چگونه رضایت شغلی کارکنان فروشگاه را افزایش دهیم؟
مقدمه برای رضایت شغلی
امروزه روند نزولی انگیزه در کارکنان سازمان های کوچک و متوسط باعث شده تا مسعولان و مدیران این سازمانها را وادارسازد تا بر این فکر باشند که چگونه رضایت کارکنانشان را بهبود بخشند.
در دوران اپیدمی نیز برخی سازمان ها با کاهش حضورمشتری روبه رو بوده اند که این باعث کاهش کار کارمندان و درنتیجه کاهش انگیزهی آنها گردیده است.
دراین مقاله قصد دارم به بهبود رضایت کارکنان فروشگاه کوروش در شهرری بپردازم.و عوامل مهم درون سازمانی را بررسی کنیم.
ممکن است با این جمله آشنا باشید که کارمندان کار خود را ترک نمیکنند بلکه کارفرمای خود را ترک میکنند. و این توسط موسسه گالوپ اثبات شده است. طبق تحقیقات این شرکت حدود ۷۵٪ از افرادی که شغل خود را ترک میکنند در واقع از رفتار ناظران خود راضی نیستند نه کارشان. باز هم، بررسیهای هدفمند رضایت شغلی (که به صورت تیم به تیم انجام میشود) میتواند به ریشه یابی این مسئله کمک کند.
موسسه Gallup نشان میدهد تنها ۱۳% کارمندان رضایت شغلی دارند.درک رضایت کارکنان میتواند به شما کمک کند تا تیم را حفظ کنید و حتی در جذب نیروی کار جدید و استخدام آنها موفق عمل کنید.
فروشگاه کوروش در سال ۱۳۹۷ در تهران بنیان گذاری شد. که دارای دارای حدود ۱۵۰ پرسنل از جمله مدیر ارشد -مدیر برنامه ریز فروش – نویسنده ی سایت – نگهبان – آشپز -نظافتچی – فروشندگان – حسابدار – صندوقدار – پیک موتوری و … است.
بیان مساله:
- چرا باید به رضایت کارکنان فروشگاه همانند رضایت مشتری ها اهمیت بدهیم؟
- چگونه رضایت کارکنان را بهبود بخشیم؟
- چرا بهره وری کارکنان فروشگاه پایین است و چگونه رضایت کارکنان را افزایش دهیم؟
- بهترین روش های افزایش رضایت و انگیزه در کارمندان فروشگاه چیست؟
سوال:
- آیا ترس از اخراج شدن بر روی بهرهوری کارکنان فروشگاه تاثیرمیگذارد؟
- ایا نبود وقت کافی و محل مناسب استراحت و عدم وجود ارتباط خوب بین فروشندگان و رییس باعث کاهش بهره وری و رضایت کارکنان فروشگاه میشود؟
- آیا نیاز به موفقیت و ترفیع رتبه ازراهکارهای ایجادانگیزه درکارکنان فروشگاه میباشد؟
- آیا عامل مادی(پول)ازراهکارهای ایجادانگیزه در کارکنان فروشگاه میباشد؟
به عنوان مدیر چگونه رضایت شغلی کارکنان فروشگاه را افزایش دهیم؟
1. مدیران باید نسبت به انتظارات خود واقعبین باشند.
زمانی که انتظارات رییس از کارمندان واقعبینانه نباشد، کارمندان در معرض استرس، نگرانی و ناامیدی قرار میگیرند و جذب نیروهای متخصص درسازمان سخت میشود. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد، ۶۰% کارمندان بر این باورند که شغل آنان عوارضی روانی بر زندگی شخصیشان تحمیل کرده است.
پس ما باید برای هر کارمند وظیفه ی مشخصی را تعریف کنیم و دقیقا مشخص کنیم که از آنها چه انتظاراتی را داریم. مثلا اگر مشتری هنگام پرداخت هزینه از صندوقدار پرسید که شکلات تلخ در کدام قفسه است آن را پیدا نکرده است اگر صندقدار نتوانست به مشتری پاسخ دهد نباید نگران باشد زیرا که نشان دادن جای محصول خارج از وظیفه ی صندوقدار است.
2. از تلاش کارمندانتان قدردانی کنید
قدردانی از کارمندان یکی از سادهترین و کمهزینهترین راههایی است که میتواند رضایت شغلی را به ارمغان آورد. برای این کار تنها لازم است که بیش از پیش همکاران خود را بشناسید.
