12 ترفند برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب سئو
برخی بازاریابها عمل انتخاب کلمه کلیدی را برای رتبه بندی های طبیعی موتورهای جستوجو باسرعت و بی دقت انجام می دهند. این افراد در انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل کوتاهی می کنند یا صرفا به شکلی سرسری به این می پردازند که آیا یک کلمه کلیدی اصلا ارزش دنبال کردن را دارد یا نه.
اگر بدون اینکه بهینه سازی برای موتورهای جستوجو (سئو) و کلیدواژهها را خوب سبک و سنگین کرده باشید، به طور مستمر محتوای اینترنتی تولید کنید، بالاخره رتبه ای به دست خواهید آورد (قطعا محتوا بر الگوریتم های موتورهای جست و جو منطبق می شود.) با این حال، همواره این ریسک را متحمل خواهید شد که در حق راهبرد سئویتان برای برندسازی، تبدیل و غیره ( و توانایی شرکت تان برای به دست آوردن سهم منصفانه اش از ترافیک مرتبط با خود در موتورهای جست و جو) کم بگذارید.
الزاما قرار نیست تک تک محتوای موجود در یک وب سایت یا درون یک مطلب وبلاگی شرکت، به خاطر عبارت کلیدی که مردم 15.000 بار در ماه به کارش می برند در رتبه نخست گوگل (یا هر موتور جستوجوی دیگری) قرار بگیرد. اما می توانید فقط با کمی تلاش بیشتر از بهینه سازی برای موتورهای جست و جو چیزهای بیشتری به دست بیاورید.
تا جایی که وقت و مهارت تان اجازه می دهد، باید در هر محتوای آنلاینی که تولید و توزیع می کنید، سؤالات و عوامل زیر را که بر بازاریابی محتوایی و سئو تأثير می گذارند در نظر بگیرید. به منظور تسهیل این فرآیند، فهرست بررسی کوتاهی را تدوین کرده ام که می توانید هنگام بررسی کلیدواژه های محتمل برای محتوای وبسایت یا وبلاگتان به آن مراجعه کنید.
هنگامی که کارهای سئوی تان را شروع می کنید، سؤالات این فهرست را از خودتان بپرسید (در زیر، می توانید درباره جزئیات مربوط به هریک از نکات قدری بیشتر می پردازیم.)
1. آيا منابع تحقیق درباره ی کلیدواژه ها را زیرورو کرده ام؟
اینکه برای پیدا کردن ایده یک راست به سراغ گوگل برویم اتفاق رایجی است (هرچند که حساب کاربری شما در ادوردز اطلاعات عمیق تری نسبت به این ابزار رایگان ارائه می دهد، اما کیورد دیسکاوری، وردتركر و سایر ابزارها می توانند اطلاعات اضافه تری ارائه دهنده به شخصه طرفدار اس ام ام راش” هستم، که کلیدواژههای محتملی را که ممکن است در صفحات با مطالب خودتان جا انداخته باشید پیشنهاد می دهد.
این ابزار بیش از ۵ میلیون کلیدواژه را تجزیه و تحلیل می کند. در سوشال منشن هم می توانید از واژه هایی که مردم به کار می برند آگاه شوید. برای پیدا کردن ایده، حتی فهرست کلمات شاخص انتهای یک کتاب را هم بررسی کرده ام.
پس از صرف چند دقيقه و وارد کردن تعدادی عبارت کلیدی در اسامی ام راش، به یک صفحه گسترده ی اکسل دست یافتم که حاوی ۰۰۰ز ۳۰ ایده برای کلیدواژه ها از یکی از صد شرکت برتر مجله فورچن بود. به رغم داشتن چند رتبه ی خوب، واضح است که مؤسسه ی بازاریابی محتوایی فرصتهای زیادی دارد تابه رتبه های بالاتری دست یاید.
حتی اگر کلیدواژه هایی را در میان داده های در دسترس پیدا کردید، همچنان باید بفهمید که آیا مردم واقعا به دنبال این کلیدواژه ها می گردند یا نه. فهرستتان ممکن است مناسب به نظر برسد، اما تعداد دفعات جستوجو هم مهم است. بله، گاهی باید عبارت کلیدی را هدف بگیرید که ۰۰۰زا بار در ماه جست وجو می شود.
