ایمیل مارکتینگ چیست؟ معرفی مزایا و کاربرد بازاریابی ایمیلی
با توجه به اینکه ابزارهای تبلیغای مختلف زیادی سطح جهان را فرا گرفته، اما هنوز هم خیلیها به بازاریابی با ایمیل باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از آن استفاده کرد، میتوان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب میخواهیم به صورت جامع پیرامون این مبحث صحبت کنیم که ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد.
یکی از اهدافی که درباره ایمیل مارکتینگ وجود دارد این است که ما نمی خواهیم فقط یک پیام ساده و مشخص را با استفاده از ایمیل مارکتینگ برای همه ارسال کنیم در قالب ایمیل های تبلیغاتی، پلکه هدف ما این است که بتوانیم با استفاده از ایمیل روابط خود با مشتری و مخاطيين هدف خود را حفظ و گسترده تر کنیم. تمام کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال هستند حتما در تدوین استراتری های محتوایی خود برای سازمان های مختلف برنامه ای خاص برای بازاریابی ایمیلی در نظر می گیرند.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای مهم اطلاع رسانی است. که اهداف مختلفی را مثل ارسال پیام های هدفمند به مخاليين هدف، جذب مشتریان جدید، حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، اطلاع رسانی از آخرین وضعیت کسب و کار و… را دنبال می کند.
محتوای پیام شما هم می تواند شامل تبلیغات های مستقیم، تخفیف های جذاب، افتتاح شعبه جدید، برگزاری دوره های تخصصی و… باشد.
شما در هر مرحله از استراتژی های کسب و کاری خود، برند سازی و حفظ مشتریان وفادار، و تمام مراحلی که در کسب و کار شما وجود دارد می توانید از بازاریابی ایمیلی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.
از مباحت تبلیغات، برندینگ، بازاریابی گرفته تا مدیریت منابع انسانی، ارتياده با تأمین کننده و سرمایه گذار و مباحت کلان سازمانی بسیاری از ما فکر می کنیم که بازاریابی ایمیلی فقط برای ارسال یک پیام ساده تبلیغاتی و با اطلاع رسانی است،
در صورتی که نمی دانیم این ابزار قدرتمند چه ظرفیت های بالایی دارد که اگر از آن مطلع باشیم آن را جزء یکی از ارکان اساسی اطلاع رسانی درون و برون سازمانی خود قرار می دهیم و نکته قابل تأمل تر این است که بسیاری از ما حتی با وجود آگاهی از این ظرفیت بالا باز هم نمی توانیم به درستی از آن استفاده کنیم.
پس بهتر است قبل از اینکه به سراغ سیاحت مقدماتی و پیشرفته بروم ایتدا بینیم که ایمیل مارکتینگ از چه تاریخ و با چه هدفی آغاز شده است
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
اولین کسی که از بازاریابی ایمیلی استفاده کرد و توانست برای ۴۰۰ نفر از مشتریان سازمان خود پیام ارسال کند. آقای کری تورک بود که ۴۱ سال پیش آن را ارسال کرد و توانست به فروش جديد ۱۳ میلیون دلار دست پیدا کند که بعد از آن به او پدر اسپم دنيا هم لقب دادند.
اما خود آقای گری معتقد است که چون به صورت هدفمند پیام ها را برای مخاطبین خود ارسال کرده است باید او را پدر بازاریابی ایمیلی دنیا يناميم.
در بین سال های ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ با قطيور اینترنت و فضای دیجیتال سیک زندگی مردم دچار تغییراتی گردید که بسیار تأثیرگذار بود.
در همین زمان ها بود که Hotmail به عنوان اولین سرویس رایگان تحت وب فعالیت خود را آغاز کرد و این باعت تد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت های بسیار آن برای فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده کنند و هزینه های بازاریابی خود را کاهش دهند.
همه چیز از سال ۲۰۱۰ شروع شد؟
از سال ۲۰۱۰ به بعد بازاریابی ایمیلی اتفاق ها و تحولات بسیار زیادی را به خودش دید ارسال انبوه ایمیل ارزیابی محتواهای ارسالی، ارزان بودن آن نسبت به سایر روش های بازاریابی و تبلیغات، استفاده از گوشی های همراه به صورت گسترده و ظهور پدیده ای به نام شبکه های اجتماعی باعث شد تا ایمیل مارکتینگ در مسیر بسیار پیچیده و دشواری حرکت کند و دیگر به سادگی گذشته نبود، اما بعد از گذشت حدود ۳ سال و از سال ۲۰۱۳ سازمان و افراد مختلف یاد گرفتند که چطور باید از این ابزار قدرتمند به صورت اصولی و حرفه ای استفاده کنند.
اینکه محتواهایی را تولید و ارائه کنند که متناسب با نیاز مخاطبین باشد، در زمان مناسبی برای آنها ارسال گردد از طریق سیستم های یکپارچه سازی محتواهای تولید شده را مدیریت کنند، از سیستم های اتوماسیون بازاریابی استفاده کنند و بتوانند بازارهای خود و مشتریان را بخشید می کنند و ده ها فعالیت دیگر را در چرخه ایمیل مارکتینگ انجام دهند.
