پروپوزال سئو چیست؟ چطور یک Seo proposal بنویسیم ؟
برای انجام هر کاری، به یک مسیر راهنمای مشخص و دقیق نیاز داریم تا بتوانیم با ذهنیتی آماده و پویا، چالشها را به راحتی پذیرفته و با قدرت به سمت هدف حرکت کنیم. این قاعده در دنیای سئو همچنان اعتبار دارد و برای تعیین هدفهایتان به یک راهنمای مسیر نیاز دارید. این مفهوم در سئو و بهینهسازی سایت، با نام پروپوزال سئو شناخته میشود.
اگر نمیدانید پروپوزال سئو چیست، نگران نباشید. در این مقاله، به دنبال توضیح دقیق این مفهوم هستیم. میخواهیم ببینیم چه معنایی دقیقاً پشت این عبارت است، به چه دلیلی ایجاد شده است، توسط چه کسی نوشته شده و برای چه کسی مفید است. همچنین، اصول نگارش صحیح نوشتن پروپوزال سئو را نیز بررسی خواهیم کرد. در پایان، یک نمونه فایل پروپوزال حرفهای برای بهترین یادگیری و بررسی به شما ارائه خواهد شد. همراه ما باشید..
پروپوزال سئو چیست؟
اگر یکم به عمق عبارت پروپوزال سئو برویم، متوجه میشویم که این عبارت در واقع از ترکیب دو کلمه دیگر یعنی پروپوزال و سئو تشکیل شده است. پروپوزال به معنای پیشنهاد است و سئو هم به معنای بهینه سازی وب سایت است. پس میتوان گفت عبارت پروپوزال سئو به معنای پیشنهاد تیم سئو برای انجام پروژه سئو به کارفرما است.
در ابتدا، وقتی که یک سئو کار با یک کارفرما آشنا میشود و اولین بحثها برای برونسپاری پروژه سئو شروع میشود، باید یک فایل پروپوزال سئو توسط متخصص سئو تهیه شود. در این پروپوزال، باید به طور دقیق پیشنهادی برای روند انجام پروژه سئو توسط متخصص آمده و لیست کمبودها، اقدامات مورد نیاز و هزینههای لازم و… به صورت دقیق و کامل ذکر شود. این کار باعث میشود که کارفرما بداند که اگر تصمیم بگیرد سئو سایت خود را به این متخصص بسپارد، چه مسیری در پیش روی خود دارد.
در نتیجه، برای ارائه پروپوزال سئو به کارفرما، باید به طور دقیق و کامل توضیح داده شود که چگونه پروژه سئو انجام خواهد شد و چه اقداماتی برای بهینه سازی وب سایت انجام خواهد شد. همچنین، باید هزینههای لازم برای انجام این پروژه نیز مشخص شود. توجه به این نکات باعث میشود که کارفرما به طور کامل مطلع شود و تصمیم درستی در خصوص برونسپاری پروژه بگیرد.
آموزش نوشتن پروپوزال سئو سایت
در ابتدای کار، باید به این نکته مهم اشاره کنم که هر سئوکاری میتواند با توجه به آموزشها و تجربیاتی که در این زمینه داشته، بخشهایی را به پروپوزال خود اضافه یا حذف کند. من در ادامه یک نمونه پروپوزال را برای شما توضیح میدهم که در طی چند سال فعالیت در حوزه بهینهسازی از آن بهرهبرداری کردهام و بازخورد مثبتی از آن دریافت کردهام، هم در زمانی که به صورت فردی کار میکردم و هم در حال حاضر که در زوم کد فعالیت میکنم.
در این پروپوزال، از روشهای نوین و کارآمد برای بهینهسازی محتوا و مطالب وبسایت استفاده شده است. همچنین، به توضیح روشهایی برای افزایش بازدید و ترافیک وبسایت و همچنین بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو پرداخته شده است.
به طور خلاصه، پروپوزال من یک راهنمای جامع و کاربردی برای بهبود سئو و بهینهسازی وبسایتها است که بر اساس تجربیات شخصی و آموختههای حرفهای در این زمینه تنظیم شده است. امیدوارم که با استفاده از این راهنما، بتوانید بهبود قابل توجهی در عملکرد و رتبه وبسایت خود داشته باشید.
