ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد
ویژگی که یک وب سایت خوب :در مجموع باید بگوییم که راه اندازی سایت به خودی خود کار آسانی است.
شما می توانید خودتان با یک آموزش طراحی سایت شروع کرده و آن را راه اندازی کنید. با مقداری هزینه کنید تا یک سایت برایتان طراحی کنند.
اما چه تضمینی وجود دارد که آن سایت، همان سایت ایده آل برای دیجیتال مارکتینگ و منبع درآمد برای شما باشد؟
پس بدانید در هر صورت، چه خودتان با دانش طراحی وب سایتتان را طراحی کنید، چه این کار را به دیگران بسیارید، اگر در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ تبحر پیدا کرده و آنها را به کار برید، نتایج بسیار درخشانی خواهد گرفت.
در این مقاله به ویژگیهای یک وبسایت خوب میپردازیم و خواهیم گفت که سایت یک کسبوکار اینترنتی چگونه باید باشد.
ویژگی یک وب سایت مناسب و کامل:
راه اندازی یک وب سایت، گزینه اول برای حضور آنلاین رایج ترین روش پیوستن به دنیای دیجیتال، راه اندازی وب سایت است.
وب سایت های اولیه بروشورهای آنلاینی بودند که هیچ تعاملی با کاربر ایجاد نمی کردند؛ اما امروزه وب سایت ها کاربردهای بسیار وسیعی دارند؛ به کاربران این امکان را می دهند که در آنها تحقیق کنند، با کارشناسان گفت وگو کنند نظرات کاربران دیگر را بخوانند، ویدئو تماشا کنند، محصولاتی را خریداری کنند، سفارش ها را دنبال کنند و…
وب سایت شما فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است؛ جایی که مشتریان بالقوه می توانند در مورد کسب وکار شما و آنچه به آنها ارائه می دهید، مطلع شوند.
برای راه اندازی وب سایت ابتدا باید به امکانات آن برای تحقق اهداف کسب و کارتان فکر کنید.
بسته به هدف کسب و کارتان، اطلاعات و امکانات لازم را در وب سایت قرار دهید؛ صفحه وب سایت شما ممکن است شامل شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نقشه، درگاه خرید آنلاین و … باشد.
در این ادامه به ویژگیهای یک وبسایت خوب میپردازیم و خواهیم گفت که سایت یک کسبوکار اینترنتی چگونه باید باشد.
۱. آدرس سایت (URL) مناسب
انتخاب نام مناسب برای وب سایت اولین گام پس از پرداختن به ایده طراحی سایت است و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این نام در آینده تبدیل به برند سایت شما خواهد شد. ویژگی هایی که باید برای این نام و ثبت دامنه در نظر بگیرید:
– کوتاه باشد و در ذهن ماندگار شود؛ برای مثال WordPress Hubspot Twitter و …. اختصار و به یادماندنی بودن نام این سایت ها آنها Facebook را به یک برند تبدیل می کند، اما در نظر داشته باشید که همواره کلمات کامل نسبت به کلمات اختصاری در ذهن کاربر به یادماندنی تر خواهد بود.
– نام دامنه شما ترجيحا باید در بردارنده نام برند شما باشد؛ به عنوان مثال، نام دامنه شرکت مایکروسافت، Microsoft.com است.
– تلفظ آن ساده و صریح باشد و از نظر املایی به گونه های متفاوت قابل نوشتن نباشد؛ برای مثال اگر نام سایت شما baroon است، کاربر ممکن است آن را به شکل barun وارد کند.
– از کلمات کلیدی استفاده کنید. برای مثال اگر هدف سایت شما فروش آنلاین است، کلمه shopping بسیار کاربردی است یا اگر محتوای وب سایت شما با تکنولوژی در ارتباط است، استفاده از کلمه Tech بسیار مناسب خواهد بود.
– منحصر به فرد و خلاقانه باشد. – از اعداد و خطوط ربط در آدرس و نام اصلی وب سایت استفاده نکنید.
