سنجش رضایت مشتری با ایمیل مارکتینگ
سنجش میزان رضایتمندی مشتری در ایمیل مارکتینگ
با توجه به گسترده و مدرن شدن فعالیتهای بازاریابی در جهان و ابزارهای اطلاعاتی که در کمترین زمان ممکن است در دسترس همگان قرار گرفته راضی کردن و داشتن مشتریان وفادار به مراتب سخت و پیچیده تر از گذشته شده است.
به این آمار توجه کنید که مشتریان قدیمی و راضی که در کسب و کار شما هستند حدود ۶۷٪ خریدهای مجدد شما مربوط به این افراد .است خیلی واضح است که اگر بتوانید ارتباط خوبی با این افراد برقرار کنید و میزان رضایتمندی آنها از شما و کسب و کارتان افزایش یابد قطعاً تعداد خریدهای مجدد هم افزایش خواهد داشت و از سوی دیگر تحقیقات نشان داده است مشتریانی که به هر دلیلی از شما ناراضی باشند و تجربیاتی منفی از کسب و کار بدست آوردن تا ۸۰٪ دیگر از برند شما خرید نخواهند کرد.
این را هم لازم است اضافه کنم که اگر مشتریان ناراضی و با دیدگاه منفی نسبت به شما بیشتر شود دیگر خیلی سخت میشود مشتریان جدید جذب کرد.
هزینه جذب مشتریان جدید بین ۵ تا ۳۰ برابر نگه داشت مشتریان قدیمی است پس بهتر است تا میتوانید تلاش کنید تا مشتریان خود را راضی نگه دارید و در سازمان شما بمانند برای اینکه بتوانیم میزان رضایتمندی مشتریان را بسنجیم از راه های مختلفی میتوانیم استفاده کنیم پرسشنامههای کاغذی مصاحبه های حضوری ابزارهای نظر سنجی آنلاین که هر کدام برنامه ها و بازخوردهای خود را دارد در حال حاضر یکی از بهترین روشهایی که شما میتوانید میزان رضایتمندی مشتریان را ارزیابی کنید از طریق فضای آنلاین است.
خیلی سریع و راحت و با هزینه ای بسیار کم اما معمولاً خیلی از کسب و کار با این چالش بزرگ مواجه هستند که از چه طریقی و چطور این پرسشنامه را طراحی کنیم و به دست مشتریان هدف برسانیم؟
خیلی ذهنتان را درگیر نکنید چون در چند سطر بعدی به شما خواهم گفت که چگونه از طریق ارسال ایمیل میتوانیم میزان رضایت مشتریان را ارزیابی کنیم و بسنجیم، ولی قبل از آن یک تعریف مختصر از رضایت مشتری برای شما باید بیاورم.
رضایت مشتری چیست؟
شاخص رضایت مشتری به ما بیان میکند که مشتریان تا چه میزان از دریافت خدمات و محصولات ما رضایت داشته اند و تا چه میزان توانسته ایم نیازهای آنها را برآورده .کنیم زمانی که شما میزان رضایت مشتریان را ارزیابی می کنید میتوانید بفهمید که آنها تا چه میزان به خدمات و محصولات شما وفادار هستند.
هرچقدر میزان استاندارهای ارائه خدمات شما به مشتریان شما بالا باشد رابطه آنها با برندتان بیشتر شده و درنهایت هر روز بر میزان جذابیت کسب و کار شما نزد مشتریان افزوده میشود.
هر چقدر به مشتریان خود اهمیت بدهید آنها هم به همان اندازه به کسب و کار شما اهمیت داده و ارزش قائل میشوند این یک رابطه دو طرفه دو سر برد است و برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چراکه اگر نتوانید نیازهای آنها را تأمین کنید خیلی راحت آنها به سمت رقبای شما تمایل پیدا میکنند و شما بازار خود را از دست میدهید پس با بی توجهی و عدم آگاهی نسبت به ارتباطات خود با مشتریان نان خود را آجر نکنید.
حتما بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟
چرا باید رضایتمندی مشتریان را اندازه گیری کنیم؟
یک دیدگاه سمی از بسیاری صاحبان کسب وکار و بازاریابان دیده میشود که میگویند ولش کن بذار بره چیزی که زیاده مشتری این نشد یکی دیگه این یعنی نزدیک شدن به مرگ کسب و کار شاید الان متوجه نشوید، ولی به زودی پیش خود میگویید چرا دیگر مشتری نمی آید چرا کسی زنگ نمیزند و… .
در دنیای هوشمند و دیجیتالی امروز دیگر این واژگان و عبارات قلدرمندانه مورد توجه نیست چون همانطور که برای شما مشتری زیاد است برای مشتری هم تأمین کننده زیاد است و خیلی راحت علاوه بر اینکه خودش دیگر از شما خرید نمی کند دیگران را هم مطلع میکند که از شما خرید نکنند پاورقی ) WOM-WORD OF MOUT تبلیغات دهان به دهان در ادامه به چند دلیل مهم اشاره میکنم
-
- یکی از اصلی ترین اهداف این است که بازخوردهای مشتریان را دریافت کنیم و بدانیم که اصلاً درخصوص محصول خدمات و برند ما چه فکری میکنند با بازخوردهایی که از آنها دریافت می کنید باید استراتژیهای بازاریابی و فروش و در کل در خصوص استراتژیهای کلان کسب و کار خود بازنگری کنید.
