اصطلاحات مهم در ایمیل مارکتینگ بصورت جامع
اصطلاحات مهم در ایمیل مارکتینگ: بازاریابی ایمیلی بخشی از برنامه ها و استراتژیهای ورودی سازمان شماست.
بسیاری از افرادی که به تازگی وارد حرفه فروش و بازاریابی شده است استفاده از این ابزارها شاید برایشان بسیار ترسناک و سخت باشد.
دانستن اینکه بسیاری از سازمانها و افرادی که ایمیل مارکتینگ را به صورت حرفه ای دنبال و فعالیت می کنند به طور مداوم در حال یادگیری جدیدترین مباحث و اصطلاحات در این حوزه هستند شاید کمی از ترس های شما کم کند.
شما چه تازه کار باشید و چه سابقه طولانی در خدمات بازاریابیایمیلی داشته باشید باید دائما در حال مطالعه، بررسی و به روز کردن اطلاعات خود باشید.
برای اینکه شما بتوانید کیفیت کار خود را در ایمیل مارکتینگ بالا ببرید یک لیست از اصطلاحاتی که بسیار کاربردی و بیشترین استفاده را در ایمیل مارکتینگ دارد برای شما آماده کرده ام.
ACCEPTABLE SPAMI REPORT RATE (گزارش نرخ اسپم):
زمانی که میزان ایمیل های اسم شما زیاد باشد (بیش از ۰/۱) شما یک گزارش اخطار دریافت می کنید.
BLACKLIST (ليست سیاه):
یک لیسته که آدرس IP ها را به عنوان IP های اسپم به شما نمایش می دهد و مانع از ارسال با دریافت ایمیل می شود.
BOUCE RATE (نرخ پرش ایمیلها):
این شاخص به شما نشان می دهد که ایمیل هایی که برای مخاطبین خود ارسال کرده اید یا به آنها نرسیده است و یا بلافاصله بعد از باز شدن ایمیل آنها را بسته اند نرخ پروش قابل قبول برای شما باید کمتر از ۵ باشد.
BULK EMAIL (ایمیل های انبوه):
بازاریابی انبوه که به عنوان بالک یا MASS MARKETING هم از آن یاد می شود به صورت گسترده و بدون درنظر گرفتن مخاطبین هدف خاصی اقدام به بازاریابی می کند.
مانند تبلیغات تلویزیونی و آگهی های محیطی وه . در خصوص ایمیل مارکتینگ هم شما می توانید با ارسال انبوه و بدون در نظر گرفتن مخاطبین خاصی ایمیل های خود را ارسال کنید.
Can-spam:
کوتاه شده عبارت: کنترل حمله به هرزه نگاری غیرقانونی براساس قانون بازاریابی سال ۲۰۰۳ که قوانین مربوط به ارسال ایمیل های تجاری را مشخص می کند، مشخص می کند که پیام های تجاری باید چه الزاماتی داشته باشند به کسانی که گیرندگان ایمیل هستند این امکان را می دهد تا شما را وادار کنند که ایمیل های ارسالی خود را متوقف کنید و به شما گوشزد می کند که عواقب نقص این قوانین چه چیزهایی می تواند باشد.
(CTR CLICK TROUGH RATE (نرخ کلیک ها در ایمیل):
نرخ کلیک درصدی است که از ایمیل های ارسالی به صندوق مخاطبین و میزان کلیکی که بر روی ایمیل های شما می شود به دست می آید.
CLICK PER OPEN:
این شاخص به شما نشان می دهد از تعداد ایمیل هایی ارسالی که باز شده اند چه تعداد بر روی لینکی که برای آنها در ایمیل ارسال کردهاید کلیک کرده اند.
(CPMI (COST PER MILE (هزینه به ازای هر هزار نمایش):
در بازاریابی ایمیلی CPM به معنای هر ۱۰۰۰ آدرس ایمیلی که شما در اختیار می گیرد تا پیام خود را بفرستید اجاره می کنید اشاره دارد. مثلا اگر لیست مخاطبینی که اجاره یا خریداری می کنید ۲۵۰ دلار باشد به این معناست که شما برای هر ایمیل ارسالی مبلغ ۰.۲۵ دلار هزینه کرده اید.
CONVERSION RATE (نرخ تبديل):
نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارها در کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی ایمیلی است و به افراد اطلاق می شود که در قبال بازاریابی های شما، به کمپین و پیام شما پاسخ می دهند. نرخ تبدیل است که می تواند نشان دهد میزان موفقیت کمپین های اجرایی شما چه میزان بوده است.