البته، در بیشتر مواقع، شاید خواهان چیزی باشید که آنقدرها هم رقابتی نیست. به شخصه نه عیارات کلیدی ای را که ۵۰ بار در ماه جستوجو می شوند نفی می کنم، نه یکباره به سراغ عباراتی با ۳۰۰۰۰ بار جستوجو می روم. اگر هم این قدر بالا بروم، دلیلش این است که عبارت موردنظر به کارمان مربوط است و به ویژه از نظر لینک های درون گرا، خیلی ها در وب سایتمان دنبالش می آیند.
2. آیا عبارت کلیدی موردنظر به کارمان مربوط است؟
آیا عبارت کلیدی موردنظر واقعا با آنچه کسب و کارتان انجام می دهد یا کسی که هدف می گیرد تناسب دارد؛ سال ها قبل، یک نفر به من گفت که می خواهد رتبه اش برای عبارت « تجارت الکترونیک» را در موتورهای جستوجوا افزایش دهد. اصلا به ذهنش خطور نکرد که ممکن است این عبارت قدری کلی باشد.
در چنین موردی، آن فرد باید «تجارت الکترونیک» را بخشی از یک عبارت کلیدی، مانند «ارائه دهنده راهکارهای تجارت الکترونیک» در نظر می گرفت.
درهرحال، یادتان باشد کلیدواژه ای که انتخاب می کنید باید بخشی طبیعی از چیزی که دارید می نویسید به نظر برسد.
به علاوه، این را هم به یاد داشته باشید که املا می تواند تفاوت ایجاد کند. عبارت «’Swing set» می تواند املای مطلوب برای وسیله ای در زمین های بازی باشد، اما خیلی ها «Swingset» را جست و جو می کنند.
بهتر است واژه را «غلط» ننویسید تا مبادا این طور به نظر برسد که انگار املای تان خوب نیست (با این حال، حتی برای عبارتی رایج مانند «Swing set» ممکن است در صفحات مختلف به نسخه های متفاوتی از آن برخورد کنید).
3. آیا این عبارت کلیدی را از طریق جست وجوی پولی می خریم؟
جست و جوی پولی، شامل خریدن تبلیغات در یک موتور جستوجو، منبع دیگری برای تحقیق درباره کلیدواژه هاست که شاید شرکتتان همین الان هم به آن دسترسی داشته باشد. اما خیلی از شرکتها به نتیجه می حاصل از جست و جوی پولی قانع می شوند و دیگر به سراغ سئو نمی روند و این کار به زبان شان تمام می شود. اگر کلیدواژه ای را از طریق جستوجوی پولی می خرید، باز هم باید مطمئن شوید که این کلیدواژه گزینه ای قابل استفاده برای سئو و بازاریابی محتوایی است
برای نمونه، ممکن است یک خرده فروش بزرگ کالاهای خاص بر عبارت کلیدی «ماشین ظرفشویی جنرال الکتریک» سرمایه گذاری کند. اگر این عبارت به دلیل قابل قبول بودن نرخ تبدیل جستوجوی پولی نتیجه بدهد، پس شاید ارزش پیگیری در حوزهی سئو را هم داشته باشد.
شرکت کنداکتور ، که در سال ۲۰۱۰ « روندهای طبیعی جست و جوی فهرست ۵۰۰ شرکت برتر مجلهی فورچن» را منتشر کرد، دریافت که شرکت های موجود در این فهرست روزانه ۳/۴ میلیون دلار برای جستوجوی پولی حدود ۰۰۰ر۱۰۰ عبارت کلیدی هزینه می کنند. با این حال، فقط ۲ درصد از وبسایت ها و کلیدواژه های این شرکتها توانستند در بین ۳۰ نتیجهی طبیعی (غیرپولی) برتر در گوگل قرار بگیرند.
به طور حتم، می توانید هزینه کنید و خودتان را به صدر فهرست نتایج پولی برسانید و نمی توانید به راحتی به رتبه های طبیعی بالا در موتورهای جست و جو دست پیدا کنید، اما، اگریایت کلیدواژه ها پول می دهید، این باید نشانه ای مبنی بر لزوم توجه شما به راهبرد سئو باشد.
