لینک سازی قطره ای چیست و چطور باید انجام شود؟
عدم توانایی کارفرما در تأمین بودجه مالی برای پروژه سئو و نیاز به هزینههای لینک سازی، همواره یکی از چالشهای اصلی برای متخصصان سئو بوده است. این موضوع تا به امروز، بسیاری از سئوکاران را با مشکلاتی روبرو کرده است. با این حال، روشی به نام لینک سازی قطرهای در دنیای سئو معرفی شده است که شما را از مشکلات و هزینههای بالای استراتژیهای آف پیج نجات میدهد. در این مقاله، با این روش لینک سازی جادویی و کم هزینه، از صفر تا صد آشنا خواهیم شد.
استراتژی لینک سازی قطره ای چیست؟
در روش معمولی لینکسازی، پس از تجزیه و تحلیل رقبا بر اساس کلمه کلیدی که قصد داریم در گوگل رتبه بگیریم، با توجه به بودجه اولیه پروژه، یک برنامه لینکسازی خارجی شامل انواع بکلینک با کیفیتهای مختلف، پکیجهای رپورتاژ و … تهیه میکنیم و طبق استراتژی که ترسیم کردهایم، در مسیر لینکسازی خارجی قدم به قدم حرکت میکنیم.
اما در روش استراتژی لینکسازی قطرهای (Drip Feed link building strategy)، هیچ برنامهریزی پیشروی وجود ندارد و به جای اجرای یک استراتژی کلی و حرکت بر اساس آن، لینکسازی را به صورت قطرهچکانی یا ذرهذره انجام میدهیم و در هر مرحله، بر اساس نتایج کارهای قبلی، گامهای بعدی را در مسیر لینکسازی اتخاذ میکنیم.
به عبارت دیگر، لینکسازی قطرهای یک روش لینکبیلدینگ کاملاً نتیجهمحور است که گامهای بعدی استراتژی را بر اساس نتایج قدمهای قبلی تعیین میکند. در این روش، متخصص سئو با آزمایش و تست، به صورت قطرهقطره روشهای مختلف لینکسازی را بررسی میکند تا بهترین روش سازگار برای رشد وبسایت را شناسایی کند و در مراحل اجرای لینکسازی، در راستای همان روش کشف شده حرکت کند. در ادامه، مراحل پیادهسازی لینکسازی قطرهای به طور مفصل بررسی خواهد شد.
تفاوت لینک سازی قطرهای با لینک سازی معمولی
وقتی قصد داریم به شیوه معمولی برای سایت خود لینکسازی انجام دهیم، بودجهای مشخص را که معمولاً قابل توجه است، برای سئو آفپیج در نظر میگیریم و پس از یک آنالیز و تحلیل کلی از وضعیت آفپیج رقبا، استراتژی کلیدی برای مسیر لینکسازی خارجی سایت خود را ترسیم میکنیم و سپس با استفاده از همان استراتژی، به مرور زمان نتیجهای را بدست میآوریم.
اما گاهی اوقات پروژهای که در دست داریم، بودجه کافی برای اجرای یک استراتژی لینکسازی خارجی جامع مانند مثال فوق را ندارد و در این موقعیت، لینکسازی قطرهای به ما کمک میکند. در این روش لینکسازی، به جای داشتن یک استراتژی دقیق از تمامی مراحل کار در اختیارمان، با داشتن یک دید کلی وارد مسیر لینکسازی میشویم و با استفاده از آزمایش و تست، به طور آرام و تدریجی بهترین روش لینکسازی را پیدا میکنیم و با کمترین هزینه، بهترین نتایج را برای سئو خارجی سایت خود به دست میآوریم.
۳ ویژگی کلیدی لینک سازی قطرهای
احتمالاً سوال مهمی که در این موقعیت برای شما پیش میآید، این است که آیا باید از این روش لینکسازی استفاده کنیم یا خیر؟ آیا مزیتهای لینکسازی قطرهای بیشتر است یا دردسرهای آن؟ لینکسازی قطرهای ویژگیهای مثبت و منفی زیادی دارد که میتوان درباره آنها به طور مفصل بحث کرد، اما برای جلوگیری از ایجاد خستگی، در ادامه تنها به سه ویژگی مهمترین استراتژی لینکسازی قطرهای اشاره میکنم تا شما بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این ساختار لینکسازی مناسب شغل شماست یا خیر.
نتیجه محور بودن
ویژگی اصلی استراتژی لینکسازی قطرهای، بر پایه نتایج آن متمرکز است، به عبارتی دیگر، پس از اجرای هر مرحله از استراتژی، سئوکار با تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده، گامهای بعدی را تدوین میکند. هر یک از مراحل لینکسازی قطرهای مانند یک ساختار دومینو پیوسته و مرتبط با یکدیگر هستند و نتیجه هر مرحله، ساختار مرحله بعدی در مسیر استراتژی لینکسازی قطرهای را شکل میدهد.