مزیتهای ایمیل مارکتینگ
تا به اینجا درخصوص موارد پایه ای و ماهیت وجودی ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. بهتر است دیگر کم کم وارد مباحت اصلی شويم و ياد بگیریم که از این ابزار تست چگونه می توانیم استفاده کنیم. اولین سوالی که برای بسیاری از ما در استفاده از ابزارهای مختف دیجی پیش می آید این است که استفاده از این چه منفعتی را برای من دارد. چقدر کمک می کند که به مشتریانم سیر دسترسی داشته باشیم؟ برنامه های تبلیغات و روابط عمومی من چقدر اصولی تر خواهند شد و بسیار سوی دیگر که در استفاده از ابزارهای مختلف برای ما پیش می آید در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که استفاده از ایمیل مارکتینگ برای شما چقدر مزیت خواهد داشت.
1. رسانه ای مناسب برای انتشارات محتواست
اینکه می گویم که بستر و رسانه مناسب برای تولید محتواست دلیل دارد. شما با استفاده از بازاریابی ایمیلی خیلی راحت می توانید با مشتریان هدف خود ارتباط بگیرید. (البته با توجه به رعایت نکات کلیدی که تا انتهای کتاب به آن اشاره خواهیم کرد)، روی آنها تأثیر گذاشته و با ایجاد اقدام به عمل (CTA مخاطبین هدف خود را هدایت به مقاصد مورد نظر کنید. پس اگر بخواهیم برنامهای تبلیغاتی داشته باشیم، خبرنامه ای را ایجاد کنیم و یا در عنوان دیگری ایمیل مارکتینگ یکی از سریع ترین و بیشترین بسترهای تولید و انتشار محتوا برای شماست. حتما در برنامه های تولید محتوای خود جایی برای ایمیل مارکتینگ به صورت روزانه باز کنید.
2. دسترسی و انتقال مستقیم پیام به مخاطب
در ایمیل مارکتینگ واسطه ای وجود ندارد و شما خیلی راحت می توانید پیام خود را با مخاطبین هدف به اشتراک بگذارید و خیلی زود هم نتایج آنها را ببینید؛ چرا که پیام هایی که به صورت شخصی سازی شده برای افراد و برندها ارسال می شود نرخ تبدیل بالایی دارد و خیلی بیشتر باز می شوند تا اینکه به پیام انبوه را به یک موضوع مشخص برای همه افراد ارسال کنید. این بی واسطه بودن به شما کمک می کند که روندهای ارتباطی خود با مشتریان را بهتر ارزیابی کرده و جمع بندی کنید
3. سهولت و استفاده آسان۔
الان دیگر هر کسی می داند ایمیل چیست و با حداقل ترین امکانات و آموزش ها می تواند کمپین هایی را برای خود راه اندازی کند. شما برای شروع کمپین های بازاریابی ایمیلی خود نیاز نیست حتما تیمی حرفه ای و چندین نفره داشته باشید تا کارتان پیش برود. با استفاده از کیت های آماده عکس و فیلم و تولید محتواهای مختلف می توانید کار خود را شروع کنید. حتی می توانید از سرویس های مانند DRANG AND DROP استفاده کنید که کار را برای شما بسیار تر کرده اند.
4. تحلیل روندها و رفتار مشتریان
بازاریابی با ایمیل به شما کمک می کند که بتوانید گلی اطلاعات از مخاطبینی که حتی به صورت رودررو با تما ارتباط دارند، ولی چیزی به شما نمی گویند پیگیری رفتارهای آنها را تحلیل و ارزیابی کنید و بهترین نقشه ها برای کسب و کار خود بکشید. اینکه بتوانیم متوجه شویم کدام محوش برایشان جذاب بوده، روی کدام لینک ها بیشتر کلیک کرده اند و دنبال چه چیزی می گردند برای شما بسیار جذاب است و کمک می کند در قبال آنها تصمیم درست را بگیرید
5. شخصی سازی کنید
علت اینکه امروزه در حوزه تولید محتوا و تبلیغات تأکید می کنیم که پیام هایتان برای مشتریان طوری طراحی شود که آنها احساس کنند که انگار این محصول و پیام فقط برای آنها طراحی شده و کاملا شخصی سازی شده نه فقط برای اینکه بتوانیم خروجی بهتری از برنامه های کمپین های تبلیغاتی و ایمنی خود داشته باشیم، بلکه بتوانیم پیام هایی که مشتریان بیشتر به آنها علاقه دارند و تمایل دارند از برند شما بشنوند داشته باشیم. این بسیار مهم است که برای دیدگاه مشتریان ارزش قائل شده و يکونیم آنچه نظر آنها را جلب می کند و برایشان مهم است تولید و منتشر کنیم
