محتوای سئو شده چیست؟ آموزش نوشتن محتوای مناسب برای سئو
سئو محتوا (SEO Content) به مجموعهای از روشها، تکنیکها و بهینهسازیهایی اطلاق میشود که هدف آن بهبود رتبهبندی و قابلیت دیده شدن محتوا در نتایج موتورهای جستجو است.
برای انجام سئو محتوا، میتوانید به موارد زیر توجه کنید:
تحقیق در مورد کلمات کلیدی:
شناخت کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا و استفاده مناسب از آنها در عنوان، متن و برچسبهای متا، به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوا را درک کرده و در نتایج جستجو نمایش دهند.
ساختاردهی محتوا:
استفاده از عناوین هدینگ به ترتیب مناسب (H1، H2 و غیره)، استفاده از پاراگرافبندی مناسب و ترتیب منطقی مطالب در محتوا، به خوانایی و درک بهتر محتوا کمک میکند. همچنین، استفاده از لیستها و بولتها نیز ترتیب و ساختار محتوا را بهبود میبخشد.
ایجاد لینکهای داخلی:
ایجاد پیوندهای داخلی بین صفحات مختلف وبسایت، به موتورهای جستجو کمک میکند تا ساختار و ارتباطات داخلی وبسایت را بهتر درک کنند و بهبود بخشند.
بهینهسازی برچسبهای متا:
استفاده از عنوان متا (meta title) و توضیح متا (meta description) مناسب و جذاب برای هر صفحه، موجب جلب توجه کاربران و موتورهای جستجو میشود.
بهبود سرعت بارگیری صفحه:
کاهش زمان لود صفحه و بهینهسازی سرعت بارگیری، تجربه کاربری را بهبود میبخشد و موتورهای جستجو نیز این موضوع را در نظر میگیرند.
ارائه محتوای با کیفیت:
تولید محتوای مفید، ارزشمند و جذاب برای کاربران، باعث افزایش مشارکت و اشتراکگذاری محتوا میشود و تأثیر مثبتی بر رتبهبندی در موتورهای جستجو خواهد داشت.
مهمترین نکته در سئو محتوا این است که محتوایتان برای انسانها جذاب و مفید باشد و به طور همزمان به مواردی که موتورهای جستجو در نظر میگیرند، توجه ک
۳ ویژگی مهم محتوای سئو محور
محتوای سئو محور دارای ۳ ویژگی اصلی است:
- منحصر به فرد
- فوق العاده با ارزش
- بهینه سازی برای گوگل
در ادامه، به تشریح و توضیح کامل موارد فوق می پردازیم:
محتوای سئو محور باید منحصر به فرد باشد.
محتوای منحصر به فرد تکراری نیست. محتوای منحصر به فرد را کسی تا به حال ایجاد نکرده است. برای نگارش محتوایی که تا به حال کسی آن را ایجاد نکرده باشد، می توانید از یکی از ۴ روش زیر استفاده کنید:
نکته و یا استراتژی جدید:
از نظر شما نکات به اتمام رسیده اند؟ در صورتی که بر این عقیده اید که تمامی نکات و استراتژی ها به اتمام رسیده، لازم است که نگاهی به ویدیوهای جذاب «۵ دقیقه» بیاندازید. ۵ دقیقه نام ایده ای است که مؤسس آن شرکتی قبرسی به نام TheSoul است. ایده اصلی ویدیوهای ۵ دقیقه آن است که می توان ایده های جدیدی را برای حل نیازهای روزمره با استفاده از لوازم دم دستی ارائه نمود.
این شرکت از این روش برای تولید محتوای منحصر به فرد استفاده می کند.
در صورتی که در ابتدای راه قدم برمی دارید، نیازی نیست که برای تدوین این ایده ها و استراتژی ها زمان زیادی را صرف کنید. کافی است کتاب ها و مقالات حوزه خود را پیدا کنید و این ایده ها را در فرمت دیگری منتشر کنید. با انجام چنین کاری این استراتژی را پیاده سازی کرده اید. ضمنا منبع مورد استفاده را در محتوای خودتان ذکر کنید تا بدین ترتیب، به اعتبار شما افزوده شود.
- تجربه جدید:
تجربه هر فرد مانند اثرانگشتان او همتا است. اثرانگشتان هر فرد مختص به آن فرد است و تجربه هم به همین طريق، انحصاری است. فروشی که شما برای یک محصول کسب کرده اید، یک تجربه جدید است. فکر نکنید که همه قادر به انجام این کار هستند و یا اینکه این کار، کاری بدیهی است. افراد بسیاری نیازمند تجربه شما هستند. هنوز هم یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا، کتاب راهنمای کار با کامپیوتر است. این امر نشان دهنده آن است که افراد زیادی نیاز به تجربه ای جدید برای انجام کارهای تکراری دارند.