کاهش هزینهها
همانطور که در آغاز مقاله اشاره کردم، لینکسازی قطرهای در زمانهایی استفاده میشود که بودجه کافی برای هزینههای سئو آف پیج در اختیار ندارید و تمایل دارید با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه را در بخش سئو خارجی وبسایت خود به دست آورید. من به صورت عملی بسیاری از پروژههای سئو را دیدهام که با استفاده از روش لینکسازی قطرهای، توانستهاند حدود ۸۰% از هزینههای سئو آف پیج پروژه را کاهش دهند و به نتایج برجستهای دست یابند.
کمی تجربه بازی
به مدتی قبل، یکی از اعضای گروه مگاسئو با استفاده از آموزشی که در دوره به او داده شده بود، پس از تحلیل و بررسی رقبا، یک استراتژی لینکسازی برای پروژه سئو خود طراحی کرد. این استراتژی به تقریب نیاز به بودجهای حدود ۶۰ میلیون تومان داشت و دانشجو به حیرت افتاد که چگونه بتواند با کیفیتی خوب و با کمبود بودجه، این پروژه را انجام دهد.
در این مرحله، استراتژی لینکسازی قطرهای به کمک ما آمد و من تنها مفاهیم دریپ فید لینک را برای دانشجویم در دوره مگا سئو مرور کردم. پس از گذشت مدتی کوتاه، دانشجو با اطلاعات به دست آمده، به خوشبینی بازگشت و توانست با استفاده از لینکسازی قطرهای و با بودجهای حدود ۱۳ میلیون تومان، به شکستن شاخ غول سئو خارجی وبسایت خود بپردازد و رتبهبندی برتر در موتورهای جستجو را به دست آورد.
نیاز به زمان طولانی
تاکنون از مزایای روش لینکسازی قطرهای صحبت کردهایم، اما همواره همه چیز به این خوشمزگیها محدود نیست و دریپ فید لینک نیز نقاط ضعف خاص خود را دارد. مشکل اصلی این روش، زمانبر بودن آن است. به این معنا که پیادهسازی لینکسازی قطرهای زمان زیادی از سئوکار میگیرد و حتی ممکن است او را از انجام این روش لینکسازی منصرف کند.
احتمالاً شنیدهاید که میگویند “وقت طلا است”، یعنی با ارزشترین سرمایه و دارایی ما زمان ماست. حالا وقتی در مسیر پروژه سئو، کیف پول کارفرما خالی است و انتخابی جز کمک گرفتن از سئو وجود ندارد، باید زمان خود را به جای اسکناس خرج کنیم تا به نتیجه دست یابیم.
قطعاً این اتفاق، آرزومندانه و مطلوب نیست، اما در شرایطی که برای کسب رتبه در موتورهای جستجو مصمم هستیم و بودجه کافی نیز در اختیار نداریم، جز یاری گرفتن از لینکسازی قطرهای راه دیگری وجود ندارد.
روش پیاده سازی لینک بیلدینگ قطره ای
حال، زمان آن رسیده است که به موضوع اصلی، یعنی روش پیادهسازی استراتژی لینکسازی قطرهای بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه میتوانیم به بهترین شکل، با کمترین هزینه، یک استراتژی حرفهای لینکسازی را پیادهسازی کرده و با هزینه کمترین، دستاوردهای برجستهای را در حوزه سئو وبسایت خود به ارمغان آوریم.
مرحله اول: آنالیز رقبا
در ابتدا، به تنظیم استراتژی راهبردی برای سئو خارجی می پردازیم. در این مرحله، با ورود به دنیای تحلیل و بررسی رقبا، سعی میکنیم بفهمیم رقبای ما در حوزه کاری مورد نظرمان برای دستیابی به موقعیت فعلی خود در موتورهای جستجو از چه روشها و ترفندهایی استفاده کردهاند. این کار باعث شود یک چارچوب کلی از مسیر آینده در ذهن ما شکل بگیرد. برای انجام این کار، میتوانید از ابزارهای آنالیز سئو خارجی مانند SemRush استفاده کنید و به راحتی و بدون دردسر، بکلینکها و راپورتاژهای رقبای خود را بررسی کنید.
مرحله دوم: شروع لینک سازی قطره چکانی!
در حاضر، زمان آغاز لینکسازی قطرهای فرا رسیده است. در این مرحله، با استفاده از اطلاعاتی که از آنالیزها به دست آوردهایم، با یک روش لینکسازی کمهزینه و بیخطر، شروع به پیگیری مسیر لینکسازی میکنیم و در هر مرحله بعد از بررسی نتیجه، قدم بعدی را برمیداریم تا به اصطلاح، قلق سایت خود را در دست بگیریم و بفهمیم کدام نوع پکیج لینکسازی بیشتر با سلیقه وبسایت ما سازگار است. در نهایت، با همان روش لینکسازی به پیشرفت ادامه میدهیم.