IP) DEDICATED IP های اختصاصی):
این عبارت نشان می دهد که شما می توانید یک IP اختصاصی برای خود داشته باشید که فقط برای ارسال ایمیل ها از آن استفاده کنید، این می تواند مخاطبین شما را آگاه و عادت دهند که ایمیل هایی که از این IP ارسال می شود مربوط به برند شماست و برای آنها قابل اعتماد است.
Double OPT-in:
Double OPT-IN برای افزودن مخاطبین جدید به لیست ایمیل های شماست که شامل جمع آوری ادرس ایمیل از طریق فرم ثبت نام و ارسال یک ایمیل تأیید به این آدرس به منظور تایید اطلاعات تماس قبل از افزودن به لیست است
EMAIL FILTER (فیلترینگ ایمیل):
همانطور که از نامش پیداست برای مسدود یا محدود کردن ایمیل ها براساس فرستنده، موضوع، محتوا و… استفاده می شود
EMAIL SPONSORSHIPS
وقتی صحبت از اسپانسر برای ایمیل مارکتینگ می کنیم به معنای خریدن یک فضای خبرنامه ایمیلی با حمایت از یک مقاله با مجموعه مقالات خاص است و بر همین اساس متقاضیان و تبلیغ کنندگان هزینه ای پرداخت می کنند تا آگهی های خود را ایمیل ها قرار دهند
FALSE POSITIVE (كاذب مثبت):
این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک ایمیل موجه و قانونی به اشتباه به عنوان اسيم (هرزنامه) شناخته میشود
HARD BOUNCE:
BOUNCE ایمیلی است که وقتی این باکس ایمیل یک کاربر توانایی دریافت ایمیل را نداشته باشد برای شما ارسال می شود.
قطعا برای شما پیش آمده است که ایمیلی ارسال کرده اید و یک ایمیل حاوی پیغامی خطا برای شما ارسال شده است و این بدان معنی است که سرور ایمیل شما قادر نبوده است که آن ایمیل را تحویل دهد.
برگشت خوردن ایمیل را BOLNCE می گوییم و به دو نوع مختلف تقسیم می شود: HARD BOUNCE و SOFT BOUNCE.
HARD BOUNCE پیام قاطعانه ای است برای شما که به معنای غیرممکن بودن ارسال ایمیل به آدرس مورد نظر است، در چنین مواقعی نمی توانید کار خاصی انجام دهید و دلایل آن هم موارد زیر است:
- ایمیل شخصی که برای او پیام ارسال می کنید به طور کلی وجود ندارد.
- دامنه ایمیل مورد نظر وجود خارجی ندارد یا منقضی شده است.
- امکان برقراری ارتباط بین سرور شما و سرور مورد نظر (مخاطب شما به طور کلی امکان پذیر نیست.
SOFT BOUNCE (برگشت نرم):
برگشت نرم یعنی تحویل ایمیل در آن لحظه برای شما امکان پذیر نیست. این خطا برای شما قطعی نیست و سرور ایمیلی میزبان شما تلاش چندین باره می کند تا ایمیل شما را ارسال کند. بعد از چندین بار تلاش برای ارسال، اگر عملیات ارسال غیرممکن باشد به بازگشت سخت تبدیل می شود که دیگر نمی توان کاری برای این ارسال انجام داد. به چند تا از مهمترین دلایل برگشت ترم در زیر اشاره می کنیم:
- حجم ایمیل ارسالی شما بالاتر از حد مجاز است که سرور مشترک مورد نظر توانایی دریافت آن را دارد.
- پایین بودن یا غیرفعال بودن سرور مشترک مورد نظر در آن لحظه.
- نبود فضایی کافی (حجم هاست یا DISK SPSCE STORAGE در اکانت مشترک مورد نظر).
HONEY POT:
HONEYPOT یک سیستم اطلاعاتی است وقتی ارزش دارد که دیگران به صورت غیرقانونی و ممنوعه از آن کنند. این تعریف را اعضای لیست ایمیل HONEYPOT ارائه کرده اند. لیستی که متشکل از ۵۰۰۰ متخصص امنیت است.
به عبارتی دیگر ارزش آن به تعامل مجرمان با آنها بستگی دارد. هانی پات یک آدرس ایمیل ایجادشده توسط سازمان هایی است که تلاش می کنند تا با ایمیل های اسیم مبارزه کنند و زمانی که ایمیل به صورت اسپم ارسال می شود فرستنده آن را به عنوان اسپمر معرفی میکند.
HOUSE LIST OR ORIENTATION LIST:
یک لیست بسیار ارزشمند برای برنامه های بازاریابی شماست که براساس مشترکین رجیستر شده ساخته شده است.