1. سئو داخلی را بررسی کنید
ابتدا باید به سایت کارفرما مراجعه کنید و سئو داخلی آن را بررسی کنید. یکی از اصلیترین نکاتی که میتواند کارفرما را متقاعد کند، این است که شما یک سئوکار حرفهای هستید و سایتش به کمک یک سئوکار نیاز دارد. برای این منظور، باید مشکلات سئویی موجود در سایت را شناسایی کنید. بنابراین، ابتدا باید با استفاده از تخصص خود و ابزارهای مختلف، سئو داخلی سایت را بررسی کنید.
مهمترین بخشهای سئو داخلی
- به شخصه، ابتدا از ابزار gtmetrix استفاده میکنم تا سرعت سایت را بررسی کنم،
- سپس به محتواهای سایت میروم و مشاهده میکنم که آیا محتواها به درستی بهینهسازی شدهاند یا خیر؟
- همچنین، تگها، برچسبها، دستهبندیها و منوهای سایت را نیز بررسی میکنم.
- سپس از ابزار website audit برای بررسی سئو داخلی استفاده میکنم.
حالا با توجه به نتایج به دست آمده، بخشهای مربوطه را در پروپوزال خود نوشته و به کارفرما توضیح میدهم. در واقع، متن پروپوزال را به طوری تنظیم میکنم که به سطح دانش کارفرما مناسب باشد و به او نشان دهم که سئو داخلی سایتش در چه وضعیتی قرار دارد.
2. نگاهی به سئو محتوا (Seo Content) بیندازید.
در طول فرآیند آنالیزها قبل از نوشتن پروپوزال سئو، یکی از بخشهای حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید، و آن وضعیت سئو محتوا در سایت کارفرما و رقباست. در این مرحله، با استفاده از آنالیز نتایج گوگل و بررسی مقالات، محصولات، عناوین، متادسکریپشنها و سایر عوامل، میتوانید سطح کلی عملکرد سئو محتوا در سایت کارفرما و رقبا را مقایسه کنید. این تحلیل به شما کمک میکند تا در پایان به یک جمعبندی کلی از نقاط ضعف و قوت سئو محتوا در ساختار کلی وب سایت کارفرما برسید. حالا بیایید با استفاده از این اطلاعات، پروپوزال خود را به صورت خلاقانهتری نگارش دهیم.
مهمترین بخشهای سئو محتوا
- بهینه بودن عنوانها
- ساختار هدینگها
- متا دسکریپشن
- متن محصولات
- کیفیت مقالات
- تعداد کلمات مقالات
- سئو تصاویر
- سئو ویدئوها
- ساختار لینکهای داخلی
- ساختار URL
- توجه به کانسپت کلمات کلیدی
- ارتباطات معنایی در محتواها
- تعداد لینکهای خارجی و …
3. به سراغ سئو خارجی بروید
بعد از انجام کارهای سئو داخلی، حالا وقتشه به سئو خارجی برسیم. در مرحله دوم از نوشتن پروپوزال، باید سایت کارفرما رو از نظر سئو خارجی بررسی کنیم. حالا دقت کنید که ما نمیخوایم سایت رو سئو کنیم یا آنالیز کنیم، پس وقت زیادی رو صرف این کار نمیکنیم. در واقع، در این مرحله میخوایم یه نگاه کلی به وضعیت سئو خارجی و به خصوص تعداد بک لینکهای ساخته شده بندازیم. بعد از اون، وضعیت بک لینکها رو با رقبا مقایسه میکنیم و نتیجه رو تو پروپوزال مینویسیم. مثلاً میتونیم بنویسیم:
تعداد بک لینکهای سایت شما ۱۰۰ عدد از ۱۲ دامنه هستن، در حالی که رقیب شما، سایت ایکس، حدود ۳ هزار بک لینک داره و رقیب قدرتمند دیگهتون ۷ هزار عدد. پس حتماً باید به افزایش تعداد بک لینکهای سایتتون فکر کنیم.