– مشخص کننده ماهیت کسب و کار باشد. توجه داشته باشید که علاوه بر نام دامنه، پسوند نیز نوع فعالیت سایت شما را مشخص خواهد کرد، پس در انتخاب آن دقت کنید. پسوندهای مهم عبارتند از:
- ( Com (commercial تجاری
- ( Net (network شبکه
- ( Org (organization سازمانی
- ( Info (information اطلاعاتی
- ( Gov (government دولتی
- ( Edu (education آموزشی
- ( TV (television کانال تلویزیونی
- ( Biz (business کسب وکار و تجاری
ابزارهای انتخاب دامنه وبسایت
با کمک ابزارهایی نظیر وب سایت های زیر می توانید با وارد کردن نام موردنظر از آزاد بودن آن نام آگاهی پیدا کنید و بهترین اسم را برای دامنه خود انتخاب نمایید. در برخی از این ابزارها نام های پر طرفدار را به مزایده گذاشته شده و به فروش می رسند. همچنین می توانید نام دامنه های منسوخ شده را خریداری کنید. در صورتی که آدرس نام برند شما قبلا خریداری شده باشد، این ابزارها نام هایی مشابه و با ویژگی های مناسب را پیشنهاد می دهند.
https://iranhost.com
http://www.leandomainsearch.com
http://www.panabee.com
۲. طراحی و سازماندهی کاربرپسند (User friendly)
وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی از آن استفاده و به اطلاعات موردنیازش دسترسی پیدا کند. طراحی سایت باید کاربر را به بازگشت و استفاده مجدد از آن ترغیب و او را به یک مشتری همیشگی تبدیل کند. ویژگی های یک طراحی خوب شامل موارد زیر است:
– تمامی صفحات باید مفهوم و محتوای مطلوب را به کاربر انتقال دهند؛ زیرا کاربر همواره به صفحه اصلی مراجعه نمی کند بلکه در اغلب موارد از طریق یک لینک مستقیم در ایمیل یا صفحات اجتماعی به یکی از صفحات فرعی وب سایت منتقل می شود.
– هدایت واضح و دقیق کاربر به گزینه مورد نظر او از طریق لینک های مستقیم با منوی هدایت که در بالای صفحه قرار دارد یک ضرورت است. تمامی اطلاعات مهم باید به راحتی از طریق این منو قابل دسترسی باشند، اما از آنجایی که بهتر است نوار جست و جو در تمام صفحات سایت موجود باشد، منوی اصلی نباید خیلی طولانی شود. دسته بندی مناسب مطالب وب سایت از جمله مهم ترین عوامل جذب کاربران است.
– در صورت وجود فرم، آن را در دسترس کاربران قرار دهید. فرم تماس می تواند مشتریان بالقوه را تشویق به نوشتن نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات کند تا با آنها تماس بگیرید و برای مراحل بعدی دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده کنید. – اگر وبسایت شما محتوای مفیدی ارائه می دهد، به کسب درآمد از سایت از طریق تبلیغات فکر کنید.
– بخشی از وب سایت را برای ارسال نظر، پیشنهاد، انتقاد و درخواست کاربران در نظر بگیرید.
با جست و جوی منابع آموزشی در مورد تجربه کاربری (User Experience) یا به اختصار UX می توانید با سایر جنبه های طراحی وب سایت آشنا شوید.
۳. خوانایی مطالب موجود در یک وب سایت خوب
مطالعات نشان می دهند که بازدیدکنندگان وب سایت ها در واقع چیزی نمی خوانند بلکه از طریق مرور کلمات کلیدی، متن را اسکن می کنند. در نتیجه باید به نکات زیر در حین نوشتن محتوا وب سایت توجه کرد:
– از نوشتن پاراگراف های طولانی اجتناب کنید و برای راحتی کاربران در پیدا کردن مطالب مورد نظرشان، تیترهای مناسبی در نظر بگیرید.
– افزودن تصاویر بین متون بسیار مفید است این کار به یادگیرندگان بصری کمک می کند مطالب مربوط به محصول شما را بهتر و سریع تر به خاطر بیاورند.
– از استفاده از فونت های مختلف در یک طراحی پرهیز کنید. همه مطالب وب سایت و صفحات فرود برند خود را با یک فونت مشخص و از پیش انتخاب شده بنویسید.
