نحوه گرفتن عکس های حرفه ای از محصولات
تصاویر جذاب و به خوبی اجرا شده، از روزگاری که کاتالوگ های سفارش پستی وجود داشت، محرک فروش حیاتی بوده است. مشتریان باید بتوانند محصول شما را از زوایای مختلف مشاهده کنند، جزئیات را بررسی کنند، گزینههای رنگ و اندازه را مقایسه کنند، و محصول را در زمینههای واقعی ببینند – بنابراین فروشگاه آنلاین شما تا حد امکان از تجربه خرید حضوری تقلید میکند.
بسیار مهم است که عکسهای شما به خوبی روشن و ترکیب شده باشند تا محصول را تا حد امکان واضح و دقیق نشان دهند و در عین حال سبک برند شما را نیز منعکس کنند. برای برخی از مشاغل، بهترین راه حل استخدام یک عکاس حرفه ای است. اما اگر بودجه کمی دارید، تنها چیزی که برای گرفتن عکس محصول با کیفیت بالا نیاز دارید، تجهیزات نسبتاً ارزان قیمت و دانش اولیه اصول عکاسی است.
تجهیزاتی که نیاز دارید
- دوربین دیجیتال تک لنز رفلکس (DSLR) یا گوشی هوشمند با وضوح حداقل 12 مگاپیکسل
- جارو کاغذ سفید
- سه پایه
- سطحی برای تنظیم محصول خود (سکو، میز، مانکن و غیره)
- منبع نور طبیعی
- اتاق یا ناحیه ای از اتاقی که می توانید به تیراندازی اختصاص دهید
- ماسک، مجرا، یا نوار گافر
- هسته فوم سفید یا استاک کارتی
- نرم افزار ویرایش عکس یا اپلیکیشن گوشی هوشمند
دوربین خود را بشناسید
زمانی را صرف یادگیری ویژگی ها و تنظیمات دوربین خود کنید. چه از گوشی هوشمند خود استفاده کنید یا از یک دوربین SLR دیجیتال، باید بدانید که ابزار شما چه توانایی هایی دارد و چگونه می توانید عملکرد آن را به حداکثر برسانید.
برای یادگیری در مورد نوردهی، فوکوس و تعادل رنگ وقت بگذارید. اگر با گوشی هوشمند کار می کنید، برنامه ای را دانلود کنید که به شما امکان می دهد این تنظیمات را به صورت دستی کنترل کنید تا بتوانید تصاویر ثابت تری ایجاد کنید. راحت بودن با ویژگیهای دوربین و یادگیری نحوه استفاده از تنظیمات متناسب با نوع عکسهایی که میگیرید، نه تنها به شما کمک میکند تا تصاویر بهتری تولید کنید، بلکه روند شما را سرعت میبخشد و کارآمدتر کار میکنید.
کارآفرینی که با دوربین DSLR از دونات عکس می گیرد
لنز مناسب را برای کار انتخاب کنید
اگر از دوربین DSLR استفاده میکنید، حداقل یک لنز استاندارد 35 میلیمتری و یک لنز ماکرو 100 میلیمتری برای عکسهای با جزئیات میخواهید. همچنین سازندگان شخص ثالثی وجود دارند که افزونههای لنز را برای گوشیهای هوشمند میسازند. بسته به نیازتان، میتوانید لنزهای ماکرو، تلهفوتو، زاویه باز و آنامورفیک را به گوشی هوشمند خود اضافه کنید تا به بهبود کیفیت تصاویرتان کمک کند.
بزرگترین اندازه فایل ممکن را ضبط کنید
همیشه می توانید عکس های خود را کوچک کنید، اما اگر آنها را با وضوح پایین بگیرید، نمی توانید وضوح و کیفیت آنها را افزایش دهید. ممکن است بخواهید از عکس های خود برای مواد بازاریابی چاپی یا به عنوان تصاویر قهرمان در وب سایت خود استفاده کنید. این تصاویر باید رزولوشن بالاتری داشته باشند تا در آن زمینه ها به خوبی نمایش داده شوند، بنابراین همیشه بهتر است با بزرگ ترین اندازه فایل شروع کنید و در صورت نیاز نسخه های کوچکتر ایجاد کنید.
