کلمه کلیدی چیست؟ انواع کیورد + 3 ویدیو عالی!
با استراتژی بیان شده در این مقاله می توانید کلمه کلیدی پیدا کنید که می تواند برای کسب و کار شما پول ساز باشد.
گوگل به واسطه کلمات مورد جستجوی کاربران، محتوا را درک می کند. کلمات کلیدی یکی از قدیمی ترین تاکتیک های گوگل در فهم محتوای سایت ها است و همواره یکی از پارامترهای مهم مدنظر گوگل خواهد بود.
اولین قدم برای ظاهر شدن در فهرست نتایج جستجوی گوگل، پاسخ به این پرسش است که می خواهیم افراد با جستجوی چه کلید واژه ای ما را بیابند؟
به عنوان نمونه، هنگامی که اسم «مسلم حسینی» را در گوگل جستجو کنید، اطلاعاتی را در رابطه با من به دست می آورید. گوگل از طریق این “کلمه کلیدی” به عکس ها، فیلم ها و متن هایی که در آن مسلم حسینی حضور دارد دست پیدا می کند.
کلمه کلیدی چیست؟
جملاتی که در گوگل با هدف دستیابی به نتایج متناسب با آن جستجو می شوند را کلمه کلیدی یا کلیدواژه می نامند. «کلمات کلیدی» اصطلاحاتی هستند که از آن ها به منظور بهبود موقعیت صفحات اینترنتی در موتور های جستجو استفاده می شود. کلمات کلیدی از یک یا چند کلیدواژه تشکیل شده اند. به عنوان مثال:
«لوازم آشپزخانه»
«طراحی سایت حرفه ای»
«چگونه می توان یک کسب و کار اینترنتی ایجاد کرد؟»
تمامی مثال های بالا، نمونه هایی از کلمات کلیدی هستند. با جستجوی این موارد، سایت هایی نمایش داده می شوند که یکی از صفحات خود را به گونه ای برای گوگل بهینه سازی کرده اند که هرگاه شخصی چنین کلماتی را جستجو کرد، این صفحات به مخاطب نمایش داده شود.
گوگل با استفاده از کلمات کلیدی، محتوا یک سایت را درک می کند و سپس آن ها را رتبه بندی می کند.
کلمه کلیدی: قطب نمای وب سایت ها برای جذب ترافیک
هنگامی که محتوای سایت خود را حول محور جستجوی کاربران بهینه کنید، ترافیک سایت شما افزایش پیدا می کند. برای سایت های اینترنتی، هیچ چیز مهم تر از ترافیک نیست. یکی از اولین اهداف هر سایتی کسب ترافیک است.
هر یک از صفحات سایت بر اساس کلمات کلیدی در گوگل قرار می گیرند. به عبارت دیگر، بدون کلمه کلیدی نمی توانیم به گوگل بگوییم که این صفحه مربوط به چه چیزی است.
کلمه کلیدی همانند قطب نما عمل می کند. قطب نما به شما می گوید که به کجا بروید. تحقیق در رابطه با کلیدواژه ها به شما کمک می کند تا نیاز بازار خود را بشناسید و دقیقا بدانید که مشتری شما به دنبال چه چیزی است. بسیاری از کسب و کارها بر اساس فرضیات ذهنی خود محصولاتی را تولید و عرضه می کنند، اما فروش خوبی را تجربه نمی کنند. در حقیقت، ایده های بسیار زیادی وجود دارد که هنگام عرضه به بازار، فروش خوبی را نداشته اند.
اولین سوپرمارکت اینترنتی با ده ها شعبه در جهان، سال ها پیش شروع به فعالیت کرده و بعد از گذشت ۶ ماه ورشکسته شد! دلیل آن این بود که در آن دوره، هنوز افراد برای خرید خوراکی از اینترنت کمک نمی گرفتند!
نیازسنجی بازار از طریق کلمه کلیدی به ما کمک می کند تا میزان اقبال مردم به محصول خود را قبل از تولید بسنجیم و سپس بر اساس علاقه مردم، صفحات و محصولات را تولید کنیم.
چرا کلمه کلیدی اهمیت دارد؟ کلمه کلیدی و تأثیر آن بر روی سئو سایت
گوگل بر اساس کلمات کلیدی سایت ها را رتبه بندی و سپس آن ها را بر اساس کلمات کلیدی مربوطه گروه بندی می کند. منظور از رتبه بندی آن است که یک صفحه از سایت، در فهرست نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد و منظور از گروه بندی آن است که چه سایت هایی به واسطه این کلمه کلیدی در یک گروه قرار می گیرند.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی «اتومبیل» را در نظر بگیرید. هر سایتی که این کلمه را بر اساس کلمات کلیدی آن صفحه رتبه بندی کند، در گروه بندی اتومبیل قرار می گیرد. سایت هایی در رتبه های برتر نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرند که گوگل اهمیت بیشتری برای آن ها قائل شده باشد.