– از تکنیک های قالب بندی مانند سرفصل ها و پررنگ کردن نوشته ها برای افزایش قابلیت اسکن کردن چشم، استفاده کنید.
– همچنین برای سهولت در خواندن نوشته ها، کنتراست بین پس زمینه و وب سایت را حفظ کنید تا چشم کاربر از خواندن نوشته خسته نشود و روند خواندن مطالب را ساده تر کند، مثلا رنگ نوشته سیاه روی پس زمینه سفید مناسب خواهد بود. انتخاب رنگ به اندازه انتخاب محتوای وب سایت مهم است. سعی کنید تا حد امکان از رنگ های تیز مانند سبز یا زرد نتونی استفاده نکنید. هنگامی که می خواهید
بهترین آیتم خود را ارائه دهید، بهتر است از طرح و رنگ ساده استفاده کنید تا آن محصول جلوه بیشتری داشته باشد، اما هنگام ارائه چندین آیتم به صورت هم زمان، یک طراحی پویا بیشتر به کار می آید. به عنوان مثال Apple، به دلیل طراحی ساده آن توجه شما را تنها به یک قسمت خاص جلب می کند و در مقابل Asos، یک وب سایت پویا است که چندین بخش و آیتم را ارائه می دهد.
4. دسترسی سریع بازدیدکنندگان به مطالب مورد نظرشان
کاربران باید به سرعت و با کمترین تلاش آنچه را که می خواهند به دست آورند.
– منوهای سایت باید ساختار و دسته بندی درستی داشته باشد و به راحتی در دسترس کاربران باشد تا از سردرگم شدن آنها جلوگیری شود.
– منوی جهت دهی را باید در بالای صفحه قرار دهید.
– وجود بخشی برای جست وجویک نیاز ضروری است و به کاربران این امکان را می دهد که با سرعت بیشتری به مطلب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
– گزینه های خانه، درباره ما و تماس با ما، سؤالات متداول و سایر لینک ها را در پایین همه صفحات قرار دهید.
5. وجود محتوا، تصاویر و تیترهای جذاب
وب سایت هایی که از موضوع و ظاهر جذاب تری برخوردارند، حجم زیادی از کاربران را به صفحات خود هدایت می کنند. استفاده از تصاویر و رنگ های جذاب و فونت های خوانا با سایز مناسب از جمله عواملی است که در جذب کاربر تأثیر زیادی دارد. برخی از نکات کلیدی در این زمینه شامل موارد زیر میشود
– محتوای وب سایت باید متناسب با اهداف کسب و کار شما باشد؛ به عنوان مثال، وب سایت های ارائه دهنده خدمات املاک باید دارای یک بخش مجزا برای نمایش املاک و فروشندگان باشد. ارائه اطلاعات مفید و به روز کاربر را به مراجعه و استفاده مجدد از سایت شما هدایت می کند. یک راه حل مناسب برای استفاده از محتواهای مربوط به حوزه کسب و کار شما، داشتن بلاگ و هدایت کاربران از منوی اصلی وب سایت به آن است.
– تصاویر محصولات را به توضیحات ارائه شده در مورد آن محصول لینک کنید. سعی کنید از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید. البته انتخاب حجم خیلی زیاد محتوای تصویری یا ویدیویی هم در سرعت بالا آمدن وب سایت شما مؤثر است.
– طراحی تمامی صفحات وب سایت را به اندازه صفحه اصلی مورد توجه قرار دهید.
– در صورت آگاهی از سلیقه و سن مخاطبین خود، می توانید برای طراحی سایت از المان ها و رنگ های مورد علاقه آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، افراد جوان به یک تم رنگی بیشتر جذب می شود، اما نسل قدیمی یک تم ساده تر را ترجیح می دهند. همچنین، استفاده از رنگهای مختلف برای برجسته سازی عناصر مهم، نقل قولها، كلمات، نام ها و … نیز یک روش خوب برای جلب توجه کاربر است.
– استفاده از تصاویر در پس زمینه تا جایی که بیننده را از محتوای اصلی دور نکند، می تواند موثر باشد.