HTML EMAIL:
شما در قالب ایمیلهای HTML می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و محتواهای ایمیل خود را زیبا کنید تا مخاطبین ارتباط بهتری با شما برقرار کنند. دکمه CALL TI ACTION طراحی کنید، لینک سازی داشته باشید. در اینگونه ایمیل ها در زبان نشانه گذاری HTML و کدهای CSS استفاده شده شبیه صفحه وب سایت استاندارد است.
IP WARMUP:
وقتی آدرس IP جدیدی به اکانت کاربری خود اضافه می کنید باید اصطلاحاً آن را گرم یا روشن کنید. همچنین اگر بیش از ۳۰ روز از زمان ارسال دیتا از آدرس IP شما گذشته باشد مجدداً باید آن را WARMUP کنید. به شما این امکان را می دهد تا بتوانید ایمیلهای بیشتری را از طریق IP خود ارسال کنید و درنهایت اعتبار شما به عنوان فرستنده ایمیل بهبود پیدا کند. IP WARMUP فرآیندی است که حجم ایمیلهای ارسالی براساس یک برنامه ریزی از پیش طراحی شده از IP اختصاصی شما به تدریج افزایش پیدا می کند.
WHITE LIST (لیست سفید):
به جای لیست IP های مسدودی خود را تنظیم و فهرست کنید از لیست سفید که شامل آدرس های IP است که برای ارجاع دادن ایمیل به گیرنده تأیید شده و استفاده می شود.
(SPF (SENDER POLICY FRAMEWORK (چارچوب قوانین فرستنده):
SPF یک روش احراز هویت از طریق ایمیل است که بتوانیم از ارسال ایمیل های اسیم توسط اسپمرها جلوگیری کنیم که از طرف دامنه شما استفاده می شود. SPF دقیقا مانند DMARC یک روش احراز هویت ایمیلی است. که از DNS (سرویس نام دامنه) استفاده می کند و این امکان برای شما فراهم است که به عنوان یک فرستنده ایمیل مشخص کنید کدام یک از سرورهای ایمیل مجاز به ارسال ایمیل از طرف دامنه شما هستند.
SPANI TRAP (دام هرزنامه):
SPAM TRAP یک ابزار جلوگیری از تقلب در ایمیل مارکتینگ است به منظور شناسایی با مسدودسازی بلاک کردن کسانی که اسپمر هستند که توسط سرویس دهندگان کالای اینترنت انجام می شود، یک تله اسپم دقيقا شبیه یک آدرس ایمیل واقعی است، ولی به هیچ کسی تعلق ندارد و برای هیچ نوعی از ارتباط واقعی نمی توان از آن استفاده کرد.
SPAM COP (پلیس هرزنامه ):
یک سرویس اسپم پولی است که ایمیل های انحصاری خود را داشته و افرادی را که از این آدرس ها استفاده و اسپم می کنند را رصد می کند.
(SPAMI OR UCE (UNsOLICITED COMIMIERCIAL EMAIL (هرزنامه یا ایمیل های تجاری ناخواسته):
این اصطلاح زمانی استفاده می شود که ایمیلی برای مخاطبی ارسال کرده اید که او این اجازه را برای ارسال ایمیل به شما نداده است. بیش از ۹۰٪ ایمیل ها با این شرایط در این دسته قرار می گیرند و اسهم می شوند.
SINGLE OPT-IN.
هنگام ثبت نام کاربران یک لیست واحد برای ارتباطات از طریق ایمیل ایجاد می شود. در SINGLE OPT IN مشترکان آدرس های ایمیل خود را از طریق فرم های ثبت نام ارائه می کنند و بلافاصله به لیست ایمیل اضافه می شوند.
SIGNATURE FILE
یک برچسب یا متنی کوتاه در انتهای ایمیل است که فرستاده ایمیل را معرفی می کند و اطلاعاتی مانند شرکت و آدرس و اطلاعات تماس فرستنده را ذکر می کند. معمولا این امضاها در شرکتهایی که واردات بازرگانی و ارتباطات بین المللی دارند بیشتر کاربرد دارد و استفاده می شود.
IP) SHARED IP اشتراکی):
آی پی اشتراکی از IP اختصاصی ارزان تر است و به صورت عمومی افراد زیاد از آن IP ارسال ایمیل های خود را انجام می دهند.
