هرس محتوا چیست؟ بررسی قدم به قدم Content Pruning
آیا دوست دارید با محتوای کمتر ترافیک بیشتری داشته باشید؟ این یک داستان علمی تخیلی نیست: محتوای خوب می تواند برای سئو وب سایت شما معجزه کند. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چرا هرس محتوا (content pruning) یک تاکتیک برنده است و چگونه محتوای خود را هرس کنید تا اوضاع سئو سایت شما بهبود یابد.
همین امروز تصمیم بگیرید که تکلیف محتواهای ضعیف سایتتان را روشن کنید. یا باید آنها را از سایتتان حذف کنید یا باید آنها را به روزرسانی کنید.
فرآیند هرس محتوا به حذف یا بهروزرسانی محتوای کم ارزش و نامرتبط و منسوخ اشاره دارد. با خلاص شدن از شر این محتواهای کم ارزش، عملکرد وبسایت شما بهبود مییابد. با حذف محتوای کم ارزش، باعث افزایش رضایت کاربران و در نتیجه بهبود سئو سایت در گوگل میشوید.
هرس محتوا چیست؟
هرس محتوا شامل بهروزرسانی یا حذف محتوا به منظور بهبود تجربه کاربری و افزایش عملکرد سایت است. اگر تا به امروز این کار را انجام ندادهاید پیشنهاد میدهم حتما هرس محتوا را در برنامه خود قرار دهید.
چرا هرس محتوا مهم است؟
وب سایت شما باید حاوی محتوایی باشد که از نظر کیفیت عالی و مفید باشد.
چرا باید محتوا های ضعیف و قدیمی را هرس کنیم؟
به چهار دلیل:
- افزایش کیفیت سایت: با هرس کردن محتوای بی ارزش و کم کیفیت، کیفیت کلی سایت شما افزایش می یابد.
- بهبود تجربه کاربری: این منجر به یک تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان شما می شود. یادتان باشد در حال حاضر کیفت محتوا برای گوگل یک فکتور بسیار بسیار مهم است.
- توزیع بهتر اعتبار لینکها: با هرس کردن محتوای که هیچ ارزشی اضافه نمیکند، مطمئن میشوید که اعتبار لینک های داخلی شما فقط به صفحاتی میرود که پتانسیل دارند.
- خرج کردن عاقلانه تر بودجه خزیدن: شما می خواهید خزنده های موتور (crawl budget) جستجو بودجه خزیدن شما را در صفحاتی که واقعاً برای عملکرد سئوی وب سایت شما مهم هستند خرج کنند (این بیشتر برای وب سایت های که 10000 صفحه و بیشتر دارند صدق می کند).
هر چند وقت یکبار باید محتوای خود را هرس کنید؟
هرس محتوا (content pruning) باید به طور مداوم انجام شود.
این باید بخشی از لیست کارهایی باشد که به صورت منظم انجام می دهید.
به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می کنیم هر 6 ماه یک بار برای وب سایت هایی با حداکثر 1000 صفحه، عملیات هرس محتوا را انجام دهند.
وب سایت هایی با بیش از 1000 صفحه، این کار را هر 3 ماه یک بار انجام دهید.
برای اینکه بتوانید هرس محتوا را به صورت منظم انجام دهید، ابتدا باید یکبار فرایند کامل هرس محتوا را طی کنید، همانطور که در زیر توضیح داده شده است.
فرایند هرس محتوا و مراحل انجام آن
اکنون که محتوای خود را ارزیابی کردید، صفحه گسترده را مرور کنید و تمام محتوایی را که:
- به طور کلی ترافیک ندارد.
- لینک های داخلی و خارجی کمی دارد.
- اطلاعات قدیمی را ارائه می دهد
- حاوی محتوای کمی است.
- موجب کانیبالیزیشن با دیگر صفحات شده است.
همه اینها نامزدهای بالقوه هرس هستند. اما قبل از دستیابی به ماشین اصلاح باغ خود، به یاد داشته باشید که جایگزین هایی برای حذف وجود دارد: بهبود و آپدیت محتوا یا نو ایندکس کردن.
- آپدیت محتوا
- نو ایندکس کردن
- حذف کامل صفحه
- استفاده از تگ Canonical
نکته ای در مورد حذف محتوا
به خاطر داشته باشید که حتی حذف محتوای کم بازده، ممکنه روی ترافیک ارگانیک شما بصورت کوتاه مدت تاثیر منفی بذاره. پس همه چیز را یکجا حذف نکنید. آن را به یک فرآیند مرحلهای تبدیل کنید و روی محتوایی تمرکز کنید که در ابتدا بدترین عملکرد را دارد. سپس قبل از ادامه هرس، چند هفته صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.
سخن پایانی در مورد هرس محتوا
اگر درختی سالم می خواهید، باید آن را مرتباً هرس کنید. برای حفظ سلامتی باید شاخه ها و برگ های مرده را جدا کنید. این تضمین می کند که تمام انرژی آن به سمت شاخه ها و برگ هایی می رود که نیاز به رشد دارند.
همین امر در مورد وب سایت شما نیز صدق می کند: به تعمیر و نگهداری نیز نیاز دارد. ممکن است بگویید که «نگهداری محتوا» تنها راه دیگری برای بیان هرس محتوا است. وب سایت خود را به خوبی حفظ کنید، و از مزایای آن بهره مند خواهید شد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام. من یک پروژه طراحی سایت گرفتم که قبلا کلی براش محتوا زدن. الان میخوام هرس محتوا را انجام بدم. آپدیت های محتوایی برای هر صفحه رو باید چجوری انجام داد؟
سلام محمد جان
برای آپدیت محتوایی از طریق سرچ کنسول؛ آدرس صفحه رو بر اساس page فیلتر میکنین و کیوردهایی که سرچ کنسول بهتون نشون میده و هم راستا با مفهوم اون صفحه هست رو داخل محتوای صفحه اضافه میکنین.
این بهترین روشی هست که برای آپدیت صفحات میتونین انجام بدین
نکته : اگر کلمه ای ایمپرشن بالایی داشت و در راستای مفهوم اون صفحه بود؛ میتونین هدینگ ۲ برای اون کلمه بزنین.
برای آپدیت محتوا میتوانید یک پاراگراف 200 الی 300 کلمه ای به متن اضافه کنید.
همچنین میتوانید پاراگراف اول را بازنویسی کنید.
موفق باشید.