این میزان اهمیت، بر این اساس تعیین می شود که کدام یک از سایت ها، در آن گروه بندی، محتوای بیشتری تولید کرده باشند. البته کلمه ای همانند اتومبیل دارای ترکیب کلمات، مترادف ها و هم معنی های بسیار زیادی مانند موارد زیر است:
ماشین سنگین
خرید ماشین
گیربکس
دنده
درست کردن کلاچ ماشین
پشتیبانی خودرو
و…
گوگل تمامی این کلمات را به خوبی تشخیص می دهد و آن ها را در یک گروه قرار می دهد.
گوگل ترجیح می دهد سایتی در صدر نتایج جستجو قرار گیرد که محتوای عمیق تر و با کلمات کلیدی بیشتری تولید کرده باشد.
انواع کلمات کلیدی
کلمات کلیدی میتوانند یک تک کلمه یا ترکیبی از کلمات باشند. اگر می خواهید یک تک کلمه انتخاب کنید، بهتر است بدانید کار دشواری در پیش دارید. تک کلمه ها، کلمات کلیدی بسیار رقابتی هستند و اینکه بتوانید از آنها برای قرار گرفتن در رتبه بندی بالاتر استفاده کنید، بسیار مشکل است.
در ادامه می توانید با انواع مختلف کلمات کلیدی آشنا شوید:
کلمات کلیدی کوتاه :
عباراتی که دارای یک یا دو کلمه هستند، مانند “آموزش سئو”.
کلمات کلیدی با دنباله طولانی (Long Tail ):
کلمات کلیدی با سه یا بیش از سه عبارت، مانند “آموزش سئو رایگان“. به ابن نوع کلمات، لانگ تیل می گویند. سایتهای تازه تاسیس، باید برای شروع با کلمات لانگ تیل شروع کنند.
کلمات کلیدی ناوبرا (Navigational):
کلمات کلیدی که برای یافتن یک برند یا آدرسی در یک وب سایت استفاده می شوند، مانند فیس بوک، یوتیوب یا جیمیل.
کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational):
کلمات کلیدی که برای پیدا کردن یک موضوع خاص استفاده می شوند. این دسته از کلمات کلیدی با عباراتی مانند «چگونه …» یا «کدام یک بهترین هستند؟ » آغاز می شوند.
کلمات کلیدی تجاری (Commercial):
عباراتی که مشتری وقتی می خواهد چیزی بخرد، آن ها را در گوگل تایپ می کند، مانند خرید آنلاین کتاب.
در بیشتر موارد، انتخاب کلمات کلیدی کوتاه یا کلمات کلیدی هدایتی برندهای دیگر، رقابتی است و ارزش ندارد که برای آنها زمان و انرژی صرف کرد. با اینکه این کلمات ترافیک بالایی برای سایت ایجاد می کنند، اما باعث فروش نمی شوند. از سویی دیگر، برای بیشتر پروژه های سئو کلمات کلیدی با دنباله طولانی، اطلاعاتی و تجاری، کلمات کلیدی مناسبی اند که به افزایش مشتری می انجامند.
نحوه ارزشگذاری در تحقیق کلمه کلیدی
کلمات کلیدی دسته بندی های متفاوتی دارند و بهتر است کلمات کلیدی مورد استفاده شما ترکیبی از این ۳ دسته باشد:
1. حجم جستجو:
این کلمات، کلمات کلیدی ای هستند که از یک یا دو سیلابس (به عنوان مثال، «دانلود») تشکیل شده اند و بنا به ادعای گوگل، جستجوی آن ها به بیش از یک میلیون نفر در ماه می رسد. به عبارت دیگر، حداقل یک میلیون نفر در ماه این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کنند.
سایت های تازه کار بهتر است بر روی کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا تمرکز نکنند؛ چراکه امکان رتبه گرفتن در این کلمات کلیدی بسیار سخت و طاقت فرسا است.
۲. رقابتی:
کلمات کلیدی رقابتی کلماتی هستند که ترافیک متوسط رو به بالایی دارند و سایت های بسیاری در تلاش اند تا در کلمه کلیدی مدنظر رتبه بگیرند. درنتیجه، رقابت در این کلمات کلیدی شدید است.