تجربه مذاکره با هر مشتری می تواند داستانی نو و شامل اطلاعاتی جدید باشد که به هیچ عنوان توسط رقبای شما قابل تولید نیست. این تجربه جدید شما باید دارای جزئیاتی بسیار بالا باشد که فرد با خواندن آن قادر به تصور آن باشد. با این کار، یک محتوای فوق العاده منحصر به فرد تولید کرده اید.
حداقل یک تجربه شخصی به مقالات خود اضافه کنید تا محتوای شما از رقبای شما تمایز بسیار زیادی پیدا کند.
- فرآیند گام به گام:
فرآیندها عناصر واقعا جذاب هستند. این فرآیندها هستند که بازدیدکنندگان را از سردرگمی نجات می دهند. برای انجام یک کار خاص، از فرآیند های گام به گام استفاده می شود. اکثر افراد می دانند که برای لاغر شدن باید بر حس خوش اشتها بودن خود غلبه کنند، اما همین افراد نمی دانند هنگام گرسنگی باید چگونه جلوی اشتهای خود را بگیرند. مراحل گام به گام اجرای یک دستورالعمل یک تا چند مرحله ای به این افراد کمک می کند که اشتهای خود را مدیریت کنند.
تلاش کنید قسمتی از مقالات سایت را ویرایش کرده و به صورت گام به گام در آورید. به جای اینکه تمامی اطلاعات را بدون شماره گام ها به کاربر منتقل کنید، مراحل را به صورت گام به گام طراحی کنید.
- الهام گرفتن:
خیلی وقت پیش، در خط یک مقاله ای با عنوان «آموزش بازاریابی محتوا به سبک مکانیک ها» نوشتم. بازاریابی محتوا هیچ ارتباطی به مکانیک ها ندارد، اما با الهام گرفتن تلاش کردم که ارتباطی میان بازاریابی محتوا و مکانیک ها ایجاد کنم. مقاله ایجادشده بازخورد خیلی خوبی از بازدیدکنندگان دریافت کرد.
شما می توانید از هر چیزی در زمینه کاری خودتان الهام بگیرید و محتوای منحصر به فرد تولید کنید. به عنوان مثال، در صورتی که در زمینه فروش تجهیزات موبایل فعالیت می کنید، به این فکر کنید که طبیعت را چگونه می توانید با یکی از تجهیزات موبایل بیامیزید. یک تجربه نگهداری شارژ باتری موبایل در طبیعت می تواند موضوعی جذاب برای خوانندگان باشد.
محتوای سئو محور باید فوق العاده با ارزش باشد.
انتشار مطلب منحصر به فرد خوب است، اما کافی نیست. برای اینکه بتوانید مقالاتی عالی بنویسید، باید آن مقالات را فوق العاده با ارزش کنید. طبق آمار یک شرکت میزبانی وب، هر روز ۴ میلیون مطلب در اینترنت منتشر می شود. در صورتی که مطلب شما در میان این مطالب، متمایز نباشد، شانسی برای کسب ورودی بیشتر از گوگل نخواهید داشت.
۴ راهکار زیر به شما در فوق العاده با ارزش کردن متن کمک می کنند. بهتر است این راهکارها را به مرور زمان و با به روزرسانی های متعدد به مقاله خود اضافه کنید:
استفاده از سؤالات متداول
به پرتکرارترین سؤالات متداول در مورد آن موضوع پاسخ دهید. پاسخ به این پرسش ها کمک بسیار زیادی به مخاطب می کند و درنتیجه، موجب افزایش دقت مطالعه مقاله شما می شود. به منظور یافتن سؤالات پرتکرار می توانید آن موضوع را در انجمن ها و فروم ها جستجو کنید و ببینید افراد چه سؤالاتی را مطرح می کنند. سپس به آن سؤالات در مقاله خود پاسخ دهید.
***
بیشتر سایت ها پاسخ به پرسش ها را در انتهای مقاله خود قرار می دهند، اما برای بازخورد بهتر می توانید پس از توضیح در رابطه با هر زیرعنوان، به سؤالات پرتکرار مربوط به آن پاسخ دهید.
درج صوت و فیلم:
همه افراد مطالعه را دوست ندارند. گوگل هم برای این موضوع اهمیت بسیاری قائل است. استفاده از فیلم با صوت به افزایش زمان ماندگاری کاربران کمک می کند و گوگل نیز از این مسئله استقبال می کند. محتویات پادکست و مقاله می تواند مکمل و یا خود متن باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند مطالعه نکنند و با دیدن فیلم با شنیدن صوت، درک بهتری از آن موضوع پیدا کنند. پیشنهاد می کنم از فیلم ها به عنوان مکمل مقاله استفاده کنید تا اثرگذاری محتوای شما افزایش یابد.
