیک نشود.
12. افزایش خوانایی کتاب (چگونه کتاب بنویسیم)
بعد از صفحه آرایی مهم ترین کار این است که ببینیم آیا خواندن کتاب به اندازه کافی راحت است یا خیر. منظور از خوانایی این است که هر بخش از کتاب جدا و مستقل به نظر برسد و به راحتی قابل خواندن باشد. متن های طولانی و پیوسته، خواندن آن را سخت تر می کند.
معیارهای خوانایی کتاب
- در هر صفحه حداقل یک عنوان با عنوان فرعی وجود داشته باشد
- نکات مهم و کلیدی در باکس قرار گیرد.
- از عکس و نمودار استفاده شود تا مطلب بهتر منتقل شود.
- از فهرستهای عددی بیشتر استفاده شود.
- بندها (پاراگرافها) خیلی طولانی نباشد (حدود ۶ سطر خوب است.)
13. ایجاد ارزش کاربردی
در این گام سعی می کنیم که نشان دهیم کتاب ما فقط مجموعه ای از موارد مفید نیست؛ بلکه در آن راهکارها و قدمهایی مطرح شده که بلافاصله قابل اجرا است.
اضافه کردن ارزش کاربردی به کتاب
- تمرین
- کار عملی
- دستورالعمل در پایان هر فصل
در بازخوانی کتاب توجه کنید کدام مطالب را می توان به تمرین، کار عملی و … تبدیل کرد تا خواننده نتیجه بهتری از مطالب کتاب بگیرد. توضیح مراحل انجام یک کار کافی نیست. به صورت مستقیم از مخاطب بخواهید تا کاری را انجام بدهد.
14. توصیه دیگران
یک گام خیلی مهم برای افزایش اعتماد و همچنین افزایش فروش کتاب این است که نظرهایی از افراد اثرگذار و معروف جمع آوری کنیم که خواندن این کتاب را به دیگران توصیه می کند.
توصیه افراد معروف معمولا با در اولین صفحات کتاب نوشته می شود، با پشت جلد.
برای این کار یک یا چند فصل از کتاب و مقدمه را برای افراد بفرستید و از آنها بخواهید نظری در مورد کتاب بنویسند.
البته شاید بهتر باشد کل کتاب را بفرستید و در کنار آن خلاصه ای چند صفحه ای از کتاب هم تهیه کنید و از افراد معروف و اثرگذار بخواهید که نظری در مورد کتاب بنویسند.
این گام نیاز به مداومت و پیگیری دارد. اگر پس از چند روز خبری نشد، باز موضوع را پیگیری کنید.
15. طراحی جلد کتاب برای فروش بیشتر
گام مهمی که فروش کتاب شما را زیاد می کند طراحی جلد است.
ابعاد جلد به قطع کتاب بستگی دارد. تعداد صفحات در ضخامت عطف کتاب تاثیر دارد. تقریبا به ازای هر ۱۰۰ صفحه، نیم سانتیمتر برای عطف کتاب در نظر میگیریم.
نکات طراحی جلد کتاب
- از کتابهای پرفروش ایده بگیرید.
- از رنگها و فونت های کم استفاده کنید.
- عنوان کتاب با ابعاد بزرگ نوشته شود.
- از عکسهای شلوغ روی جلد استفاده نکنید.
- در طرح جلد حداقل یک سانتی متر از هر طرف فضایی قرار بدهید تا در صورت برش، طرح اصلی از بین نرود.
- ابعاد جلد کمی بزرگتر از ابعاد چاپ طراحی می شود.
برای کتاب رقعی که ابعادش ۱۴/۵ در ۲۱/۵ سانتیمتر است، معمولا ابعاد جلد ۱۵ در ۲۲ سانتی متر لحاظ می شود. بعدا در برش، ابعاد صحیح در می آید.
طراحی جلد کاری تخصصی است و بهتر است آن را به یک گرافیست حرفه ای واگذار کنید.
هنگامی که جلد طراحی شد لزوما یک فایل نیست و شاید بخواهید از نقره کوب یا چاپ برجسته استفاده کنید که برای این کارها فایل های جداگانه ای لازم است که در فتوشاپ طراحی می شود.
در نهایت فایل جلد به صورت یک فایل فتوشاپ با psd در اختیارتان قرار می گیرد.
16. گرفتن مجوزها (چگونه کتاب بنویسیم)
قبل از دادن فایل ها به چاپخانه لازم است مجوزهایی اخذ شود. گرفتن مجوزها معمولا توسط شما که نویسنده هستید انجام نمی شود. در این گام لازم است یک ناشر این کار را برای شما انجام دهد.