SENDER SCORE (امتيازات فرستنده):
امتیاز فرستنده یک سرویس رایگان امتیاز دهی است که هر آدرس IP سرور امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ اختصاص می دهد. سرورهای ایمیلی بیشتر از هر چیز امتیازهای فرستنده را بررسی می کنند، هرچقدر به نمره بالای ۹۰ و ۱۰۰ برسید شرایط خوبی برای شما فراهم می شود.
READ OR OPEN LENGTH
یک معیار بسیار ساده برای نشان دادن مدت زمان باز شدن ایمیل تا بستن آن توسط کاربران.
RENTAL LIST OR ACQUISITION LIST (ليست های اجاره ای):
بسیاری از افراد و سازمان ها از این لیست های اجاره ای برای برنامه های بازاریابی خود استفاده می کند که این روش اصلا توصیه نمی شود. این لیست به شما یک گروه هدف مشخص می دهد که برایشان فرقی ندارد چه اطلاعاتی را دریافت می کنند و به موضوعات مختلف ارسالی واکنش نشان می دهند
PRIVECY POLICY (حریم شخصی):
احتمالا با این اصطلاح زیاد آشنا هستید و در ابزارهای شبکه های اجتماعی زیاد برخورد داشته اید. شما به عنوان یک شخص و سازمان باید سیاست های خاص خود را در خصوص جمع آوری اطلاعات و میزان و نحوه دسترسی کاربران به آنها در نظر بگیرید.
PLAIN TEXT EMAIL (ايميل بدون HTML):
اگر ایمیل های خود را در قالب HTML به مخاطبین ارائه کنیم مسلما نتایج بهتری خواهیم گرفت و خلاقانه تر خواهد بود، ولی باید این امکان را به مخاطبین بدهیم که اگر خواستند ایمیل های ما را هم به صورت ساده و فقط در قالب متن دریافت کنند.
Physical address
معمولا وقتی که شما ایمیلی ارسال می کنید آدرس کامل محل کار و ارسال ایمیل شما در پایین ایمیل ها پیدا می شود. این یکی از ضروری ترین مواردی است که تمامی افراد و سازمان هایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند باید آن را اجرا کنند.
Personalization (شخصی سازی):
پیشتر راجع به شخصی سازی ها در ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. شخصی شما باید براساس اطلاعات دقیقی از مشتریان باشد. این اطلاعات از علایق، سلایق و هر نوع اطلاعاتی که مخاطب شما باعث شود ارتباط بهتر و نزدیکتری با شما برقرار کند.
0pt-out (unsubscribe)
این گزینه درباره زمانی است که مخاطبین شما علاقه و تمایلی به دریافت ایمیل از سوی شما ندارند و از شما درخواست می کنند که ایمیل آنها را از لیست های ارسالی خود حذف کنید. بهترین حالت منطقی و قانونی این است که به مخاطبین خود در زمان ارسال این امکان را بدهید که اگر در تمایلی به دریافت ندارد انصراف خود را اعلام کند.
Opt-in (subscribe)
قطعا در بسیاری از سایت ها و ایمیل ها این مورد را مشاهده کردید که از شما درخواست می شود تا در زمان ورود موضوعات مورد علاقه خود را مشخص کنید. این اجازه را شما باید بدهید تا برایتان براساس موضوعات انتخابی ارسال ایمیل را برایتان انجام دهند (این شما هستید که انتخاب می کنید چه مطالب و اخباری از موضوعات مختلف برای شما ارسال شود).
Open Rate
به میزان درصد ایمیل های باز شده نسبت به کل ایمیل های ارسالی در کمپین های تبلیغاتی که توسط شما برنامه ریزی و اجرا می شود گفته می شودو
Landing page:
صفحه ای که در وب سایت شما وجود دارد و می توان یک ایمیل را به آن متصل کنید. با استفاده از صفحات فرود شما میتوانید اطلاعات تکمیلی در خصوص محصول و خدمات خود را برای مخاطبین از طریق ایمیل ارسال کنید.
Email marketing segmentation
بخش بندی مخاطبین از مهمترین برنامه های بازاریایی است که شما باید این مورد را هم در ایمیل مارکتینگ انجام دهید. مخاطبین هدفی که به درستی هدف گذاری شده اند و دقیقا تمایل به محصول و خدمات شما را نشان داده اند. هرچقدر لیست مخاطبین هدف شما دقیق تر تنظیم شده باشد نرخ تعامل شما بیشتر می شود و نتایج مطلوب تر خواهد بود.
Levels of authentication
این یک روش هویت دستچی است که بتوانیم هویت فرد با سازمان ارسال کننده ایمیل را شناسایی کنیم و اینکه فرستنده از دامنه های مجاز قادر و توانسته ارسال های خود را انجام دهد یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.