وضوح مطالب، استفاده از آمارها و نقل قول ها در حوزه شما:
نقل قول ها و آمارها، اعتبار مقاله شما را بسیار بالا می برد. در صورتی که مطلب جدیدی برای گفتن دارید، تلاش کنید آن را به آمارها و نقل قول ها گره بزنید تا مطلب شما نزد مخاطبین ارزشمندتر شود. به عنوان مثال، بسیاری از طراحان سایت هنگامی که قصد دارند مشتری را نسبت به این موضوع قانع کنند که طراحی سایت با وردپرس چه مزایایی را در پی دارد، مزایای بسیار زیادی را برای وی بیان می کنند. این در حالی است که با ارائه آمار می توان با سرعت بسیار بیشتری مشتری را قانع کرد.
***
آیا می دانستید بیش از 60 درصد سایت هایی که به گوگل متصل هستند، وردپرسی هستند؟ همین یک آمار کوچک می تواند نشان دهد که یک کمپانی عظیم این سیستم را تأیید کرده است.
تجربه محور:
محتوای تجربه محور به محتوایی گفته می شود که در آن، تجربه بیان شده باشد. بیان تجربیات به تصمیم گیری کاربر کمک فراوانی می کند. در صورتی که قصد دارید محتوای فوق العاده با ارزش تولید کنید، بیان تجربه در مقالات را فراموش نکنید. به عنوان مثال، در صورتی که در قسمتی از مقاله ۵ نکته را بیان می کنید، در انتهای قسمت نتیجه گیری می توانید تجربه خود را از آن نکات بیان کنید.
***
تلاش کنید قسمت مربوط به محتوای تجربه محور را با استفاده از فونتی اندکی درشت تر بنویسید تا خواننده آن را به خوبی ببیند. می توانید در قسمت مقدمه به نتیجه گیری اشاره کنید و بیان کنید که در انتهای مقاله، پیشنهاد با تجربه من در رابطه با این اطلاعات بیان شده است.
محتوای سئو محور: آیا بهینه سازی برای گوگل شده است؟
در صورتی که گوگل از محتوای شما رضایت نداشته باشد، هیچگاه شما را در صفحه نخست نتایج جستجو قرار نمی دهد. محتوای منحصر به فرد و با ارزش می تواند شما را به صفحه نخست برساند، اما باید همین محتوا نیز رضایت گوگل را جلب کند.
از سوی دیگر، با اولویت دهی به رضایت گوگل و تولید محتوایی که تنها قادر به جلب رضایت گوگل باشد و به واسطه آن، کاربران تمایل زیادی به ماندن در سایت ما نداشته باشند، نیز به زودی از فهرست نتایج جستجوی گوگل حذف خواهیم شد. درنتیجه، اولویت اول باید جلب رضایت کاربران با استفاده از محتوای منحصر به فرد و با ارزش باشد و سپس به سراغ رضایت گوگل برویم. به عبارت دیگر، صفحه شما دقیقا باید همان چیزی باشد که گوگل می خواهد.
گوگل از طریق الگوریتم های خود پارامترهای انتخاب وب سایت ها را به صورت مداوم تغییر می دهد و بهترین استراتژی برای جلب رضایت گوگل، آن است که رقبا را در صفحه نخست نتایج جستجو مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم
***
برایان دین مدیر سایت backlinko از یک اشتباه پرده برداشته است. او یک صفحه را در سایت برای کلمه کلیدی «بررسی بک لینک ایجاد کرده بود و قصد داشت تا این صفحه را در صفحه اول گوگل رتبه بندی کند. پس از چند روز از انتشار مقاله، با مشاهده نتایج جستجوی گوگل متوجه می شود که این صفحه در میان ۱۰ نتیجه اول قرار ندارد؟
وی با بررسی موضوع متوجه شد که در صورتی که وقت بیشتری را بر روی جلب رضایت گوگل قرار می داد، می توانست در نتایج جستجو رتبه خوبی را به دست آورد. به منظور کسب رضایت گوگل کافی است ۱۰ نتیجه اول گوگل را در خصوص موارد زیر مورد بررسی قرار دهید:
- تعداد کلمات موجود در مقاله
- میزان تکرار کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی مترادف و مکمل
- لینک سازی داخلی و خارجی
در حقیقت، کافی است در موارد فوق، چند پله بهتر از رقبای خود عمل کنید تا تفاوت بسیار زیادی را ایجاد کنید. به عنوان مثال، در صورتی که رقبای شما از هزار کلمه در صفحه استفاده می کنند، شما از سه هزار کلمه استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.