6. ابزاری بسیار ارزان و ساده
ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار کاربردی و بسیار آسان است که عمود بر اینکه شما می توانید با استفاده از آن
یک لیست از مخاطبین هدف خود خروجی بی نظیری از جذب مخاطب بگیرید تسپ به هزینه ای که برای برنامه ریزی و اجرای آن پرداخت می کنید برای شما نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد
7.تأثیرگذاری سریع و دقیق
اگر همه اصولی را که باید برای بازاریابی ایمیلی خود درست اجرا کنید می توانید در همان ساعات اولیه ارسال نتایج باورنکردنی آن را ببینید. به عنوان مثال اگر می خوشی یک پروموشن فروش در بازه زمانی محدود داشته باشید ایمیل مارکتینگ به شما کمک می کنند تا احساس تیاتر و تعجیل در مشتریان ایجاد شود و میزان فروش تما با هزینه بسیار پایین با بعضا بدین هزینه اضافی از طریق ایمیل افزایش بیاید
8. بازگشت سرمایه خوب ROI
خیلی از صاحبان کسب و کار در دنیای امروزی تمایلی به سرمایه کردن در دنیای تبلیغات ندارند و یکی از دلایل اصلی آن هم میزان بازگشت سرمایه ای است که در تبلیات وجود دارد. بسیاری از این افراد به دلیل برنامه ریزی های اشتباه و تبلیغات ضعیف، یونجه های بسیار زیادی را به تبلیغات می دهد، ولی نتایجی که باید بگیرند را در بر نخواهند گرفت. به اصطلاح همان قدری که پول دادند تن نمی خورند، اما ایمیل مارکتینگ اینطور نیست. همانطور که پیش تر به شما گفتم اینها هزينه ندارد یا بسیار ناچیز است و علاوهير ان میزان بازگشت سرمایه خوبی دارد و می تواند کارفرماها و صاحبان کسب و کار را مجاب کند که نسبت به سایر روش های دیگر در حوزه دیجیتال تأثیرگذاری بیشتر خواهد داشت و روی آن تمرکز بیشتری داشته باشند
معایب ایمیل مارکتینگ
1.طراحی بسیار نامناسب و غیرحرفهای
یکی از مشکلات اكتر تبلیغات ها همین میاحت طراحی و بصری آن است. بسیاری پیام های تبلیغاتی را می بینیم که اینقدر زشت و غیر حرفه ای طراحی شده که حتی از این سازمان محصولات و خدمات پسیار خوبی ارائه کند، ولی به دلیل طراحی غیر اصولی به صورت چشمگیری میزان فروش و خحيين آن را کاهش می دهد. حتی بعضا این مشکل را در برندهای بسیار بزرگ هم شاهد هستیم. طراحی ها ایمیل شما باید جذاب و گیرا باشد تا چشممان مخاطبین خود را به خود جلب کند و عاد ودر آن قابلیت REPONSIVE ست را داشته باند یعنی آن را بتوان در هر دستگاهی با هر مدلی دند. متأسفانه به دلیل اینکه این مدل ایمیل ها زمان بر است اکثر افراد به ارسال پیام های ملی در ایمیل کفایت می کشند و خوب این اصلا برای مخاطب جذاب نیست و نباید انتظار داشته باشیم که نتایج خیلی خوبی هم بگیریم. بسیار تأکید می کنم که روی عناصر بصری تبلیغات و محتواهای ایمیلی که ارسال می کشید وقت بگذارید
2. اسپم شدن ایمیل
اگر می خواهید از اسپم شدن ایمیلتان جلوگیری کنید باید خیلی دقت کنید که محتوای شما تبلیغاتی نباشند و اینکه مخاطبین هدف خود را به درستی انتخاب کرده باشید چون در غیر این صورت مخاطبین با پیام های شما را پاک کرده و با آنها را به عنوان اسپم SPAM معرفی می کند و دیده نمی شود، تلاش
کنید که تولید محتوایی قدرتمند و ارزشی به دور از تبلیغات مستقیم برای مخاطبين توليد و ارسال کنید تا با این مشکلات مواجه نشوید و نرخ کلیک ها و بازدیدهای شما افزایش باید
3. ایمیل های ارسال نشده
توجه داشته باشید که اگر از سرویس های ارسال انبوه ایمیل برای مخاطبین خود استفاده می کنید علاوه بر مواردی که پیش تر گفتم، ممکن است با توجه به همان محتوای تبلیغاتی و استفاده از عباراتی چون، رایگان، اینجا کلیک کنید و بسیاری از ایمیل های شما اسبه شود و به دست مخاطبین خود ترسید. پس اگر قصد ارسال انبوه ایمیل را دارید این موارد را رعایت کنید تا تمامی ایمیل های شما به دست مخاطبین هدف خود برسد.
