محتوای همیشه سبز چیست؟ چرا به آن نیاز دارید؟
محتوای همیشه سبز، محتوایی است که همواره برای خوانندگان تازگی خواهد داشت. این نوع محتوا بسیار برای سئو مناسب است و به مرور زمان، میزان بازدید آن افزایش پیدا می کند. در حقیقت، این محتوا، حتی در صورت عدم به روزرسانی نیز مورد استقبال مداوم بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
به عنوان مثال، در صورتی که سایتی «ترفند های بازاریابی اینترنتی» مربوط به ۳ سال پیش را در سایت خود قرار دهد، این مطلب فایده ای را نصیب بازدیدکننده امروزی نخواهد کرد. بازدیدکننده ای که این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کند، خواهان دستیابی به ترفند های بازاریابی اینترنتی است. درنتیجه، این محتوا در صورت عدم به روزرسانی، مورد استقبال بازدید کنندگان قرار نخواهد گرفت. روند افزایش بازدید در محتوای همیشه سبز، با به روزرسانی های بسیار کمتری در سال امکان پذیر است و این واقعیت، کار را برای ما ساده تر می کند.
چرا برای این گونه محتوا از اصطلاح همیشه سبز استفاده می شود؟
درختان زینتی نیازی به آب ندارند. برگ های آن ها همیشه سبز است و نمای بسیار زیبایی به محیط می دهند. در تمامی شرایط می توان از این درختان همیشه سبز استفاده کرد. اما درختان و گیاهان طبیعی که در فصل های خاصی سبز هستند، نیاز به نگهداری و به روزرسانی خاک و موارد این چنینی دارند. این درحالی است که درختان و گیاهان همیشه سبز، با حداقل رسیدگی همواره سبز باقی می مانند.
این امر در خصوص محتوای همیشه نیز صادق است و علیرغم طی شدن زمان زیادی از انتشار آن، بازدید این مطالب به مرور افزایش می یابد.
به منظور ایجاد محتوای همیشه سبز، لازم است بدانیم که محتوای همیشه سبز چه چیزی نیست:
- بررسی یک مدل گوشی خاص
- مقالات خبری جدید
- آمارها یا گزارش های عددی
- آخرین مدل لباس ها
در حقیقت، محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و جذابیت آن برای بازدیدکنندگان به مرور زمان افزایش می یابد. یک مدل گوشی خاص، به تدریج قدیمی می شود. خبری مربوط به رویدادی که در یک تاریخ خاص رخ داده نیز منقضی خواهد شد و تمایل افراد برای کسب اطلاعات در خصوص آن محدود به بازه زمانی خاصی است. آمارها و گزارش های عددی نیز به صورت مدام در حال به روزرسانی هستند.
۵ نوع محتوای همیشه سبز
بهترین نوع محتوای همیشه سبز، محتواهایی هستند که کاربران را در سایت ما درگیر کنند. به عنوان مثال،
موجب شوند تا کاربران برای ما نظر یا دیدگاه ارسال کنند و یا به دیگر صفحات سایت سر بزنند. شاید بتوان گفت که محتوای همیشه سبز، تنها یک مقاله در سایت است. اما در صورتی که با جزئیات بیشتری به این موضوع بپردازیم، خواهیم دید که همین محتوای متنی می تواند به گونه های مختلفی به عنوان محتوای همیشه سبز در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.
در ادامه ۵ نوع از محتوای همیشه سبز را مشاهده می کنید:
1. فهرست مطالب:
فهرست مطالب، یکی از رایج ترین انواع محتواهای همیشه سبز است. فهرست مطالب به نکات و ترفند ها با
تعداد مشخص اشاره می کند. چند نمونه از عناوین فهرست مطالب را در ادامه مرور می کنیم:
- ۱۵ روش افزایش بازدید سایت
- ۴ کتابی که باید قبل از راه اندازی کسب و کار بخوانید
- ۴ فرد تأثیرگذار تاریخ در زمینه موفقیت فردی
تمامی عناوین بالا، نمونه هایی از فهرست مطالب هستند. با استفاده از فهرست مطالب، همواره می توان به راحتی محتوای همیشه سبز تولید کرد. بازدیدکنندگان همیشه مشتاق آشنایی با افراد تأثیرگذار جامعه هستند.
فرمولی برای نوشتن فهرست مطالب:
به منظور ایجاد فهرست مطالب در سایت خود، کافی است از ۳ فرمول زیر برای نوشتن عنوان استفاده کنید:
- X راه برای ۷
- X کتاب که باید قبل از Y بخوانید
- X قانون جهانی در ۷
در فرمول های بالا، به جای حرف X یک عدد ثابت قرار می گیرد و به جای Y نیز کلمه کلیدی مورد نظر نوشته میشود. به مثال های زیر در این زمینه توجه کنید:
- ۵ راه برای حل تعارض در خانواده
X = ۵
Y= تعارض در خانواده
- ۲ کتاب که باید قبل از تبلیغات بخوانید
۲ = X
Y = تبلیغات
البته لازم نیست که جمله دقیقا طبق فرمول باشد و می توانید فرمول را بسته به نیاز خود تغییر دهید.