به عنوان مدیر ما باید کارمندان را درک کنیم و باصحبت کردن به انها دلگرمی دهیم حتی اگر کارمند ما یک فروشنده ساده بدون تحصیلات دانشگاهی است اما باز هم باید به او به عنوان زیر دست احترام بگذاریم و از اینکه کارش را به خوبی انجام میدهد تشکر کنیم.
تحقیقات نشان میدهد که حدود ۶۳% از کارمندان بر این باورند که به اندازه کافی از آنان تقدیر و تشکر نمیشود. باید گفت قدردانی و تشکر از کارمندان شانس بسیار خوبی برای مدیران است. آنها میتوانند با این کار رضایت شغلی کارمندان سختکوش را افزایش دهند و آنها را نسبت به سازمان خود وفادار کنند.
3. براهداف بلند مدت تمرکز کنید
تمرکز بر اهداف کوتاه مدت در کسب و کار و تلاش برای رسیدن به کامیابیهای کوتاه مدت، نه تنها برای کسب و کار مفید نیست، بلکه به طورشگفتانگیزی کارمندان را بیانگیزه و ناامید میکند.
برای انگیزهبخشی به کارمندان باید دقیقاً همان اهداف بزرگ و بلند مدتی که در ذهن دارید را به عنوان اهداف اصلی به بقیه تیم منتقل کنید. به طور کلی، اهداف بلند مدت انرژی بیشتری به تیم داده و افراد را هیجان زده میکند.
از کارمندان خود بپرسید فروشگاه را در ۱۰ سال آینده به چه شکل میبینند؟ایا هنوز یک فروشگاه کوچک یا متوسط است یا تا ۱۰ سال آینده به فروشگاه زنجیره ای در سراسر تهران یا ایران تبدیل شده است ؟ وقتی آنها مشغول فکر کردن راجع به چنین سوالاتی شوند، خواهید دید که بیش از قبل خود را متعلق به سازمان دیده و رضایت شغلیشان نیز بیشتر میشود.
4. برای افزایش رضایت شغلی کارکنان ارتباطات خود را گسترش دهید.
سعی کنید ارتباط سالم و صادقانه را جزئی از فرهنگ سازمانی فروشگاه خود کنید. هرچه ارتباط شما با اعضای تیمتان بیشتر شود، آسایش آنها درفروشگاه بیشتر شده و رضایت شغلیشان نیز افزایش مییابد.
5. نشان دهید که همیشه به سلامتی کارمندانتان اهمیت میدهید
اگر به کارمندان خود نشان دهید که برای آنها و وضعیت سلامتشان اهمیت قائلید، مطمئناً رضایت شغلی آنان بیش از پیش خواهد شد. سلامتی روحی و سلامتی جسمی دو عنصری است که نشانگر وضعیت سلامتی افراد است.
سلامتی روحی معمولاً از جانب سازمانها به فراموشی سپرده میشود و سازمانها باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. سعی کنید در فروشگاهتان استرس، نگرانی و ترس را از کارمندان خود دور کرده و با آنها در کمال انعطافپذیری برخورد کنید.
ارائه دورههای ورزشی با تخفیف برای کارمندان را میتوان از مصادیق توجه به وضعیت فیزیکی آنان دانست.میتوانید ماهی یکبار کارمندان را به محیطی تفریحی ببرید تا لذت ببرند.یا به آنها بلیط دیدن موزه بلیط سینما یا بلیط سفر یکروزه هدیه دهید تا با خانواده یشان آخر هفته ی خوبی را سپری کنند.
6. به کارمندان فروشگاه فرصت یادگیری بدهید.
رشد و پیشرفت شخصی مهمترین جنبه مشارکت و تعلق خاطر کارمندان است. زمانی که کارمندان در یک سازمان به جایی میرسند که دیگر چیزی برای یادگیری ندارند، سرخورده شده و احساس بدی پیدا میکنند. در چنین موقعیتی، آنها به این فکر میافتند که در جایی دیگر انگیزههایشان را بازیابی کنند.میتوانید برای فروشندگان فروشگاه دوره های آموزشی فن بیان یا بازاریابی برگزار کرد.
7. روابط دوستانه را در محیط کار پرورش دهید
به عنوان مدیر مطمئناً نمیتوانید روابط دوستانه را در محیط کار اجباری کنید، اما مطمئناً میتوانید با اعمال تغییراتی در محیط کار، شرایط را برای روابط دوستانه مهیا کنید.