٦. بازگشت آسان به صفحه اصلی از طریق کلیک روی لوگو
قرار دادن دکمه خانه برای بازگشت ساده تر کاربر به صفحه اصلی بدون نیاز به چندین بار بیانات امام خامنه ای داطله در دیدار کلیک روی دکمه بازگشت در طراحی وب سایت مهم است. لوگوی شرکت غالبا در سمت چپ بالا قرار می گیرد تا بازدیدکنندگان به راحتی آن را ببینند و با تکرار این مشاهده، لوگو و برند شما در ذهن آنها ثبت شود.
۷. بارگذاری سریع صفحات در سایت حرفه ای
این یک عامل حیاتی است که باید در طراحی سایت کاربر پسند در نظر بگیرید. کاربران وب سایت ها معمولا افراد صبوری نیستند. براساس گزارش ها، میانگین زمان بارگذاری ۷.۲۵ ثانیه است یعنی، به طور میانگین اگر سرعت بارگذاری صفحات بیشتر از این مقدار باشد، کاربران سریع ناامید شده و صفحه را ترک خواهند کرد؛ در نتیجه کاربر را از دست خواهید داد. ابزارهایی مثل gtmetrix.com سرعت دقیق بارگذاری وب سایت و حجم آن را به شما اعلام می کنند.
٨. نمایش مناسب وب سایت در همه سیستمها
وب سایت شما باید در همه سیستم عامل ها نظیر تلفن های هوشمند، تبلت، دسکتاپ و حتی سیستم های بازی قابل دسترس یا اصطلاحآ Responsive باشد.
طرح وب سایت در سایر دستگاهها نیز باید مشابه نسخه دسکتاپ آن باشد تا کاربرانی که به استفاده از کامپیوتر عادت دارند، بتوانند به همان ترتیب از نسخه های دیگر نیز استفاده کنند. به عنوان مثال، سایت دیجی کالا کاربرانی را که از طریق موبایل و تبلت به وب سایت دسترسی دارند را جذب کرده است و نیازی نیست برای دریافت خدمات آن حتما به وب سایت روی دسکتاپ مراجعه کنید.
۹. یکپارچگی تمامی عناصر طراحی شده در سایت
سعی کنید که طراحی، تم، رنگ، فونت، سایز نوشته ها و تصاویر در تمامی صفحات وب سایت تقریبا یکسان باشد. به عنوان مثال، اگر برای معرفی محصولات خود از سایز کوچک استفاده می کنید، باید در تمامی صفحات این نکته را در نظر بگیرید.
همه این ویژگی ها باید با توجه به اهداف کسب و کار شما و پاسخ به نیازهای مشتریان باشد تا وب سایت شما را به یک نمونه حرفه ای تبدیل کند. به این نکته توجه داشته باشید که حتما قبل از راه اندازی وب سایت، خود را جای مشتری گذاشته و وب سایت را امتحان کنید تا به مشکلات احتمالی آن پی ببرید و آن مشکلات را رفع کنید.
از دوستان خود که اطلاعات کافی در مورد محصولات یا خدمات شما ندارند بخواهید وب سایت را بررسی کنند و به شما در مورد مفهوم بودن محتواها و جذابیت ظاهری و دسترسی منوها، بازخورد بدهند.
تقریبا همه انواع کسب و کارهایی که نیاز به شناخت شدن در دنیای آنلاین دارند، باید به فکر راه اندازی وب سایت باشند. هدف از حضور آنلاین به وسیله وب سایت ها، آگاهی بخشی در مورد کسب و کار به مردم، ارائه خدمات به صورت آنلاین، جذب مشتری های جدید از طریق تکنیک های یک وب سایت حرفه ای، تبدیل مشتریان جدید به مشتری های دائمی و گسترش کسب وکار است.
جامعه مشتریان وب سایت ها از لحاظ جنبه هایی نظیر سن، آگاهی، سلیقه و تقاضا بسیار متنوع است؛ در نتیجه برای داشتن کسب و کار موفق، گام اول شناخت دقیق از مخاطبین است.
کلمات کلیدی:
خصوصیات یک سایت آموزشی، ظاهر یک سایت خوب، مشخصات وب سایت، مشخصات یک سایت حرفه ای، قسمت های مختلف یک سایت، مشخصات فنی طراحی وب سایت، ویژگی های یک سایت تجاری خوب
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.