9 شاخص کلیدی عملکرد برای ارزیابی وبسایت
راه اندازی یک وب سایت یک تجربه یادگیری مداوم است. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، از راه اندازی سایتتان تا تولید محتوا و ارزیابی KPIهای وب سایت.
اما، وقتی صحبت از ارزیابی وب سایت می شود، دو درس وجود دارد که اکثر مردم به سرعت آن را دریافت می کنند:
- تقریباً می توانید همه چیز را ارزیابی و بررسی کنید.
- انجام این کار دشوار است.
گزینه بسیار بهتر این است که چند شاخص عملکرد کلیدی وب سایت (KPI) برای ارزیابی و بررسی انتخاب کنید.
KPIهای وب سایت معیارهایی هستند که به شما کمک می کنند عملکرد سایت خود را درک کنید. ارزیابی آنها در طول زمان نشان می دهد که چگونه استراتژی های تبدیل، تعامل و جذب مخاطب شما چه اثری بر وب سایت شما داشته اند. می توانید از این داده ها برای بهینه سازی سایتتان در آینده، استفاده کنید.
این مقاله به شما نحوه انتخاب KPI های سایت را آموزش می دهد و 9 معیار کلیدی برای ارزیابی وبسایت معرفی می کند.
اگر نیمدانید که KPI چیست، پیشنهاد میکنم مقاله KPI چیست را مطالعه فرمایید.
یک راه ساده برای تصمیم گیری برای ارزیابی KPIهای وب سایت
مشاور مدیریت، پیتر دراکر، یک بار گفت: “آنچه ارزیابی و اندازگیری شود، بهبود می یابد.”
این عبارت یادآوری می کند که از معیارهایی قابل اندازگیری استفاده کنید که شما را به سمت اهدافتان سوق می دهد.
گاهی اوقات حجم گسترده داده باعث میشود که بر موارد اشتباه تمرکز کنید.
اما یک راه ساده برای اطمینان از انتخاب معیارهای مناسب وجود دارد. شما باید 2 مورد زیر را درک کنید:
- نرخ تبدیل سایت که به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک میکند.
- رفتارهایی که منجر به تبدیل در وب سایت می شود.
با این اطلاعات، می توانید تاثیرگذارترین KPI را انتخاب کنید.
در اینجا یک مثال است:
تصور کنید که صاحب یک کسب و کار خدمات حرفه ای هستید و از وب سایت خود برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می کنید.
از آنجایی که هدف شما جذب افراد علاقمند است، باید در وب سایت رفتارهای که در آن بازدیدکننده به علاقه مند تبدیل می شود، بررسی کنید.
افرادی که به علاقه مند تبدیل می شوند ممکن است:
- 👉 به چندین صفحه در وب سایت سر بزنند.
- 👉 چندین بار به وب سایت شما مراجعه کنند.
- 👉 صفحه محصولات شما رو مشاهده کنند.
- 👉 اگر یک فایل را برای دانلود قرار داده اید، آن را دانلود کنند.
هنگامی که این رفتارها را شناسایی کردید، می توانید KPIهای وب سایت را انتخاب کنید که این اقدامات را منعکس می کند.
مثلا:
- 👉 صفحات بازدید شده در هر بار: نشان می دهد که آیا کاربران چندین صفحه را مشاهده می کنند.
- 👉 بازگشت مجدد به وب سایت، نشان می دهد که کاربر دوباره به سایت شما برگشته یا نه.
- 👉 کاربرانی که به صفحه محصولات سر زده اند: نشان می دهد که چند نفر از صفحه محصولات شما بازدید می کنند.
- 👉 تعداد دانلودهای فایل: تعداد سرنخ هایی است که تولید می کنید.
بهبود هر یک از این معیارها باعث افزایش تبدیل می شود. و ارزیابی آنها در طول زمان تأثیر تلاش های بهینه سازی وب سایت شما را مشخص میکند.
انواع مختلف وب سایت ها اهداف منحصر به فردی دارند، بنابراین باید KPIهایی هر کدام از آنها را جدا تعریف و اندازه گیری کنید.
یک وب سایتی که درآمد آن از تبلیغات است، بر درآمد حاصل از تبلیغات به عنوان هدف اصلی تمرکز می کند. اما تعداد کاربران، تعداد بازدید از صفحه، تعداد مراجعه مجدد کاربر به سایت، ثبت نام در خبرنامه و زمان صرف شده در صفحه مفید هستند زیرا افزایش این عوامل منجر به درآمد بیشتر تبلیغات می شود.
