ایجاد تحول در بهینه سازی درون سایت
با ۴ ترفند فوق العاده ای که در این مقاله تشریح شده، می توانید بهینه سازی درون سایت خود را به صورت حرفه ای انجام دهید.
نگاهی به چند نکته این مقاله
- بهینه سازی درون سایت یک بار برای همیشه
- ۴ ترفند در بهینه سازی درون سایت
- ۶ نکته مهم در بهینه سازی محتوا
- ویژگی های محتوای سئو محور
- ۵ روش برای بهینه سازی کلیک ها
- ۳ راهکار برای بهینه سازی تجربه کاربری
بهینه سازی درون سایت چیست؟
به مجموعه کارهایی که در سایت خود برای موتورهای جستجو و کاربران انجام می دهیم، بهینه سازی داخلی گفته می شود. این مجموعه کارهای داخلی، با بهینه سازی خارجی متفاوت است.
هدف گوگل آن است که بهترین محتوا را به مخاطب نمایش دهد. منظور از محتوای شاخص، تنها خود محتوا نیست. عوامل دیگری نظیر URL نیز می توانند نقش مؤثری را در کنار محتوا، در فرآیند انتخاب گوگل ایفا نمایند.
صراحت گوگل در بهینه سازی درون سایت
گوگل به صراحت اعلام کرده است که ابتدایی ترین سیگنال های سئو آن است که یک کلمه کلیدی در صفحه تکرار شده باشد تا بدین ترتیب، گوگل بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این امر نشان دهنده آن است که گوگل هنوز هم از بعضی استانداردهای قدیمی استفاده می کند.
تکرار یک کلمه کلیدی در صفحه، کار ساده ای است که گوگل به واسطه آن می تواند به محتوای صفحه پی ببرد و معنای آن صفحه را به شیوه ای بهتر درک کند اما این کار به تنهایی کافی نیست. گوگل به صورت مستمر خود را به روزرسانی می کند. تمامی این به روزرسانی ها با هدف انتخاب و نمایش بهترین محتوا انجام می پذیرد.
سایتی که محتوای مناسبی نداشته باشد، جایگاهی در صدر نتایج جستجوی گوگل ندارد.
***
یکی از اشتباهاتی که سئو کاران مرتکب می شوند آن است که محتوایی ضعیف آماده می کنند و سپس تلاش می کنند تا با استفاده از قوانین گوگل، آن را در صدر نتایج جستجو بیاورند. در صورتی که محتوای شما خیلی بهتر از رقبا باشد، تنها کافی است حداقل های سئو را رعایت کنید. در این صورت، گوگل شما را به سادگی در صدر نتایج جستجو قرار می دهد.
++
+
اما در صورتی که بهینه سازی صفحات سایت را انجام ندهید، احتمال موفقیت شما در کلمات کلیدی پررقابت کم خواهد بود. به عنوان مثال، شاید برای کلمه کلیدی «چطور یک کفش مجلسی در دشت کویر با قیمت بسیار مناسب تهیه کنیم» موفق شوید که در صفحه نخست قرار گیرید، اما برای کلمات کلیدی کوتاه که حجم جستجوی
بالایی را به خود اختصاص می دهند، به موفقیت دست نخواهید یافت. بنابراین، در هر صورت نیاز داریم که صفحات سایت خود را به طور مداوم مورد بهینه سازی قرار دهیم.
در ادامه، قسمت های مختلف بهینه سازی درون سایت را تشریح می کنیم.
۳ بخشی که در بهینه سازی درون سایت تغییر می کنند
مجموع بهینه سازی درون سایت، مرتبط با تغییراتی است که در ۳ قسمت به شرح زیر اعمال کنیم:
-
عنوان و توضیحات سئو
عنوان مقاله یکی از پارامتر های رقابتی است و باید به صورت مداوم به روزرسانی شود. بازدیدکنندگان، در وهله اول، عنوان را مشاهده می کنند و سپس بر روی آن کلیک می کنند.
توضیحات سئو به متنی گفته می شود که در زیر عنوان، در صفحه نخست گوگل نمایش داده می شود.
۲. محتوا:
محتوای به روزرسانی شده، محتوایی است که در آن، نیازهای بیشتری را پاسخ می دهیم. گوگل به محتوای به روزرسانی شده، نسبت به محتوایی که تنها یک بار ویرایش شده است، بهای بیشتری می دهد.
3.URL:
آدرس یا URL به گوگل در درک صفحه کمک بسیاری می کند. یکی از مواردی که در نتایج گوگل مشاهده می شود، URL است.
درنتیجه، یکی از مواردی که در بهینه سازی داخلی سایت نیز مورد توجه قرار دارد، URL است.
بهینه سازی درون سایت؛ یک بار برای همیشه!
یک دونده، هنگامی که همه رقبا را پشت سر گذاشته و رتبه نخست را از آن خود کرده است، نیازمند مراقبت است. در این مرحله، باید با قدرت بالاتری وجه تمایز خود را با سایر رقبا در صفحه نخست گوگل بیشتر کنید.
هر چه تمایز شما نسبت به رقبا بیشتر باشد، گوگل اعتماد بیشتری نسبت به شما خواهد داشت و تلاش می کند با کلمات مشابه دیگری هم شما را در صدر نتایج گوگل در معرض نمایش قرار دهد. این عامل موجب رشد تصاعدی ورودی های شما از گوگل خواهد شد.
درنتیجه، به روزرسانی هیچ گاه به پایان نخواهد رسید و باید به فکر به روزرسانی های مستمر در سایت خود باشیم.