كلمات بسیار زیادی وجود دارند که جستجوی بالایی را به صورت ماهیانه به خود اختصاص می دهند، اما رقابت بسیار کمی در آن ها وجود دارد که به عنوان مثال می توان به کلمات «گوگل»، «خانه» و… اشاره کرد. ولی در كلمات رقابتی منظور ما کلمات کلیدی است که هدف کسب و کار است مانند آموزش کسب و کار اینترنتی
۳. پولساز:
کلمات کلیدی پولساز کلماتی هستند که از بیش از ۳ سیلابس تشکیل شده اند. بررسی نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد که هر چه تعداد کلمات افزایش یابد، میزان جستجوی انجام شده کمتر خواهد بود و درصد احتمال تعامل بیشتر بازدیدکننده با سایت ما افزایش می یابد. به عنوان مثال، در صورتی که در نرم افزار ورد(۱۸) در زمینه ساخت جدول با مشکل مواجه شوید، کدام عبارت را در اینترنت جستجو می کنید؟
- ورد
- آموزش ورد
- ساخت جدول در ورد
به احتمال بسیار زیاد، از گزینه سوم استفاده می کنید. هنگامی که این جمله را در گوگل جستجو می کنید، تعداد نتایج تخصصی به مراتب کمتری را مشاهده می کنید. این شیوه از جستجو، جستجوی تخصصی نام دارد و نرخ کلیک کردن روی این صفحات به مراتب بالاتر از کلماتی است که جستجوی بالایی را در گوگل به خود اختصاص می دهند.
آمارها نشان می دهد که میزان درج دیدگاه در صفحات تخصصی از عمق بیشتری برخوردار است. به عبارت دیگر، در صورتی که شما بیشتر روی کلمات کلیدی دسته اول (حجم جستجو) تمرکز کنید، شاید بازدید بالایی را دریافت کنید، اما این بازدیدکنندگان فعالیت کمتری در سایت شما خواهند داشت. اما در صورت استفاده از کلمات کلیدی تخصصی، افراد مشتاق می شوند تا محتوای شما را بیشتر مطالعه کنند و در نهایت، فعالیت آن ها در سایت بیشتر خواهد شد.
برای دریافت بازخورد خوب از بازدیدکنندگان باید محتوای تولیدشده برای کلمات کلیدی پولساز بسیار بیشتر از کلمات کلیدی دیگر باشد.
تفاوت کلمه کلیدی پولساز با پررقابت
کلمه کلیدی پررقابت، الزاما کلمه کلیدی پولسازی نیست، اما ممکن است برخی از کلمات کلیدی پولساز، پررقابت باشند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی «خرید کفش» از رقابت بسیار زیادی برخوردار است، اما کلمه کلیدی پولسازی نیست. مهم ترین تفاوت کلمه کلیدی پولساز با رقابتی (حجم جستجو و رقابتی)، به میزان تعامل و زمان ماندگاری کاربران در صفحه مربوط می شود.
همچنین این موضوع به در نظر گرفتن عنوان و محتوای عالی در مورد آن کلمه کلیدی پولساز نیز وابسته است. وب سایت هایی وجود دارد که از درصد بیشتری از کلمات کلیدی پولساز استفاده کرده اند، اما محتوای خوبی تولید نکرده اند و درنتیجه، بازخورد خوبی دریافت نکرده اند.
کلمه کلیدی پولساز در مقابل کلمات کلیدی با حجم بالا و رقابتی
ویژگی اصلی کلمه کلیدی پولساز، جذابیت آن برای بازدیدکننده است. کلمات کلیدی پولساز کمی را می توان پیدا کرد که حجم جستجوی بالایی داشته باشند و رقابتی نباشند. در مقابل، درصد کلمات کلیدی پولساز بیشتری وجود دارد که رقابت بر روی آن ها بالا است ولی حجم جستجوی آن ها پایین است. کلمات کلیدی پولساز در اصل کلماتی هستند که بازدیدکننده آن ها تمایل دارد زمان کمتری را برای جستجوی محصول یا خدمات صرف کند. با تمرکز بر روی کلمات کلیدی پولساز به راحتی می توانیم این بازدیدها را در کوتاه ترین زمان ممکن به پول تبدیل کنیم.