هدف صرفا این نیست که رتبه تان آنقدر بالا برود که بتوانید پول دادن بایت عبارات کلیدی را متوقف کنید. بسته به اهداف مربوط به نرخ تبدیل مشتری راغب و بازگشت سرمایه، شاید عبارتی کلیدی را هم با جستوجوی پولی و هم با جستوجوی طبیعی نگه دارید. |
4. آیا همین الان هم برای عبارت کلیدی موردنظر رتبه ی خوبی دارم؟
زمانی که شروع به نوشتن می کنید، خوب است بدانید در موضوعی که به آن می پردازید چه رتبه ای دارید، آیا جزء ۱۰ رتبه برتر، ۲۰ رتبه برتر، ۳۰ رتبه برتر با آن عقب ترها و در رتبه ی ۱۹۹ هستید می توانید برای دستیابی اطلاعات رتبه بندی از ابزارهایی مانند وب سئو ، برایتاج با ماز استفاده کنید برای کسب اطلاعات بیشتر دریاردی این گونه ایزارها، گزارش ایزارهای سئوی تجاری: راهنمایی برای بازاریابها را دریافت کنید، که به بررسی بسترهای مختلفی می پردازد که می توانند به شما در مدیریت، ردگیری و بهینه سازی هزاران کلیدواژه کمک کنند. این گزارش رایگان در نشانی اینترنتی زیر در دسترس است:
http://bitly.com/epic-seo
).
۵. آیا در صفحه ی جدید سایتم، آن عبارت کلیدی به اندازه ی کافی به کار رفته است؟
می توانید محتوای خارق العاده ای بنویسید که با ارائه مثال و دیدگاههای جدید، جزئیات بسیار زیادی را دریاردی موضوعی خاص بیان کند. اما حتما باید راهبردی ترین عبارات کلیدی تان را هم در آن جای دهید. نمی توانید صرفا با یک بار اشاره به عبارت موردنظر در سیزدهمین پاراگراف از پانزده پاراگراف به نتیجه مطلوبی دست یابید
مدتهاست که راجع به «قواعد» تراکم کلیدواژهها بحث می شود. اما همیشه باید یکی از مهم ترین اولویت هایتان این باشد که به دنبال فرصتهایی طبیعی برای ذکر کردن کلیدواژه های گردید. اگر هر ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه یک بار از عبارت کلیدی هدف تان استفاده می کنید، احتمالا در مسیر درستی گام برمی دارید. اگر هم دفعات بیشتری از آن استفاده می کنید، دیگر لازم نیست نگران باشید
البته تا جایی که به نظر نرسد عبارت کلیدی را به زور در جایی چپانده اید که الزاما به آن تعلق دارد). همیشه می توانید، پس از آنکه از رتبه تان مطمئن شدید، تعداد استفاده تان از کلیدواژه ی موردنظر را کاهش دهید (که آن هم به شدت تحت تأثیر عنوان صفحه، سرصفحه، سابقه ی وب سایت، لینک های درون گرا و چندین عامل دیگر خواهد بود).
۶. وب سایتم به خاطر عبارت کلیدی موردنظر چقدر ترافیک دریافت می کند؟
وقتی به نتایج تحلیل وب سایت خودتان نگاه می کنید، باید انبوهی از دادههای مربوط به کلیدواژه را ببینید. می توانید به طرق مختلف، از جمله تجزیه و تحلیل کلیدواژههای اولیه به کار رفته برای دسترسی به وب سایتتان یا اطلاعات مربوط به جست وجوی داخل سایتتان پس از ورود کاربران، بررسی عمیق تری انجام دهید. برای مثال، ممکن است پی ببرید کسی عبارت «گرفتن وام ساخت وساز» را جستوجو می کنند، اما همین عبارت می تواند شما را بر آن دارد که به گزینه هایی مانند «شرایط اخذ وام ساخت وساز» یا «سازوکار وادهای ساخت وساز» هم نگاهی
اگر فهمیدید عبارت کلیدی خاصی زیاد جستوجو نمی شود، دلسرد نشوید؛ ممکن است این عبارت همچنان خیلی ارزش داشته باشد. من ترافیک کلیدواژه را با توجه به رتبه بندی ارزیابی می کنیم. برای مثال، ممکن است عبارتی کلیدی فقط ۲۰ بار در ماه جستوجو شود، اما شاید دلیل ضعیف بودن رتبه
جستوجو صرفا این باشد که کسی عبارت موردنظر را با انجام یک سئوی درست و حسابی ارتقا نداده است. در طرف مقابل، ممکن است عبارت کلیدی در رتبه ی دوم گوگل قرار بگیرد و با این حال، فقط ۲۰ تا ۳۰ بازدید کننده را به سایتتان بیاورد. اما اگر کلیدواژه ها به خوبی با محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید تناسب داشته باشند، این مساله هیچ اشکالی ندارد. برای اینکه با مشتریان احتمالی خوبی ارتباط برقرار کنید، به ۰۰۰ را بازدید کننده نیاز ندارید
به دقت مراقب عبارات کلیدی متعددی در یک صفحه ی وب هستم که رتبه ی بالایی در موتورهای جست وجو دارند. ممکن است پی ببرید یک صفحه از هر دو عبارت « حساب جاری آنلاین رایگان» و «حساب های جاری رایگان آنلاین پشتیبانی می کند.