۴ ترفند در بهینه سازی درون سایت
با استفاده از ۴ ترفند زیر می توانید در رتبه بالاتری نسبت به رقبای خود قرار بگیرید. به یاد داشته باشید که در بهینه سازی درون سایت، تنها به عنوان، محتوا و URL می پردازیم و آن ها را تغییر می دهیم. موضوعات زیر باید به صورت مجزا در هر صفحه اعمال شوند تا بهینه سازی درون سایت شما به خوبی انجام گیرد:
- بهینه سازی محتوا
- محتوای سئو محور
- بهینه سازی کلیک ها
- بهینه سازی تجربه کاربری
در ادامه هر کدام از این ترفندها را به صورت مجزا تشریح می کنیم.
1. بهینه سازی محتوا
در صورت استفاده مناسب از کلمات کلیدی در صفحه سایت، گوگل به سادگی صفحه شما را درک می کند و صفحه شما را بهتر در نتایج گوگل رتبه بندی می کند.
۶ نکته در بهینه سازی ظاهر محتوا
در ظاهر محتوا لازم است ۶ نکته را در نظر بگیرید. این نکات در تنظیم ظاهر محتوای شما کمک می کند و بدین ترتیب، از دیدگاه گوگل، نوشته شما ارزشمند و خوانا می شود.
1. استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول
تلاش کنید تا در صد کلمه اول مطلب خود به تعداد مجاز از کلمات کلیدی استفاده کنید. تعداد مجاز کلمات کلیدی در این ۱۰۰ کلمه، بر اساس تعداد کلمات شما در مقاله مشخص می شود که در بخش تولید محتوا به آن پرداختیم. پراکندگی کلمات کلیدی بهتر است بیشتر در ابتدا و انتهای مقاله صورت پذیرد. فرض کنید در رابطه با خرید آکواریوم مقاله ای نوشته ایم و صد کلمه اول ما به صورت زیر است:
***
«آکواریوم انواع مختلفی دارد. آکواریوم ها بسته به انتخاب آن ها برای آب های شور و شیرین استفاده می شوند. بهترین راه برای خرید آکواریوم آن است که نیازهای خود را بررسی کنید. در این سایت، انواع مختلفی از آکواریوم را عرضه می کنیم که به همراه گارانتی به سراسر ایران ارسال می شوند. پس می توانید با خیال راحت از ما خرید کنید. در ادامه، ۱۰ آکواریوم پرفروش سایت را به شما معرفی می کنیم. مزایا و معایب هر کدام به صورت کامل در این فهرست مشخص شده است.»
***
در جمله بالا، تنها یک بار کلمه کلیدی «خرید آکواریوم» درج شده است. حال پاراگراف زیر را بخوانید و آن را با پاراگراف قبل مقایسه کنید:
***
خرید آکواریم کار دشواری نیست. شاید نگران شیشه های آکواریوم باشید که در هنگام جابجایی به شیشه ها ضربه وارد شود و شما را متحمل ضرر کند. اما اینطور نیست. ما به شما اطمینان می دهیم که با خرید آکواریوم از ما می توانید از گارانتی ما استفاده کنید و هنگامی که آکواریوم به دست شما می رسد، می توانید در صورت وجود مشکل، آن را تحویل نگیرید. با خیال راحت می توانید خرید آکواریم خود را در همین صفحه نهایی کنید. در ادامه، فهرست ۱۰ آکواریوم پرفروش سایت را به شما معرفی می کنیم. بیان مزایا و معایب هر کدام، به شما در خرید آکواریوم کمک بسیار زیادی می کند.»
****
در جملات بالا، ۴ بار از کلمه کلیدی خرید آکواریوم استفاده شده است. فردی که عبارت خرید آکواریوم را در گوگل جستجو می کند، این صفحه را باز می کند و این کلمه را می بیند که بارها در همان پاراگراف اول تکرار شده است.
آمارها نشان می دهد که در این صورت، کاربران با آن مقاله ارتباط بیشتری برقرار می کنند. بر همین اساس، گوگل نیز از این مسئله استقبال می کند.
۲. عنوان با تگ H۱:
در هر صفحه تنها یک بار می توان از تگ عنوان H۱ استفاده کرد و آن در عنوان مقاله است. در اکثر سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، عنوان صفحه به صورت خودکار با تگ H1 مشخص می شود. اما همواره این گونه نیست.
برای ارزیابی این موضوع که آیا عنوان صفحه شما با تگ H۱ نوشته شده، کافی است که آن صفحه را بررسی کنید. در صورتی که عنوان صفحه به صورت زیر باشد، به معنی آن است که عنوان صفحه با تگ H۱ نوشته شده است:
</H۱> بازاریابی <HI> اینترنتی
کد بالا به ساده ترین حالت ممکن نوشته شده است و ممکن است که از موارد دیگری نیز در کنار این تگ استفاده شده باشد. در این صورت، تنها کافی است اطمینان یابید که عنوان با این تگ در صفحه منتشر شده است.
٣. زیرعنوان ها با تگ H۲:
کلمه کلیدی خود را حداقل یک بار با تگ زیرعنوان H۲ مورد استفاده قرار دهید. استفاده از کلمات کلیدی در زیرعنوان به درک گوگل از صفحه شما کمک فراوانی می کند.
۴. فرکانس کلمات کلیدی:
گوگل هنگامی سایت شما را در صدر نتایج قرار می دهد که درک بالایی از صفحه سایت شما داشته باشد. یکی از راه هایی که موجب می شود گوگل درک عمیقی از سایت پیدا کند، تکرار کلمه کلیدی در صفحه است. اما تنها تکرار کلمه کلیدی کافی نیست.
***
به منظور کمک به درک عمیق گوگل، باید متن خود را مجهز به کلمات کلیدی مترادف کنید. کلمات کلیدی مترادف با کلمه کلیدی اصلی به گوگل کمک می کنند که دقیقا متوجه شود که این صفحه مربوط به چه چیزی است. گوگل چیزی را جذب می کند که هم فرکانس با آن کلمه کلیدی باشد.