برگزاری گردهماییهای ماهانه، انجام تیمی وظایف و صرف ناهار به صورت دورهمی، این روابط دوستانه در سازمان افزایش پیدا میکند.به آنها اجازه دهید به آهنگ موردعلاقه ی شان گوش دهند و یا مکانی را درنظر بگیرید برای کارمندان سیگاری . انها در انجا سیگار بکشند و بایکدیگر گفت وگو کنند.
باید در شرکتتان محیطی را فراهم کنید که کارمندان بدانند، قطع کردن کار و انجام یک صحبت دوستانه با همکار فعالیتی کاملاً پذیرفته شده است. دوستی در محیط کار بسیار مهم است و یکی از وظایف شما به عنوان مدیر سازمان برقرار کردن چنین شرایطی در سازمان است.
8- حذف موانع ایجاد انگیزه
در بسیاری از موارد، ترس علت اصلی بیانگیزگی کارمندان در محیط کار است. آنها میترسند در کارهای خود شکست بخورند یا در صورت اشتباه کردن، مورد سرزنش و نکوهش قرار گیرند. پس برای ایجاد انگیزه باید ترس از شکست را از کارمندان دور کنید و از آنها بخواهید ایدههایشان را امتحان کنند.
به آنها نشان دهید حتی اگر موفق نشدند نیز میتوانند فرصت دوبارهای از شما بگیرند و باز هم امتحان کنند. به عنوان مدیر باید به کارمندان خود اعتماد کنید و اجازه دهید تصمیمات بزرگ را به طور مستقل بگیرند و شما تنها راهنما و مربی آنان باشید..
9- مدیر باشید، نه رییس!
یک مدیر کارمندان را هدایت میکند. باعث رشد آنها میشود و در واقع با یک تیم به هدف سازمان میرسد. اما یک رییس از کارمندان به عنوان ابزار استفاده میکند، به آنها اجازه پیشرفت نمیدهد و در نهایت به عنوان شخصی که سازمان را به اهدافش رسانده، معرفی میشود.
10. ارائه مکانی برای استراحت
اتاق استراحت درست کنید و در آن تجهیزات مختلف اعم از وسایل پذیرایی و خوراکی و تجهیزات بازی قرار دهید. زمانی که کارمندان استراحت خوبی میان روز داشته باشند، با انگیزه بیشتری به کارهای بعد از ظهر خود خواهند رسید!
مثلافروشگاه کوروش روزهای پنجشنبه برای کارمندانش مسابقه بازی دارت یا فوتبال دستی برگزارمیکند و تیم برنده میتواند از بن تخفیف خرید پنجاه درصد برخوردارشود و هرماه برای متولدین ان ماه تولد میگیرد
11. نیازی نیست همه خطاها را تنبیه کنید.
وجود یک سیستم پاداش و تنبیه حرفهای در سازمان میتواند به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک کند. ابتدا مطمئن شوید که کارمند دقیقا میداند که باید چه کاری را انجام دهد.
فراموش نکنید که انسان ممکن الخطاست! پس اگر اشتباهات کوچک یا اشتباهاتی که بعد از مدتها ایجاد میشوند را ببخشید.
اگر کارمند شما به دلیل وجود مشکلی خطا کرده است، نه تنها نباید او را تنبیه کنید، بلکه باید در حل مشکلش همراه او باشید.
سلسله مراتب نیازهای مازلو – نظریه ی انگیزشی کار کلایتون آلدرفر
حالا میخواهیم ببینیم مدیران فروشگاه کوروش چطور از هرم مازلو و نظریه ی انگیزشی آلدرفر در محیط کار استفاده کرده اند.
