چگونه بهترین و معروفترین مدرس حوزه خودمان باشیم؟
من متوجه شدم که اگر می خواهیم یک محصول آموزشی را بفروشیم، در گام اول باید خودمان را به مخاطبان ثابت کنیم. حتی با ضرری که متحمل میشویم باید در ابتدا بدون سود به آنها آموزش دهیم.
به خاطر همین است که مدرسان موفق دنیا کتابشان را رایگان یا خیلی ارزان ارائه می دهند.
اگر در هر صنعتی که هستید، با الگوهای مشخصی که اون صنعت داره آشنا شوید، همیشه به همان نتایجی که آنها رسیده اند، شما هم خواهید رسید.
برای مثال: الگوی بازاریابی محصولات آموزشی چطور است؟
الگوی نوشتن یک کتاب پرفروش چطور است؟
الگوی برگزاری یک وبینار موفق چطور است؟
پس شما به عنوان مدرس باید با الگوهای رایج در صنعت آموزش آشنا شوید.
فرمول 90/9/1
90 درصد افراد یک صنعت به دنبال آموزش موفقیت در آن صنعت نیستند.
9 درصد افراد به دنبال یادگیری هستند تا موفق شوند.
یک درصد از افراد نه تنها یاد می گیرند، بلکه افراد عمل گرا هستند و حتی خودشان به رشد این صنعت هم کمک میکنند.
انواع مدرسها
مدرس عمومی:
افرادی هستند که یک موضوع را آموزش میدهند. مثل آموزش فتوشاپ. این مدرسها هیچ وقت از لحاظ درآمد، موفقیت و اثرگذاری به جایگاه بالایی نمی رسد.
اولین کاری که میتوانید انجام دهید این است که خودتان را از سطح مدرسهای عمومی به سطح مدرس متخصص برسانید.
مدرسین متخصص:
افرادی هستند که یک موضوع آموزش میدهند اما هر چیزی را آموزش نمیدهند. مثلا یک شخصی فتوشاپ آموزش میدهد. اما همه موضوعات فتوشاپ را آموزش نمیدهد. و فقط روتوش عکس را آموزش می دهد.
مدرس مرجع:
مدرس مرجع فردی است که مدرس های دیگر او را دنبال می کنند. فرض کنید شما با مدرس فتوشاپ هستید و سایر مدرسین فتوشاپ شما را دنبال میکنند. و حتی اولین کسانی که محصول اموزش شما را میخرند همین مدرسان هستند.
چون می داند شما از لحاظ یادگیری و علم و تولید محتوا پیشتاز هستید. و جزو برترینهای صنعت هستید و باید از شما الگو بگیرند و راهکار دیگری ندارد.
به نظر من هدف هر مدرسی باید این باشد که در کوتاهترین زمان به یک “مدرس مرجع” تبدیل بشه چطور به آدرس مرکز تبدیل شویم.
چطور در هفت گام به یک مدرس مرجع شویم؟
پیش فرض من این است که شما یک تخصصی دارید و میخواهید یک مدرس مرجع بشوید. باید چه اقداماتی انجام دهید؟
اولین گام: تصمیم قاطع بگیرید که می خواهید مدرس مرجع شوید.
برای مثال فوتبال بازی کردن کار آسانی است اما در حد رونالدو یا مسی شدن کار بسیار دشوار و خیلی سختی است.
یک مدرس برای اینکه به درجه بالایی برسد باید تصمیم قاطع بگیرد و هر روز 3 فعالیتها کلیدی را انجام دهید.
این فعالیتهای کلیدی چه هستند؟
- یادگیری
- تولبد محتوا
- رشد کسب وکار
باید طبق برنامه زیر هر روز فعالیت کنید:
- یادگیری: هر روز زمانی را به یادگیری اختصاص دهید. روزی یک ساعت در حوزه خودتان مطالعه کنید.
- تولبد محتوا: هر روز باید برای تولید محتوا وقت بگذارید. این محتوا بصورت صوت، متن یا ویدیو است.
- رشد کسب وکار: هر روز باید روی رشد کسب و کار وقت بگذارید و برای مثال یک ساعت برای رشد کسب و کار.
حداقل ۴ ساعت باید فعالیت کنید.