***
به عنوان مثال، صفحه ای را در نظر بگیرید که با کلمه کلیدی «تعمیرگاه اتومبیل» مطالبی را بیان کرده است. هنگامی که در رابطه با تعمیرگاه اتومبیل صحبت می کنیم، بیان کلماتی نظیر گیربکس، دنده، موتور و چیزهای از این دست، مواردی بدیهی در رابطه با تعمیرگاه اتومبیل به شمار می روند. گوگل با خواندن این داده ها می تواند درکی عمیق از صفحه شما پیدا کند و شما را صدرنشین فهرست نتایج
جستجو نماید.
***
گوگل چیزی را جذب می کند که هم فرکانس با آن کلمه کلیدی باشد.
۵. لینک های خارجی:
استفاده از لینک های خارجی در سایت، ۳ مزیت بزرگ را به همراه دارد:
درک بهتر گوگل: با قرار دادن لینک در سایت خود، به درک بهتر گوگل کمک کرده اید. به عنوان مثال، در صورتی که شما در صفحه خود در رابطه با یک مدل گوشی صحبت می کنید و به صفحه خاص مربوط به آن گوشی در یک سایت مرجع لینک می دهید، به گوگل کمک می کنید تا دقیقا متوجه کلمه کلیدی مورد نظر شما شود.
مرکزی از اطلاعات باکیفیت: هنگامی که به سایت های مختلف لینک های کاملا مرتبطی ارسال می کنید، بازدیدکنندگان دیدگاه مرکز اطلاعات باکیفیت را در ذهن خود برای صفحه شما قائل می شوند. در صورتی که از نگاه بازدیدکنندگان به عنوان یک مرکز اطلاعات باکیفیت شناخته شوید، این امر موجب می شود تا همیشه بر روی لینک های درون صفحه شما کلیک کنند.
افزایش اعتبار: لینک دادن به منابع در انتهای مقاله، نه تنها به اعتبار سایت شما لطمه نمی زند، بلکه به اعتبار شما می افزاید.
۶. بهینه سازی URL:
منظور از لینک URL، همان آدرسی است که در بالای هر صفحه از وب سایت شما در قسمت آدرس بار(۳۱) نمایان می شود. مواردی که باید در این لینک رعایت کنید، به شرح زیر است:
وارد کردن کلمه کلیدی در URL:
گوگل به خوبی قادر به خواندن URL های فارسی است. بدین منظور، گوگل از قابلیت مترجم رایگان خود بهره می برد. درنتیجه، نیازی نیست هاURL را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و حتما از URL انگلیسی استفاده کنید.
***
در صورتی که از ابتدا از URL انگلیسی استفاده کرده اید، بهتر است همین مسیر را دنبال کنید. اگر در ابتدای مسیر قرار دارید، بهتر است از URL های فارسی استفاده کنید و کلمه کلیدی خود را در آن URL تکرار کنید.
***
به عنوان مثال، در صورتی که کلمه کلیدی ما مشاوره خرید خودرو» باشد، URL ما به صورت زیر قرار می گیرد:
مشاوره-خرید خودرو
com.//Example:/https
همچنین، در URL به جای فاصله، از خط تیره استفاده می شود.
استفاده از URL کوتاه:
در صورت استفاده از URL بلند، گوگل مجبور می شود که از ۳ نقطه در ادامه لینک شما در فهرست نتایج جستجو استفاده کند و درنتیجه، مخاطب قادر به خواندن آدرس کامل URL شما نخواهد بود. این امر، می تواند یکی از دلایلی باشد که مخاطب بر روی لینک شما کلیک نکند. دلیل این کار آن است که یکی از دلایلی که موجب می شود
افراد بر روی لینک های ما در گوگل کلیک کنند، مشاهده کلمه کلیدی در URL است. در صورتی که URL خیلی طولانی باشد، این امکان وجود دارد که کلمه کلیدی ما در URL توسط گوگل مخفی شود.
***
هایURL کوتاه، در گوگل بهتر رتبه بندی می شوند. بنابراین، بهتر است که URL های صفحات را کوتاه نگه دارید.
***
سایت های بسیاری را دیده ام که عنوان نوشته آن ها مشتمل بر ۲ خط است و دقیقا از همان عنوان برای URL استفاده کرده اند. این گونه URL ها کلیک کمتری را دریافت خواهند کرد.
همچنین در صورتی که کلمه کلیدی شما طولانی است، دقیقا از همان کلمه کلیدی در URL استفاده کنید. چرا که در این حالت، حداقل کاربر می تواند قسمت بسیار زیادی از آن را مشاهده کند. اما اگر کلمه کلیدی شما کوتاه است و عنوان طولانی است، می توانید ترکیبی از کلمه کلیدی و عنوان را مورد استفاده قرار دهید.
به عنوان مثال، در صورتی که عنوان مقاله ما «۱۰ راهکار برای افزایش سرعت سایت بدون کدنویسی» و کلمه کلیدی ما «افزایش سرعت» باشد، بهتر است URL را به صورت زیر بنویسیم:
افزایش-سرعت-بدون-کدنویسی
com.//Example:/https
قسمتی از مقاله که گوگل در بخش فهرست نتایج جستجو به مخاطب نمایش می دهد، Breadcrumbs نام دارد.
Breadcrumbs مسیر مقاله شما است که در وب سایت شما علامت گذاری شده است.
به عنوان مثال، این مقاله در آدرس زیر قرار داد:
خانه / مقالات / افزایش سرعت بدون کد نویسی
گوگل از Breadcrumbs برای نمایش URL استفاده می کند.
٢. محتوای سئومحور
محتوای سئومحور، محتوایی است که شایسته رتبه یک فهرست نتایج جستجو باشد. محتوای سئومحور با هدف درج در رتبه یک نتایج جستجوی گوگل طراحی شده است.
يقينا صفحه ای از سایت که با هدف اخذ رتبه یک جستجو نوشته می شود، فراتر از تنها انتخاب یک کلمه کلیدی است. این صفحات معمولا بسیار منحصر به فرد طراحی می شوند و با هدف قرارگیری در چند کلمه کلیدی کوتاه و بلند طراحی می شوند.