اگر دوربین SLR دیجیتال دارید، با فرمت RAW عکس بگیرید و کپی های ویرایش شده را به صورت jpg ذخیره کنید. اگر از گوشی هوشمند استفاده میکنید، از دوربین پشتی خود برای گرفتن عکس با بالاترین کیفیت استفاده کنید و مطمئن شوید که تنظیمات شما در بزرگترین اندازه فایل تنظیم شده است.
از سه پایه استفاده کنید
هیچ کس عکس تار را دوست ندارد. سه پایه دوربین شما را کاملاً ثابت نگه می دارد تا تصویر شما واضح تر و در فوکوس باشد. برای هر زاویه ای که عکاسی می کنید، سه پایه خود را در موقعیت های ثابت قرار دهید. موقعیت های سه پایه خود را علامت گذاری کنید تا بتوانید هر بار دقیقاً آن را به همان صورت تنظیم کنید. حفظ زوایای ثابت و فواصل تیراندازی در همه محصولات شما به مشتریان شما کمک می کند تا آنها را مقایسه کنند و جریان یکپارچه تری را هنگام مرور وب سایت شما ارائه دهند.
روی کاغذ سفید شلیک کنید
اگر با جارو آشنایی ندارید، پسزمینهای بدون درز است که پسزمینهای تمیز و ناگسستنی برای عکاسی محصول شما فراهم میکند. تنظیم یک محصول بر روی پسزمینهای با گوشهای سخت (جایی که سطوح افقی و عمودی به هم میرسند) یک خط و سایه ایجاد میکند. یک جارو این مشکل را از بین می برد. در حالی که می توانید یک جارو با مواد مختلف ایجاد کنید، یک ورق بزرگ کارت سفید یا رول کاغذ سفید مقرون به صرفه ترین گزینه خواهد بود.
برای محصولات کوچک، می توانید به سادگی یک سر کاغذ خود را به دیوار و سر دیگر را به کف یا روی میز بچسبانید، و مطمئن شوید که انحنای تدریجی کاغذ وجود دارد. همچنین اطمینان حاصل کنید که کاغذ شما به اندازه کافی بزرگ باشد تا محصول شما را در فضای سفید بدون پسزمینه بیرونی عکس قرار دهد. همیشه میتوانید پسزمینههای کوچکی را که در قاب ظاهر میشوند، در زمانی که شرایط اجتنابناپذیر است – مانند عکسبرداری از قطعات بزرگ مبلمان – برش دهید، اما به حداقل رساندن پسزمینه اضافی در تصاویر، ویرایش را بعدا آسانتر میکند.
Sweep ها می توانند رنگ های متنوعی داشته باشند، اما اکثر عکس های محصول روی پس زمینه سفید گرفته می شوند زیرا:
- آنها تمرکز خود را روی محصول حفظ می کنند. یک پسزمینه تمیز و سفید وقفههای بینایی را از بین میبرد و چشم مشتری را روی ویژگیهای محصول شما متمرکز نگه میدارد.
- به راحتی می توانید برش بزنید و بچسبانید. آنها اجازه میدهند که جسم راحتتر از پسزمینه بریده شود و به اطراف حرکت کند یا با تصاویر دیگر ترکیب شود.
- آنها قوام رنگ را حفظ می کنند. استفاده از یک جارو سفید برای همه محصولات شما این کار را انجام می دهد
به خاطر داشته باشید که هنگام عکاسی در یک جارو سفید، نتیجه شما یک سفید واقعی نخواهد بود. اغلب، پسزمینه شما به رنگ خاکستری روشن تا متوسط - بسته به نور و نوردهی شما – نشان داده میشود و سایههایی به سمت لبههای تصاویر شما میافتد. اگر سفید خالص می خواهید، می توانید از نرم افزار ویرایش تصویر برای انتخاب و حذف پس زمینه استفاده کنید.