از طرف دیگر، اگر محصولات دیجیتالی را می فروشید، معیار اصلی شما تعداد و میزان فروش است. اما میتوانید معیارهایی مانند تعداد صفحات بازدید شده به ازای هر کاربر، تعداد بازدیدهای صفحه محصول و بازدیدهای ویدیوی محصول را نیز ارزیابی کنید.
👉 هنگام انتخاب KPI ها، مطمئن شوید که ویژگیهای زیر را داشته باشند:
- قابل کمیت: باید روشی واضح برای اندازه گیری معیارها وجود داشته باشد
- اقدام پذیر: آنها باید بینشی ارائه دهند که راهی به جلو برای تیم شما فراهم کند
- مرتبط با اهداف شما: باید بین KPI و اهداف شما رابطه وجود داشته باشد
9 شاخص کلیدی عملکرد برای ارزیابی وبسایت
بهترین KPIهای وب برای ارزیابی به تجارت شما بستگی دارد. این بخش 9 معیار رایج را معرفی می کند که فکر می کنیم بیشتر شرکت ها مفید خواهند بود.
ما این KPI ها را بر اساس نوع اطلاعاتی که برجسته می کنند به چهار دسته زیر تقسیم کرده ایم.
اینها هستند:
- KPI ترافیک و مخاطب
- KPIهای کسب
- KPIهای تعامل
- KPIهای تبدیل
در این مقاله نیازی نیست همه KPIها را ارزیابی کنید. اما اندازه گیری برخی از هر دسته به شما کمک می کند عملکرد کلی وب سایت را درک کنید.
KPI ترافیک و مخاطب
KPI ترافیک و مخاطب نشان می دهد که وب سایت شما چقدر بازدیدکنندگان را جذب می کند و آیا افراد مناسب را جذب می کند یا خیر.
1. کاربران
تعداد کاربران کل است که در یک دوره معین از وب سایت شما بازدید می کنند. این یک ویژگی مهم برای ارزیابی است زیرا مهم نیست که وب سایت شما چیست، برای دستیابی به آنها به کاربران نیاز دارند.
ارزیابی کاربران تاثیر کلی استراتژی های بازاریابی و آگاهی از برند شما را نشان می دهد. و نشان می دهد که چگونه فصلی بودن بر وب سایت شما تأثیر می گذارد.
همچنین می توانید تعداد کاربرانی را که از صفحات خاصی بازدید می کنند را پیگیری کنید. اگر قیف فروش شامل ارسال کاربران به یک صفحه خاص، مانند صفحه فرود محصول باشد، مفید است. نمای دید که قیف چقدر سخت است و تاثیر بهینه سازی ها را می بیند.
مشکل ارزیابی کاربران این است که در حالی که رشد را نشان می دهد، بینشی در مورد ارزش یک بازدیدکننده ارائه نمی دهد.
اگر وبسایت شما از طریق تبلیغات درآمدزایی میکند و میتوانید تعداد بازدیدها را به شما برسانید، مشکلی ندارد. اما اگر وب سایت شما به تبدیل ها متکی است، باید بیشتر در پلت فرم تجزیه و تحلیل وب خود جستجو کنید تا بازدیدکنندگان چگونه رفتار کنند. در ادامه مقاله در مورد نحوه انجام این کار بیشتر دید.
2. جمعیت شناسی
داده های دموگرافیک اطلاعاتی را در مورد افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند نشان می دهد. این به دو دلیل مفید است:
- می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت شما مناسب است را جذب کند یا خیر
- می ایجادی ایجاد کنید که برای همیشه از وب سایت شما بازدید کرده و جذاب باشد
گوگل آنالیتیکس داده های مربوط به کشور، زبان و شهر بازدیدکننده را به طور پیش فرض نشان می دهد. این برای هر وب سایتی که نیاز به جذب بازدیدکنندگان از یک مکان خاص مفید دارد.
به عنوان مثال، یک کسب و کار و خدمات محلی میتوان مطمئن شد که اکثر بازدیدکنندگان از منطقهای که در آن فعالیت میکنند میآیند.
همچنین می توانید از داده های موقعیت مکانی برای شناسایی فرصت ها استفاده کنید. اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک بازدیدکنندگان زیادی از کشوری خارج از محدوده تحویل فعلی خود داشته باشد، می تواند به دنبال راه هایی برای گسترش تحویل به این مناطق باشد.
داده های جمعیتی فراتر از موقعیت مکانی است: همچنین می توانید اطلاعات مربوط به سن، جنسیت و علایق بازدیدکنندگان خود را جمع آوری کنید. این جزئیات بیشتر در مورد افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند ارائه می دهد.
برای تنظیم آن، آن را در حساب Google Analytics خود فعال کنید و سپس خط مشی رازداری خود را به روز کنید.