***
محتوای سئو محور محتوایی نیست که از ابتدا طراحی شود بلکه نکاتی است که به صفحات اضافه می شود و باعث منحصربه فرد شدن آن مقاله می شود.
۳ ویژگی مهم محتوای سئومحور
محتوای سئومحور دارای ۳ ویژگی اصلی است:
- منحصر به فرد
- فوق العاده با ارزش
- بهینه سازی برای گوگل
در ادامه، به تشریح و توضیح کامل موارد فوق می پردازیم:
1. منحصر به فرد:
محتوای منحصر به فرد تکراری نیست. محتوای منحصر به فرد را کسی تا به حال ایجاد نکرده است. برای نگارش محتوایی که تا به حال کسی آن را ایجاد نکرده باشد، می توانید از یکی از ۴ روش زیر استفاده کنید:
نکته و یا استراتژی جدید:
از نظر شما نکات به اتمام رسیده اند؟ در صورتی که بر این عقیده اید که تمامی نکات و استراتژی ها به اتمام رسیده، لازم است که نگاهی به ویدیوهای جذاب «۵ دقیقه» بیاندازید. ۵ دقیقه نام ایده ای است که مؤسس آن شرکتی قبرسی به نام TheSoul است. ایده اصلی ویدیوهای ۵ دقیقه آن است که می توان ایده های جدیدی را برای حل نیازهای روزمره با استفاده از لوازم دم دستی ارائه نمود.
این شرکت از این روش برای تولید محتوای منحصر به فرد استفاده می کند. لینک مربوط ویدیوهای این شرکت در هدایای این کتاب قرار گرفته است. برای دریافت هدیه به آدرس زیر مراجعه کنید:
com/msgift.Khateyek
***
در صورتی که در ابتدای راه قدم برمی دارید، نیازی نیست که برای تدوین این ایده ها و استراتژی ها زمان زیادی را صرف کنید. کافی است کتاب ها و مقالات حوزه خود را پیدا کنید و این ایده ها را در فرمت دیگری منتشر کنید. با انجام چنین کاری این استراتژی را پیاده سازی کرده اید. ضمنا منبع مورد استفاده را در محتوای خودتان ذکر کنید تا بدین ترتیب، به اعتبار شما افزوده شود.
تجربه جدید:
تجربه هر فرد مانند اثرانگشتان او همتا است. اثرانگشتان هر فرد مختص به آن فرد است و تجربه هم به همین طريق، انحصاری است. فروشی که شما برای یک محصول کسب کرده اید، یک تجربه جدید است. فکر نکنید که همه قادر به انجام این کار هستند و یا اینکه این کار، کاری بدیهی است. افراد بسیاری نیازمند تجربه شما هستند. هنوز هم یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا، کتاب راهنمای کار با کامپیوتر است. این امر نشان دهنده آن است که افراد زیادی نیاز به تجربه ای جدید برای انجام کارهای تکراری دارند.
تجربه مذاکره با هر مشتری می تواند داستانی نو و شامل اطلاعاتی جدید باشد که به هیچ عنوان توسط رقبای شما قابل تولید نیست. این تجربه جدید شما باید دارای جزئیاتی بسیار بالا باشد که فرد با خواندن آن قادر به تصور آن باشد. با این کار، یک محتوای فوق العاده منحصر به فرد تولید کرده اید.
***
حداقل یک تجربه شخصی به مقالات خود اضافه کنید تا محتوای شما از رقبای شما تمایز بسیار زیادی پیدا کند.
فرآیند گام به گام:
فرآیندها عناصر واقعا جذاب هستند. این فرآیندها هستند که بازدیدکنندگان را از سردرگمی نجات می دهند. برای انجام یک کار خاص، از فرآیند های گام به گام استفاده می شود. اکثر افراد می دانند که برای لاغر شدن باید بر حس خوش اشتها بودن خود غلبه کنند، اما همین افراد نمی دانند هنگام گرسنگی باید چگونه جلوی اشتهای خود را بگیرند. مراحل گام به گام اجرای یک دستورالعمل یک تا چند مرحله ای به این افراد کمک می کند که اشتهای خود را مدیریت کنند.
***
تلاش کنید قسمتی از مقالات سایت را ویرایش کرده و به صورت گام به گام در آورید. به جای اینکه تمامی اطلاعات را بدون شماره گام ها به کاربر منتقل کنید، مراحل را به صورت گام به گام طراحی کنید.
الهام گرفتن:
خیلی وقت پیش، در خط یک مقاله ای با عنوان «آموزش بازاریابی محتوا به سبک مکانیک ها» نوشتم. بازاریابی محتوا هیچ ارتباطی به مکانیک ها ندارد، اما با الهام گرفتن تلاش کردم که ارتباطی میان بازاریابی محتوا و مکانیک ها ایجاد کنم. مقاله ایجادشده بازخورد خیلی خوبی از بازدیدکنندگان دریافت کرد.
شما می توانید از هر چیزی در زمینه کاری خودتان الهام بگیرید و محتوای منحصر به فرد تولید کنید. به عنوان مثال، در صورتی که در زمینه فروش تجهیزات موبایل فعالیت می کنید، به این فکر کنید که طبیعت را چگونه می توانید با یکی از تجهیزات موبایل بیامیزید. یک تجربه نگهداری شارژ باتری موبایل در طبیعت می تواند موضوعی جذاب برای خوانندگان باشد.
۲. فوق العاده با ارزش
انتشار مطلب منحصر به فرد خوب است، اما کافی نیست. برای اینکه بتوانید مقالاتی عالی بنویسید، باید آن مقالات را فوق العاده با ارزش کنید. طبق آمار یک شرکت میزبانی وب، هر روز ۴ میلیون مطلب در اینترنت منتشر می شود. در صورتی که مطلب شما در میان این مطالب، متمایز نباشد، شانسی برای کسب ورودی بیشتر از گوگل نخواهید داشت.