برای درک بهتر این موضوع به جدول زیر توجه کنید:
با توجه به جدول فوق، افراد به ۳ گونه جستجوی خود را انجام می دهند:
کفش
کفش + بهاره = کفش بهاره
کفش + بهاره + طوسی = کفش بهاره طوسی
در جدول فوق، سه ستون وجود دارد:
حجم جستجو:
فردی که کلمه کلیدی تلویزیون را جستجو می کند، ممکن است قصد تماشای فیلم های شبکه های تلویزیونی و یا دانلود فیلم های شبکه های تلویزیونی را داشته باشد. همانگونه که مشاهده می کنید، دسته بندی های متنوعی از کلماتی که در این ستون قرار دارند، وجود دارد. با این که این کلمات، حجم جستجوی بسیار بالایی دارند، اما اصلا هدفمند نبوده و بسیار کمتر به خرید و پول ختم می شوند.
رقابتی:
همانگونه که مشاهده می کنید، کلمه کلیدی «تلویزیون ال جی» می تواند جزء کلمات کلیدی رقابتی قرار گیرد. به عبارت دیگر، فرد علاقمند به مشاهده محصولات مربوط به این برند است، اما نه فراتر از آن! این فرد هنوز قصد خرید ندارد و صرفا می خواهد اطلاعات بیشتری را در خصوص تلویزیون ال جی به دست آورد.
پولساز:
اما فردی که کلمه کلیدی «لوازم جانبی موبایل اپل مدل ۷» را جستجو می کند، قصد مشاهده محصولات خاصی را دارد. در مثال بالا دریافتیم که هر چه تمرکز ما بر روی کلماتی طولانی تر باشد، در سئو موفق تر خواهیم بود.
۴ ویژگی کلمات کلیدی پولساز
1. از ۳ سیلابسی به بالا تشکیل شده اند:
منظور ما از ۳ سیلابسی، تشکیل شدن آن از بیش از ۳ کلمه است. به عنوان مثال: خرید اودکلن مردانه
٢. به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند:
بازدیدکنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر، کلمات طولانی تر را جستجو می کنند. به عنوان مثال:
تکنیک های افزایش سرعت سایت
بهترین تلویزیون های پرفروش جهان
راه های کسب درآمد از طریق اینترنت رایگان
دانلود PDF رایگان بازاریابی
همانگونه که شما نیز تجربه کرده اید، افرادی که این کلمات را جستجو می کنند، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند.
٣. بسیار ریز و تخصصی هستند:
بازدیدکنندگان تلاش می کنند جزئیات را در کلمه کلیدی وارد کنند. این جزئیات می تواند مدل یک گوشی و یا درخواست قیمت ارزان تر باشد.
۴. از کلمات زیر تشکیل شده اند:
کلماتی همانند «خرید»، «قیمت»، «لیست»، «ارزان»، «رایگان»، «تکنیک» و «ترفند» در زمره کلماتی هستند که جستجوی بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهند و شما می توانید این کلمات را با کلمات کلیدی دم تلفیق کنید تا یک کلمه کلیدی پولساز خلق کنید.
ساختار اصلی کلمات کلیدی
گوگل با استفاده از سایت مپ، صفحات سایت شما را شناسایی می کند و به دنبال کشف ارتباط معنایی میان صفحات شما است. گوگل به خوبی آگاهی دارد که «خرید لباس مردانه» با «قیمت پیراهن مجلسی» به هم مرتبط هستند. در اصل، ساختار کلمات کلیدی به معنای چیدمان صحیح کلمات کلیدی به گونه ای است که گوگل بتواند این کلمات را تشخیص داده و دسته بندی را به درستی انجام دهد. درنتیجه، منظور ما از ساختار کلمات کلیدی، نحوه چینش کلمات کلیدی در کلیه صفحات است.
گوگل از طریق لینک های قرار گرفته درون صفحات، به چگونگی ساختار سایت ما پی می برد. بنابراین، بسیار مهم است که در منو، بدنه و فوتر از چه لینک هایی استفاده می کنیم.
کمک به گوگل با استفاده از ساختارها
گوگل تمامی کلمات کلیدی که حجم جستجوی بالایی دارند را در صدر نتایج جستجو قرار نمی دهد. گوگل ترجیح می دهد تعداد محدودی از کلماتی با حجم جستجوی بالا را در صدر نتایج جستجو به نمایش گذارد. با برخورداری از ساختار خوب این پیام را به گوگل منتقل می کنیم که انتخاب ما کدام کلمه کلیدی است. در صورتی که سایتی از ساختار مناسبی برخوردار نباشد، گوگل نمی تواند به درستی این ساختار را شناسایی کند.
اگر تصمیم دارید که در آینده بیش از هزار مقاله در سایت خود ایجاد کنید، می توانید تعداد کلمات کلیدی با حجم بالا را در همان حوزه به سایت خود اضافه کنید و بیشتر بر روی دیگر دسته بندی های کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید. به این ترتیب، از حوزه خود خارج نشده اید و نیاز مخاطب را با مقالات بسیار زیاد برطرف می کنید.