از نور مختلط خودداری کنید
چه استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی را انتخاب کنید، باید یکی را انتخاب کنید و ثابت قدم باشید. منابع نوری دمای رنگ متفاوتی دارند و می توانند رنگ های مختلفی را روی سوژه شما ایجاد کنند. اگر از یک چراغ LED خنک در یک طرف یک جسم و یک لامپ رشته ای گرم در طرف دیگر استفاده می کنید، نتایج رنگی نادرستی دریافت خواهید کرد که اصلاح آنها دشوار است. اگر می خواهید نور اضافی را روی یک جسم بتابانید، از کارت بازتابنده استفاده کنید.
فلاش رو خاموش کن
فلاش روی دوربین، زمانی که به درستی استفاده شود، می تواند نتایج عالی برای انواع خاصی از عکاسی ایجاد کند. اما اگر در عکاسی تازه کار هستید، بهتر است فلاش دوربین را خاموش کنید و از منابع نوری جایگزین استفاده کنید که بتوانید راحت تر آن را کنترل کنید. استفاده از فلاش روی دوربین می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند:
- تابش خیره کننده و بازتاب ناخواسته
- سایه های سخت
- مشکل در کار از فاصله طولانی
- مشکلات روشنایی مختلط
- عمر باتری کوتاه تر
به جای استفاده از فلاش روی دوربین، دیافراگم، ISO و سرعت شاتر را به صورت دستی تنظیم کنید یا از فوکوس خودکار، نوردهی خودکار و تعادل رنگ سفید خودکار استفاده کنید. تنظیمات خودکار ممکن است به اندازه انجام تنظیمات دستی دقیق یا سازگار نباشد، اما اگر با تنظیمات دستی راحت نیستید، بهترین گزینه بعدی شما هستند.
با استفاده از نور طبیعی و کارت بازتابنده در داخل خانه عکس بگیرید
ساده ترین و کم هزینه ترین گزینه برای نورپردازی محصولات شما، استفاده از نور طبیعی و کارت بازتابنده است – ساخته شده از هسته فوم سفید یا استوک کارت. با کمی پول بیشتر، می توانید یک بازتابنده تاشو خریداری کنید. آنها به راحتی قابل نگهداری هستند، قابل حمل هستند، و برخی مانند بازتابنده های 5 در 1، دارای چندین پوشش برای پخش یا بازتاب نور به روش های مختلف هستند.
استفاده از نور طبیعی در داخل خانه از طریق پنجره دارای مزایای متعددی نسبت به عکاسی در فضای باز است. در حالی که عکاسی در یک روز ابری می تواند نور یکنواخت تری ایجاد کند، حضور در داخل خانه به شما امکان کنترل بیشتری بر شدت و جهت نور می دهد. شما می توانید با تنظیم فاصله بین پنجره و محصول خود و استفاده از یک پرده سفید شفاف برای کاهش تابش خیره کننده و ایجاد یک سایه نرم و طبیعی، نور شدیدتر را پخش کنید. همچنین، لازم نیست نگران باد یا باران بودن آن باشید.
از آنجایی که این نوع نورپردازی یک جهته خواهد بود، مهم است که توجه داشته باشید که جسم شما در طرف مقابل سایه می اندازد. بسته به اینکه چقدر میتوانید نور را فیلتر کنید، ممکن است سایههای سنگینتری در طرف مقابل سوژهتان نسبت به آنچه ترجیح میدهید داشته باشید.
این جایی است که بازتابنده وارد می شود. بازتابنده خود را در سمت مخالف محصول خود، رو به منبع نور قرار دهید. این کار نور را به محصول باز می گرداند و نور یکنواخت تری ایجاد می کند. شما می توانید با موقعیت بازتابنده خود بازی کنید تا به اثر دلخواه خود برسید، سپس موقعیت کارت بازتابنده خود را علامت بزنید تا بتوانید از موقعیت یکسانی برای هر محصول استفاده کنید.