۴ راهکار زیر به شما در فوق العاده با ارزش کردن متن کمک می کنند. بهتر است این راهکارها را به مرور زمان و با به روزرسانی های متعدد به مقاله خود اضافه کنید:
استفاده از سؤالات متداول
به پرتکرارترین سؤالات متداول در مورد آن موضوع پاسخ دهید. پاسخ به این پرسش ها کمک بسیار زیادی به مخاطب می کند و درنتیجه، موجب افزایش دقت مطالعه مقاله شما می شود. به منظور یافتن سؤالات پرتکرار می توانید آن موضوع را در انجمن ها و فروم ها جستجو کنید و ببینید افراد چه سؤالاتی را مطرح می کنند. سپس به آن سؤالات در مقاله خود پاسخ دهید.
***
بیشتر سایت ها پاسخ به پرسش ها را در انتهای مقاله خود قرار می دهند، اما برای بازخورد بهتر می توانید پس از توضیح در رابطه با هر زیرعنوان، به سؤالات پرتکرار مربوط به آن پاسخ دهید.
درج صوت و فیلم:
همه افراد مطالعه را دوست ندارند. گوگل هم برای این موضوع اهمیت بسیاری قائل است. استفاده از فیلم با صوت به افزایش زمان ماندگاری کاربران کمک می کند و گوگل نیز از این مسئله استقبال می کند. محتویات پادکست و مقاله می تواند مکمل و یا خود متن باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند مطالعه نکنند و با دیدن فیلم با شنیدن صوت، درک بهتری از آن موضوع پیدا کنند. پیشنهاد می کنم از فیلم ها به عنوان مکمل مقاله استفاده کنید تا اثرگذاری محتوای شما افزایش یابد.
وضوح مطالب، استفاده از آمارها و نقل قول ها در حوزه شما:
نقل قول ها و آمارها، اعتبار مقاله شما را بسیار بالا می برد. در صورتی که مطلب جدیدی برای گفتن دارید، تلاش کنید آن را به آمارها و نقل قول ها گره بزنید تا مطلب شما نزد مخاطبین ارزشمندتر شود. به عنوان مثال، بسیاری از طراحان سایت هنگامی که قصد دارند مشتری را نسبت به این موضوع قانع کنند که طراحی سایت با وردپرس چه مزایایی را در پی دارد، مزایای بسیار زیادی را برای وی بیان می کنند. این در حالی است که با ارائه آمار می توان با سرعت بسیار بیشتری مشتری را قانع کرد.
***
آیا می دانستید بیش از ۲۱ درصد سایت هایی که به گوگل متصل هستند، وردپرسی هستند؟ همین یک آمار کوچک می تواند نشان دهد که یک کمپانی عظیم این سیستم را تأیید کرده است.
تجربه محور:
محتوای تجربه محور به محتوایی گفته می شود که در آن، تجربه بیان شده باشد. بیان تجربیات به تصمیم گیری کاربر کمک فراوانی می کند. در صورتی که قصد دارید محتوای فوق العاده با ارزش تولید کنید، بیان تجربه در مقالات را فراموش نکنید. به عنوان مثال، در صورتی که در قسمتی از مقاله ۵ نکته را بیان می کنید، در انتهای قسمت نتیجه گیری می توانید تجربه خود را از آن نکات بیان کنید.
***
تلاش کنید قسمت مربوط به محتوای تجربه محور را با استفاده از فونتی اندکی درشت تر بنویسید تا خواننده آن را به خوبی ببیند. می توانید در قسمت مقدمه به نتیجه گیری اشاره کنید و بیان کنید که در انتهای مقاله، پیشنهاد با تجربه من در رابطه با این اطلاعات بیان شده است.
٣. بهینه سازی برای گوگل:
در صورتی که گوگل از محتوای شما رضایت نداشته باشد، هیچگاه شما را در صفحه نخست نتایج جستجو قرار نمی دهد. محتوای منحصر به فرد و با ارزش می تواند شما را به صفحه نخست برساند، اما باید همین محتوا نیز رضایت گوگل را جلب کند.
از سوی دیگر، با اولویت دهی به رضایت گوگل و تولید محتوایی که تنها قادر به جلب رضایت گوگل باشد و به واسطه آن، کاربران تمایل زیادی به ماندن در سایت ما نداشته باشند، نیز به زودی از فهرست نتایج جستجوی گوگل حذف خواهیم شد. درنتیجه، اولویت اول باید جلب رضایت کاربران با استفاده از محتوای منحصر به فرد و با ارزش باشد و سپس به سراغ رضایت گوگل برویم. به عبارت دیگر، صفحه شما دقیقا باید همان چیزی باشد که گوگل می خواهد.
گوگل از طریق الگوریتم های خود پارامترهای انتخاب وب سایت ها را به صورت مداوم تغییر می دهد و بهترین استراتژی برای جلب رضایت گوگل، آن است که رقبا را در صفحه نخست نتایج جستجو مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم
***
برایان دین (۳۲) مدیر سایت backlinko از یک اشتباه پرده برداشته است. او یک صفحه را در سایت برای کلمه کلیدی «بررسی بک لینک ایجاد کرده بود و قصد داشت تا این صفحه را در صفحه اول گوگل رتبه بندی کند. پس از چند روز از انتشار مقاله، با مشاهده نتایج جستجوی گوگل متوجه می شود که این صفحه در میان ۱۰ نتیجه اول قرار ندارد؟
وی با بررسی موضوع متوجه شد که در صورتی که وقت بیشتری را بر روی جلب رضایت گوگل قرار می داد، می توانست در نتایج جستجو رتبه خوبی را به دست آورد. به منظور کسب رضایت گوگل کافی است ۱۰ نتیجه اول گوگل را در خصوص موارد زیر مورد بررسی قرار دهید:
- تعداد کلمات موجود در مقاله
- میزان تکرار کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی مترادف و مکمل
- لینک سازی داخلی و خارجی
در حقیقت، کافی است در موارد فوق، چند پله بهتر از رقبای خود عمل کنید تا تفاوت بسیار زیادی را ایجاد کنید. به عنوان مثال، در صورتی که رقبای شما از هزار کلمه در صفحه استفاده می کنند، شما از سه هزار کلمه استفاده کنید. در فصل بعد به موضوع لینک سازی خارجی خواهیم پرداخت.