خط قرمز گوگل در ساختار کلمات کلیدی
برای گوگل تفاوتی ندارد که بر روی چند کلمه کلیدی کار می کنید. موضوعی که برای گوگل بسیار حائز اهمیت است آن است که استراتژی کلمات کلیدی خود را در یک حوزه قرار داده باشید. سایت هایی که در حوزه های مختلف به تولید محتوا می پردازند، به سختی می توانند در صدر نتایج جستجو قرار گیرند.
به عنوان مثال، فردی که در زمینه پوشاک فعالیت کرده و تصمیم می گیرد از این پس بر روی لوازم الکترونیکی هم فعالیت کند، در سئو سایت دچار مشکل خواهد شد. چرا که این دو دسته بندی، کلمات کلیدی کاملا مجزایی دارند و بدین ترتیب، در محتوا سئو شده قبلی هم مشکلاتی به وجود می آید.
دیدار اول با بازدیدکننده:
بارها اتفاق افتاده است که به سایتی مراجعه می کنیم و با جملات و اصطلاحات نامفهومی مواجه می شویم که درنتیجه تمایل پیدا می کنیم سریعا آنجا را ترک کنیم. دلیل این امر آن وجود اصطلاحات فنی آن صفحه و عدم درج توضیحات کامل در رابطه با آن است.
گوگل بیشتر افرادی را وارد سایت می کند که بار اول است با سایت ما آشنا می شوند. درنتیجه، باید کلمه کلیدی و محتوا را برای آن دسته از افرادی تنظیم نمود که به تازگی با سایت ما آشنا می شوند. این نکته، نکته ای بسیار گران بها است؛ چرا که محتویات صفحات شما را دگرگون می کند. در صورتی که بدانید قصد دارید مطلبی را برای مشتریان جدید بیان کنید، تلاش می کنید مطالب را با وضوح و شفافیت بیشتر و به همراه مثال های متعدد به رشته تحریر درآورید. در حالی که اگر بدانید این مطلب مختص به کسانی است که قبلا از شما خرید کرده اند، محتوا را به گونه ای دیگر نگارش می کنید.
***
گوگل بیشتر افرادی را وارد سایت می کند که بار اول است با سایت ما آشنا می شوند.
تفاوت سایت های با استراتژی و بدون استراتژی
قرار گرفتن یک سایت در صدر نتایج جستجو، دلیلی بر پیروی آن از یک استراتژی عالی نست. بلکه تنها بدان معنا است که آن سایت بهتر از رقبای خود عمل کرده است. این که صفحات سایت بیشتر به چه صفحاتی اشاره می کنند، نشان از ساختاری بودن صفحات است.
در صورتی که صفحات وبلاگ به نام دسته بندی لینک ارسال می کنند، به آن معنا است که می خواهند به گوگل این پیام را منتقل کنند که این کلمه کلیدی و آن صفحه دسته بندی برای ما مهم است و قصد داریم در این کلیدواژه رتبه بگیریم.
مدیران سایت های بسیاری را مشاهده کرده ام که به هیچ یک از صفحات درون صفحه مقالات خود لینک نمی دهند. استدلال عدم پیروی این سایت ها از استراتژی آن است که نمی خواهند تمرکز افراد را از خواندن ادامه مقاله منحرف کنند. این در حالی است که در صورتی لینک دادن به صفحات مختلف، رضایت کاربران بیشتر خواهد شد. چرا که بدین ترتیب، اطلاعات بیشتری در آن مورد در اختیارشان قرار داده اید.
ساختار صفحات اصلی سایت
بهترین ساختاری که این صفحات می توانند از آن استفاده کنند، استفاده از مرکز دانش است. در این شیوه، صفحه ای را که قصد دارید با آن از گوگل ورودی بسیار بالایی دریافت کنید را به صورت صفحات دانش محور پیاده سازی می کنید. منظور از صفحات دانش، صفحاتی است که فرد با دیدن آن صفحه، به تمامی اطلاعات لازم در آن موضوع دسترسی پیدا می کند. به عنوان مثال، در صورتی که فرد وارد صفحه ای شود که در آن به «فروش کفش ورزشی» پرداخته شده، باید تمام اطلاعات لازم را در مورد خرید یک کفش ورزشی مردانه، انواع، مزایا و معایب، روش های انتخاب و هر آنچه نیاز داشته باشد، در آن صفحه با لینک های مشخص شده پیدا کند.