4. زمان ارسال ایمیل
ایمیل مارکتینگ هم مانند سایر روش های ارتباط با مشتریان در دنیای دیجیتال دارای زمان بندی خاصی دارد تما باید حتما این مورد را با توجه به بازارهای هدفی که داریته بررسی کنید که چه زمان هایی برای ارسال ایمیل برای آنها مناسب است و احتمال دیده شدن را افزایش می دهد. اینکه اول وقت یا در اواسط روز با در انتهای شب برای مخاطبین خود ایمیل ارسال کنید نمی تواند به موفقیت شما در این زمینه کمک کند مگر اینکه تحقيقات بسیاری را روی زمانبندی ارسال ایمیل در راستای تأثیرگذاری روی مخاطبین هدف خود داشته باشید. خوشبختانه این روزها ابزارها و اطلاعات بسیاری در اختیار شما است که در کمترین زمان ممکن می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.
چه کسب و کارهایی باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند
قطعh تمامی کسب و کارها پتانسیل این را دارند تا از ایمیل مارکتینگ و ابزارهای آن جهت توسعه برنامه هایشان استفاده کنند و البته برای بسیاری از کسب و کارها می تواند این یک الزام باشند. سازمان هایی که ارتباطات و تعامل خوبی با مخاطبین خود دارند می دانند که ایمیل های آنها قطعا باتر نشده و نرخ CTR خوبی خواهند گرفت.
همچنین ایمیل مارکتینگ برای بسیاری از SME ها (کسب و کارهای کوچک و متوسط که بودجه های بالا برای تبلیغات مستمر را ندارند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. به شرطی که مواردی که پیش تر انتقال دادم را رعایت کشند، علاوه بر این برای بسیار از سازمان هایی که حفظ و نگهداشت مشتری برایشان بسیار حائز اهمیت است و می خواهند مشتریان وفاداری داشته باشند می تواند گزینه متأسیی باشد تا ارتباطات خود را با مشتریان خود حفظ کنند و با آنهایی را که دوره های گذشته از دست داده اند بتوانند مجدد به چرخه خريد و ارتباط با سازمان برگردانند.
ایمیل مارکتینگ چه کاربردهایی دارد؟
همه ما می دانیم که بازاریابی با ایمیل و ابزارهای آن کاربردهای بسیار زیادی را می تواند بدون صرف هيج هزینه ای برای ما و کسب و کارمان داشته باشد و همه این امکانات برای همه قابل استفاده نیست و فقط تعداد کمی از این امکانات هستند که بیشتر استفاده می شوند مجدد این نکته را تأکید می کنم که بازاریابی ایمیلی یک روش مستقیم برای فروش محصولات و خدمات شما نیست. در ادامه به تعدادی از فعالیت های کاربردی که از طریق ایمیل مارکتینگ انجام می شود اشاره می کنیم.
ارسال ایمیل های خوش آمد گویی
یکی از اولین و ساده ترین کارهایی که با استفاده از ایمیل انجام می دهید همین ارسال ایمیل های خوش آمد گویی به صورت اتوماتیک است. زمانی که کاربران در سایت شما ثبت نام می کنند و یا از وب سایت شما خرید می کنند و اطلاعات ایمیلی خود را در سایت شما ثبت می کنند بلافاصله برای آنها ایمیلی ارسال کرده و از آنها برای خرید و عضویت در سایتتان تشکر کنید. همچنین می توانید خدمات دیگر، لینک شبکه های اجتماعی، پیشنهادات ویژه و راههای ارتباطی با سازمانتان را در همان ایمیل برایشان ارسال کنید تا از نقاط تماس دیگر هم بتوانید روی مخاطبین خود تأثیر گذار بوده و با آنها در ارتباط باشید.
ارسال ایمیل های خبرنامه ای
بسیاری از کاربران دنیای دیجیتال در صورت تمایل دارند که اطلاعات ایمیلی و ارتياحلی خود را در اختیار شما بگذارند که محتوای ارزشمند و عقیده برای آنها عرفه کتی سادکتریکیم کاری کنید که ارزشش را داشته باشند شما را دنبال کنند. متلأ محتویا کتابی رایگان در اختیار آنها قرار دهيد فایل های صوتی، کارگاه های یک روزة رایگان و بسیاری از خدمات دیگر شما از همه این راه می توانید استفاده کنید و رابطه تان با مخاطبین و مشتریان خود را قوی تر کنید و در قالب خبرنامه های ایمیلی اخبار و اطلاعات به روز کسب و کار خود را برای آنها ارسال کنید. حتما برای اینکه این خبرنامه ها برای آنها چ ه بوده و خوانده شود تا کنید تا همراه با ویدئو عکس های جذاب با یک فایل صوتی باشند.
معرفی محصول خدمات جدید
اگر به تازگی محصول جدیدی را وارد بازار کرده اید و با قصد دارید در بازه زمانی کوتاه پیش رو این کار را انجام بدهيد و مشتریان بالقوه و بالفعل خود را از این موضوع نگاه کنید می توانید با شرایط ویژه این معرفی را برای آنها انجام دهید. همانطور که قبالا هم اشاره کرده تانت کتید پیام های شما تخصی سازی شده باشد حتی در زمان معرفی محصول. متان می توانیم بگوییم که با توجه به اینکه شما یکی از مشتریان بسیار خوب و وفادار ما هستید قرار است طی دو ماه آینده محصول جدیدی را روانه بازار کنیم و از آنجایی که نظرات و حضور شما برای ما بسیار ارزشمند است لازم دانستیم که این مهم را در ابتدا به اطلاع شما برسانیم » هر چقدر خاص تر با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید میزان موفقیت شما هم به همان نسیت با مخاطبین افزایش پیدا خواهد کرد.