مجوزهای لازم برای چاپ کتاب
1. ثبت کتاب توسط ناشر در سایت کتابخانه ملی ایران به آدرس nlai.ir
2. اخذ مجوز وزارت ارشاد.
کتابخانه ملی کتاب را به وزارت ارشاد ارسال می کند و اگر متن شما مشکلی از دید وزارت ارشاد نداشته، مجوز چاپ آن صادر می شود. این فرایند شاید چند هفته طول بکشد.
17. چاپ کتاب
چاپ کتاب بهتر است توسط خود ناشر انجام شود.
فایل pdf نهایی کتاب و همچنین فایل psd جلد را به چاپخانه می دهیم. چاپ و صحافی کتاب حدود ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد. مهمترین تصمیمی که شما باید بگیرید نوع چاپ و تیراژ کتاب است.
نوع چاپ می تواند دیجیتال با افست باشد. در چاپ دیجیتال محدودیتی در حداقل تعداد وجود ندارد و حتی می توان یک نسخه از کتاب را چاپ کرد.
در چاپ افست بهتر است حداقل تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با بیشتر باشد. تیراژ کتاب در قیمت تمام شده هر جلد تاثیر زیادی دارد.
18. تهیه فایل ها (چگونه کتاب بنویسیم)
اکنون منتظر هستید تا کتاب چاپ شده از چاپخانه بیاید.
در این فاصله می توانید فایل های مکمل کتاب را تهیه کنید.
شاید در کتاب لینک هایی به فایل ها با صفحاتی از سایت داده اید که هنوز درست نشده است.
این فایل و صفحه ها را درست کنید تا به محض چاپ کتاب، بتوانید آن را عرضه کنید.
البته در این مرحله می توانید فایل های دیگری را هم تولید کنید:
- نسخه الکترونیکی کتاب
- نسخه صوتی کامل کتاب
- ویدیوهای خلاصه هر فصل
به شما تبریک می گوییم. اگر تمام گام های این چک لیست را انجام داده اید، کتاب شما چاپ شده و آماده عرضه است.
5 مزیت نوشتن کتاب (چگونه کتاب بنویسیم)
1. ایجاد اعتبار سريع
کتاب تنها موردی است که به محض چاپ شدن می تواند اعتبار شما را به عنوان مدرس بالا ببرد. افراد جامعه برای نویسندگان کتاب احترام زیادی قائل هستند.
گاهی پیش می آید که مثلا برای خرید لباس به فروشگاهی مراجعه می کنم. همینطور که صحبت می کنیم به فروشنده می گویم: «شما در فروش نکته بسیار مهمی را رعایت کردید.» سپس آن نکته را توضیح می دهم.
وقتی به او می گویم نویسنده یک کتاب درباره فروش هستم، ناگهان شرایط عوض می شود.
دید آن فروشنده به من عوض می شود. با احترام بسیار بیشتری برخورد می کند و سوالات بیشتری می پرسد. کتاب اعتبار شما را به عنوان متخصص بالاتر می برد.
۲. افزایش فروش محصولات
اگر مخاطبان شما بدانند علاوه بر محصولات آموزشی، کتاب چاپ شده ای رغبت بیشتری محصولات را تهیه می کنند.
به خصوص کسانی که بخش هایی از کتاب را خوانده اند، علاقه زیادی به تهیه محصولات دیگر شما خواهند داشت.
همین الان که این کتاب را می خوانید اگر از مطالب آن لذت ببرید. شاید تصمیم بگیرید محصولات دیگر من را هم تهیه کنید.
٣. درخواست سخنرانی
اگر کتاب داشته باشید افراد بیشتری از شما درخواست سخنرانی خوان داشت.
یکی از اتفاقات جالبی که بارها برایم پیش آمده آن است که مدیر یک شرکت یا سازمان کتابم را می خواند.
سپس تماس می گیرد و از من می خواهد دقیقا همان مطالب کتاب را در یک کارگاه آموزشی یا همایش ارائه بدهیم ایک کتاب باعث می شود آن فرد حاضر باشد مبلغ قابل توجهی بپردازد و همان مطالب را مستقیم از نویسنده کتاب بشنود.
سود کتاب شاید زیاد نباشد، ولی با چند سخنرانی، مبلغ قابل توجهی عاید شما می شود که نتیجه چاپ همان کتاب است.
4. چاپ مقالات در مجلات
وقتی کتاب داشته باشید مذاکره با مجلات خیلی راحت تر می شود.
وقتی با سردبیر یک مجله درباره چاپ مقاله صحبت می کنید معمولا سابقه شما پرسیده می شود. به محض گفتن این موضوع که نویسنده کتاب هستید خیال سردبیر راحت می شود.