مهمترین بخشهای سئو خارجی:
- بک لینک
- رپورتاژ
- پست مهمان
- بک لینک pbn
- انکرتکست ها
- شبکههای اجتماعی و …
4. سئو تکنیکال را بررسی کنید
بعد از بررسی دقیق سئو داخلی و خارجی، حالا نوبت به سئو تکنیکال سایت میرسه! اینجا باید از ابزارهای جالبی استفاده کنیم که بهمون کمک کنن تا بفهمیم سایتمون چطوریه. مثلا با ابزار schema checker میتونیم ببینیم که اسکیماها درست پیادهسازی شدن یا نه. یا با responsivedesignchecker میتونیم چک کنیم که قالب سایتمون ریسپانسیو هست یا نه. و همینطور باید به کدهای سایتمون نگاهی بندازیم و از سایر جزئیات سئو تکنیکال هم باخبر بشیم.
ولی یادتون باشه که توضیح دادن این بخش برای کارفرما ممکنه کمی سخت باشه. فقط بگیم سایتمون اسکیما نداره، ممکنه کارفرما رو سردرگم کنه. پس بهتره قبل از توضیح هر بخش، یه توضیح مقدمهای در مورد موضوع بدیم. مثلا بگیم که اسکیماها کدهایی هستن که وقتی استفاده میشن، بهبود درک گوگل از سایتمون رو بهمون میده.
مهمترین بخشهای سئو تکنیکال:
- فعال بودن ssl
- سرعت سایت
- بهینه سازی سایت مپ
- وضعیت ایندکس
- ساختار یوآرالها
- بهینه بودن فایل robot
- وضعیت بردکرامب سایت
- ریسپانسیو بودن صفحات
- وضعیت کدهای اسکیما
- خطاهای سرچ کنسول
- تعداد صفحات ۴۰۴
- وضعیت amp
5. توضیح بدهید که چه کمکی میکیند؟
حالا که مدیر سایت به خوبی فهمیده است که وضعیت سئو سایتش چگونه است، حال نوبت آن است که به او توضیح دهید که دقیقاً شما چه کاری برای بهبود آن انجام میدهید.
به عنوان مثال:
- در سایت شما تعداد زیادی مشکلات تکنیکی و مشکلات کدنویسی وجود دارد که در ابتدای یک ماه باید آنها را برطرف کنیم.
- همچنین، در سایت شما محتواهای خوبی وجود دارد، اما دو رقیب شما محتواهای بهتری دارند، بنابراین بخشی از کار را برای بهروزرسانی این محتواها اختصاص میدهیم.
- همچنین، تعداد بک لینکهای سایت شما نسبت به رقبا کم است، در طی شش ماه آینده، حدود ۲ هزار بک لینک جدید برای شما ایجاد میکنیم و بخشی از آنها را از سایتهای معتبر خریداری میکنیم. این بک لینکها شامل رپورتاژ و بک لینکهای edu و غیره خواهند بود.
- و…
6. تعهدتان را شرح بدهید!
یکی از مهمترین بخشهایی که در ارائه پروپوزال باید خلاقیت خود را نشان دهید، همین مرحله است! در این مرحله باید به کارفرما بیان کنید که چه تعهداتی را در این پروژه به او ارائه میدهید؟
در واقع این بخش همان چیزی است که کارفرما به دنبال آن است! تعهدات سئو میتوانند به چندین نوع تقسیم شوند: تعهد به افزایش تعداد کلیکها به x تعداد روزانه، تعهد به بهینهسازی x تعداد کلمه کلیدی، تعهد به افزایش فروش، و تعهد به انجام کارهای مرتبط (مانند رفع مشکلات محتوایی و غیره).
بر اساس تجربهام، بهترین تعهد، تعهد به بهینهسازی کلمات کلیدی یا افزایش ترافیک است. من در پروپوزال، حدود 10 تا 40 کلمه کلیدی مهم سایت که از رقبا جلوتر هستم، معرفی میکنم. همچنین، توضیح میدهم که در پایان پروژه، بین 50 تا 70 درصد از این کلمات به صفحه اول گوگل خواهند رسید. علاوه بر این، باید مشخص کنید که قرارداد شما با سایت مورد نظر چه مدتی است؟ به عنوان مثال، قرار است در طی 6 ماه این کلمات بهینهسازی شوند. در نهایت، باید یک قیمت کلی برای پروژه ارائه دهید.
