تاریخچه بازاریابی محتوا
تاریخچه بازاریابی محتوا: حدود ۱۳۰ سال پیش آقایی بنام جان دیر شروع به تولید لوازم و تجهیزات کشاورزی مدرن و پیشرفته کرد.
خیلی زود متوجه شد که فروختن تجهیزات خیلی مدرن به کشاورزان سنتی خیلی سخت است.
چون کشاورزان اصلا نمیدانستند که این محصولات چی هستند تا قانع بشن و خرید انجام بدهند.
آقای جان در سال ۱۸۹۵ برای اولین بار به این فکر افتاد که برای کسب و کارش یک مجله منتشر کند. و در آن مجله به کشاورزان یاد بدهد که چطور موفقتر باشند؟ چطور پول بیشتری در بیاورند؟ چطور به ازای هر متر مربع زمین شان دستاورد بهتری داشته باشند؟
آقای جان دیر انتشار مجله را شروع میکند. و در مدت کوتاهی از آن خیلی زیاد استقبال شد. و آقای جان دیر ترین مجلات محصولات پیشرفتش را معرفی میکرد، اما اصرار به فروش نداشت.
مجله در سال ۲۰۱۲ حدود ۴ میلیون مشترک داشت.
استفاده از محتوا برای فروش با اینکه افراد دیگری هم از آن در کسب و کارشان استفاده می کردند، اما به نام ایشان ثبت شده است.
ایشان از تولید محتوا کرده و کمک به دیگران بود درآمد بسیار زیادی بدست آورد و یک شرکت ثروتمند را ساخت این شرکت هم اکنون نیز وجود دارد. و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش این شرکت است.
کم کم شرکتهای دیگر شروع به تولید مجله و تولید محتوا کردند. و به این باور رسیدند که با تولید محتوا خیلی بهتر از تبلیغات میتوانند نتیجه بگیرند.
خوب در اینجا درباره مجله و تاریخچه تولید محتوا در کسب و کار یک مثال زدیم و دیدیم چطور باعث پیشرفت یک کسب و کار خواهد شد حال می خواهیم با یک مثال دیگر درباره ویدیو و اهمیت تولید محتوا را توضیح دهید.
فروش همزن برقی از طریق آموزش
در بین سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ کسب و کار آن تصمیم گرفتند که از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند.
اما تبلیغات تلویزیونی خیلی گران بود و افراد نتیجه خیلی کمی می گرفتند.
در همان سالها آقای ویلیام “William G” به این فکر افتاد به جای هزینه زیاد تبلیغات یک برنامه آموزشی درست کند. و در حین آموزش محصولات خودش را بفروشد.
که اولین نمونه ثبت شده، به نام ویلیام جی بر یک ویدیوی درست شد حدود نیم ساعت و در آن افرادی که قصد خرید نداشتند کل محتوای آموزشی را با دقت تماشا میکردند.
چون محتوای مفید و آموزشی بود افراد زیادی آن را میدیدند و در آن به تبلیغ یک همزن پرداخته می شد. و ایشون اولین کسی بود که infomercial را در دنیا شروع کرد و در مدت کوتاهی به درآمد میلیون دلاری رسید.
آقای ویلیام با این روش در آن سالها میلیونر شد.
آیا دوست دارید این ویدیو رو ببینی؟ این ویدیو در یوتیوب موجود است.
خود را با این جملات آغاز کرد:
میخواهم امروز در مورد مهمترین موضوع زندگی شما صحبت کنم و آن موضوع سلامتی است اگر سلامتی نداشته باشید امکان ندارد که ثروتمند شوید امکان نداره روابط خوبی داشته باشید…
ایشان اولین کسی بود که برای فروش یک همزن شروع آموزشهایی میکرد. و میگفت همزن باعث سلامتی و ثروتمند شدن شما می شود ایشان توضیح میدهد که شما زمان کم دارید و باید در زمان کارتان را انجام دهید. و بعد از این توضیحات یک صفحه، نمایش داده میشد که فقط با ۳۵ دلار می توانید این همزن برقی را تهیه کنید.