آگاهی از اطلاعات خرید
یکی از بیشترین کارهایی که می توانید از طریق ایمیل انجام بدهید ارسال کردن اطلاعات خرید مشتریان متل فاکتور خرید، رسیده بود، است. برای مشتریان این ارتباط بسیار رضایت بخش است. قطعا زمان هایی که خریدی از فروشگاهی انجام می دهید بلافاصله بعد از ترک فروشگاه برای شما یک پیامک تشکر که حاوی اطلاعات خرید تما است برایتان ارسال شده است. چقدر لذت بخش است؟ مشتریان کاملا حس می کنند که برایشان ارزش قائل شده اید و مهم هستند، به همین دلیل باید کاملا هوشمندانه عمل کنید تا ضد تبلیغ برایتان نشود. علاوه بر اینکه می توانید از طريق ايميل مخاطبین خود را ترغیب کنید که در مجموعه تما عضو تنده و دسترسی بیشتری به اطلاعات خرید و شرایط ویژه فروش داشته باشند می توانید در کتار اطلاعات خرید مشتریان که برای آنها ارسال می کنید پیشنهاد خرید جدید هم بدهید. بدین صورت می توانید با یک تیر چند تشان بزنید. البته باز هم اینجا می توانید پیشنهاد ویژه ارائه کتی مانند (که تخقیفه معرفی دوستان و).
پیشنهادات ویژه فروش و پروموشن ها
اگر کمپین تبلیغاتی را راه اندازی کرده اید با قصد انجام آن را داری تحقیقاتی با شرایط ویژه برای آنها درنظر گرفته اید ایمیل مارکتینگ می تواند یکی از ابزارهای موفق برنامه های تبلیغاتی شما باشد که از طریق آن این شرایط ویژه را به اطلاع مخاطبین خود برسانید و نتایج لازم را کسب کنید. فقط این مورد را در نظر داشته باشید که برای اینکه نتایج بهتری کسب کنید حتما زمان محدودی را برای پروموشن های خود در نظر بگیرد تا اقدام به عمل مشتریان تما سریع تر باشد و بتوانید بازخوردهای لازم را بگیرید، بسیاری از کسب و کار طی یک برنامه مشخص و مدون برنامه ای پروموشن را به صورت ماهیانه دارند و این ارتباطات خود را با مخاطبینشان حفظ می کنند. قطعا این روندها می تواند میزان فروش و برند گاه شما تا سطح قابل قبولی افزایش دهد اگر به صورت مستمر و یکپارچه برنامه های خود را اجرا کنید.
اطلاع رسانی رویدادها
اگر به تازگی به رویداد ها همایشی دعوت تندهای جایزهای دریافت کرده ای با قصد برگزاری رویداد خاصی را که مرتبط با کسب و کارتان است دارید و می خواهید از مخانين و مشتریان خود دعوت کنید که در این رویداد ترکت کنند و با صرفا جهت اطلاع رسانی باشد باز هم ایمیل مارکتی در سطح گسترده می تواند به شما کمک کند.
ایمیل های تعیین وضعیت:
این ایمیل ها که به trailstone معروف است به مخاطب این اطلاع را می دهد که در چه وضعیتی قرار دارد و در صورتی که توانسته باشد اتفاقی مشیت و موفقیتی را رقم بزند به او تبریک می گویید. حالا اگر او تعداد ۱۰ بار از تما خرید کرده است و می تواند تا ۳ خريد بعدی از شما تخفیف بگیرد این آمار خرید را به او بدهید و از او بابت خریدهایش تشکر کنید. این تجربه حس خاص بودن را برای مشتری به وجود می آورد. گرامرلی که یک ابزار ویرایش زبان انگلیسی است ماهیانه ایمیل های وضعیت برای مشتریان خود ارسال می کند و در آن می گوید که در ماه گذشته چه تعداد غلط دانسته اند با بیشترین غلطهایشان کجا بوده و چقدر نسبت به قبل پیشرفت کرده اند. به این ترتیب میزان وفاداری مشتری نسبت به بیرتند همواره ارتقا می یاید.
سایر موارد
ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار پر قدرت و کاربردی است که نه فقط جنبه تبلیغاتی و اطلاع رسانی بلکه در بسیاری از حوزه های مختلف می تواند از آن استفاده های بهینه کرد. پس فکر نکنید که فقط برای پیشنهادات ویژه به مشتری و فروش باید ایمیل بفرستید، بلکه کاربردهای آن آنقدر گسترده است که می تواند با کمترین هزینه های از این ابزار مفید درآمدزایی بسیار بالایی داشته باشید و برند خود را توسعه دهید که در ادامه این کتاب همه این موارد را برایتان خواهم آورد.