۱.نیازهای زیستی در هرم مازلو
درفروشگاه کوروش محلی برای استراحت و خوردن و آشامیدن -سرویس بهداشتی -آب اشامیدنی و نهار برای پرسنل فراهم شده است.همچنین کارمندان دارای حقوق ثابت و مداوم هستند تا نیاز های ضروری
زیستی خود از جمله اجاره مسکن و هزینه اب و برق خود را پرداخت کنند.( نیاز بودن آلدرفر)
۲.نیازهای امنیتی در هرم مازلو
فروشگاه کوروش نوساز و ضدزلزله ساخته است و دیوارها رنگ بندی مناسب و متنوعی دارند . از میزها و صندلی های استاندارد استفاده شده است تا کارمندان هنگام نشستن طولانی مدت احساس خستگی کمتری داشته باشند.فروشگاه دارای نگهبانی است تا از ورود افراد بالقوه خطرناک و مزاحم به داخل فروشگاه جلوگیری کنند. همچنین رعایت اخلاقیات بسیارمهم است و سعی میشود همه ی کارمندان باهم با احترام رفتارکنند. در فروشگاه کوروش کارمندان کمتر نگران تعدیل نیرو هستند و از این بابت امنیت خاطر دارند. ( نیاز بودن آلدرفر)
۳.نیازهای اجتماعی در هرم مازلو
پرسنل فروشگاه کوروش تعلق خاطر به شغل خود دارند.فعالیت های گروهی سبب میشود تا پرسنل کارگروهی داشته باشند همچنین مدیران و پرسنل یک بار در ماه خارج از محیط کار ملاقات میکنند که این امر باعث میشود روابطشان قوی تر و بهتر شود و احساس کنند به گروه تعلق دارند. وبین کار و زندگی شان تعادل ایجاد شود. ( نیازهای همبستگی یا وابستگی آلدرفر)
۴.نیازبه احترام در هرم مازلو
عزت و اعتبار کارمندان فروشگاه کوروش همیشه حفظ میشود و مشارکت آنها در فعالیت ها به رسمیت شناخته میشود.مدیران با زیردستان خود مشورت میکنند و به آنها احترام میگذارند و این باعث میشود که کارمندان اعتماد به نفس پیداکنند و درنتیجه انگیزه شان برای تلاش و کسب موفقیت بیشتر شود.به همین دلیل فروشگاه کوروش هر سه ماه یکبار درهربخش یک کارمند نمونه را معرفی میکند و ازآنها تقدیرو
تشکر می نماید. ( نیازرشد آلدرفر)
۵.خودانگیزشی و خودشکوفایی درهرم نیازهای مازلو
کارمندان فروشگاه کوروش احساس میکنند درموقعیت شغلی خودبهترین کاری که ازپسش برمی آمده است را انجام داده اند و این مسعله درداشتن انگیزه برای ادامه دادن مسیر شغلی و موفقیت به انها کمک کرده است.سرپرستان به مهارت ها و توانایی های کارمندان توجه میکنند و به آنها در راه پیشرفت شغلی کمک میکنند. مثلامدیر کارمندی را که علاقه مند به کار در بخش فروش لوازم خانگی است رامجبور نمیکند که در بخش فروش گوشت و ماهی کارکنند.( نیاز رشد آلدرفر)
https://karboom.io/mag/articles/
پیاده سازی نظریه ایکس و ایگرگ مک گریگور در فروشگاه کوروش:
۱.اغلب انسان ها به طور ذاتی از کار گریزانند و مسعولیت پذیر نیستند : مدیرارشد فروشگاه برای هر پرسنل برنامه ریزی کرده است و وظیفه ی مشخصی را به هر فرد واگذار کرده است تا کارمندان بدانند در هرروز باید دقیقا چه وظایفی را انجام دهند.و به توانایی و قابلیت های کارمندان اعتماد میکنند.
۲.امنیت شغلی برای اغلب کارمندان مهم است بنابراین مدیرفروشگاه کوروش به کارمندان قول پوچ(اصطلاح چینی سوپ مرغ ) را نمیدهد.سعی میکند کارمندان را زیاد سرزنش نکند بلکه به انان نحوه ی انجام کار درست را آموزش میدهند و اگر کار را بدرستی انجام میدهند همواره آنان را تشویق کنند.
۳.برای انگیزه ی مادی کارمندان : پاداش نقدی – بن تخفیف خرید کالا ـ و بلیط سفر درنظر گرفته شده است.
۴.اغلب کارمندان در برابر تغییرات مقاوم هستند بنابراین مدیرفروشگاه تصمیم گرفت با خود کارمندان مشورت کنند زیرا وقتی کارمندان خودشان پیشنهادی میدهند به آن نیز راحت ترعمل میکنند.به اعتماد متقابل تاکید میورزند.
۵.کارمندان بالقوه خلاق هستند بنابراین باید به آنها فرصت داد تا به روش خودشان کار را انجام دهند.
۶.کارمندان فروشگاه کوروش متعهد به کارشان هستند و هراتفاقی که بیافتد در اخر سعی میکنند نتیجه ی خوبی حاصل کنند و روی روند فروش فروشگاه تاثیر مثبتی بگذارند.
۷.از کارمندان پرسیده میشود مایلند در کدام واحدکاری مشغول به کار شوند. وقتی کارمند به کارخود علاقه داشته باشد انگیزه ی انجام کارنیز بالا میرود.