با این حال، گاهی نمی توانید از هر دو عبارت برای قرار گرفتن در میان سه رتبه برتر استفاده کنید (یکی از این عبارات کلیدی در رتبه ۷ قرار می گیرد و دیگری در رتبه ی ۱۴). ممکن است به صفحه ی ارجح جدیدی نیاز داشته باشید که صرفا بر یکی از این دو عبارت متمرکز شده باشد تا بتوانید آن را به رتبه بالاتری برسانید.
7. آیا برای کلیدواژه های مشابه ترافیکی وارد وب سایتم می شود؟
به طور مستمر، نتایج تحلیل وب سایت را بررسی می کنم تا ببینم مردم به دنبال چه کلیدواژه های مرتیطی می گردند که حتی در فهرست راهبردی ترین عبارات کلیدی ام هم ذکرشان نکرده ام. محتوای موجود و تازه ای که توام با اقدامات سئو تولید شده باشد می تواند به پیدایش طیف وسینی از واژدها و عبارات کلیدی مرتبط بینجامد.
برای مثال، ممکن است در ابتدا برای یک مطلب، کلیدواژه ی «لپ تاپ» را هدف گرفته باشم، اما طرز نوشتن محتوا می تواند به پیدایش چند عبارت کلیدی دیگر، « مانند خرید لپ تاپ»، منجر شود. می توانید با نمایش رشد ترافیک موتورهای
8. آیا این عبارت کلیدی (یا عبارات مشابه همین الان هم مشتریان راغب را به مشتری تبدیل می کنند؟
می توانید کلیدواژه ها را از طریق تحلیل وب سایتتان و قیفهای تبدیل، از جمله تجارت الکترونیک، (یعنی از طریق ربط دادن کلیدو اژدها به فروش محصول) ردیابی کنید. برخی شرکتها از طریق سرویس های ردیابی
تماس، مانند سرویسهای ارائه شده توسط مانگوس متریکس، مارچكس و برندهای دیگر، رهیافتهای بیشتری کسب می کنند. فناوری ردیایی تماس مزایای زیادی دارد. برای مثال، در سطح کلیدواژه، زمانی که فردی عبارتی کلیدی را در موتور جست و جویی وارد می کند و به یک وب سایت می رسد، شماره تلفن منحصربه فردی به طور موقتی در محتوا ظاهر می شود و جای شماره تلفن ثایت وب سایت را می گیرد. این شماره تلفن را، که به عبارت کلیدی موردنظر گره خورده است، می توان ردیابی و ثبت کرد.
9. آیا در صفحه ی مورد نظر فراخوان به اقدام وجود دارد؟
بسیار مهم است که عیارات کلیدی موجود در محتوای تان را با قرار دادن فراخوان به اقدام های مؤثر هدف بگیرید. چه چیزی عرضه می کنید؟ چه شکلی است؟ آیا مخفی شده است؟
اگر ترافیک را از طریق سئو به وب سایت تان بیاورید، دیگر لازم نیست بازدید کننده خودش را به دردسر بیندازد تا متوجه کاری شود که می خواهید در نتیجه ی مشاهده محتوای تان انجام دهد. به طور واضح نشان دهید که خواننده باید با شماره تلفن رایگانی تماس بگیرد، یک نسخه دمو درخواست کند، راهنمایی را دانلود کنید یا خواستار ارائه اطلاعات بیشتر شود و سپس، مطمئن شوید که انجام کار موردنظر را برای او راحت کرده اید.