نکات مهمی که باید در مورد نوشتن پروپوزال بدانید
به این نکته توجه کنید که تا به این لحظه، ما به طور دقیق یاد گرفتهایم که چه چیزی را یک پروپوزال سئو تشکیل میدهد. همچنین، به چه دلیلی این پروپوزالها توسط چه کسانی نوشته میشوند و مراحل تدوین بهترین پروپوزال سئو چیست. اما حالا وقت آن رسیده است که با روشهای بهتری برای نوشتن پروپوزالها آشنا شویم، روشهایی که حرفهایها از آنها استفاده میکنند. برای داشتن بهترین پروپوزال سئو، حتما این موارد را به خاطر بسپارید و به آنها توجه کنید.
1. هر کسی ارزش زمان گذاشتن ندارد!
آیا به یاد دارید که چگونه مقدمه مقاله را شروع کردیم؟ بهتان گفتم که مشابه مشتریانی هستیم که وارد یک فروشگاه میشوند و بدون خرید کردن، بیرون میروند. نوشتن پروپوزال نیز همینگونه است. بسیاری از پروپوزالهایی که مینویسیم، هیچگاه به پروژه نمیانجامند؛ زیرا بعد از مطالعه آنها، کارفرما تصمیم به همکاری نمیگیرد. اما چه کنیم که وقت کمتری را با این کارفرماها صرف کنیم؟
ببینید، بسیاری از کارفرماها به دلیل نداشتن دیدگاه صحیح درباره بهینهسازی سایت، فکر میکنند که با پرداخت یک یا دو میلیون تومان، سایتشان را به صفحه اول میرسانند. این افراد همان افرادی هستند که باید زمان برای آنها صرف کنید و در نهایت، با دیدن قیمت، از همکاری منصرف میشوند. بنابراین، پیشنهاد میکنم که در ابتدای کار، یک بازه زمانی و قیمت را به کارفرما اعلام کنید تا مطمئن شوید با افرادی از این دست روبرو نیستید. سپس، در صورت موافقت، به بررسی و نوشتن پروپوزال بپردازید.
2. به زیبایی اهمیت بدهید
با استفاده از عناصر گرافیکی جذاب و دلنشین در ساختار محتوای پروپوزالتان، میتوانید به پروپوزال خود کمک ویژهای بکنید و از نظر روانشناسی، ارتباطی بینظیر را در زمان مطالعه متن پروپوزال به کارفرمایتان هدیه دهید.
با استفاده از این عناصر، میتوانید پروپوزالتان را به یک تجربه بصری و شگفتانگیز تبدیل کنید که حتی قبل از خواندن محتوا، کارفرما را جذب و تحت تأثیر قرار دهد.
با ایجاد یک طرح گرافیکی منحصربفرد و استفاده از رنگها و فونتهای جذاب، میتوانید پروپوزالتان را از سایر پروپوزالها متمایز کنید و برای کارفرما جذابیت بیشتری ایجاد کنید.
همچنین، استفاده از تصاویر و نمودارها در پروپوزالتان میتواند به شما کمک کند تا ایدهها و اطلاعات خود را به صورت واضح و قابل فهم به کارفرما ارائه دهید. با ایجاد یک ترکیب هنری بین متن و تصاویر، میتوانید پروپوزالتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید که کارفرما را همزمان با خواندن اطلاعات، به شگفتزدهای آرام بیندازد.
3. غلط املایی نداشته باشید
یکی از بدترین چیزها که میتواند رخ دهد، این است که یک پروپوزال سئو با اشتباهات نگارشی و املایی بدهید. بهتر است وقتی متن پروپوزال را مینویسید، دقت کافی داشته باشید و مطمئن شوید که هیچ اشتباه املایی در محتوای متنی شما وجود ندارد. فرض کنید تیمی که باید بهترین ساختار سئو و مدیریت یک وبسایت را بررسی کند، اگر حتی نتواند یک متن چند صفحهای بدون هیچ اشتباهی ارائه دهد، چطور میتوان به آن اعتماد کرد. به همین دلیل، وقتی پروپوزال خود را مینویسید، حتماً به این نکته توجه کنید و از اشتباهات نگارشی و املایی خودداری کنید.