۲. مطالعه موردی:
یکی دیگر از انواع محتوای همیشه سبز، مطالعات موردی مربوط به موضوعاتی است که مردم و بازدیدکنندگان برای آن ها اهمیت قائل می شوند. مطالعات موردی معمولا به صورت گام به گام طراحی می شوند. به عنوان مثال، «گام به گام افزایش ترافیک سایت: مطالعه موردی ۳ پروژه موفق»
هدف مطالعه موردی، ایجاد ۳ احساس زیر در مشتری و بازدیدکننده ایده آل شما است:
شما در صنعت مورد نظر آن ها حرفه ای هستید(این امر، با ارائه جزئیات بالا امکان پذیر است).
شما نیازهای خاص این صنعت را می شناسید.
شما به خوبی می دانید که نتایج هدفمند صنعت چگونه به دست می آید. این امر، با ارائه راهکار امکان پذیر است).
مطالعه موردی می تواند در زمینه هریک از موارد زیر ارائه شود:
- یک محصول خاص
- نتایج یک روش خاص تاریخی
- داستان یک فرد موفق در کسب و کار شما
٣. ویدیوها:
بسیاری از افراد، ویدیوها را محتوایی همیشه سبز نمی دانند. این در حالی است که ویدیوهای بسیار زیادی تولید شده که تا به امروز بازدید آن ها همواره در حال افزایش بوده است. ویدیوها در محتواهای همیشه سبز، بسیار کمتر مورد استفاده قرارگرفته اند. لازم است به یاد داشته باشید که ویدیوها را نمی توان پس از انتشار، ویرایش کنید. درنتیجه لازم است تا ویدیوها را با دقت بیشتری تولید کنید. همچنین نباید در ویدیو از تاریخ استفاده کنید.
به منظور ساختن ویدیوهای همیشه سبز، بهترین کار، ارائه نکاتی است که هنوز هم به کار می آیند. در حوزه های مختلف، حتما می توان نکاتی را یافت که بتوانید آن ها را به صورت همیشه سبز منتشر کنید.
۴. راهنمای «چگونه»:
افراد همواره به دنبال پاسخ به پرسش های خود هستند، اما آن را با چگونه آغاز نمی کنند. من پس از انتشار مطالب بسیاری درخط یک، متوجه این نکته شدم که بازدید مقالاتی که با عبارت «چگونه» آغاز می شوند، نسبت به سایر مقالات بیشتر است. البته باید در نظر داشت که همه مقالاتی که با «چگونه» آغاز می شوند، همیشه سبز نیستند. اما همواره با استفاده از «چگونه» می توان مقالات خوبی برای محتواهای همیشه سبز تولید کرد. در این زمینه لازم است به یاد داشته باشید که محتوای شما باید دربرگیرنده مطالبی باشد که مردم به آن علاقمند باشند و مستلزم به روزرسانی های مستمر نیز نباشد.
در این راستا، می توانید پرسشی را مطرح کنید و پاسخ آن را به روش های مختلف بنویسید. به عنوان مثال، می توانید در عناوین مقالات همیشه سبز از عناوینی همانند موارد زیر استفاده کنید:
- چگونه در کمتر از ۱ ماه، ۴ کیلوگرم وزن کم کنیم؟
- چگونه با یک بار خواندن کتاب، تمام نکات آن را استخراج کنیم؟
- چگونه در شبکه های اجتماعی تبلیغات رایگان کنیم؟
اینگونه مطالب، همواره برای مردم جذاب بوده و می توان در هر کسب و کاری مشابه این موارد را یافت.
۵. دوباره بارگذاری
دوباره بارگذاری، یکی از مدل های رایج همیشه سبز است. در این روش، یکی از مطالب سایت که بازدید کمی دارد، انتخاب و حداقل ۷۰ درصد محتوای آن به روزرسانی می شود.
احتمالا در سایت خود مطالبی دارید که بازدید پایینی را به خود اختصاص می دهند. کافی است یکی از آن ها را انتخاب کنید و موارد زیر را به آن اضافه کنید:
- نکات و ترفندهای بی شمار و ماندگار
- مثال های موردی
- داستان ها
- به روزرسانی عکس ها
فقط توجه داشته باشید برای اینکه این مطلب سایت شما در همان ابتدای به روزرسانی بازدید را دریافت کند، باید در هنگام ویرایش، تاریخ آن را به تاریخ روز تغییر دهید. با این کار، محتوای به روزرسانی شده شما سریع تر در معرض بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
به صورت میانگین، سایت هایی که “محتوای همیشه سبز” تولید می کنند، حداقل ۲ یا ۳ بار در سال نسبت به به روزرسانی آن اقدام می کنند.
منبع: کتاب مارتون سئو
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.