٣. بهینه سازی کلیک ها
گوگل برای مسئله تعداد کلیک بالا در نتایج، اولویت بسیار بالایی قائل می شود. دلیل اهمیت بسیار بالای کلیک ها نزد گوگل آن است که یکی از راه های کسب درآمد گوگل، همین تعداد کلیک ها است. بر این اساس، ضروری است که به این عامل اولویت بالایی را اختصاص دهد.
میزان کلیک پایین، نشان دهنده یکی از دو مورد زیر است:
بازدیدکننده اشتباهی را هدف قرار داده اید:
در صورتی که بر روی کلمه کلیدی که در حوزه شما نیست کار کنید، بازدیدکننده پس از ورود به سایت شما و بررسی آن صفحه، سریع سایت شما را ترک می کند. در این صورت، گوگل متوجه می شود و شما را از فهرست نتایج جستجوی آن کلمه حذف می کند.
مطلب شما نتوانسته است کاربران را قانع کند:
همه افراد برای رسیدن به پاسخ پرسش های خود اقدام به جستجو در گوگل می کنند. درنتیجه، در صورتی که متن شما نتواند کاربر را قانع کند، بازدیدکننده مجددا به گوگل مراجعه می کند و روی نتیجه دیگری کلیک می کند. در این حالت ممکن است قدیمی بودن مطلب و یا هر دلیل دیگری موجب عدم قانع شدن بازدیدکننده شده
باشد.
تعداد کلیک ها در صفحه نخست فهرست نتایج جستجوی گوگل به دو دلیل اهمیت دارد:
- به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی از نظر گوگل در نظر گرفته می شود.
- افزایش کلیک ها موجب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.
کاری که باید در بهینه سازی کلیک ها انجام دهیم آن است که عنوانی که در فهرست نتایج جستجو قرار می گیرد،
بهتر از سایر نتایج نمایش داده شده باشد.
کاری که باید در بهینه سازی کلیک ها انجام دهیم آن است که عنوانی که در فهرست نتایج جستجو قرار می گیرد، بهتر از سایر نتایج نمایش داده شده باشد.
۵ روش عملی برای بهبود بهینه سازی کلیک ها
با هدف افزایش تعداد کلیک در صفحه نخست فهرست نتایج جستجوی گوگل می توانید از این ۵ روش استفاده کنید:
1. سؤال:
سؤال ها در فهرست نتایج گوگل کلیک بیشتری را نسبت به سایر موارد دریافت می کنند. عناوین سؤالی ذھن مخاطب را درگیر می کنند و درنتیجه، مخاطب به دنبال پاسخ سؤال بر روی نتیجه کلیک می کند. در سؤال از «آیا» استفاده نکنید. جوابی که برای این گونه سؤالات وجود دارد، تک کلمه ای است. سؤالات خود را با «چرا» و «چگونه» آغاز کنید.
۲. توضیحات متا:
توضیحات متا به نسبت عنوان می تواند تعداد کلمات بیشتری را در بر گیرد. توضیحات متا درصد بسیار کمتری نسبت به عنوان بر روی تعداد کلیک کاربران تأثیر برجای می گذارند. آمار منتشرشده توسط سایت backlinko نشان می دهد که وارد کردن توضیحات متا تنها ۶ درصد به بهینه سازی کلیک ها کمک می کند. این امر نشان می دهد که هرچند بتوانید از جملاتی بسیار عالی در آن استفاده کنید، حداکثر ۶ درصد به بهینه سازی کلیک ها کمک می کنید. درنتیجه، بهتر است حساسیت زیادی بر روی این قسمت نداشته باشید و تنها تلاش کنید با کلمه کلیدی مورد نظر جمله ای را در بخش توضیحات متا بنویسید.
٣. اسکیما:
یکی از بهترین تمایزهای که می توانید برای خود در فهرست نتایج جستجوی گوگل ایجاد کنید، استفاده از اسکیما است. حتما در گوگل مشاهده کرده اید که هنگامی که چیزی را جستجو می کنیم، با اطلاعات بیشتری از نتایج مواجه می شویم. به عنوان مثال، سؤالاتی در زیر برخی نتایج آمده است یا لینک هایی از آن نتیجه در زیر آن درج شده است که در بقیه نتایج، شاهد درج این لینک ها نیستیم. اسکیما موجب می شود تا نسبت به رقبای خود متمایز دیده شوید و توجه بیشتری را نسبت به خود جلب کنید.
در حقیقت، توجه افراد با استفاده از اسکیما به نتیجه جلب می شود و عنوان را مطالعه می کنند. گوگل از طریق اقدامات درون سایت این اطلاعات را به بازدیدکننده نمایش می دهد.
برای اینکه بدانید آیا در صفحه شما از اسکیما استفاده شده است یا خیر، کلمه Tool Testing Data Structured را در گوگل جستجو کنید و به اولین نتیجه بروید. کافی است URL دلخواه خود را در آدرس مورد نظر قرار دهید تا مشاهده کنید که آیا اسکیمای شما به درستی پیاده سازی شده است یا خیر.