۸.محیط کار مناسب برای کارمندان ایجاد کرده اند تا احساسی لذت بخش حین کار داشته باشند.در اینصورت به سلامت روان پرسنل نیز توجه شده است. کارمندان محورسازمان هستند و مدیران نقش حمایتی دارند.
نتیجه گیری:
رضایت شغلی برای کارکنان مختلف درجه بندیهای مختلفی دارد و از کارمندی به کارمند دیگر متفاوت است. ممکن است در یک محل کار مشابه با یک شرایط مشابه، عواملی که ممکن است به یک کارمند کمک کند که احساس خوبی داشته باشد با کارمند دیگر متفاوت باشد.
به همین دلیل فروشگاه کوروش یک رویکرد چند بعدی برای کسب رضایت کارکنان دارد و خوشبختانه در این امر بسیار موفق عمل کرده است. و توانسته نیازهای کارکنان را به انگیزه تبدیل کند و به موقع و به خوبی به آنها پاسخ دهد.مانند ترفیع به موقع – دستمزد کافی – بیمه کردن تمامی پرسنل بعد از دوره ی کارآموزی-قدردانی از زحمات کارمندان و …. .
فروشگاه کوروش بر رضایت شغلی کارمندان به عنوان کلید اصلی برای ارائه خدمات مشتری محوری متمرکز شده است.رضایت شغلی کارکنان را به عنوان یک عامل اساسی برای موفقیت خود در اولویت قرار داده است.
برابری جنسیتی و حقوق ثابت + مزایا و انعطاف پذیری ساعات کاری و ایمنی محل کار
پارامترهایی است که فروشگاه کوروش در آن بسیار موفق بوده است. و امیدوار است در اینده به شعبه های دیگر خود را درسراسر تهران گسترش دهد.
کلمات کلیدی : رضایت شغلی کارمندان – انگیزه ی شغلی – نیازهای کارمندان
سلسله مراتب نیازهای مازلو
شاخصهای رضایت شغلی کارکنان
تصور کنید شرکتی دچار فرسایش شده و مدتی است کسی در آن علاقهای به انجام کارها ندارد، حتی اگرآن شرکت رشد بیسابقهای را تجربه کند. نگاهی دقیقتر به دلایل این اتفاق ممکن است نشان دهد که کارمندان از شرایط خود ناراضی هستند یا اینکه رشد شرکت با حجم بالای کار ارتباط دارد.
همچنین، بهره وری پایین میتواند دلیل ناراضی بودن تیم شما باشد. درک رضایت کارکنان میتواند به شما کمک کند تا تیم را حفظ کنید و حتی در جذی نیروی کار جدید و استخدام آنها موفق عمل کنید.
برخی از شاخصهای مهم رضایت شغلی کارکنان عبارتاند از:
- بهره وری کارکنان
- درصد فرسایش شغلی میان کارکنان
- نظرسنجی از کارکنان
سعی کنید نیازهایی را که در زیر به آن اشاره میکنیم در محل کار پوشش دهید:
-چالش برانگیز بودن کار: سوق دادن کارمندان برای انجام کارهای جدید
-سطح راحتی در محل کار (نزدیک بودن خانه به محل کار، دسترسی به ابزارهای دیجیتالی و ساعات کاری انعطاف پذیر)
-قدردانی از زحمات کارمندان
-حقوق مناسب که کیفیت خوبی را به زندگی کارمندان می دهد.
-نوید پیشرفت شغلی همسو با اهداف پیشرفت شغلی خود کارمند
-کارفرمایان باید یک قسمت از محل کار خود را به مکانی برای سرگرمی کارمندان اختصاص دهد. خواندن کتاب، دیدن فیلمی کوتاه و یا داشتن یک میان وعده دلپذیر در این مکان به افزایش رضایت شغلی کارکنان کمک میکند.
-اگر کارمندان در زمان مقرر ترفیع شغلی کسب نکنند به مشاغل و شرکتهای دیگر روی میآورند.
یک قانون خوب این است که فاصله بین ارتقا کارمندان را زیر میانگین تصدی کارمندان نگه دارید. به عنوان مثال اگر کارمندان به طور متوسط پنج سال و دو ماه در شرکت شما کار کنند حدقل در فواصل دو ساله باید برنامههای ترفیع کارمندان برنامه ریزی شود. از همه مهمتر درباره سیاستهای ترفیعی در شرکت با کارمندانتان صحبت کنید تا آنها بدانند که در چه زمانی باید انتظار ترفیع را داشته باشند
-فرهنگ حفظ بازخورد دو طرفه برای حفظ امنیت شغلی امری ضروری است.