صفحه دسته بندی را می توان به عنوان یک مرکز دانش در نظر گرفت. این دسته بندی دربرگیرنده تعداد زیادی صفحات دیگر، به کاربران کمک می کند که هر آنچه را که به آن نیاز دارند، در آن صفحه دسته بندی به دست آورند.
استراتژی ۳ مرحله ای
در اینجا استراتژی را به شما معرفی می کنم که از آن در خط یک استفاده کرده ام. این استراتژی به شما کمک می کند تا با سرعت بالا ساختار سایت خود را ایجاد کنید. این استراتژی شامل ۳ گام اصلی است:
1. پیدا کردن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا:
در مرحله اول باید ببینید چه کلماتی در حوزه کاری شما جزء کلمات با حجم جستجوی بالا هستند. بدین منظور، کافی است فهرستی از این کلمات تهیه کنید و برای شروع ۳ یا ۴ کلیدواژه با حجم بالا را انتخاب کنید.
٢. ایجاد صفحه دسته بندی با عنوان کلمه کلیدی مرحله قبل:
در سایت خود نوعی دسته بندی با استفاده از کلیدواژه هایی که در مرحله قبل پیدا کرده اید ایجاد کنید. این دسته بندی، تمامی صفحات و مقالات مرتبط را به یکدیگر متصل می کند.
٣. تولید صفحات و مقالات متعدد:
از این پس کافی است مقالات متعددی را در زیرمجموعه دسته بندی مرحله قبل تولید کنید. هر چه تعداد مقالات این دسته بندی بیشتر و محتوای عمیق تری داشته باشد، احتمال قرار گرفتن صفحه دسته بندی در صدر نتایج جستجو بیشتر خواهد بود. البته با استفاده از مقالات فرعی مختلف هم ورودی هایی برای سایت شما ایجاد می شود و این موضوع نیز می تواند اثربخش باشد. این مقالات فرعی بیشتر شامل کلمات کلیدی پولساز هستند.
انتخاب کلمه کلیدی
پیش از هر چیز، لازم است بدانیم که قصد داریم برای چه صفحه ای کلمه کلیدی انتخاب کنیم. برای صفحات اصلی، از کلیدواژه هایی استفاده می کنیم که حجم جستجوی بالایی داشته باشند. منظور از صفحات اصلی، صفحاتی است که در صورتی که قرار باشد تنها چند صفحه از صفحات سایت خود را در صدر نتایج جستجو بیاوریم، این صفحات را به سایر صفحات ترجيح دهیم. در اولین گام باید برای این صفحات کلیدواژه ای انتخاب کنیم که رقابتی بوده و در آینده بتواند از بازدید بالایی برخوردار باشد. برای یافتن این کلمات باید ابتدا فهرستی بلند بالا از کلمات کلیدی تهیه کنیم.
برای پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی، از فرمول ۳ میم استفاده می کنیم:
1.موضوع:
قصد دارید در رابطه با چه موضوعی مطلب بنویسید؟ در صورتی که محتوا تولید می کنید، باید بدانید که می خواهید راجع به چه چیزی مطلب بنویسید. هدف از پیدا کردن کلمات کلیدی در این مرحله آن است که کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا را استخراج کنیم. در صورتی که گرافیست هستید و می خواهید تولید محتوا کنید، تلاش کنید حداقل ۱۰ موضوع را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، فردی که در حوزه تبلیغات فعالیت می کند، بیشتر در گوگل چه کلماتی را جستجو می کند؟ شاید کلماتی همانند هدایای تبلیغاتی، چاپ افست و مواردی از این قبيل، بالاترین حجم جستجو را در گوگل داشته باشند.
هرچه تعداد این کلمات بیشتر باشد، نتایج بهتری را عاید ما می کند. در صورتی که تعداد موضوع کمتری استخراج کنید، در نهایت تعداد اقلام فهرست کلمات کلیدی شما اندک خواهد بود. هدف از این مرحله، دستیابی به فهرستی از کلماتی است که با استفاده از آن بتوانید صفحات سایت خود را سئو کنید. این کلمات، تنها احتمالاتی هستند که فکر می کنیم در صورت انجام سئو سایت خود با استفاده از آن ها، به بازدید بالایی دست خواهیم یافت. در مراحل بعد این کلمات را تکمیل خواهیم کرد.