یک کیت نورپردازی ارزان قیمت بخرید
اگر نور طبیعی برای شما گزینه ای نیست یا با سبک برند شما سازگار نیست، همیشه می توانید یک کیت نورپردازی ارزان قیمت خریداری کنید. برای محصولات کوچک، جعبه های نور رومیزی زیادی وجود دارد که به طور خاص برای عکاسی از محصولات طراحی شده اند که قیمت آنها بین 20 تا 150 دلار است. برای محصولات بزرگتر، ممکن است بخواهید روی یک راهاندازی نورپردازی ساده و ارزان استودیویی سرمایهگذاری کنید، از جمله پایههای نور با چراغهای پیوسته، جعبههای نرم، پایههای پسزمینه، و جاروها. یک راه اندازی اولیه حدود 150 تا 200 دلار است.
تصاویر خود را از نظر وضوح، رنگ و نوردهی بررسی کنید
قبل از اینکه صدها عکس بگیرید و آنها را در رایانه خود آپلود کنید، در حین حرکت، وضوح تصاویر خود را بررسی کنید. آنها را از نزدیک در دوربین خود بررسی کنید و مطمئن شوید که ویژگی های محصول شما واضح و متمرکز هستند. نوردهی و تراز سفیدی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تصاویر شما بیش از حد یا کم نور نیستند و رنگ آنها به طور یکنواخت متعادل است.
از چندین زاویه عکاسی کنید
نمایش محصول خود از زوایای مختلف به مشتریان کمک می کند تا آن را بهتر درک کنند. در یک فروشگاه فیزیکی، می توانید یک کالا را بردارید و جلو، پشت، بالا، پایین و داخل را بررسی کنید. در فروشگاه آنلاین خود، باید سعی کنید همان تجربه را به بازدیدکنندگان بدهید.
برای عکسهای با جزئیات نزدیک حرکت کنید یا از لنز ماکرو استفاده کنید
برای نمایش جزئیات محصول خود به برش عکس تکیه نکنید. نتیجه در بهترین حالت تا حدودی خارج از تمرکز خواهد بود. اگر نیاز به زوم روی جزئیات بسیار کوچک مانند بافت پارچه دارید، احتمالاً با تصاویر بسیار مبهم روبرو خواهید شد.
اگر از گوشی هوشمند بدون لنز اضافی استفاده میکنید، به سادگی تا جایی که میتوانید به محصول خود نزدیک شوید و همچنان بتوانید فوکوس واضحی ایجاد کنید. ممکن است در صورت استفاده از لنز ماکرو نتوانید به همان سطح از جزئیات دست پیدا کنید، اما باز هم بسیار بهتر از زمانی است که عکس را از دورتر بگیرید و سپس سعی کنید با نرم افزار ویرایش خود بزرگنمایی کنید.
اگر از دوربین DSLR استفاده می کنید یا گزینه ای برای اضافه کردن لنز به گوشی هوشمند خود دارید، یک لنز ماکرو انتخاب کنید تا واضح ترین تصویر را با بهترین سطح جزئیات دریافت کنید.
ترکیب خود را در نظر بگیرید
برای هر دو محصول ایزوله و عکس های سبک زندگی، به ترکیب خود دقت کنید. برای عکسهای محصول سفید خود، مطمئن شوید که سوژه شما در مرکز کادر قرار دارد تا اکثر عکسهایی که کل محصول را نشان میدهند. برای عکسهای با جزئیات که ممکن است برخی از محصول خارج از کادر بریده شده باشد، از ترکیبی از عکسها در سمت چپ، مرکز و راست قاب استفاده کنید. اگر متنی را روی تصاویر خود قرار می دهید، این به شما امکان می دهد گزینه های مختلفی را برای قرار دادن متن درج کنید.
از یک نرم افزار یا اپلیکیشن ویرایش عکس استفاده کنید
مهم نیست که عکس های شما چقدر عالی هستند، تقریبا همیشه می خواهید برخی از انواع ویرایش را انجام دهید. حتی اگر فقط برای حذف یک تکه گرد و غبار روی یک محصول، ایجاد یک پسزمینه کاملا سفید یا حذف موهای سرگردان روی یک مدل باشد.