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟
بسیار واضح است که وقتی راجع به خودکارسازی صحبت میکنیم یعنی دقیقاً میخواهیم بدون دخالت عاملی انسانی ایمیلهای خود را در زمان مشخص و با ساختاری از پیش طراحی شده از نظر محتوایی و ارتباطی برای مخاطبین هدف خود ارسال کنیم تا اینجا به نظر بسیار ساده میرسد اما فقط این نیست. برای اینکه بتوانید مشتریان خود را دسته بندی کنید میتوانید ایمیلتان را به گوگل آنالتیکس google analytics وصل کنید تا بتوانید این دسته بندی را انجام دهید هر چقدر بتوانید این دسته بندی ها را دقیق تر انجام دهید میزان اثرگذاری پیام های شما روی مخاطبین هدفتان بیشتر می.شود مهمترین مزیتی که اتوماسیون بازاریابی ایمیلی دارد همین خودکار بودن آن است که کار را برای ما راحت تر کرده است اما اینکه این مزیتها دقیقاً چه هستند برایتان خواهم گفت:
شناخت بیشتر نسبت به مخاطبین هدف
حرف اصلی را در بازاریابی شناخت مخاطبین هدف میزند اگر ما ندانیم مخاطب ما کیست و برای چه کسانی قرار است محصول و خدمات ما مفید باشد چه فایده ای دارد؟ حتی اگر بهترین هم باشیم در میان انبوهی از مخاطبین گم خواهیم شد و کسی هم ما را پیدا نخواهد کرد چون برایشان خاص .نبودیم شما باید بدانید که برای استفاده از ایمیل مارکتینگ مخاطبینتان از چه مدل محتوایی استقبال میکنند فرمت مورد علاقه آنها چیست؟ از ایمیلهای متنی بیشتر خوششان می آید یا ایمیلهای حاوی تصویر و صدا … پس اولین قدمی که باید بردارید این است که مخاطبین هدف خود را با حساسیت و وسواس زیادی انتخاب کنید.
دریافت گزارشات دقیق و کامل
اتوماسیون میتواند گزارشات بسیار دقیق با اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهد این گزارشات به شما کمک می کند که اقدامات اصلاحی را انجام دهید و مشتریان خود را دقیقتر بشناسید با توجه به اینکه رفتار مخاطبین و مشتریان در حوزه دیجیتال دائماً در حال تغییر است پیشنهاد میکنم هرچند روز یکبار یا در کمترین حالت هفته ای
یکبار گزارشات ایمیلهای ارسال خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید قدرت تحلیل به شما کمک میکند تا بتوانید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید و خوراک بهتری برای مشتریانتان تهیه کنید
مشتریان را آلوده خود کنید
باید بدانید که هزینه جذب مشتریان جدید بین ۵ تا ۳۰ برابر نگه داشت مشتریان قدیمی است. باید برای جذب مخاطبین جدید هزینه های زیادی را بپردازید تا شاید مجاب شوند از محصول و خدمات شما استفاده کند، ولی بهترین حالت این است که با یک استراتژی درست بیشتر تمرکز خود را روی حفظ و نگه داشت مشتریان قدیمی بگذارید آنها را رشد دهید و در کنارشان بتوانید افراد جدید هم به سیستم اضافه کنید هر چقدر میزان تعامل شما با آن افراد بیشتر باشد بیشتر آنها را با برند درگیر کرده و احتمال اینکه به میزان قابل توجهی خریدشان از شما بیشتر شود افزایش می یابد.
هدف گیری دقیق مخاطبین خود
هدف گیری دقیق مخاطبین شما باید در فرآیند بازاریابی ایمیلی و خودکارسازی یک پیش نیاز اساسی باشد. هر چقدر بتوانید مخاطبین هدف خود را کوچکتر دسته بندی کنید آنها را براساس سلایق، علایق و موضوعات مورد علاقه دسته بندی کنید تأثیرگذاری پیام ارسالی شما بالاتر میرود در این فرآیند باید اینقدر دقیق عمل کنید که مخاطبین متعجب شوند که این اطلاعات را از کجا بدست میآورید شناخت شما باید از آنها نسبت به خودشان بیشتر باشد تا بتوانید تأثیرگذار باشید البته ما در خصوص شخصیت افراد و مسائل خصوصی صحبت نمی کنیم و هدف ما رفتار و علایق آنها در خریدوفروش و تعاملات آنها در دنیای دیجیتال است.
افزایش نرخ بازگشت سرمایه ROI و درآمد:
اگر شما بتوانید به صورت اصولی و برنامه ریزی شده از ایمیل مارکتینگ در برنامه های بازاریابی خود استفاده کنید میزان درآمد شما هم به همان نسبت افزایش مییابد. هر چقدر بتوانید نرخ تبدیلتان از طریق ایمیل مارکتینگ را افزایش دهید مستقیماً درآمد شما را تحت تأثیر قرار میدهد و احتمالاً بیشتر از مبلغی که بر روی آن سرمایه گذاری کرده اید به سویتان باز خواهد گشت.