برای تماشای این ویدیو می توانید در گوگل این کلمه را سرچ کنید:
first infomercial
https://www.youtube.com/watch?v=Rm5IzzGPzQA
تاریخچه بازریابی محتوایی و نکات مهم آن
شما باید محتوای درست کنید اگر کسی قصد ندارد خرید کند باز هم با لذت محتوای شما را تماشا کنند.
هر فرد میتواند محتوایی درست کند و از تبلیغات تلویزیونی بیشتر دیده شود.
تولید محتوا می تواند شما را برند کند.
تولید محتوا می تواند در کمپین های فروش، فروشتان را خیلی بیشتر کند.
محتوا میتواند پشتیبانی کسب و کارتان را به یک فعالیت بسیار لذت بخش و ساده تری تبدیل کند.
تاریخچه بازریابی محتوا – شرکت نتفلیکس (Netflix)
شرکت نتفلیکس ۱۵ درصد مصرف اینترنت جهان را مصرف میکند.
یوتیوب ۱۴ درصد اینترنت جهان را مصرف میکند.
شرکت نتفلیکس نشان داد که می تواند تولید محتوا کرد و محصول ما نیز یک محتوا باشد.
لازم نیست تولید محتوا کنیم و حتماً همزن برقی بفروشیم. تولید محتوا کنیم که محصولات کشاورزی بفروشیم.
میتوانیم تولید محتوا کنیم که همان محتوا را بفروشیم.
و نتفلیکس ثابت کرد که این حرف شایع است که همه دنبال ویدیو های رایگان هستند.
در یوتیوب به تعداد بسیار زیادی ویدیو رایگان است اما کیفیت و موضوع مهم است. نحوه فیلمبرداری مهم است. افراد حاضرند ماهی چند دلار پرداخت کنند و ویدیو های با کیفیت تری ببینند و ویدیو های بهتری نسبت به یوتیوب ببیند.
در تولید محتوا کارهایی انجام بدهید که رقیبان نه حوصله اش را دارند و تخصصش را.
تاریخچه بازاریابی محتوایی – رد بول
سال ۲۰۰۷، شرکت اتریشی رد بول که شرکتی رسانه ای است و اتفاقا فقط در زمينه فروش نوشیدنی های انرژی زا فعالیت می کند، مجله رسمی خود با نام رد بولتن را که درحال حاضر بیش از ۵ میلیون مشترک دارد، راه اندازی کرد. این مجله به صورت نشریه رایگان نیز ضمیمه روزنامه ها می شود.
انتشارات رد بول هم در رسانه ها و کانالها و هم در فرمت ها گسترده است و اپلیکیشن های موبایل، مجله چاپی، تلویزیون اینترنتی، رادیو اینترنتی، نیوزفید، شبکه های اجتماعی، ویدئو و حتی فیلم بلند را شامل میشود. این شرکت ۹۰۰ نام دامنه مختلف در ۳۶ زبان دارد. رد بول به اهمیت موبایل واقف است و اپلیکیشن ها و بازیها و پلتفرم هایی ساخته است که با تمام دستگاهها سازگاری دارند.
این شرکت حامی مالی مدرسه موسیقی و رویدادی یک ماهه به نام آکادمی موسیقی رد بول است. همچنین از رویدادهای ورزشی مختلف مانند شیرجه، مسابقات فرمول یک، مسابقات هوایی، اسنوبرد سواری و دوچرخه سواری نیز حمایت مالی می کند. رد بول یاد گرفته است که سرگرمی اولویت دارد.
میداند که وقتی سرگرمی ایجاد می کند، فروش به دنبالش خواهد آمد؛ پس «درباره» برندشان گفت وگو ایجاد می کند و می داند که هیچ کس نمی خواهد درباره نوشیدنی حرف بزند؛ اما درباره موسیقی حرف به میان می آورد و عکس های خیره کننده به اشتراک می گذارند و ویدئوهای حماسی منتشر می کند.
ردبول با راه اندازی یک شرکت رسانه ای مجزا، استراتژی قدرتمند و حساب شده ای برای تولید محتوا ایجاد کرده است. انتشار محتوای ارزشمند هدفی است که انحراف از آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.