سئو صفحه دسته بندی چگونه باید انجام شود؟ بررسی جامع
اگر در آغاز مسیر یادگیری سئو قرار دارید، ممکن است فکر کنید که سئو صفحات دسته بندی اهمیت زیادی ندارد و به آن توجه کافی نکنید. با این وجود، ممکن است سئو وب سایتتان را به خطر بیاندازید. برای جلوگیری از این اتفاق، مهم است که بدانید صفحات دسته بندی، نقش کلیدی و حیاتی در موفقیت سئو سایت فروشگاهی شما دارند. برای حل این مشکل، تنها راه، یادگیری رازها و تکنیکهای سئو دسته بندی است. با مطالعه دقیق این مقاله، میتوانید اولین گامهای خود را در مسیر یادگیری تکنیکهای سئو صفحه دسته بندی بردارید.
چرا سئو صفحه دسته بندی مهم است؟
در وب سایتهای فروشگاهی و خدماتی که لیستی از محصولات یا خدمات را به کاربران ارائه میدهند، سئو صفحات دسته بندی بخشی بسیار حائز اهمیت است که نیازمند توجه ویژه است. زیرا سود و درآمد اصلی این نوع وب سایتها بیشتر از همین صفحات دسته بندی حاصل میشود که به طور معمول به نادیده گرفته میشوند.
یک مثال برای درک اهمیت سئو صفحات دسته بندی:
فرض کنید شما قصد خرید یک گوشی سامسونگ را دارید، اما دقیقاً نمیدانید کدام مدل گوشی با بودجه مالی شما سازگار است. در این صورت، شما به سادگی عبارت کلیدی “خرید گوشی سامسونگ” را در موتور جستجوی گوگل جستجو میکنید. در این حالت، نیاز به مشاهده صفحاتی دارید که دسته بندیهای دقیق و بهینه شده از گوشیهای سامسونگ در مدلها و رده های قیمت مختلف را نمایش میدهند.
در این نقطه، اهمیت سئو صفحات دسته بندی مورد بحث قرار میگیرد. با استفاده از ترفندهای سئو صفحات دسته بندی، سعی میشود بهترین شرایط دسترسی به محصولات و تجربه به یاد ماندنی برای کاربران در صفحات دسته بندی ایجاد شود. این اقدامات باعث ایجاد اعتماد در کاربران نسبت به وب سایت شما میشود و در نهایت منجر به افزایش فروش و درآمد کسب و کارتان میشود.
آموزش ۵ بخش اصلی سئو صفحات دسته بندی
در اینجا، به بررسی اصول و تکنیکهای سئو صفحات دسته بندی میپردازم. در این مطلب، قصد دارم مراحل سئو صفحات دسته بندی را به ۵ بخش اصلی تقسیم کنم، به عبارت دیگر، تشخیص کانسپت کلمه کلیدی، سئو محتوا، سئو تکنیکال، سئو آف پیج و نکات تجربه کاربری. در هر بخش، به بهترین تکنیکهای سئو صفحات دسته بندی میپردازم.
تشخیص کانسپت کلمه کلیدی،اولین و مهمترین کار!
در مرحله اول از راهبرد سئو صفحات دسته بندی، تشخیص کانسپت کلمه کلیدی یا نیازسنجی دقیق از هدف کاربران در جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما است. به عبارت دیگر، در این مرحله، باید درک کنید که آیا کلمه کلیدی که قصد دارید یک صفحه دسته بندی سئو شده را بسازید، در واقع نیاز به یک دسته بندی دارد یا باید یک مقاله ارائه شود؟ منظورم این است که در ابتدا باید متوجه شوید که نیاز کاربر شما از جستجوی کلمه کلیدی چیست و سپس ساختار صفحه خود را بر اساس نیاز کاربر ایجاد کنید.
برای درک بهتر نیاز کاربران از جستجوی کلمات و عبارات مختلف در موتور جستجوی گوگل، باید قدرت هوش عاطفی خود را تقویت نموده و به عمق ذهن کاربران سفر کنید. با تلاش برای بهبود درک از نیازهای کاربران در بازار حوزه کاری خود، بتوانید به درستی آنها را درک کنید. البته میتوانید از ساختار محتوای رقبا نیز استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که سایتهای دیگر نمیتوانند الگوی شما در این زمینه باشند. زیرا احتمالاً آنها نیز نتوانستهاند نیاز و هدف کاربر را به درستی شناسایی کنند.
سئو محتوا (seo content)
سئو محتوا همواره یکی از عوامل اصلی در استراتژیهای سئو محسوب میشود و در حال حاضر، در راستای بهینهسازی صفحات دسته بندی نیز، نکاتی مانند نوشتن تایتلهای جذاب، استفاده از هدینگهای مناسب، بهینهسازی متا توضیحات و سایر عوامل میتوانند به رشد محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل سرعتی بسیار بالاتر از سرعت یک موشک اضافه کنند.
نوشتن بهترین تایتل بهینه
تگ عنوان یا (title tag)، عنوانی است که در صفحه نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده میشود. به عبارت دیگر، تایتل محتوای شما نقش یک پل ورودی امن و جذاب برای کاربران به وب سایتتان را ایفا میکند. اگر در نگاه داشتن به یک پل ورودی مناسب و مغرورانه برای کاربران دست به کمکی نزنید، احتمالاً حتی یک کلیک و ورودی هم دریافت نخواهید کرد.