-کارکنان نیز میخواهند نظرات خود را با مدیران/ منابع انسانی/ مدیریت ارشد به اشتراک بگذارند
طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۹ درباره رضایت شغلی انجام شده نشان میدهد توازن میان شغل و زندگی شخصی تا ۳۷٪ به زندگی شغلی متخصصان معنی میبخشد. دورکاری، مرخصی استحقاقی و انعطاف پذیری ساعات کاری میزان رضایت شغلی کارکنان را افزایش میدهد.
کارمندان راضی و شاد مشتریان راضی و شادی را برای شما به ارمغان میآورند
اگر کارمندان از کار خود ناراضی باشند این احتمال وجود دارد که این نارضایتی در برخورد و تعامل با مشتریان خود را نشان دهد. مراکز پشتیبانی و تماس شرکتها به طور ویژه نباید کارمندان ناراضی داشته باشند. چراکه نارضایتی آنها در هر کلمه و هر تعاملی که با مشتریان خواهند داشت خود را به شیوهای بسیار منفی بروز میدهد.
حتی در شغلهایی که کارمندان با مشتریان در ارتباط نیستند، نارضایتی شغلی میتواند به خطا و عدم انجام درست کارها منجر شود. به همین دلیل رضایت شغلی کارکنان برای شرکتهای مشتری مدار امری حیاتی محسوب میشود.
بررسی دو شرکت نمونه از نظر رضایت شغلی
به یاد داشته باشید که یک مدل متناسب برای تمام صنعتها و شرکتها وجود ندارد. اما علاوه بر معیارهایی که در بالا به آن پرداختیم برای تامین رضایت شغلی برای کارمندانتان میتوانید ار دو شرکتی که در زیر به آن میپردازیم الهام بگیرید.
اولین شرکت موفق در زمینه رضایت شغلی آمازون است. آمازون به عنوان یک شرکت پویا شناخته میشود که بهره وری بالایی از کارمندان خود میخواهد. این شرکت بر رضایت شغلی کارمندان به عنوان کلید اصلی برای ارائه خدمات مشتری محوری متمرکز شده است. یک مطالعه دو ساله بر روی 1045 کارمند آمریکایی آمازون نشان میدهد كه آمازون برای 12 پارامتر رضایت شغلی، از نظر برابری جنسیتی، تنوع و ایمنی محل كار، از میانگین كشور فراتر رفته است.
مانند آمازون، اپل نیز رضایت شغلی کارکنان را به عنوان یک عامل اساسی برای موفقیت خود در اولویت قرار داده است. طبق بررسیهای CNBC اپل از نظر رضایت شغلی پرچمدار شرکتهای پیشرفته امروزی میباشد و بعد از آن GDS، سیسکو و مایکروسافت نیز توانستهاند در این راستا به موفقیتهای بسیاری برسند. حقوق خوب، محصولات تخفیف دار، مزایایی در زمینه سلامت جسمی و روانی و فرهنگ بالا از دلایل پیشرفت شرکت اپل به شمار می رود.
گرچه ممکن است ارائه امتیازات به کارمندانی مانند آمازون و اپل برای هر شرکتی امکان پذیر نباشد، نمونههایی از این دست میتواند شما را به سمتی سوق دهد که به شما اجازه دهد ابتدا بر اهمیت رضایت شغلی تمرکز کرده و سپس از اقدامات لازم برای بهبود آن در محل کار استفاده کنید.
با دانستن تعریف درست امنیت شغلی، عوامل اصلی تاثیرگذار بر آن و نمونههای از شرکتهایی که رضایت شغلی برای آنها در ارجحیت قرار دارد میتوانید برای پیشرو بودن در مسیر حفظ رضایت شغلی در محل کارتان قدم بردارید. مطمئن شوید که در این زمینه تحقیقات لازم را انجام داده اید، ده عاملی که در بالا به آن اشاره کردیم را دارید و اهداف فردی کارمندانتان را در نظر گرفتهاید.
نکات کلیدی
– محیط کاری به گونهای باشد که کارکنان بتوانند از خلاقیتشان استفاده کنند و محدود نشوند.
– رضایت شغلی به عنوان میزان سطح رضایتمندی کارکنان از شغلشان تعریف میشود.
امروزه امنیت شغلی یک نگرانی عمده برای کارمندان است، چراکه فناوریهای گذشته روبه فراموشی هستند و اتوماسیونهای قدیمی روبه فراموشی هستند.