شاخصهای جذب مخاطب( KPIهای جذب)
KPI های جذب نشان می دهد که کدام کانال ها بیشترین کاربران را جذب می کنند. از این اطلاعات برای مشاهده عملکرد هر نوع ترافیک استفاده کنید. سپس می توانید کانال های با بالاترین عملکرد خود را دو برابر کنید.
3. ترافیک بر اساس منبع
ترافیک بر اساس منبع نشان می دهد که ترافیک وب سایت شما از کجا می آید. همچنین به شما امکان می دهد عملکرد را در کانال های مختلف مقایسه کنید.
با این اطلاعات، میبینید که کدام کانالها بیشترین بازدیدکننده را دارند، تأثیر کمپینهای جذب ترافیک را میسنجید و با ارزشترین انواع ترافیک را شناسایی میکنید.
همه داشبوردهای Google Analytics منابع کسب زیر را نشان میدهند:
- 🎯 مستقیم: زمانی که گوگل اطلاعاتی در مورد منبع نداشته باشد، ترافیک بهعنوان مستقیم فهرست میشود. به طور معمول این زمانی است که شخصی URL شما را در مرورگر خود تایپ می کند.
- 🔎 جستجوی ارگانیک: ترافیک از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو. از این برای اندازه گیری تاثیر تلاش های سئوی خود استفاده کنید.
- ➡️ ارجاع: ترافیکی که از طریق صفحات وب سایت های دیگر می آید.
- 💬 اجتماعی: ترافیک از سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، پینترست، لینکدین و اینستاگرام.
- ❓ سایر: ترافیکی که با هیچ توضیحی مطابقت ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد منابع ترافیک روی گزارش کلیک کنید.
- اگر کمپینهای مرتبطی را اجرا کنید و داشبورد خود را برای ارزیابی آنها پیکربندی کرده باشید، ممکن است گزارشهایی را برای انواع دیگر ترافیک مشاهده کنید.
- 📧 ایمیل: ترافیک ایجاد شده از کمپین های بازاریابی ایمیلی شما.
- 💰 جستجوی پولی: ترافیکی که از تبلیغات موتور جستجوی شما ناشی می شود.
- 💻 نمایش: ترافیک زمانی ایجاد می شود که شخصی روی تبلیغ نمایشی که شما در وب سایت دیگری اجرا کرده اید کلیک کند.
شاخصهای تعامل (KPIهای تعامل)
شاخصهای تعامل مانند صفحات در هر جلسه، نرخ پرش، میانگین زمان در صفحه و جلسات به ازای هر کاربر نشان می دهد که بازدیدکنندگان چگونه با وب سایت شما تعامل دارند.
KPIهای تعامل خوب به بازدیدکنندگان پیشنهاد میکنند از محتوای شما لذت ببرند و میتوانند پیشروی برای تبدیلها باشند. KPIهای تعامل پایین به مشکلات مربوط به محتوا یا هدفگیری مخاطب اشاره میکنند.
4. تعداد صفحات بازدید شده در هر بار بازدید
صفحات در هر جلسه میانگین تعداد صفحاتی که کاربران وب سایت در یک جلسه بازدید می کنند را نشان می دهد.
این یک معیار مهم برای پیگیری اینکه آیا هدف شما ایجاد تعامل است یا خیر است. افرادی که چندین صفحه را می خوانند از محتوای شما لذت می برند و می خواهند بیشتر بخوانند.
داشتن تعداد صفحات بالا در هر جلسه نیز می تواند یک شاخص پیشرو برای تبدیل باشد. کسی که به یک پست وبلاگ، صفحه محصول و سپس صفحه قیمت نگاه می کند، بیشتر از کسی که یک پست وبلاگ را می خواند و سپس آن را ترک می کند، تبدیل می شود.
راه های زیادی برای افزایش این معیار وجود دارد. در MailerLite، ما صفحات را در هر جلسه در وبسایت خود با پیوند دادن، برجسته کردن مقالات مرتبط و اطمینان از اینکه نوار منو همیشه قابل مشاهده است، افزایش میدهیم.
بهبود ساختار وب سایت شما همچنین می تواند به افزایش صفحات در هر جلسه کمک کند. افزودن ویژگیهایی مانند منوی ناوبری واضح و دکمههای فراخوان به افراد کمک میکند تا در وبسایت شما حرکت کنند. در اینجا درباره عناصر اصلی ساختار وب سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید.
5. نرخ پرش
نرخ پرش درصد جلسات تک صفحه ای از کل جلسات وب سایت شما را نشان می دهد.