بنابراین، برای نوشتن تگ عنوان صفحات دسته بندی، لطفاً کمی سلیقه خود را به کار بگیرید و به جای استفاده از جملات ساده و بیرمز و راز، از تکنیکهای بازاریابی محتوا در عنوان نوشتن استفاده کنید و عناوین جذابی را ایجاد کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از عبارت “دسته بندی لپ تاپ لنوو” در صفحه دسته بندی لپ تاپ لنوو، با استفاده از یک حس هوشمند و ایدهآل، عنوانی جدید مانند “۱۰۰ مدل لپ تاپ جدید لنوو + قیمتهای آپدیت شده آذر ۱۴۰۲” را برگزینید تا کاربران تمایل داشته باشند بر روی عنوان شما کلیک کنند.
باکس متن زیر محصولات
قرار دادن یک باکس جداگانه برای اضافه کردن محتوای متنی به صفحه دسته بندی، یکی از نکات حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. به طور کلی، اکثر قالبهای سایتهای وردپرسی این امکان را برای کاربران فراهم میکنند تا محتوای متنی را در یک باکس مجزا وارد کنند. اما در صورتی که قالب شما این امکان را نداشته باشد یا از یک سایت غیر وردپرسی استفاده میکنید، حتماً از تیم طراحی سایت خود درخواست کنید تا یک باکس توضیحات متنی در بخش زیر دسته بندی محصولات برای شما ایجاد کنند.
نکته مهم در مورد باکس محتوای متنی صفحه دسته بندی این است که حتماً باید باکس محتوا زیر دسته بندی محصولات قرار گیرد. زیرا اگر محتوای متنی را در ابتدای صفحه قرار دهید، کاربر پس از ورود به صفحه و مواجه شدن با یک محتوای متنی به جای نیاز اصلی خود یعنی دسته بندی محصولات، به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد و این امر میتواند منجر به افزایش نرخ بانس ریت (Bounce rate) سایت شما شود.
استفاده از هدینگهای مناسب
هنگام نوشتن محتوای متنی برای باکس زیر دسته بندی محصولات صفحه دسته بندی، حتماً به این نکته توجه کنید که در وسط محتوا از هدینگهای جذاب استفاده کنید. با استفاده از این هدینگها، کاربران زمانی که به مرور چشمی ساختار محتوای متنی شما مشغول هستند، مانند یک قلاب ماهیگیری عمل کنند و آنها را به دام بیاندازند تا به ادامه مطالعه متنی که شما نوشتهاید، علاقمند شوند.
نوشتن متادسکریپشن اصولی
قسمتی از صفحه نتایج جستجو که مربوط به وب سایت شما است، به عنوان اسنیپت (snippet) شناخته میشود. این بخش شامل اجزای مختلفی مانند تگ تایتل، ریچ اسنیپتها و متادسکریپشن است. در مورد اهمیت تایتل صحبت کردهایم و در ادامه درباره ریچ اسنیپتها صحبت خواهم کرد. اما حال نوبت به یکی از ساختارهای مهم اسنیپت، یعنی متا دیسکریپشن (meta description) است.
متا دیسکریپشن، توضیحات خلاصهای است که زیر تگ تایتل در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. شما باید به خاطر داشته باشید که یک متن جذاب و بهینه برای بخش متا دیسکریپشن صفحه دسته بندی وب سایتتان بنویسید. این کار باعث میشود که کاربران زمانی که با توضیحات متا شما در صفحه نتایج جستجو مواجه میشوند، وسوسه شوند تا روی لینک شما کلیک کنند و وارد صفحه دسته بندی وب سایت شما شوند.
استفاده از صوت و عکس و ویدئو
هنگام بهینهسازی محتوای صفحه دسته بندی، نباید از غنیسازی ساختار داخلی محتوا غافل شوید. در طول فرآیند خلق محتوا و بهینهسازی صفحه دسته بندی، حتماً به این نکته توجه کنید که برای غنیتر کردن ساختار محتوای دسته بندی، از سبکهای محتوایی متنوع مانند پادکست، ویدئو، عکس و غیره استفاده کنید. این کار باعث افزایش جذابیت و ارزش محتوای صفحه دسته بندی شما میشود و کاربران میتوانند بیشتر با اجزای ساختار محتوای صفحه دسته بندی وب سایت شما وقت بگذرانند.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
با سلام،
وقتی مقالات سایت شما را مطالعه می کنم. خیلی خوب تیتر بندی کردید و توضیحات مناسب دادید.
ممنونم که متن های اضافی نمی نویسید.
با احترام فروان.
سلام
خیلی خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده.
موفق باشید.
سلام
مقاله بسیار خوبی بود. بررای نوشتن توضیحات صفحات کتگوری چند کلمه بنویسم؟
سلام
در نوشتن توضیحات صفحات کتگوری میتوانید تا 800-۱000 کلمه استفاده کنید. این مقدار کلمات کافی است تا محتوای کتگوری را به طور خلاصه توضیح دهید و کلمات کلیدی مهم را در آن قرار دهید. همچنین، توصیه میشود از جملات جذاب و متنوع استفاده کنید تا کاربران را مجذوب کنید و موتورهای جستجو را بهتر بتوانید جذب کنید.