بسیاری از برنامه های ویرایش عکس وجود دارد که از رایگان تا پولی را شامل می شوند. Adobe Photoshop، Photoshop Elements و Lightroom شناخته شده ترین محصولات ویرایش عکس هستند و می توان آنها را به صورت اشتراک از طریق Adobe Creative Cloud خریداری کرد. GIMP یک ویرایشگر تصویر رایگان و منبع باز است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از گزینه های عالی Pixlr است که مبتنی بر مرورگر است و شامل برنامه هایی برای اندروید و آیفون است.
گرفتن عکس های سبک زندگی را در نظر بگیرید
عکسهای محصول روی پسزمینه سفید برای وضوح و اهداف اطلاعاتی عالی هستند، اما عکسهای سبک زندگی نیز میتوانند محصول شما را بفروشند. آنها عملکرد را نشان می دهند و به مصرف کننده کمک می کنند تصور کنند که چگونه می توانند از آن در زندگی خود استفاده کنند. تصاویر سبک زندگی نیز داستان برند شما را بیان می کنند و یک ارتباط عاطفی برقرار می کنند.
قبل از تنظیم عکس، نحوه استفاده از تصاویر خود را در نظر بگیرید، اما در اینجا چند قانون کلی وجود دارد:
- از پس زمینه های شلوغ خودداری کنید. پسزمینههایی با درهمرفتگی بصری زیاد و الگوهای پیچیده و با کنتراست بالا، ممکن است محصول شما را کاهش داده و هر گونه قرار دادن متنی را که ممکن است بخواهید روی تصویر استفاده کنید محدود میکند.
- جهت گیری های متعدد را ثبت کنید. از تصاویر سبک زندگی خود به صورت پرتره و منظره و همچنین عکس گرفتن از محصول در سمت راست، مرکز و چپ عکس بگیرید. این انتخاب بهتری از عکس ها را برای استفاده در موقعیت های مختلف در اختیار شما قرار می دهد.
- از محیط هایی استفاده کنید که زمینه را فراهم می کنند. محیطها و وسایلی را انتخاب کنید که مقیاس را نشان دهند و حس برند شما را نشان دهند.
روند خود را مستند کنید
هنگامی که سبک نورپردازی، موقعیت دوربین، زوایای محصول و ظاهر و احساس کلی عکاسی خود را مشخص کردید، زمانی را صرف مستندسازی جزئیات آن فرآیند کنید. محل قرارگیری سه پایه، منابع نور، میزها و کارت های بازتابنده را برای هر نوع عکس مشخص کنید. اگر تنظیمات مختلف زیادی ندارید، میتوانید از نوار چسب رنگی، نوار ماسک یا نوار گاف برای علامتگذاری موقعیتها استفاده کنید. اگر بیش از سه یا چهار راه اندازی دارید، به ایجاد نمودارهای روشنایی روی کاغذ گراف فکر کنید.
از این نمودارها و سایر جزئیات در مورد هر تنظیم برای ایجاد یک راهنمای فرآیند استفاده کنید تا بتوانید کارآمدتر کار کنید و نتایج ثابتی را ایجاد کنید. این همچنین به شما کمک می کند که وظیفه عکاسی محصول را به کارمند دیگری محول کنید. در صورت امکان، از تنظیمات خود عکس بگیرید تا یک مرجع بصری در راهنمای فرآیند خود قرار دهید.
تحقیق و تمرین
بهترین راه برای دستیابی به عکس های محصول با کیفیت بالا، استفاده از تجهیزات مناسب، نکات و تکنیک های تحقیق و تمرین، تمرین، تمرین است. اگر به نتایج دلخواهتان نمی رسید، آموزش های یوتیوب را جستجو کنید (B&H مجموعه ای رایگان از فیلم های آموزشی مبتدی برای عکاسی محصول دارد) یا برای یک دوره آنلاین از منابع آموزش الکترونیکی معتبر ثبت نام کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.