تکنیک تولید محتوا برای افزایش فروش
تکنیک تولید محتوا برای افزایش فروش
استراتژی تولید محتوا
هدف اینست محتوایی تولید کنیم که باعث رشد کسبوکار و افزایش فروش بشه.
چطور میتوانیم محتوایی بسازیم که مشتریها و مخاطبهای بیشتر به ما اعتماد کنند و ما رو به عنوان متخصص و کارشناس بشناسن؟
و در نهایت وقتی خواستن خدمت یا محصولی رو بخرند، ما بهترین گزینه براشون باشیم و به فکر رفتن به سراغ رقیبان و دیگران نباشند.
چرا تولید محتوا؟
قبل از اینکه وارد موضوع آموزشی بشیم، باید ببینم که چرا از تولید محتوا باید استفاده کنیم؟ آیا بهترین راهکار تولید محتوا است؟ یا میتوانیم بجای تولید محتوا از تبلیغات استفاده کنیم.
شاید تصور کنید که با تبلیغات (در تمام پیج های اینستا، در وبسایت ها، تبلیغات کلیکی) فروش خیلی خوبی ایجاد کنید.
اما واقیعت اینه نمیتوان صرفا با تبلیغات فروش خیلی زیادی داشته باشید و حتی در خیلی از موارد هزینه های تبلیغات نیز بر نمیگردد.
امروزه خریداران قبل از خرید اقدام به بررسی و تحقیق مکینند که از چه کسی بهتر است محصول رو تهیه کنند.
خب الان با این توضیحات، تولید محتوا چه معجزهایی انجام میده؟
تولید محتوا باعث میشه که شما بعنوان یک کارشناس یا متخصص در حوزه کاری خودتون شناخته بشید و وقتی مخاطب شما رو بعنوان یک متخصص میشناسه، خیلی راحتر به شما اعتماد میکنه، اغلب مردم بین یک
متخصص و یک فروشنده تفاوت زیادی متمایز میشن.
برای مثال یک پزشک هم در واقع خدماتشو میفروشه اما چون بعنوان یک متخصص به آن نگاه میکنیم، کسی به این فکر نمی افته که پزشک هم خدمات میفروشه و میگیم که فقط داره کمک میکنه و دلیلش هم اینه که یک متخصص داره به ما پیشنهاد میکنه که بهترین راه حل چی هستش.
پس در هر حوزه ای که فعالیت میکنیم میتوانیم تولید محتوا داشته باشیم و فروشمون رو افزایش بدیم.
در ادامه ایده های تولید محتوا توضیح داده میشه که میتونید از این ایده ها برای تولید محتوا برای وبسایت یا شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام استفاده کنید.
فرض کنید یک پیج اینستاگرام دارم و در آن عینک آفتابی میفروشم.
چه نیازی به تولید محتوا دارم؟
چرا باید محتواهای متنوعی تولید کنم؟
آیا فقط قرار دادن عکس محصولات کافی نیست؟
قبل از آنکه به پاسخ این سوالات بپردازیم، باید ببینیم مخاطبین ما چه کسانی هستند؟
مخاطبین سایت و شبکه های اجتماعی به سه گروه تقسیم میشن که عبارتند از:
- افراد منصرف از خرید
- افراد متمایل به خرید
- افراد مردد (هنوز تصمیم قاطع نگرفتن)
گروه اول:
اولین گروه منصرفها هستند.
کسانی هستند که تحت هیچ شرایطی نمی خوان از شما محصول یا خدمتی را خرید کنند.
فقط از روی کنجکاوی و یا علاقه ای که به حوزه کاری شما دارن داخل وبسایت شما میان و به پیج اینستاگرام شما سر میزنن.
خب تکلیف این افراد مشخص است و لازم نیست برای این گروه کار خاصی انجام بدید.
گروه دوم:
دومین گروه افرادی هستند که مایل به خرید هستند.
در بین مخاطبین ما افراد خیلی کمی هستند که همین الان حاضرن محصول و یا خدمات ما رو بخرن.