۴. احساسات:
احساسات را به عنوان خود اضافه کنید تا کلیک بیشتری دریافت کنید. عناوینی که ترکیبی از جملات احساساتی هستند، نسبت به عناوینی که از این جملات استفاده نکرده اند، کلیک بیشتری دریافت می کنند. برای اضافه کردن احساسات می توانید از کلمات زیر استفاده کنید:
رایگان
آسان
سريع
تضمینی
با کلمات بالا جملات زیر را می توانیم برای عنوان سئو در نظر بگیریم:
چگونه در کمتر از یک ماه ۵ کیلو به صورت تضمینی وزن کم کنیم؟
۱۰ راه آسان و تضمینی برای افزایش فروش
۵ راه سریع و رایگان برای تبلیغات انبوه
۵. سال:
اضافه کردن سال به عنوان می تواند در افزایش تعداد کلیک کاربران بسیار مؤثر باشد. به ۲ دلیل اضافه کردن سال به عنوان می تواند عاملی قدرتمند در این زمینه باشد:
بازدیدکنندگان آن مطلب را به روز می دانند.
به روزرسانی هر ساله آن می تواند به پیشرفت سئو آن صفحه کمک کند.
در صورتی که فردی به دنبال پرفروش ترین لپ تاپ های سال می گردد، اضافه کردن سال به عنوان مقاله می تواند قدرت بسیار بالایی را از منظر مخاطب به عنوان شما ببخشد. به نمونه های زیر توجه کنید:
10 لپ تاپ پرفروش و بررسی دقیق آن ها
حال می خواهیم سال و یا یک تاریخ را به عنوان مورد نظر اضافه کنیم:
۱۰ لپ تاپ پرفروش امروز ایران
والپ تاپ پرفروش ایران (آپدیت در امروز)
در دو مثال بالا می توانیم نسبت به رقبای خود کلیک بیشتری را دریافت کنیم.
۴. بهینه سازی تجربه کاربری
تعامل گوگل با سایت شما بر اساس تجربه کاربری صورت می پذیرد. گوگل با تجربه کاربری اطمینان می یابد که این محتوا در جایگاه درستی در فهرست نتایج جستجو قرار گرفته است. تجربه کاربری یکی از مواردی است که توجه به آن در به روزرسانی الگوریتم های گوگل روز به روز افزایش می یابد. این امر، موضوعی منطقی است! خود را در جایگاه گوگل تصور کنید. در صورتی که نتیجه ای را به بازدیدکنندگان نمایش دهید که مرتبط نیست و نیاز مخاطب را برطرف نمی کند، با آن وب سایت چگونه برخورد می کنید؟
***
رتبه بندی نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر رفتار کاربران است. اما این رفتار کاربر تنها به میزان کلیک بر روی عنوان در صفحه نخست فهرست نتایج جستجوی گوگل ختم نمی شود و اگر می خواهید در صدر نتایج جستجو قرار گیرید، باید رفتار کاربران را درک کنید.
***
بیشتر وب سایت ها تنها بر روی کلمات کلیدی و عنوان های جذاب کار می کنند و محتوایی که نیاز کاربر را برطرف کند تولید نمی کنند. هنگامی که مطلبی در سایت نوشته می شود، شاید بگویید این دقیقا همان چیزی است که مخاطب می خواهد. اما نکته اینجاست که رفتار کاربران مرتبا به روز می شود و با به روزرسانی رفتار کاربران، موتورهای جستجو هم به روز می شوند و در نهایت، نتایج جستجو هم با تغییر مواجه می شود.
گوگل ۳ پارامتر مهم را در تجربه کاربری مورد بررسی قرار می دهد:
١. زمان ماندن در سایت:
زمانی که کاربر به طور کلی در سایت شما می ماند را زمان ماندن در سایت می گویند. گوگل این زمان را با دقت بررسی می کند و هر چه این زمان بیشتر باشد، گوگل به این جمع بندی می رسد که این محتوا برای بازدیدکننده مفید بوده است.
٢. درصد خروج:
به درصدی از کاربران اشاره دارد که عملی را در سایت انجام می دهند و این موضوع، به زمان ماندن کاربران در سایت ارتباطی ندارد. این عمل ممکن است بازدید از سایر صفحات و یا هر اقدام دیگری باشد که موجب کلیک کاربران می شود. هر چه میزان این درصد کمتر باشد، این امر نشان دهنده آن است که کاربران با سایت تعامل بیشتری برقرار کرده اند.
٣. نرخ بازگشت به نتایج جستجو:
بسیاری از کاربران، در ابتدای جستجو، ۳ یا ۴ نتیجه اول را به صورت همزمان در تب مرورگر خود باز کرده و آن ها را بررسی می کنند و در صورت عدم یافتن مطلب مورد نظر خود، بر روی نتیجه دیگر کلیک می کنند. در صورت مراجعه مجدد کاربران به گوگل، یک پالس منفی به گوگل ارسال می شود مبنی بر این که این سایت نیاز مخاطب را برطرف نکرده است. بر همین اساس، رتبه آن سایت در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل تحت تأثیر قرار می گیرد.
۳ راهکار برای بهینه سازی تجربه کاربری
به منظور انجام بهینه سازی تجربه کاربری در سایت کافی است این کار را برای هر صفحه سایت خود انجام دهید. با انجام صحیح این ۳ کار می توانید اطمینان یابید که ۳ هدف مهم از نظر گوگل را محقق کرده اید.
راهکارهای مهم بهینه سازی تجربه کاربری عبارتند از:
1.شروع محتوا:
کاربران تمایل دارند بسیار سریع به جواب مورد نظر دست یابند. این موضوع که عناوین در بعضی از سایت ها کوچک هستند، اما در عوض عکس ها بسیار بزرگ هستند، نیاز کاربران را برطرف نمی کند. عنوان مقاله هنگامی که در وسط قرار گیرد، تأثیر بسیار مثبتی را در مخاطب بر جای می گذارد. ما در خط یکه زمودن های بسیار زیادی را در این زمینه انجام داده ایم.
***
سناریو را به دو صورت در نظر گرفتیم: در سناریوی اول، کاربر پس از کلیک بر روی عنوان، در نگاه اول عکس اصلی مقاله را می بیند و سپس عنوان در معرض دید وی قرار می گیرد. در سناریوی بعدی، عنوان را در بالای عکس قراردادیم. نتیجه به این صورت بود که در حالت عنوان بالای عکس، حدود ۱۵ درصد به زمان ماندن کاربران در صفحه اضافه شد.