شرکت اپل و آمازون جزو شرکتهایی هستند که رضایت شغلی را در ارجحیت قرار میدهند.
فرهنگ حفظ بازخورد دو طرفه برای حفظ امنیت شغلی امری ضروری است.
در سازمانهای عادی کارمندان تنها ۵۰ درصد از توان خود را برای انجام کارها صرف میکنند. مابقی نیروی آنها صرف کارهای حاشیهای مانند گپ و گفت، گشت و گزار در اینترنت و اتلاف وقت میشود. ایجاد انگیزه در کارکنان باعث میشود سازمان شما جزو سازمانهای عادی نباشد و منابع انسانی، با حداکثر توان در راستای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی کار کنند. البته نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان بسیار مهم است.
نشانه های بی انگیزگی کارکنان
- بهره وری پایین آمده است
- کارکنان خسته شده اند
- اشتباهات زیاد شده است
- سهل انگاری ها زیاد شده است
- کیفیت محصولات و خدمات هم پایین آمده است
نشانه های انگیزه بالا در کارکنان
- تعهد به نتایج و مسئولیت کارها
- شایعه پراکنی در سازمان خیلی کم است
- جابجایی و ترک کار کارکنان بسیار پایین است
- خلاقیت و قوه ی ابتکار در حل مسائل بسیار و محیطی پویا وجود دارد
- همکاری بین افراد در سطح عالی وجود دارد
- کارکنان بهترین خدمات را عرضه می کنند
انگیزش در لغت به معنای انگیختن ،تحریک و ترغیب کردن و انگیزه به معنای آنچه که کسی را به کاری بر انگیزد میباشد ، پس انگیزش را میتوان نیروی پیش برنده به شمار آورد. برای ایجاد انگیزش،لازم است که نیازها شناسایی و در جهت آنها تلاش شود.
در یک سازمان توجه به دید مشترک و انگیزش در فعالیت درون سازمانی اهمیت بسیار دارد.چالش اصلی یک سازمان ایجاد تعادل میان اهداف کلی و مشخص آن سازمان و ارزش های شخصی کارکنان است ؛ بنابراین انگیزش محصول مشارکت و نتیجه رابطه متقابل (تعامل ) فرد با موقعیتی است که در آن قرار می گیرد.
عوامل موثر بر ایجاد انگیزه کارمندان
در یک بررسی کلی میتوان گفت: انگیزه زمانی به وجود می آید که در کارکنان احساس امنیت و ثبات شغلی، مشارکت و نقش موثر در سازمان و همچنین شادابی و نشاط وجود داشته باشد
عامل بعدی در ایجاد انگیزه ، محرک های مادی است. یکی از چالش های مهم شرکت ها ، تحول روش های پاداش است که کارکنان را بر می انگیزد . هر چه افراد پول کمتری به دست آورند اهمیت مقدار حقوقشان بیشتر میشود. هر چه افراد پول بیشتری به دست آورند بیشتر برای کاری که انجام میدهند دلسوزی کنند و اهمیت نسبی پول برایشان کمتر می شود و پول جایش را به قوه تشخیص برای نیل به هدف و آزادی عمل می دهد. به همان اندازه که رقابت بین افراد با صلاحیت شدیدتر میشود. مشوق های مادی به تنهایی نمی تواند افراد درستکار را جذب کنند.
برای کسانی که نگرانی مادی ندارند، حس رفاه مهم تر از پول است و عواملی که بر رفاه تاثیر می گذارد، عبارتند از : ارتباطات انسانی ، اعتماد متقابل ، حس ارج نهاده شدن و احساس وجود عدالت . به علاوه ، فرصت یادگیری مطالب جدید و درک استعداد شخصی به ایجاد حس مثبت در افراد کمک میکند. مشوق های مثبتی هم که نیازهای معنوی و عاطفی افراد را ارضا نماید، موثر تر از انگیزاننده های منفی به شکل تهدیدها یا مجازات ها هستند.
سلامتی و نشاط از عوامل موثر بر ایجاد انگیزه هستند. هنگامی که شخص احساس تندرستی و شادابی کند به آسانی خسته نمی شود ، کمتر بیمار میگردد، فعالیت و کار برای وی شوق انگیز و شور و شوق مثبت به کاردر وی بوجود می ید. طبق بررسی های به عمل آمده ، هزینه تامین تندرستی و شادابی کارکنان به جهت افزایش توان کاری و در نهایت سود شرکت و سازمان،از هزینه درمان بیماری ها و عدم سود ناشی از سستی و رخوت کارکنان بیشتر نخواهد بود.
