بوم کسب و کار کارگاه خیاطی
این نمونه بوم مدل کسب و کار را یکی از کسب و کارهای فعال در حوزه خیاطی و دوخت مانتو زنانه (مدل های پوشیده و باز، مجلسی، روپوش و…) در اختیار ما گذاشته است، بنابراین صرفاً برای الهام گرفتن افراد فعال در این حوزه کاربردی خواهد بود.
بررسی دقیق و جزئی کسب و کارهای موفق، یک فرصت طلایی برای شناخت مسیر موفقیت است. از این رو در این سری از مقالات سایت زوم کد، به تحلیل و بررسی چند ده نمونه بیزینس مدل کسب و کارهای ایرانی موفق می پردازیم و به صورت کاملاً رایگان آنها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.
در این مقالات سعی کرده ایم تا بیزینس هایی که جزئیات ۹ بلوک کسب و کارشان به شما در راه اندازی و توسعه کسب و کارتان کمک میکند را گرد هم بیاوریم. این اطلاعات رایگان، بسیار کاربردی و قابل اجرا برای شما است، چون در حال حاضر این بیزینس ها دقیقاً وجود دارند و بیزینس های موفقی نیز هستند.
شناسایی مشتریان و آشنایی با علایق آن ها باعث می شود تا تبلیغات هدفمند و دقیق تری داشته باشید.
مهمترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟
دوخت مانتو:
تولیدهای مانتو واقع در تهران 90 درصد مشتریان هستند.
فروشگاههای بزرگ شهرستان تبریز 10 درصد مشتریان هستند.
تولید ماسک:
خانواده های ساکن شهر تبریز 80 درصد مشتریان را تشکیل می دهند.
تجهیزات پزشکی و داروخانه های پزشکی 20 درصد مشتریان ر تشکیل میدهند.
مشتریان چه ویژگی ها، نیازها و علایقی دارند؟
- آماده سازی به موقع محصولات
- کیفیت دوخت
- بهداشتی بودن روند تولید و بسته بندی
جنسیت:
سفارش دهنده های تولیدی مانتو و داروخانه هاو تجهیزات پزشکی جهت سفارش ماسک اغلب آقا هستند.
سفارش دهنده جهت مصرف شخصی:
- 80 درصد خانم
- 20 درصد آقا
آیا مشتری و مصرف کننده در این بیزینس یکسان هستند؟
پاسخ: در بیشتر مواقع خیر
محصول چیست؟
80 درصد محصولات تولید شده ماسک و 20 درصد دوخت مانتو میباشد.
این ماسک ها برای مخصوص بزرگسالان و کودکان است.
در بیزنس مدل کارگاه خیاطی چه ارزش هایی برای مشتری فراهم می شود؟
سرعت:
تحویل زودتر وسریعتر سفارشات به مشتریان نسبت به بقیه همکاران 4 روز و کمتر
کیفیت:
تعمیر لباس فروخته شده به مدت 6 ماه پس از خرید
کاهش ریسک:
مشاوره رایگان به مشتریان جهت خرید پارچه مناسب نسبت به نوع مصرفی که برای مانتو در نظر دارند.
در بیزینس مدل خیاطی از طریق چه کانال هایی مشتری را از حضور و محصول خود آگاه می کنید؟
- پیج اینستاگرام (تبلیغات در اینستاگرام برای جذب مشتری جدید)
- وبسایت (شامل اطلاعات تولیدی مانتو و ماسک)
- بازاریابی حضوری (تولیدی های لباس و داروخانه و لوازم آرایشی بهداشتی برای فروش ماسک)
به همراه داشتن نمونه محصولات، لیست قیمت و تخفیف در بازاریابی حضوری بسیار تاثیر گذار است.