-
- به کمک بازخورد گرفتن میتوانید نیازهای اصلی و ارزشهای فعالی مشتریان را شناسایی و آنها را حفظ کنید.
-
-
- به کمک سنجش رضایتمندی میتوانید میزان نارضایتیها را هم بررسی کنید خیلی از سازمانهایی که برای مشاوره می روم به صراحت اعلام می کنند که همه چیز خوب است و مشکل خاصی وجود ندارد، ولی بعد از بررسیهایی که انجام میدهیم متوجه میشویم که علاوه بر میزان نارضایتی بالایی که وجود دارد مشتریان خاموش بسیار از آنها هم دیگر تمایلی به خرید از آنها نداشته و آنجا را ترک کرده اند نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه کرد این است که نباید توهمی برخورد کرد.
-
- اگر میزان نارضایتی مشتریان را بسنجید میتوانید بفهمید کنید که کجای این بازار پرتلاطم قرار گرفته اید و تا چه حد به پیروزی یا شکست نزدیک شده اید.
-
با استفاده از سنجش رضایتمندی مشتریان میتوانید میزان رضایت آنها را به مخاطبین جدید خود نشان دهید و مشتریان جدید کسب کنید شما هر چقدر هم که محصول و خدمات خود و تبلیغات گسترده داشته باشید تا زمانی که به افزایش میزان رضایت و وفاداری مشتریان خود اهمیت ندهید توسعه برندی اتفاق نخواهد افتاد.
با سنجش میزان رضایتمندی مشتریان شما میتوانید میزان تجربه مشتریان از برندتان را افزایش دهید و تلاش کنید تا در جهت توسعه هرچه بیشتر این تجربه مثبت مشتریان با ارائه خدمات و محصولات و ارزشهای ویژه گام بردارید.
نحوه اندازه گیری رضایتمندی مشتریان با ایمیل مارکتینگ
تا به اینجا بسیار صحبت کردیم که استفاده از ایمیل مارکتینگ چقدر میتواند مزیتهای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد و همچنین براساس آمارها مخاطبین هم تمایل بیشتری دارند تا از طریق ایمیل با کسب و کارهایی که به آنها علاقه مند هستند ارتباط برقرار کنند ایمیل مارکتینگ یکی از محبوبترین ابزارهای ارتباطی با مشتریان است و کسی نمیتواند این را انکار کند.
برای اینکه شما بتوانید میزان رضایتمندی مشتریان خود را از طریق ایمیل بسنجید دو راه را میتوانید امتحان کنید:
1. پرسشنامه آنلاین نظرسنجی مشتریان خود را از طریق GOOGLE FORM یا ابزارهای دیگر طراحی کنید و سپس آن را برای مشتریان خود ارسال کنید تا آنها را کامل و شما بتوانید نتایج را بررسی کنید.
2. به کمک شرکتهایی که سرویسهای ایمیل مارکتینگ را اجرا میکنند یک ایمیل نظرسنجی ایجاد کرده و برای آنها ارسال کنید از طریق این روش مشتریان شما میتوانند به صورت مستقیم ایمیل شما را باز کرده و سؤالات شما پاسخ بدهند برای این کار باید لیست مشتریان خود را در پنل کاربری خود ایجاد کنید و سپس کمپین ایمیل مارکتینگ خود را راه اندازی کرده و تا انتها مراحل آن را پیش ببرید و در انتها هم شما قادر خواهید بود نتایج این نظرسنجیها را روی پنل کاربری خود مشاهده کنید.
میزان موفقیت آمیز بودن ایمیلهای سنجش رضایت مشتری را چگونه تشخیص دهیم؟
بعد از اینکه میزان رضایتمندی مشتریان خود را از طریق بررسی کردید باید سراغ میزان موفق بودن کمپین ایمیل مارکتینگ خود بروید میزان موفق بودن کمپینهای ایمیلی شما به سه شاخص زیر بستگی دارد:
- نرخ کلیک ها
- نرخ بازشدن ایمیلها
- و نرخ پاسخگویی
اگر بعد از اندازه گیری این شاخصها متوجه شدید که اعداد آن طور که باید قابل قبول برای شما نیستند باید بدانید که مخاطبین تمایلی به پاسخگویی به سؤالات شما نداشته اند برای اینکه این اعداد زیاد شوند شما باید یک محرک و انگیزه در آنها ایجاد کنید تا مجاب شوند ایمیلهای شما را باز کرده و پاسخ بدهند.
آمارها نشان داده است که ایمیلهایی که از این محرکهای انگیزشی در کمپینهای خود استفاده کرده اند تا میزان ۳۰٪ توانسته اند نرخ باز و دیده شدن ایمیلهای خود را افزایش دهند پیشتر راجع به این موضوع صحبت کردیم که چطور میتوانید این محرکها را برای مخاطبین ایجاد کنید اگر هنوز در این زمینه مشکل دارید فصول قبل را مجدداً را مطالعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.