این شاخص بالا به این معنی است که بسیاری از کاربران در صفحه شما فرود می آیند و بدون تعامل بیشتر آن را ترک می کنند.
با معرفی روش هایی برای جذب بازدیدکنندگان وب سایت، نرخ پرش خود را کاهش دهید. این می تواند برجسته کردن محتوای جالب، ارائه پیشنهادات بهتر یا بهبود قیف شما باشد.
مشکلات فنی مانند سرعت پایین سایت نیز می تواند منجر به خروج بازدیدکنندگان از وب سایت شما شود. بنابراین مراقب صفحاتی با نرخ پرش مشکوک باشید و عملکرد آنها را با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights آزمایش کنید.
👉 نوع ترافیک می تواند بر نرخ پرش تاثیر بگذارد
برخی از انواع ترافیک بیشتر از سایرین درگیر هستند و بنابراین احتمال بازگشت آنها کمتر است. برای جذب بازدیدکنندگان ارزشمندتر، به دنبال کانال های محتوا و کسب با نرخ پرش پایین باشید. سپس می توانید قطعات مشابه ایجاد کنید یا این کانال ها را هدف قرار دهید.
6. میانگین زمان سپری شده در صفحه
این شاخص نشان می دهد که بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را در یک صفحه وب سایت صرف می کنند.
میانگین زمان زیاد سپری شده در صفحه نشان میدهد که محتوای شما تجربه کاربری خوبی را ارائه میکند که با خوانندگان شما طنینانداز میکند. زمان کم در صفحه نشان میدهد که بازدیدکننده درگیر نبوده است.
برای مشاهده عملکرد هر صفحه، معیارهای زمان را در صفحه بررسی کنید. این نوع محتوایی را که با مخاطبان شما طنین انداز می شود برجسته می کند.
از این اطلاعات برای ایجاد محتوای مشابه استفاده کنید یا از این صفحات به عنوان کانون کمپین های بازاریابی خود استفاده کنید.
7. تعداد دفعات ورود هر کاربر
به ازای هر کاربر، میانگین تعداد دفعاتی که کاربر از وب سایت شما بازدید می کند را نشان می دهد.
تعداد دفعات ورود بیشتر به ازای هر کاربر عالی است اگر یک وبسایت کسب درآمد از آگهی راهاندازی کنید. اگر چندین بار از هر خواننده بازگردد، درآمد بیشتری از هر خواننده کسب خواهید کرد.
داشتن تعداد جلسات بالا برای هر کاربر نیز نشانه خوبی برای وب سایت هایی است که محصولات می فروشند. یک مطالعه Episerver نشان داد که 92٪ از بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از یک وب سایت برند بازدید می کنند، کاری غیر از خرید انجام می دهند. این نشان می دهد که اگر می خواهید فروش داشته باشید، جلسات تکرار ضروری است.
ایجاد محتوای عالی که بازدیدهای مکرر را تشویق می کند می تواند جلسات را برای هر کاربر افزایش دهد. مشتریان MailerLite می توانند به راحتی یک وبلاگ را با ویژگی ایجاد وبلاگ ما به وب سایت خود اضافه کنند.
ایجاد راه هایی برای ارتباط مجدد با بازدیدکنندگان نیز می تواند به بازگرداندن افراد به وب سایت شما کمک کند. ایجاد یک خبرنامه ایمیل، نشان دادن آنها به کانال های رسانه های اجتماعی یا فعال کردن هشدارهای مرورگر را در نظر بگیرید.
در MailerLite، ما از یک پنجره بازشو برای ایجاد ثبت نام در خبرنامه استفاده می کنیم. هنگامی که افراد ثبت نام می کنند، مقالات مفیدی را برای آنها ارسال می کنیم که آنها را تشویق به بازگشت می کند.
شاخصهای تبدیل بازدیدکننده به خریدار
شاخصهای (KPIهای) تبدیل نشان می دهند که وب سایت شما چقدر بازدیدکنندگان را به خریدار تبدیل می کند.
تبدیل می تواند به معنای خرید محصولات، پر کردن فرم های تولید سرنخ، بازدید از صفحات فروش، ثبت نام در خبرنامه یا ثبت نام در نرم افزار باشد.
8. تبدیل هدف
تبدیل هدف زمانی است که شخصی یک عمل از پیش تعریف شده را در وب سایت یا صفحه وب شما انجام می دهد.
دانستن نحوه تبدیل صفحات به دلایل زیادی مفید است. برای مثال، میتوانید ترافیک را به صفحاتی با عملکرد بالا هدایت کنید یا از طریق استراتژیهایی مانند تست صفحه فرود A/B، ارتباط بهتر ارزش و بهبود CTA، تبدیل را در صفحاتی با عملکرد ضعیف افزایش دهید.