همچنین، بسیار مهم است که رنگ و محل قرار گرفتن فرمها، شماره تلفن ها و پیشنهادهای گوناگون را ارزیابی کنید. خیلی ها به سئو فقط از منظر کلیدواژه ها نگاه می کنند، اما کاربردپذیری وب سایت و فرصتهای تبدیل هم می توانند کمک کنند تا مطمئن شویم که ترافیک حاصل از سئو نتیجه می دهد و با خروج افراد پرتعداد چند دقیقه پس از ورودشان به وبسایت هدر نمی رود.
10. آیا صفحات مرتبطی وجود دارند که بتوانند از راهبرد لینک داخلی پشتیبانی کنند؟
می توانید برای یک صفحه واحد به رتبه های بالایی دست پیدا کنید، اما اگر صفحات مرتبطی داشته باشید که ساخته شده باشند تا به همدیگر لینک بدهند، راهبرد بازاریابی محتوایی تان از طریق سئو ارتقا خواهد یافت. به عبارت دیگر، حتما باید فرصت هایی ایجاد کنید تا لینک کلیدواژه های راهبردی موجود در متن محوری را در تعداد زیادی از صفحات و مطالب تان قرار دهید تا شانس ارتقای رتبه تان در موتورهای جستوجو را بالا ببرید. همچنین، فراموش نکنید که عبارت کلیدی موردنظر را در درون لینکهایتان (یا دست کم نزدیک لینک قرار دهید.
برای نمونه، ممکن است در صفحه ای عبارت «پیمای ارزان قیمت اتومبیل» را به طور گذرا ذکر کرده باشید، اما می توانید همین کلمات را در درون لینکی به یکی دیگر از صفحات وبسایت یا وبلاگتان جای دهید که به تفصیل به محاسن و معایب بیمه نامه های ارزان قیمت اتومبیل می پردازد.
11. انتخاب این عبارت کلیدی چگونه با محتواهای آتی تناسب خواهد داشت؟
گزینه های انتخاب کلیدواژه تان برای سئو و بازاریابی محتوایی باید مبتنی بر محتوایی باشند که برای هفته های آتی برنامه ریزی شده است، نه صرفا محتوایی که امروز مشغول پرداختن به آن هستیل با داشتن تقویم محتوایی، حتی پیش از آنکه کسی مقاله ای بنویسد، خدمتی را توصیف یا مطلبی را برای وبلاگ تولید کند، می توانید فکر کردن به کلیدواژه های محتمل را شروع کنید.
اگر چند عبارت کلیدی اصلی دارید، راهبردهای برنامه ریزی محتوایی تان باید اولویتها و کاستی های عبارات کلیدی تان را نشان دهند. برای مثال، اگر همین الان هم برای عبارت « راندن ماشین چمن زنی» رتبه ی فوق العاده ای دارید، شاید این عبارت نیازی به توجه نداشته باشد، اما ممکن است برای عبارت «ماشین های چمن زنی خودران» رتبه ی پایینی داشته باشید و بخواهید در
12. آیا عبارت کلیدی موردنظر جزء نام دامنه مان است؟
گوگل در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد برای وبسایت هایی که می خواهند اصولا به مدد نام دامنه های طولانی ویسی کیفیت در رتبه ی بالایی قرار بگیرند، سختگیری بیشتری خواهد کرد، مطمئنم که گوگل با این کارش می خواست مشکل دامنه های آزاردهنده و وبسایت های کوچک
(مانند این دامنه ی ساختگی:
(seocontentmarketingtipsideasforonlinemarketers.com
را حل کند. با این حال، برای وب سایتهای معتبر، همچنان به نظر می رسد که نام دامنه بر رتبه وب سایت در موتورهای جستوجو تأثیر بگذارد.
نتیجه گیری
مطمئنم که می خواهید عوامل دیگری را هم پیش از انتخاب کلیدواژه بررسی کنید اما فهرست فوق نقطه ی شروع خوبی را در اختیارتان می گذارد. دستکم از ابزارهای موجود برای تحقیق در مورد کلیدواژدها استفاده کنید تا ببینید آیا مردم واقعا از عبارت کلیدی هدف تان استفاده می کنند یانه. بی تردید، قصد ندارید محتوایی تولید کنید که مردم ده هزار بار در ماه دنبالش بگردند
(شاید گاهی لازم باشد هنگام بررسی عبارات کلیدی مختلف به ۱۰۰ بار جستوجو در ماه قانع شوید). اما هر محتوای جدیدی می تواند فرصتی مناسب باشد تا راهبردی ترین عبارات
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.