۲. مرتبط:
کلمات کلیدی مرتبط چه کلماتی هستند؟ کلمات کلیدی مرتبط کلماتی مرتبط با کلیدواژه های مرحله قبل هستند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی «طراحی لوگو» را در نظر بگیرید. کلمات کلیدی مرتبط با این کلمه کلیدی می تواند
شامل «لوگو تایپ»، «طراحی لوگو حرفه ای» و مواردی از این دست باشد که کاملا مرتبط با این کلمه کلیدی هستند
+++
یک ایده جذاب برای پیدا کردن کلمات کلیدی، مراجعه به گوگل و جستجوی یکی از کلمات کلیدی قسمت قبل است. در این روش می توانید ببینید در انتهای جمله مورد جستجو، چه پیشنهادهای دیگری توسط گوگل به شما ارائه می شود. این پیشنهادها، کلمات مرتبطی هستند که کاربران در گوگل آن ها را جستجو کرده اند. این ابزار، بیشتر برای شناسایی کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
***
در این مرحله، کلیدواژه هایی را استخراج می کنیم که مرتبط با موضوع کار ما است. بعد از استخراج این کلمات، می توانیم آن ها را مجدد در گوگل جستجو کنیم تا به پیشنهادها بهتر و بیشتری دست یابیم. هرچه این چرخه را ادامه دهیم، برای انتخاب کلیدواژه اصلی خود به اطمینان بیشتری دست خواهیم یافت.
٣. محبوبیت:
تا این مرحله، فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد کرده اید و حال نمی دانید کدام را باید در اولویت قرار دهید. در اصل چند کلیدواژه اصلی را شناسایی می کنیم و تمرکز خود را بر روی این کلمات قرار می دهیم. گاهی این کلمات کلیدی شباهت های بسیار زیادی با هم دارند و نمی دانیم از کدام کلمه کلیدی استفاده کنیم. در این شرایط می توانیم از گوگل ترندز(۲۱) برای سنجش میزان محبوبیت هرکدام از این کلمات کلیدی استفاده کنیم.
به عنوان مثال، میان انتخاب دو کلمه «ترفندهای اپل» یا «ترفندهای آیفون» تردید داریم. در این شرایط کافی است این دو کلمه کلیدی را در گوگل ترندز قرار دهیم تا این ابزار، میزان محبوبیت آن ها را به ما نشان دهد. در این خصوص، لازم است به یاد داشته باشید که حتما لازم است کشور را بر روی ایران قرار دهید تا به نتایج واقعی تری دست پیدا کنید. سپس، کلمات کلیدی را بر اساس میزان محبوبیت مرتب می کنیم و کلمات کلیدی دارای محبوبیت بالاتر را به عنوان کلمات کلیدی اصلی خود انتخاب می کنیم.
***
انتخاب کلمات کلیدی با استفاده از فرمول ۳ میم به سادگی انجام پذیر است. کافی است این ۳ میم را به خاطر بسپارید تا برای تولید محتوای خود از آن استفاده کنید.
مهندسی معکوس انتخاب کلمات کلیدی
منظو از روش مهندسی معکوس آن است که ببینیم برترین رقبای ما در گوگل از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند. ایراد این روش آن است که تنها به کلماتی دسترسی پیدا می کنیم که رقبای ما در زمینه آن ها فعالیت می کند و نه چیزی بیشتر از آنچگونه باید کلمات کلیدی وب سایت رقبا را پیدا کنیم؟
در این راستا، با استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر (۲۲) می توانیم در مورد مهم را استخراج کنیم. این ابزار که یکی از ابزارهای ارائه شده توسط گوگل است، به ما کمک می کند که کلمات کلیدی را با جزئیات فراوان پیدا کنیم:
1. پیداکردن کلمات کلیدی:
با استفاده از این ابزار می توانیم بفهمیم که رقبا از چه کلیدواژه هایی درون صفحات خود استفاده می کنند. این روش، روشی کاملا استراتژیک است؛ زیرا با استفاده از آن، لازم است زمان کمتری را صرف یافتن کلمات کلیدی اختصاص کنیم. اما باید توجه داشت که با این روش تنها می توانیم به فهرست کلمات رقابتی دست یابیم، نه لزوما کلماتی که پولساز هستند.
۲. میزان محبوبیت کلمات کلیدی:
هدف از این جستجو استخراج فهرست کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو است. این ابزار به ما کمک می کند که میانگین جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی را استخراج کرده و مرتب سازی را بر اساس آن انجام دهیم. برای استفاده از این ابزار، عبارت Planner Keyword Google را در گوگل جستجو کنید.
پیداکردن کلمات کلیدی پولساز
تا اینجا دریافتیم که در سایت خود باید چند صفحه اصلی با کلیدواژه با حجم جستجوی بالا داشته باشیم و تصمیم گرفتیم که از این صفحات ورودی بالایی را از گوگل به دست آوریم.