ریسک کاهش هزینه ها:
یکی از مشکلاتی که بسیاری از سازمانها مخصوصاً آنهایی که تیم بازاریابی و فروش دارند. برقراری تماسهای زیاد و بدون نتیجه با مشتریان است که خیلی از آنها هم به دلیل اینکه آموزشهای لازم را ندیده اند نمی توانند تأثیرگذاری لازم را داشته باشند و فروش در حد فاجعه خواهد بود سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند تا بتوانید پیامهای خود را به صورت منظم و دسته بندی شده برای مخاطبین خود ارسال کنید و از این تماسهای بیهوده و بدون نتیجه فروشندگان جلوگیری کنید و حتی شاید نیاز نباشد چندین نفر را استخدام کنید تا مدیریت برنامههای بازاریابی ایمیلی شما را انجام دهند خیلی راحت کارهای شما طبق برنامه پیش می رود و هزینه ها کاهش مییابد شاید خیلی از شما الان فکر کنید که استفاده از این سیستم اتوماسیون کار هرکسی نیست و به یک متخصص فضای دیجیتال نیاز دارد باید بگویم که خیر این طور نیست. کار بسیار ساده ای است که حتی کم تجربه ترین افراد هم در سازمان شما میتواند با یک آموزش مختصر و مفید از این ابزار قدرتمند به نحوی تأثیر گذار برنامه ریزی و آن را اجرا کند.
صرفه جویی در زمان
با توجه به اینکه فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات بسیار پیچیده و زمان بر شده است بسیاری از سازمانها حتی از خیر همین ایمیل مارکتینگ گذشته اند و با توجه به اینکه قبل تر شاید بسیار برایشان استفاده از آن زمان بر بود آن را رها کرده و به دنبال ابزارهای بهتری رفته اند. قطعاً برای کسانی که زمان برایشان مهم است و میخواهند نتایج قابل قبولی از ارتباطات خود بگیرند اتوماسیون ایمیل مارکتینگ گزینه ای ایده آل است. سیستم به طور خودکار طبق برنامه ای که برای او تنظیم شده کار خود را انجام میدهد و شما و تیمتان میتوانید با خیالی آسوده به سایر وظایف خود رسیدگی کنید و هر وقت از نتایج اتوماسیون خود متوجه شدید که تعدادی از مخاطبینتان به شما پیامتان علاقه نشان دادند میتوانید جهت پیگیریهای بعدی با آنها تماس بگیرید و آنها را تا مقصد (خرید)
هدایت کنید.
احتمال وجود خطا
قطعاً زمانهایی که یک کار را به یک عامل انسانی میسپاریم باید حواسمان باشد که ممکن است خطایی در اینجا رخ بدهد خطاهایی مثل غلط املایی جابجایی کلمات …. برای بسیاری از سازمانها خطاهای این چنینی میتواند بسیار نابخشودنی و زیان بار باشد پس در نتیجه با استفاده از سیستم اتوماسیون بازاریابی ایمیلی میتوانید این ریسکهای احتمالی را کاهش داده یا به صفر برسانید.
تدوین استراتژیهای دقیق بازاریابی
اگر به صورت فله ای و انبوه ارسال ایمیل دارید قطعاً دارید زمان انرژی و بودجه خود را هدر میدهید و به برند خود آسیبی جدی وارد میکنید شما باید هر پیامی که برای مخاطبین خود ارسال میکنید هدفی را تعیین کنید. وقتی شما اهداف بازاریابی و ارتباطی خود را تنظیم میکنید میتوانید به جای آزاردهنده بودن برای مخاطبین هدف و سازمان خود مفید باشید هیچ وقت ارسال انبوه ایمیل را نداشته باشید اگر در ذهنتان این است همه ایران مخاطبين من هستند و من میخواهم به همه بفروشم شما در واقع دارید پیام نفروختن را ارسال میکنید و قطعاً به هدفتان نخواهید رسید چون همه نمیتوانند مخاطب هدف شما باشند.
شخصی کردن ایمیلها
زمانی که شما از سیستم اتوماسیون بازاریابی ایمیلی استفاده میکنید برای اینکه رابطه بهتری با مخاطب خود برقرار کنید و میزان صمیمیت و ارزش ارتباطتان بیشتر شود قسمتهایی در این ارسال گسترده وجود دارد که باید با نام گیرنده پیام پر تکمیل شود مثل نام و آدرس شماره تماس آدرس و …. هر چقدر این اطلاعات کامل تر باشد میزان موفقیت و ارتباط برند شما با مخاطبینی که برای آنها ایمیل ارسال کرده اید بیشتر میشود. در فرآیند تبلیغات امروز این رمز موفقیت شماست پیامتان را تا جایی که میتوانید به صورت خاص و شخصی سازی شده برای آنها ارسال کنید.