4. جامع و کامل بنویسید
وقتی دارید پروپوزال سئو رو مینویسید، بیحوصله و بیاراده نباشید. سعی کنید همهی جزئیات مربوط به سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی رو به طور کامل توضیح بدید تا کارفرما بتونه به راحتی ایدهی شما رو دربارهی پروژه بفهمه. به عبارت دیگه، این یه تابلوی کامله که میتونید از طریقش به خوبی کاری که قراره انجام بدید رو توضیح بدید و برای کارفرما به تصویر بکشید. البته حواستون باشه که از این تابلو به خوبی استفاده کنید.
5. حرف و عمل تان یکی باشد
اکثراً، وبمسترها تمامی نکات حرفهای و مفید را در پروپوزال سئو خود ذکر میکنند، اما واقعیت اجرای این کارها با تعهدات آنها متفاوت است! لطفاً شما در این دسته قرار نگیرید و تلاش کنید تا در مسیر پروژه، همهی مواردی که در پروپوزال ذکر شده است را، در صورت لزوم، به عمل بیاورید. نوشتن پروپوزال نیز باید به صورت آزاد و غیررسمی انجام شود. تا حداکثر ۳۰۰۰ کلمه.
6. کمی هم درباره خودتان و تیمتان بنویسید.
باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از کارفرماها قرار است با مطالعه این پروپوزال تصمیم بگیرند که آیا با شما همکاری کنند یا نه. بنابراین میتوان گفت که این پروپوزال نماینده و بازاریاب شماست! با توجه به این موضوع، بهتر است گاهی در گوشه و کنار متن به شکل غیرمستقیم از خودتان صحبت کنید و کارفرما را قانع کنید که واقعاً کارکشته هستید. به عنوان مثال، میتوانید به نمونه کارهایتان در حد یک جمله اشاره کنید، از سابقهتان بگویید، در مورد تجربههایتان صحبت کنید و…
خلاصه مقاله “پروپوزال سئو چیست؟”
موضوع: پروپوزال سئو (SEO Proposal)
نکات کلیدی:
پروپوزال سئو چیست؟
سندی است که به طور دقیق جزئیات مسیر سئو و بهینه سازی وبسایت را برای کارفرما و پیمانکار مشخص میکند.
چرا به پروپوزال سئو نیاز داریم؟
- برای ایجاد وضوح و شفافیت در پروژه سئو
- برای تعیین اهداف و انتظارات
- برای برآورد هزینه ها
محتوای پروپوزال سئو:
- معرفی شرکت یا تیم سئو
- بررسی و آنالیز وب سایت
- اهداف سئو
- استراتژی سئو
- برنامه زمان بندی
- گزارش دهی
- هزینه ها
نکاتی برای نوشتن پروپوزال سئو:
- واضح و مختصر باشد
- به طور کامل جزئیات را شرح دهد
- از اصطلاحات تخصصی به طور صحیح استفاده کند
- به سوالات احتمالی کارفرما پاسخ دهد
سخن پایانی
در این مقاله، تصمیم گرفتیم به طرز خلاقانهای تمام جزئیات و اصول مربوط به نوشتن پروپوزال سئو را برای شما توضیح دهیم. اگر قصد دارید به طور کامل و دقیق مفهوم پروپوزال سئو را یاد بگیرید، توصیه میکنیم به دقت به نکاتی که در این مطلب ذکر شده توجه کنید تا بتوانید بهترین پروپوزال سئو را تهیه کنید. همچنین یک سوال بسیار مهم! آیا تجربیات جالبی در زمینه نوشتن پروپوزال سئو دارید که فکر میکنید باید در این مطلب ذکر شوند؟ خوشحال میشویم اگر تجربیات ارزشمندتان را با ما و سایر خوانندگان مقاله زوم کد به اشتراک بگذارید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام.
واووووو ایولا.
همیشه برام سوال بود که چطوری یک پروپوزال سئو برای کارفرما آماده کنم. یعنی چه چیزایی داخل این پروپوزال بنویسم.
سلام
خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده.
نوشتن پروپوزال سئو میتونه درصد تبدیل مشتری هاتون رو افزایش بده و همچین کارفرما متوجه میشه که شما وقت گذاشتید سایت اون رو و رقباشون رو تحلیل و بررسی کردید. و بر کار مسلط هستید.
موفق باشید.