یکی دیگر از مسائل مهم در ترغیب و تشویق کارکنان به ارائه کار بهتر و ایجاد انگیزه در آنان، شیوه های ترفیع شغلی و سازمانی است که اغلب بر پایه ارشدیت است. مطالعات نشان می دهد ترفیهاتی که بر مبنای ملاحظاتی غیر از توانایی و لیاقت است ؛ اغلب به نتایجی نادرست می انجامد.برای کسانی که به ویژه در رده مدیریت هستند ، مهم است که از توانایی های واقعی خود آگاه باشند و کارهایی را بپذیرند که با آن توانایی ها سازگار باشند . این رازی است که اشتغال را دلپذیر و خشنود کننده میسازد و کارایی فرد را در سازمان افزایش میدهد. به عنوان یک کارمندشرکت نیز کامیابی در وظایف شغلی از راه کوشش آگاهانه و با جدیت به دست می آید. مهم آن است که در هر مرحله شغلی توانمندی ها و شایستگی ها به درستی اندازه گیری شود. در این راه باید قابلیت ها از طریق ارزیابی و نتیجه گیری افزایش پیدا کند.
آموزش خواست افراد تازه وارد نیست ، بلکه برای کارکنان با سابقه و با تجربه نیز باید بنا به ضرورت ، دوره هایی ترتیب داد. در واقع تمام کارکنان در طول عمر کاری خود باید به طور مدام و مستمر آموزش ببینند تا در سمتی که انجام وظیفه می نمایند حداکثر کارایی و بهره وری را داشته باشند.یکی از اهداف اولیه در هر آموزشی ، ایجاد طرز فکر صحیح نسبت به کار و سازمان است و انتظار میرود پس از پایان دوره ، بینش و نگرشی در کارکنان به وجود آمده باشد تا رفتار آنها را در جهت مطلوب و همکاری موثر با سازمان تغییر دهد و ذهن آنان طوری شکل گیرد که از اهداف سازمان پشتیبانی نماید.
کلمات کلیدی
انگیزه و رضایت شغلی
رضایت شغلی و چگونگی اندازه گیری آن
سنجش میزان رضایت کارکنان
بهترین پرسشنامه رضایت شغلی
فرم رضایت شغلی کارکنان
فاکتور های رضایت شغلی در ایران
کارفرمایان
نشانه های بی انگیزگی کارکنان
چگونه رضایت شغلی کارکنان خود را افزایش دهیم؟
1. نسبت به انتظارات خود واقعبین باشید
2. از تلاش کارمندانتان قدردانی کنید
3. بر اهداف بلند مدت تمرکز کنید
4. برای افزایش رضایت شغلی کارکنان ارتباطات خود را گسترش دهید
5. نشان دهید که همیشه به سلامتی کارمندانتان اهمیت میدهید
6. به کارمندان سازمان فرصت یادگیری بدهید
7. سعی کنید به طور مرتب به کارمندان بازخورد دهید
8. روابط دوستانه را در محیط کار پرورش دهید
9. مسیر شغلی دقیقی رسم کنید
10. توانمندسازی کارمندان مسیری قدرتمند برای افزایش رضایت شغلی است.
چند پیشنهاد برای ایجاد محیط کاری مثبت و پر انرژی
حقیقت را بگویید؛
ارتباطی باز داشته باشید؛
کارکنان را تحسین کنید؛
۶. ارائه مکانی برای استراحت؛
۷. افزایش تعامل کارکنان؛
۸. ارائه فرصتهای رشد با برگزاری کلاسهای آموزشی؛
۹. ارائه پاداش و مزایا برای افزایش رضایت شغلی؛
۱۰. احترام، شاه کلید رضایت شغلی کارکنان؛
۱۱. ارائه مسئولیت یک پروژه به کارکنان؛
۱۲. یافتن سبک مدیریت پروژه در کارمندان؛
۱۳. به رسمیت شناختن کارکنان؛
۱۴. درک مشکلات کارکنان؛
۱۵. کارمندان شما علایق، خانواده و دوستانی دارند؛
۱۶. خلق لحظاتی لذت بخش برای کارکنان؛
۱۷. تشویق کارکنان روی تلاشهای شخصی؛
۱۸. حذف موانع شغلی کارمندان؛
۱۹. دریافت بازخوردها؛
۲۰. ارزیابی رضایت شغلی؛
چیه؟ چرا مهمه؟ چطور بهبودش بدیم؟
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.