افزایش آگاهی از برند brand awareness:
این برای شما بسیار حرفه ای میشود که پیامتان به طور خاص به مخاطب برسد زمانی که از سیستم اتوماسیون استفاده میکنید نتایج آن برایتان بسیار هیجان انگیز و باورنکردنی است وقتی مخاطبین شما ایمیلی را در زمان و مکان درست و با محتوایی ارزشمند خاص خود دریافت میکند به طور چشمگیری میزان درک و آگاهی آنها از برند شما افزایش می یابد و زمانی تیم فروش شما با آنها ارتباط برقرار کنند کاملاً با شناخت و آگاهی کامل با شما ارتباط برقرار میکنند و به صحبتهای شما گوش میکنند چون میدانند که درباره چه محصول و یا سازمانی دارد صحبت میشود و در نهایت میزان موفقیت فروش شما هم به همان نسبت افزایش می یابد. پس تا جایی که میتوانید دهانه قیف بازاریابی خود را بازتر کنید و سهم بیشتری از افراد را تحت تأثیر قرار داده و آگاهی ایجاد
کنید.
تناسب با ویژگیها و نیازهای مخاطبین هدف
حتماً در زمانهایی که دارید برنامه اتوماسیون بازاریابی ایمیلی خود را تنظیم میکنید به این فکر کنید، کسانی که برای آنها ایمیل ارسال میکنید دقیقاً همان مخاطبین هدف شما هستند یا خیر هیچ چیزی آزاردهنده تر و بدتر از این نیست که ایمیلهای بیربط و با محتوای غیر کاربردی را برای افراد ارسال کنید این مدل ایمیلها فقط صندوق پیام های مخاطبین را پر میکند و یا اصلاً بدون اینکه خوانده شود پاک میشود. زمان، محتوا و افزایش میزان رضایت مشتریانتان را میتوانید با سیستم اتوماسیون بازاریابی به خوبی مدیریت کنید.
تسهیل فرآیندهای تیم فروش هستند
ما برای این سیستم اتوماسیون استفاده میکنیم که بتوانیم مشتریان بالقوة خود را پرورش دهیم. کسانی که از محصول و خدمات ما اطلاعاتی ندارند هنوز اطمینانشان جلب نشده بسیار علاقه مند به دریافت محصولات شما فقط و به مشوقهای کوچک نیاز دارند تا خریدشان را از شما قطعی کنند برای اینکه تیم فروشتان راحت تر کار کند پیامهایتان باید خیلی کاربردی هوشمندانه و دقیق به آنها برسد این روند به آنها کمک می کند که مخاطبین که تمایل و اشتیاق لازم را برای خرید محصولات شما را دارند به راحتی شناسایی کنند و در اولین زمان ممکن تماسهای بعدی را جهت پیگیری و نهایی کردن فروش انجام دهند هرچقدر فرآیندهای کاری تیم فروش را تسهیل کنید میزان فروش فردی و سازمانی آنها بیشتر میشود زیرا فروش پروسه ای بسیار طاقت فرسا است و شما باید روزانه با تعداد بسیار زیادی از افراد ارتباط برقرار کنید پس هر چقدر هوشمندانه تر پیش بروید زمان و انرژی شما بهینه تر مصرف شده و نتایج کار بسیار قابل قبول خواهد بود.
تولید و پرورش سرنخ های هدفمند
این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که همه افرادی که به هر نحوی با برند شما در ارتباط هستند نمیتوانند مشتری شما باشند ممکن از صدها نفری که در طول روز تبلیغات و یا ایمیل شما را دریافت میکنند تعداد کمی ترغیب شده و مشتری شما شوند. در اینجا مجدد میرسیم به انتخاب درست بازار هدف و یکپارچگی ایمیلی های ارسالی هر چقدر زمان و محتوا و مخاطبین هدف شما درست هدف گیری شده باشند میتواند آنها را برای رسیدن به مراحل پایینی قیف بازاریابی ترغیب کند و عملیات فروش اتفاق بیافتد. پس تلاش کنید سرنخ های با کیفیت و هدفمندی را برای خود ایجاد کنید.
فرایندی کاملا خودکار
با راه اندازی و تنظیم برنامه اتوماسیون بازاریابی ایمیلی دیگر نیاز نیست که یک اپراتور یا فردی به عنوان کارشناس استخدام کنید و دائماً پای سیستم بنشیند و برای شما ایمیلی ارسال کند در کمترین زمان ممکن شما همه چیز را اتوماتیک خواهید داشت و دیگر خیالتان بابت ارسالها راحت و میزان خطاهای این سیستم بسیار کاهش خواهد یافت همه سازمانها مخصوصاً سازمانهای کوچک و متوسط (small and medium sized (SME enterprises برای اینکه هزینه های بازاریابی و منابع انسانی خود را کاهش دهند نیاز است که حتماً سیستم اتوماسیون بازاریابی ایمیلی خود را راه اندازی کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.