او مطمئن میشود تا حدی با اصول نگارش آشنایی دارید. شما یک نویسنده هستید، پس چاپ مقالات شما می تواند به اعتبار آن مجله کمک کند.
5. مصاحبه با شما
رسانه های مختلف دوست دارند با نویسندگان کتاب مصاحبه انجام دهند و از نظرات و توصیه های تخصصی نویسنده استفاده کنند.
یک ایده ساده این است که چند نسخه از کتاب را برای مجلات و رسانه ها به عنوان هدية بفرستید.
حتی شاید بهتر باشد نامه ای را ضمیمه کنید و در آن خودتان را معرفی کنید و آمادگی تان را برای همکاری اعلام کنید.
شاید برخی از آنها با شما تماس بگیرند و درخواست مصاحبه با شما را داشته باشند. به همین راحتی ارتباط با رسانه ها و مجلات آغاز می شود.
ترتیبی که زومکد برای خواندن مطالب سری “بازاریابی محتوا” به شما پیشنهاد میکند:
صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
چگونه موضوع مناسبی برای کتابم را انتخاب کنم؟
سلام
برای انتخاب موضوع مناسب برای کتابتان، بهتر است از تجربیات شخصی، علاقهها و تجربههای قبلی خود الهام بگیرید. همچنین، بررسی نیازها و علاقههای مخاطبان مورد هدفتان نیز کمک میکند. مهم است که موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و توانایی در ارائه اطلاعات و داستانهای جذاب درباره آن را داشته باشید.
موفق باشید.
سلام. مقاله تون رو خوندم. دید بسیار خوبی میده. تمام مراحل نوشتن کتاب رو قدم به قدم توضیح دادید. من یه سوالی از خدمتتون داشتم، چطور ویرایش و بازبینی کتابم را انجام دهم؟
سلام
بعد از نوشتن اولیه کتاب، ویرایش و بازبینی متن بسیار اساسی است. میتوانید خودتان بازبینی کنید یا از افراد دیگر برای بازبینی و نظر دادن استفاده کنید. در این مرحله، به اشکالات املایی، دستور زبانی، ساختار جملات و تنظیم کلی متن توجه کنید. همچنین، از اطلاعات و نظرات بازبینیکنندگان خود استفاده کنید تا کیفیت کتابتان را بهبود بخشید.
موفق باشید.
سلام. مقاله بسیار خوبی بود. چندبار خوندمش. فقط الان یک سوالی ذهنم رو درگیر کرده. آیا باید یک ناشر پیدا کنم یا میتوانم کتابم را خودم منتشر کنم؟
تصمیم بین انتشار خودکار کتاب یا انتشار کتاب توسط یک ناشر بستگی به موارد مختلفی دارد. در زیر به مزایا و معایب هر یک اشاره میکنم:
انتشار خودکار:
مزایا:
1. کنترل کامل: شما کنترل کامل بر روی تمام مراحل انتشار کتاب خودتان دارید، از جمله انتخاب روی جلد، استایل، بازاریابی و قیمتگذاری.
2. سرعت: فرآیند انتشار سریعتر است و شما میتوانید به سرعت کتاب خود را به بازار عرضه کنید.
3. درآمد بیشتر: با انتشار خودکار میتوانید بیشترین درآمد را از فروش کتاب خود کسب کنید، زیرا درآمد بیشتر به شما باز میگردد تا هزینههای یک ناشر.
معایب:
1. هزینه و زحمت: شما باید هزینه بررسی ویرایشی ویراستاری، آمادهسازی چاپ یا انتشار دیجیتال، بازاریابی و توزیع را بر عهده بگیرید.
2. مهارتهای چندگانه: برای انتشار خودکار، نیاز به مهارتهای مختلفی از جمله طراحی، ویرایش، بازاریابی و مدیریت کسب و کار دارید.
انتشار توسط یک ناشر:
مزایا:
1. پشتیبانی حرفهای: با همکاری با یک ناشر میتوانید از تخصص و تجربه آنها در زمینه ویرایش، طراحی، بازاریابی و توزیع بهرهمند شوید.
2. ارتقاء اعتبار: انتشار توسط یک ناشر ممکن است به کتاب شما اعتبار و تأثیر بیشتری بخشد.
معایب:
1. کمترین کنترل: شما بخشی از کنترل بر روی فرآیند انتشار کتاب را به ناشر میسپرید.
2. سرعت کاهشیافته: فرآیند انتشار توسط یک ناشر ممکن است زمانبرتر و بلندتری داشته باشد.
با توجه به این اطلاعات، تصمیم نهایی برابر با موضوع، منابع و اهداف شما خواهد بود. تیم مشاوره حقوقی و همچنین مشاوران نشر میتوانند به شما در این موارد کمک کنند.