قبل از بررسی یک مثال جامع در این حوزه، از شما دعوت میکنم تا مقاله بک لینک PBN را نیز مطالعه نمایید.
یک مثال از استراتژی لینک سازی خارجی قطرهای:
برای بهتر درک ساختار لینکسازی قطرهای در دریپ فید، مناسب است با یک مثال عملی از پیادهسازی لینکسازی قطرهای در یک پروژه سئو واقعی پیش برویم. با این حال، لطفاً به یاد داشته باشید که استراتژی که در ادامه ارائه میشود، فقط یک مثال است و ما میتوانیم با توجه به شرایط وبسایت و سختی حوزه مورد نظر، هزاران سبک مختلف استراتژی دریپ فید لینک را ایجاد کنیم.
گام ۱: انتشار رپورتاژ+ تحلیل نتیجه
به عنوان مثال برای اجرای استراتژی دریپ فید لینک بیلدینگ در یک پروژه واقعی، پس از تحلیل رقبا در ابتدای فرایند، یک رپورتاژ آگهی را منتشر میکنیم و در مرحله بعد، به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز منتظر ایندکس و ظهور نتایج رپورتاژ منتشر شده میمانیم. سپس پس از پایان این بازه زمانی، تأثیر رپورتاژ بر نتایج کلمات کلیدی وبسایتمان را به صورت دقیق آنالیز میکنیم.
گام ۲: خرید پکیج سئو کلرک + تحلیل نتیجه
پیش بردن این روش لینکسازی با استفاده از نمنم و ذرهذره برنامهریزی شده بود. پس از تحلیل نتایج رپورتاژ و بازخوردهای آن، قدم بعدی را به آرامی برمیداریم و به عنوان مثال، در این مرحله یک پکیج بکلینک از سئو کلرک یا لجیت خریداری میکنیم و مانند قدم اول، منتظر ایندکس بکلینکها و بازخوردهای وبسایتمان میمانیم.
گام ۳: خرید بک لینک سایت واید
فرض کنید دو گام قبلی به خوبی پیش رفته باشد و نتایج مثبتی از آنها مشاهده کرده باشیم. در حال حاضر، وقت آن است که یک حرکت جدید انجام دهیم و یک قطره دیگر را به استراتژی لینکسازی قطرهای خود اضافه کنیم. به عنوان مثال، میتوانیم یک پکیج بکلینک سایت واید (Backlink sitewide) را به وبسایت خود تزریق کنیم و دوباره صبر کنیم تا نتایج به دست آمده را مشاهده کنیم.
مرحله سوم: تدوین استراتژی بر اساس نتیجه
هماکنون، پس از عبور از دو مرحله قبلی، یعنی تحلیل و آنالیز رقبا و تزریق لینکهای قطرهچکانی به وبسایت، ممکن است به فکر انتخاب سبک لینکسازی مناسب با گروه خونی وبسایتتان باشید. در این مرحله، میتوانید با آرامش استراتژی لینکسازی وبسایت خود را تشریح کنید و گامهای مطمئنتری در ارتقای سئو خارجی بردارید.
نکته: لینک سازی قطرهای هیچوقت تمام نمیشود!
لطفاً به یاد داشته باشید که اصل و اساس دریپ فید لینکبیلدینگ، تزریق لینک به صورت قطرهچکان است. به عبارت دیگر، در این استراتژی لینکسازی، لینکسازی به صورت قطره به قطره و تحلیل و آنالیز نتایج و برنامهریزی مراحل بعدی بر اساس نتایج قبلی انجام میشود. توجه داشته باشید که هیچگاه در این استراتژی لینکسازی به پایان نمیرسید. هر چه در این مسیر لینکسازی جذاب، بیشتر پیشروی کنید، تجربههای بیشتری به دست خواهید آورد و با هزینه کمتر میتوانید نتایج بیشتری را بدست آورید.
سخن پایانی
لینکسازی قطرهای به عنوان یکی از استراتژیهای جذاب در حوزه سئو خارجی شناخته میشود. با استفاده از این روش، میتوانید با هزینه مالی کمتر و البته صرف زمان بیشتر، دستاوردهای شگفتانگیزی در حوزه سئو خارجی وبسایت خود را به دست آورید. در صورتی که منابع مالی کافی برای پیادهسازی استراتژیهای گران قیمت سئو خارجی و همچنین محدودیت زمانی ندارید، میتوانید با آرامش از این روش لینکسازی استفاده کنید و با کمترین هزینه بهترین نتایج در حوزه لینکسازی وبسایت خود را به دست آورید و از آن لذت ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.