باید در هر شرایطی این 3 فعالیت کلیدی را انجام بدهید. چون تصمیم قاطع گرفته اید که به یک مدرس مرجع تبدیل شوید.
دومین گام: زنجیره محصولات طراحی کنید.
(در ابتدا روی کاغذ زنجیره محصولات را طراحی کنید.)
زنجیره محصولات چیه؟
زنجیره محصول آن است که چندین محصول داشته باشیم که هر کدام بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم محصولات دیگر را تبلیغ میکند. اگر مخاطب یکی از این محصولات را تهیه کند با محصولات دیگر هم آشنا خواهد شد.
طراحی زنجیره محصول:
محصول اصلی را انتخاب کنید.
منظورم از انتخاب یعنی است و موضوع آن را انتخاب کنیم. و سپس یک محصول ارزان درست کنیم. که اگر شخصی محصول ارزان را ببیند، تحقیق می شود که محصول گران را بخریم.
سپس یک محصول رایگان تئاتری طراحی میکنیم. منظور از محصول رایگان تهاتری محصولی رایگان است که به ازای آن پول دریافت نمیکنیم اما حداقل ایمیل یا شماره تماس کاربران را دریافت میکنیم.
محصول کاملاً رایگان دوره گرانقیمتی داریم برای تولید یک محصول کاملا رایگان با چندین ویدیو رایگان تولید کنیم مسئول ارزان بودن محصول ارزان بدون سود طراحی کنیم مثل کتاب
سپس برای هر کدام از محصول اصلی ما این زنجیره را درست کنیم تا افراد اول با موارد ارزانتر و رایگان مواجه بشن.
خلاصه مطلب این است که نمیشه با تبلیغات و فریب افراد، آنها را مجبور کنیم محصولات ما را بخرن.
تنها راه این است که گام به گام علاقه و اعتماد افراد را بیشتر کنیم. اولین این است که هیچ چیزی ازشون نخواهیم. به جای آن چند ویدیو رایگان داخل اینستا قرار بدهیم و سپس به آن محتوای نواری رایان تعهد بدهیم و بعد به آن یک محصول خیلی ارزان و بدون ریسک پیشنهاد بدهیم. و وقتی مخاطبین شما محتوای پرباری دارید حاضر بشود محصول اصلی و گران شما را بخره.
گام سوم: تولید محتوای خیلی زیاد در مقیاس بسیار بالا
یعنی آنقدر محتوای رایگان و خوب تولید کنیم که هر کس ما رو دید از چهره ما خسته بشه. چرا باید محتوای خیلی زیاد تولید کنیم؟
زیرا چهار گروه یادگیرنده وجود دارد:
- افراد خواننده: فقط دوست دارن متن بخونند.
- افراد بیننده: دوست دارن ویدیو ببینند.
- افراد شنونده: دوست دارن صوت گوش بدن.
- افراد تعاملی: دوست دارن در این کلاسها شرکت کنند و در یک محیط قرار بگیرند. در یک کلاس آنلاین شرکت کند.
شما باید برای هر کدام از این گروهها محتوای عالی تولید کنید.
باید این ذهنیت در شما شکل بگیرد تا خیلی زودتر پیشرفت کنید:
فرض کنید از امروز گزارشگر مخاطبان تان هستید. که هنوز هیچ پولی به شما ندادهاند. (در همه رسانه ها)
به چه معنی گزارشگر هستید؟ به این معنی که مخاطب ها به شما پول دادند که هر خبری، هر آموزشی، هر نکتهای، هر موضوعی در مورد حوزه تخصصی شما اتفاق افتاد، کشف کردید و فهمید، بلافاصله به آنها بگویید. و این خیلی دیدگاه مهمی است.
تغییر نگرش باید اینجوری باشه: از امروز باید فعالترین تولید کننده محتوا در حوزه فعالیت خودتون بشید.
حالا چهره من خوب نیست، یا صدای من قابل قبول نیست، یا دوربین ندارنم و موبایلم خوب نیست. اینا به نظر من فقط بهانه است.
یادتان باشد همه از شما تعریف نخواهند کرد. شما با هر تجهیزاتی که دارید این کار را شروع کنید. ها میگن این چیه چه فیلمی اینکه صدای اونا رو بهشون بگید که خیلی ارزشمند شما را کشف میکنند. هوادار شما می شوند و بعد شما می توانید برای این افراد آموزشهای حرفهای تولید کنید.