اما مشکلی بزگی که وجود داره اینه که ما با طیف وسیعی از افراد مواجه هستیم که برای خرید مردد هستند.
گروه سوم:
سومین گروه افراد مردد هستند.
افراد مردد بخش زیادی از مخاطبین ما رو تشکیل میدن که وبسایت و شبکه های اجتماعی ما رو چک میکنن.
و شاید در آینده خرید کنند و شاید اگه ما گزینه خوبی باشیم از ما خرید کنند.
اما در حال حاضر این افراد مردد هستند که آیا در همین لحظه باید این محصول رو بخرم یا نه؟
خب اگه این افراد مردد قانع بشن که محصول و یا خدمات ما به کارشون میاد، سوال بعدی که براشون پیش میاد اینه که آیا این محصول رو از شما بخرن یا از پیج و وبسایتهای دیگهای که وجود داره.
هدف ما فروش به افراد مردد است.
هدف ما فروش به افراد مردد است. چطور میتونیم این افراد رو جلب کینم و به این افراد محتواهای خوب بدیم تا شاید یک ماه بعد و یا شش ماه بعد که قصد خرید داشتند، ما بهترین گزینه باشیم و از ما خرید کنند؟
برای فروش بیشتر محصولات و خدمات باید چهار نوع محتوا تولید کنید. در واقع باید چهار نوع محتوا رو در چهار گام متفاوت ارائه بدید.
گام اول: در معرض دید قرار دادن محصول، و نمایش دادن محصول
اولین کاری که باید انجام بدید اینه که محصولات رو در سایت و شبکه های اجتماعی قرار بدید.
در اینستاگرام برخی از پست ها باید نمایش محصول باشه.
در واقع توضیح بدیم که چه محصولات و یا خدماتی داریم. در واقع با در معرض دید قرار دادن محصولاتمون داریم به این سوال پاسخ میدیم که چی داری میفروشیم؟
گام دوم: متقاعد سازی
باید محتوایی تولید کنید که به این سوال پاسخ بده: چرا باید این محصول رو بخرم؟
چرا من باید کتاب —– رو بخرم ؟
چرا من باید عینک آفتابی بخرم؟ خب میتوینم محتواهای زیادی تولید کینم. و بگیم جواب بدیم که آیا عینک آفتابی به چشم کمک میکنه؟ در روز های آفتابی اگه بدون عینک آفتابی بیرون بریم آیا مضر نیست؟
آیا باعث خستگی چشم نمیشه؟ و میتوان در موارد زیادی صحیت کنیم؟
در واقع در فاز متقاعد سازی باید به این سوال پاسخ بدیم که چرا این محصول رو باید بخرن. یا به این کسب و کار مراجع کنه؟
برای مثال چرا کسی که اتومبییل داره، برای شستن خودرو باید به کارواش بره؟
یک علم بسیار پایه ای درباره متقاعد سازی وجود داره و اینه که انگیزه همه افراد برای کارهایی که در زندگیشون انجام میدن و یا اینکه انجام نمیدن و از اون انجام اون کار دوری میکنن به دو موضوع بر میگرده:
افراد هر کاری رو انجام میدن یا هر خریدی رو انجام میدن که به یک لذتی برسن. و یا اینکه مردم هر کاری رو انجام میدن و یا یک خرید رو انجام میدن تا از یک درد دوری کنند.
میتونید محتوایی تولید کنید و به مخاطب بگید که خرید این محصول چطور لذت شما رو بیشتر و یا اینکه چطور درد و یا مشکلات شما رو کاهش میده.
چندین روش برای متقاعد سازی مخاطبین وجود دارد که میتونید با توجه به نوع کسب و کارتون از این روش ها برای متقاعد سازی استفاده کنید.
- معرفی محصول
- نحوه کار کردن با محصول
- آنباکیسنگ (جعبه گشایی)
- پاسخ به سوالات مشتریان
- پشت صحنه کسب و کار
آنباکسینگ چیست؟
آنباکسینگ Unboxing یعنی جعبه گشایی محصولات و نمایش محتویات درون جعبه محصول نام دارد که از آن ویدئو تهیه میشود. در حقیقت روشی برای تولید محتوا در فضای رسانه است.