۲. محتوای خردشده:
از آن جا که کاربران تمایل دارند خیلی سریع به جواب خود برسند، بسیار مهم است که این سادگی را در متن رعایت کنیم. بهترین وبلاگ نویسان دنیا یک قانون مهم را هنگام نوشتن محتوا رعایت می کنند. استانداردی که دیگر به یک قانون تبدیل شده است. آن ها همواره تلاش می کنند تا محتوا را تا جای ممکن ساده سازی کنند.
***
یکی از ساده ترین راه ها برای ساده سازی مطلب، شکسته شدن محتوا با هدف تسهیل درک مطالب است
***
روش شکستن محتوا به این صورت است که در مرحله اول، یک عنوان درج می شود. این عنوان شاید مراحل یا دستورالعمل اجرایی کاری خاص باشد. در این صورت، دستورالعمل به چند مرحله شکسته می شود. به این ترتیب، بازدیدکنندگان قادر خواهند بود تا این مراحل را بسیار ساده تر به خاطر بسپارند. همچنین می توان این مراحل را مجددا کوچک تر نمود تا مخاطب درک ساده تری از آن ها پیدا کند.
استفاده از دایره هایی همانند نمونه زیر می تواند در درک محتوای خرد شده به مخاطب کمک کند:
مورد یک
مورد دو
مورد سه
٣. بخش دیدگاه ها و نظرات فعال:
نوشتن دیدگاه ها و نظرات توسط کاربران، یکی از کدهای تقلب سئو است. هنگامی که بازدیدکننده ای در یکی از صفحات ما دیدگاهی را اضافه می کند، یک پالس بسیار مثبت به گوگل ارسال می شود مبنی بر این که این مطلب کاملا مرتبط است.
همین حالا می توانید کلمه ای کلیدی را در گوگل جستجو کنید. همانگونه که مشاهده می کنید، صفحاتی که قسمت دیدگاه های فعالی داشته باشند، رتبه بالاتری را به خود اختصاص داده اند. البته سایت هایی نیز در این میان وجود دارند که علیرغم غیرفعال کردن قسمت دیدگاه ها، در صدر نتایج جستجو قرارگرفته اند. این سایت ها استانداردهای دیگر را به خوبی رعایت کرده اند و درنتیجه، در صدر نتایج جستجو قرارگرفته اند.
بازدیدکنندگان خارجی عکس العمل کاربران را بیشتر با میزان اشتراک گذاری مطلب اندازه گیری می کنند. اما در ایران، ارسال دیدگاه نسبت به اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی از محبوبیت بیشتری برخوردار است و درنتیجه، باید زمینه ای را فراهم کنیم که افراد در سایت ما دیدگاه و نظرات خود را ثبت کنند.
البته منظور ما در اینجا، نوشتن دیدگاه ها و نظراتی همانند نمونه های زیر نیست:
این مطلب عالی بود.
خیلی ممنون که این مطلب را با ما به اشتراک گذاشتی. دستتون درد نکنه.
و…
در حقیقت، این گونه دیدگاه ها اثر چندانی در سئو ندارند، بلکه دیدگاهی که در آن کاربران چند خط مطلب می نویسند، همانند یک آهن ربا سایت شما را به صدر فهرست نتایج جستجو می کشاند.
به منظور دریافت دیدگاه های بسیار طولانی کافی است نکات زیر را رعایت کنید:
نکته اول: از تجربه خود بنویسید:
تجارب اختصاصی خودتان را در آن حوزه بنویسید. این تجارب واقعی موجب می شود تا سؤال هایی در پی آن برای کاربران به وجود بیاید.
نکته دوم: مطلبی که مشکل کاربران را کاملا حل کند:
+++
به طور کلی، مطالبی که به راهنمای کامل اشاره می کنند، مورد پسند کاربران است. حتی کوچک ترین مراحل را می توانید با استفاده از عکس توضیح دهید تا بدین ترتیب، کاربران به ارزش آن پی ببرند. هرچه توضیحات عمیق تر و طولانی تر باشند، بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد.
نکته سوم: سؤال بپرسید:
در انتهای مطلب خود از کاربران سؤال بپرسید. این سؤالات موجب می شود تا کاربران به دنبال پاسخ باشند.
سؤالات مذکور را می توانید در اواسط و در قسمت نتیجه گیری طرح کنید.
تمرینات
• تمرین یک: مقالات خود را ویرایش کنید و در ۱۰۰ کلمه اول شروع مقاله سعی کنید که بر اساس استاندارد های گفته شده یک قول شفاف و روشن به مخاطب بدهید که پس از خواندن مطلب شما می تواند به آن دست پیدا کند.
• تمرین دو: در مطالب خود درون هر صفحه بسته به تعداد کلمات به سایت های مرتبط لینک دهید که معرفی آن ها به مخاطب کمک بسیار زیادی می کند.
• تمرین سه: مقاله های قدیمی خود را ویرایش کنید و مطلب را بر اساس یکی از ویژگی های محتوای سئو محور طراحی کنید و بصورت مرتب بروزرسانی کنید.
تمرین چهار: عنوان سئو خود را بر اساس ۵ روش بهینه سازی کلیک ها برای هر مطلب در سایت بهینه کنید.
• تمرین پنجم: برای بهینه سازی تجربه کاربری اقدام های زیر را به کارگیرید:
عکس مربوط به هر مقاله را بالای عنوان قرار دهید.
محتوا چند سطری را تا جای ممکن با نکات گفته شده شفاف سازی و خورد کنید.
در انتهای هر مقاله از مخاطبین خود درخواستی کنید که منجر به اقدامی شود. مانند خواستن نظر، جواب به پرسش و…
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.