گام چهارم:
یک محصول جامع گران، با کیفیت و برند درست کنید.
بسیاری از مدرسهای دیگران دارد یک مسئول کامل از صفر تا صد بسیار عمیق و اساسی طراحی کنید که کسی بتونه بگه من در دنیا آموزشی به کاملی و تکمیلی این دوره آموزشی در عمرم ندیده ام.
باید یک محصول برند تولید کنید. که نه تنها اغلب مدرس ه آن می توان تولید کنند ندارند این همه انرژی و تمرکز یک سال از زندگیشان بگذارند برای تولید یک محصول خوب و فوق العاده.
گام پنجم: بازاریابی تهاجمی
هر رسانه ای را که می توانید پوشش بدهید. (سایت، اینستاگرام، آپارات، یوتیوب، تلگرام و …)
“تکرار و بازآفرینی زیادی داشته باشید.”
چرا باید بازآفرینی کنیم؟
چون ممکن است مطالبی را که در اینستاگرام منتشر می کنید افرادی ندیده باشد. اما هنگامی که به وبسایت سر زدن بتواند آن مطلب را ببیند.
و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مطلب پیشنهاد می کنیم که اگر دوست دارید به گام بعدی زنجیر بروید. کتاب من را بخرید. یک ویودیو رایگان یا 5 هزارتومنی من را بخرید.
افراد را کم کم با این محتواها پیش میبرد تا جایی که محصول اصلی ما را بخرند.
جمله زیر یکی از بهترین و گرانترین جملات است که خودم در این ده سال یاد گرفتم:
“هر کسی که بیشترین پول و انرژی برای کسب مخاطب جدید اختصاص بدهد موفقتر است و در دراز مدت اولین مدرس مرجع حوزه خودش خواهد بود.”
گام ششم: داشتن استراتژی
اگر تمام این کارها را انجام بدیم هیچ تضمینی برای گرفتن نتیجه عالی نداریم. چون افراد دیگری هم این کارها را میکنند. آنها هم تبلیغ می کند. محتوا رایگان تولید میکنند. اما آنهایی برنده هستند که استراتژی دارند. دقیقا مثل یک تیم فوتبال.
در نهایت تا گام پنجم اگر رعایت کنید تا یکجای رشد میکنید. پس داشتن استراتژی یکی از ضرورت های موفقیت است.
چند استراتژی رایج که در صنعت آموزش استفاده میشه:
یک کتاب خیلی گرون چاپ کنید. کتاب ۳۰۰ هزار تومانی. شما را به عنوان گران ترین نویسنده کتاب خواهند شناخت.
یک همایش برگزار میکنیم که خیلی گران باشد. مثلا 10 میلیون تومان. درسته هیچ کس شرکت نخواهد کرد. اما بعدش فیلم همایش 10 میلیونی را 500 هزار تومان میفروشیم.
آزمون ورودی:
فروش با ضرر:
گام هفتم: اثر گذار باشید.
آخرین گام برای تبدیل شدن به مدرس مرجع این است که وقتی تمام گام های قبلی را انجام دادیم و فروش محصولات شروع شد و اوضاع بهتر شد روی افزایش اثرگذاری خیلی تمرکز کنیم.
یعنی فکر کنیم الان با این آموزش چه چیزی رو می توان تغییر بدم که افراد بیشتری زندگیشون عوض بشه.
کار اصلی یک مدرس ایجاد تغییر در زندگی دیگران است.
وقتی شما به شخصی کمک کنید که مهارت کسب کند و زندگی آن بهتر شود وقتی درآمدتان شروع شد کار ظالمانه این است که فقط به فکر درآمدتتان باشید. باید روی این تمرکز کنید که چطور اثرگذاری را بیشتر کنیم.
اگر میخواهید مدرس مرجع شوید باید از تولید محصولات جسته و گریخته و کوچک، کم ارزش، و نصفه نیمه را رها کنید. یا اگر اینها رو هم تولید میکنید، در کنارش یک محصول جامع کامل صفر تا صد، بسیار عمیق و اساسی طراحی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.