در مرحله بعد باید به سراغ کلمات پولساز برويم. کلماتی که تعداد آن اصلا مشخص نیست و می تواند چند صد هزار مطلب را در سایت با عمق بالا تشکیل دهد. این کلمات پولساز هستند که می توانند به طریقی سریع تر، کاربران را به مشتری واقعی تبدیل کنند. با ترکیب کلمات کلیدی پولساز و کلمات با حجم جستجوی بالا، احتمال تعامل بیشتر کاربران در سایت را افزایش می دهیم.
مکان کلمات کلیدی پولساز در سایت ما
کلمات کلیدی پولساز معمولا در صفحات اصلی به عنوان کلمه کلیدی قرار نمی گیرند؛ چرا که این کلمات دارای بیش از ۳ یا ۴ سیلابس هستند. به عنوان مثال می توان به «خرید لپ تاپ حرفه ای» به عنوان کلمه کلیدی پولساز اشاره کرد. کلمات کلیدی پولساز بیشتر در صفحات فرعی ما مورد استفاده قرار می گیرند. برای درک بیشتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید:
قصد داریم روی کلمه کلیدی «خرید کولر» در گوگل رتبه بگیریم. این کلمه را با استفاده از مدل ۳ میم به دست آورده ایم. درنتیجه، یکی از صفحات خود را به این کلمه اختصاص می دهیم. کلمات کلیدی دیگری نیز وجود دارند که ما از آن ها برای صفحات فرعی خود استفاده می کنیم، کلماتی مانند «تفاوت کولرهای LG»، «بهترین کولرهای جهان»، «خرید کولر ارزان»، «خرید کولر قسطی» و…. این جنس کلمات کلیدی را باید برای صفحات فرعی خود در نظر بگیریم و نباید از آن ها به عنوان کلمات اصلی استفاده کنیم. زیرمجموعه های یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابتی، به عنوان کلمات کلیدی پولساز شناخته می شوند.
***
چگونه کلمات کلیدی پولساز را شناسایی کنیم؟
شیوه ها و ابزارهای بسیاری برای استخراج این نوع کلمات وجود دارد. من از ابزار io.keywordtool برای شناسایی کلمات کلیدی پولساز استفاده می کنم. دلیل این امر آن است که این ابزار رایگان است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. این ابزار قادر است با دریافت کلمه کلیدی اصلی، فهرستی از کلماتی را در اختیار شما قرار دهد که در گوگل جستجو می شوند. برای استفاده از این ابزار، وارد سایت io.keywordtool شوید و با انتخاب زبان فارسی، کلمه کلیدی اصلی خود را در کادر جستجو وارد کنید.
***
در ادامه، فهرستی از کلمات کلیدی پولساز مرتبط با آن را مشاهده می کنید. برای انتخاب کلمات کلیدی پولساز به این دو نکته توجه کنید:
1. ویژگی کلمات کلیدی:
در ابتدای این فصل، با ۴ ویژگی کلمات کلیدی پولساز آشنا شدید. کلمه ای را انتخاب کنید که از این ویژگی ها برخوردار باشد
۲. در حوزه کاری خودتان باشد:
ممکن است کلماتی را در این فهرست بیابید که اصلا در حوزه کاری شما نیستند. لزومی ندارد که در رابطه با آن ها صفحاتی را ایجاد کنید. پس این کلمات را انتخاب نکنید.
نتیجه گیری
با استراتژی بیان شده در این مقاله می توانید کلمات کلیدی پیدا کنید که می تواند برای کسب و کار شما پول ساز باشد.
این ۳ ایده به شما کمک می کنند که دغدغه مخاطبین خود را در حوزه کاری خود شناسایی کنید. پیداکردن نیازهای مخاطبین موجب می شود تا در سایت خود بر روی کلماتی تمرکز کنید که درصد پولسازی آن ها بیشتر است.
در ادامه پیشنهاد می کنم مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی را مطالعه کنید. و با نحوهی استخراج و پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی آشنا شوید.
تمرین های مقاله کلمه کلیدی:
تمرین یک: با ابزار ها و ترفند های گفته شده لیست کلمات کلیدی کسب و کار خود را به روش ۳ میم استخراج کنید.
تمرین دو: با استفاده از Planner Keyword Google و ترفند های بیان شده کلمات کلیدی پولساز، رقابتی و پولساز را از هم تفکیک کنید.
تمرین سه: لیست کلمات کلیدی به دست آمده را وارد فایل اکسل کنید. می توانید از sheets Google استفاده کنید تا در هر زمان به آن دسترسی داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.