این مقاله را حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش بازاریابی دیجیتال
مشتری از طریق چه کانال هایی شما را ارزیابی می کند؟
- اینستاگرام (با بارگذاری نظرات مشتری برای ارزیابی با سایر رقبا باعث می شود مشتریان اعتماد کنند)
- مراجعه حضوری (بررسی نمونه محصول تولید شده برای تایید کیفیت)
مشتری از طریق چه کانال هایی خدمات و مصول شما را سفارش میدهد؟
- حضور در محل تولیدی
- مراجعه حضوری در محل مشتری
- سفارش تلفنی
- چت واتساپ
- دایرکت اینستاگرام
- ارسال پیامک برای تبریک تولد مشتری
- ارائه پرسش نامه نظرسنجی به مشتریان بلافاصله پس از انجام خدمات
- نظرسنجی از طریق تلفن یک روز بعد از تحویل کالا به مشتریان، برای مشتریان غیر حضوری
- تعمیر لباس فروخته شده به مدت 6 ماه پس از خرید
- تماس تلفنی ماهانه با مشتریان واحوال پرسی و گرفتن سفارش جدید
- تماس 10 روز یکبار با مشتریان ماسک جهت احوال پرسی و گرفتن سفارش جدید
قبل از فروش:
- رهن و اجاره کارگاه و تجهیزات کامل
- خرید مواد و ملزومات مصرفی
- استخدام پرسنل
- آموزش پرسنل
- شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با آنها
- انجام تبلیغات آنلاین و حضوری و تلفنی
- تولید محتوا جهت پیج اینستاگرام
حین فروش:
- تماس تلفنی و مراجعه با کیفیت به مشتریان
- انجام فرایند فروش: شامل عقد قرارداد، ارسال شماره حساب و یا شماره کارت، کنترل واریزی ها
- برش و دوخت پارچه های مربوط به مانتو و ماسک
- تولید محتوا جهت تبلیغات و بازاریابی
این مقاله را حتما بخوانید: دوره آموزش عکاسی با موبایل
بعد از فروش:
- بسته بندی و تحویل محصول آماده شده به مشتری
- ارسال محصولات آماده شده برای مشتریان غیر حضوری از طریق تیپاکس ویا اداره پست
- آماده سازی نظرات مشتریان و بارگذاری آن در پیچ اینستاگرام
- وارد کردن اطلاعات مشتری و تعداد جلسات در نرم افزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری
- تماس تلفنی جهت سنجش رضایت مندی مشتریان بعد از ارائه خدمات
منابع انسانی:
- صاحب کسب و کار
- خیاط خانم (3 نفر)
- نیروی کمکی (4 نفر)
- بازاریاب حضوری (1 نفر)
منابع مالی:
- نقدینگی مورد نیاز جهت رهن اجاره و تجهیزات کارگاهی
- نقدینگی لازم جهت خرید مواد و ملزومات مصرفی
- نقدینگی مورد نیاز جهت انجام تبلیغات
منابع فیزیکی:
- ساختمان کارگاه
- چرخ خیاطی
- چرخ سردوز
- اتو
- دستگاه مکش
- چرخ دوخت دکمه و مادگی
- میز کار
منابع معنوی:
- اطلاعات مشتریان
- مجوز کسب و کار
- فروشندگان ملزومات مصرفی خیاطی
- تامین کنندگان پارچه
نکته: شرکای کلیدی کسانی هستند که می توانند خدمات یا کالاها را ارزان تر، بهتر و سریع تر برای شما تأمین کنند.
این مجموعه به جای اینکه خودش پزشک داشته باشد، از پزشکان خارج از مجموعه استفاده می کند. و همچنین به جای اینکه خودشان بروند دستگاه ها را وارد کنند، آنها را به صورت اقساطی از شرکت های دیگر خریداری می کنند. این کار بودجه زیادی نمی خواهد.
چگونه کسب درآمد می کنید؟
از دو مسیر درآمد کسب می کنند:
- دوخت مانتو
- فروش ماسک
پرداخت مشتریان به چه صورت است؟
جریان درآمدی فقط به صورت نقدی می باشد که بعد از انجام خدمات، از مشتری دریافت می شود.
- دریافت پول نقد
- کارت کشیدن در دستگاه کارتخوان
- کارت به کارت
در این بیزینس مدل کلینیک لیزر مو، چرخه خرید توسط مشتری چند وقت یکبار است؟
- در وهله اول: ماهی ۱ بار
- بعد از ۸ جلسه: هر ۳ ماه ۱ بار
هزینه های ثابت شما کدامند؟
- حقوق و دستمزد
- تبلیغات
- خرید دستگاه های مورد نیاز
- ایاب و ذهاب
هزینه های متغییر شما کدامند؟
- هزینه های جاری کارگاه (آب، برق، گاز، تلفن و شارژ)
مهمترین هزینه های شما کدامند؟
هزینه های خرید، تعمیر و تجهیزات خیاطی
گرانترین منابع کلیدی شما کدامند؟
دستگاه های خیاطی
گرانترین فعالیت های کلیدی کدامند؟
خرید لوازم و تجهیزات خیاتی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.