دو روش اصلی برای ارزیابی تبدیل ها در Google Analytics وجود دارد:
- نرخ تبدیل هدف: درصد بازدیدکنندگان وب سایت یا صفحه که تبدیل می کنند
- تکمیل هدف: تعداد تبدیل در یک صفحه
ارزیابی هر دو این معیارها مفید است زیرا تصویر متعادل تری از عملکرد وب سایت ارائه می دهند.
برای مثال، ممکن است یک صفحه پربازدید با نرخ تبدیل پایین داشته باشید. اما اگر حجم ترافیک به اندازه کافی زیاد باشد، ممکن است تبدیل کلی بیشتری نسبت به یک صفحه ترافیک کمتر با نرخ تبدیل بالاتر داشته باشد.
نمونه ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
👉 کدام تبدیل ها را باید پیگیری کنید؟
Google Analytics به شما امکان می دهد تقریباً هر نوع تبدیلی را ارزیابی کنید. لازم نیست این فروش نهایی یا ثبت نام باشد.
این مفید است زیرا سفر خریدار برای هر فروش موفق، شامل چندین تبدیل کوچکتر است.
به این اقدامات کوچکتر در پیشبرد فروش، تبدیل های خرد (میکرو) می گویند. به اهداف اولیه وب سایت تبدیل کلان (ماکرو) می گویند.
در اینجا نمونه هایی از هر نوع آورده شده است.
تبدیل های ماکرو (کلان)
تکمیل سفارش
ثبت نام های اشتراک پولی
درخواست نسخه ی نمایشی محصول
تکمیل فرم تماس
تبدیل های میکرو (خرد)
مشاهده صفحه محصول
ثبت نام آزمایشی رایگان
ویدیوی محصول را تماشا کنید
مشاهده بیش از دو صفحه در یک جلسه
ارزیابی هر دو نوع تبدیل روشن می کند که چگونه وب سایت شما افراد را به سمت اقدام سوق می دهد.
9. ارزش هدف
مقدار هدف یکی دیگر از معیارهای مرتبط با تبدیل است. ارزش تبدیل هایی که در یک صفحه رخ می دهد را نشان می دهد. این در صورتی مفید است که تبدیلهای شما تأثیرات متفاوتی بر درآمد داشته باشد.
تصور کنید 2 هدف دارید: تماشای یک ویدیوی محصول و ثبت نام برای نمایش.
هدف دوم ارزشمندتر از هدف اول است، اما اگر مقادیری را به هر نوع تبدیل اختصاص ندهید، تجزیه و تحلیل شما این را منعکس نخواهد کرد. شما فقط کل تبدیل هایی که یک صفحه ایجاد می کند را خواهید دید.
ارزیابی ارزش واقعی تبدیل ها به شما امکان می دهد ارزش هر صفحه را با دقت بیشتری تخمین بزنید. سپس می توانید تلاش های فروش و بازاریابی خود را بر سوق دادن افراد به سمت با ارزش ترین صفحات متمرکز کنید.
👉 چگونه مقادیر هدف تعیین کنیم؟
شما می توانید به هر هدف یک ارزش تخمینی بر اساس اهمیت آن برای قیف فروش اختصاص دهید.
به عنوان مثال، اگر میانگین ارزش مادام العمر یک مشتری 1000 دلار باشد و شما حدود 10٪ از افرادی را که برای نسخه نمایشی محصول ثبت نام می کنند تبدیل کنید، می توانید به هر نسخه نمایشی ارزشی معادل 100 دلار اختصاص دهید. و اگر میدانید که به ازای هر 20 بازدید از محصول، یک نسخه نمایشی تولید میکنید، میتوانید به یک نمایش ویدیویی ارزش 5 دلاری اختصاص دهید.
شما کدام شاخص کلیدی عملکرد وب سایت را اندازه خواهید گرفت؟
امیدواریم این مقاله ایده هایی در مورد انواع KPI های وب که می توانید اندازه گیری کنید ارائه کرده باشد. قبل از انجام هر یک از آنها، فقط به یاد داشته باشید که این مراحل را دنبال کنید:
- تصمیم بگیرید که می خواهید وب سایت شما به چه چیزی برسد
- به رفتارهای وب سایتی که منجر به این اهداف می شود نگاه کنید
- KPI هایی را کشف کنید که این رفتارها را نشان می دهند
سپس می توانید شروع به ارزیابی این KPI ها کنید تا ببینید سایت شما چگونه کار می کند و تأثیر تلاش های بهینه سازی شما.
منبع: mailerlite
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.