گام سوم: پیشنهاد ویژه (Offer)
محتوایی است که در آن یک پیشنهاد ویژه وجود داره.
پیشنهاد ویژه یعنی چی؟ برای مثال میتونیم بگیم این محصول با سی درصد تخفیف در مدت سه روز فروخته میشه.
حتما برای پیشنهاد ویژه باید محدودیت وجود داشته باشه.
پیشنهاد ویژه چه کمکی میکنه در فرایند تولید محتوایی که باعث فروش میشه؟ در واقع پیشنهاد ویژه پاسخ این سوال رو به مخاطب میده که چرا از شما بخرن؟
اغلب کسب و کارهای موفق از طریق پیشنهاد ویژه کسب درآمد خیلی خوبی دارند. حتما سایت دیجی کالا رو دید که هر روز تعدادی از محصولاتش را بصورت پیشنهاد ویژه میفروشه.
همه مردم حتی کسانی که پول خیلی زیادی هم دارند چون دنبال کسب لذت و حس خیلی خوب هستند، دوست دارند محصول رو در پیشنهاد ویژه و با تخفیف ویژه بخرند.
هر هفته یک یا چند محصولتان و یا خدمت را بصورت پیشنهاد ویژه ارائه کنید.
پیشنهاد های ویژه شامل چه مواردی میشه؟
پیشنهاد ویژه ترکیبی از یک مزیت و یک محدودیت هستش.
مزیت یعنی چی ؟ ساده ترین مزیت که احتمالا همه میدونن اینه که یک محصول رو با تخفیف ارائه بدید. مثلا یک محصول رو با سی درصد تخفیف در مدت یک هفته ارائه بدید.
مزیت بعدی که میتونید از اون استفاده کنید، جایزه هستش.
برای مثال اگه عینک آفتابی میفروشید، میتونید هنگام فروش عینک دو تا دستمال تمیز کننده عینک هم بعنوان هدیه به مشتری بدید.
اگر گوشی موبایل میفروشید میتوانید یک عدد قاب یا گلس هم به مشتری هدیه بدید.
اگر دزدگیر میفروشید، میتونید به مشتری بگید که نصب دزدگیر رایگان است.
یک مزیت دیگه میتونه ارسال محصول بصورت رایگان باشه. و هزینه ارسال به عهده مشتری نباشه.
خب بطور خلاصه پیشنهاد ویژه میتونه شامل یکی از مزیت های زیر باشه:
- تخفیف
- جایزه
- خدمت رایگان
خب همینطور که توضیح دادم، پیشنهاد ویژه باید شامل محدویت هم باشه.
محدویت دو نوع هستن:
- محدویت زمان
- محدودیت تعداد
برای پیشنهاد ویژه شاید لازم باشد خیلی فکر کنید و یک پیشنهاد ویژه خیلی خوب طراحی کنید.
پیشنهاد ویژه خیلی خوب میتونه افراد رو ذوق زده کنه و باعث بشه خیلی زود برای خرید اقدام کنه.
تمرین: با توجه به کسب و کارتون چه پیشنهاد ویژه ای میتونید به مشتریانتون ارائه بدید؟
گام چهارم: تقویت
باید محتوایی تولید کنیم و نشان دهیم که افرادی وجود دارن که این محصول رو تهیه کرده اند.
در واقع میخواهیم تایید افرادی که محصول و خدمات ما رو تهیه کردن رو به نمایش بزاریم.
بیشترین محتواهایی که تولید میکنیم باید از جنس متقاعد سازی باشه. باید محتواهایی تولید کنیم که پاسخ سوالات مشتریان رو میده. پاسخ اعتراضات مشتریان رو میده. ویدویو های آنباکسینگ.
ویدیوهای متقاعدسازی بیشترین تاثیر رو بر روی مخاطین میزاره.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.