انواع محتوا: برسی انواع محتوا سایت، اینستاگرام و شبکههای اجتماعی
در نظر گرفتن انواع محتوا، به شما کمک می کند تا همیشه مطابق نیاز کاربر پیش بروید و جزء اولین انتخابهای آنها باشید. روشهایی که برای تولید محتوا انتخاب میکنید، به صورت مستقیم روی میزان بازدید از سایت و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام تاثیر میگذارند. این روشها چه چیزهایی هستند؟
انواع مختلف محتوا در واقع اطلاعات و تجربیاتی است که به شکلهای مختلف و از روشهای مختلف به کاربر در زمینه مرتبط ارائه میگردد. انواع محتوا چند دسته کلی تقسیمبندی میشوند. البته باید این مقاله به روز رسانی میشود و بعد از چند وقت باید دوباره به آن سر بزنید زیرا سبکهای مختلف محتواها به صورت کامل در این بخش دیده خواهد شد.
نکته مهم: در هنگام خواندن این مقاله، انواع محتوا را مرور می کنید، به گونه هایی از محتوا بیندیشید که بر اساس اهداف بازاریابی تان معقول تر از بقیهانده.
در ادامه در رابطه با دستهبندی محتواها آشنا میشویم.
انواع محتوا چیست؟
- مقاله
- کتاب الکترونیکی
- وبینار یا وب کست
- نظرهای کاربران
- خبرنامهی ایمیلی
- ویدئو
- مجموعه آموزش های الکترونیکی
- پادکست
- کتاب چاپی
- کتاب صوتی
- بازی آنلاین
- اینفوگرافی
- انجمن گفت وگو
محتوای مقاله
مقاله چیست؟ مقاله که هم از نظر طول و هم از نظر قالب، ابزاری انعطاف پذیر محسوب می شود، فرصت هایی را در اختیار شرکتها قرار می دهد تا به مسائل، روندها، دغدغه ها و موضوعاتی بپردازند که مخاطبان موردنظرشان در آن مقطع زمانی به آنها علاقه دارند. کمپین انتشار مستمر مقالات، که با فهرستی از سخنرانی ها تکمیل می شود، ابزاری سنتی برای تثبیت رهبری فکری در صنایع گوناگون بوده است.
سه نکته ی کلیدی
- اگر یک مقاله کافی نبود، برای انتشار مجموعه ای از مقالات برنامه ریزی کنید تا تأثیر موردنظر را بگذارید
- به دنبال فرصتهایی بگردید تا مقالات تان را در رسانه های چاپی و روی اینترنت، روی وب سایت خودتان و وب سایتهای دیگری که نیازمند محتوای فوق العاده هستند، قرار دهيد.
- همیشه از دید ویراستاری مقاله نگاه کنید مقاله می شما باید از الزامات ناشر(مثلا به لحاظ طول متن و الحن) تبعیت کند و در آن مقطع زمانی موردعلاقه خوانندگانش باشد
محتوای کتاب الکترونیکی
کتاب الکترونیکی چیست؟ کتاب الکترونیکی را نوعی گزارش جامع بسیار بزرگ در نظر بگیرید: گزارشی، عموما به طول ۱۲ تا ۴۰ صفحه یا بیشتر، که اطلاعات پیچیده را به شکلی خواننده پسند و دارای جذابیت بصری ارائه می دهد. محتوای آن هم آگاهی بخش است و هم سرگرم کننده؛ لحن آن دانشگاهی و قالب آن «بخش يخش» است و نه خطی، تا هم به مرور سریع کمک کند و هم به خواندن دقیق.
سه نکته ی کلیدی
- ابتدا راهبرد توزیع تان را تدوین کنید: کتاب الکترونیکی تان را چگونه به دست خوانندگان تان خواهید رساند؟
- از ابزارهای بصری استفاده کنید. با دست و دلبازی از فهرست واره ها، حاشیه نویسی، نمودار و غیره استفاده کنید.
- کتاب را با یک فراخوان به اقدام منسجم تمام کنید: خواننده باید در ادامه چه کاری انجام دهد؟ به این منظور، در هر صفحه یک فراخوان به اقدام با لینک قرار دهید. چرا که نه؟
محتوای خبرنامهی ایمیلی
خبرنامهی ایمیلی چیست؟ خبرنامهی ایمیلی ایزاری مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان فعلی و آینده برای برقراری ارتباط منظم با آنها است و معمولا بصورت ماهانه یا هفتگی ارسال می شود خبرنامه های ایمیلی که به صورت الکترونیکی از طریق صفحات مبتنی بر متن یا اچ تی ام ال در دسترس هستند، می توانند شامل مقالات کامل با توضیحاتی مختصر به همراه لینکهایی به مقالات موجود در وبسایتتان باشند
سه نکته ی کلیدی
- خبرنامهی ایمیلی تان را به هرزنامه تبدیل نکنید. از مخاطبان برای ارسال خبرنامه اجازه بگیرید و در انتهای هر خبرنامهای که ارسال می کنید لینکی برای لغو عضویت قرار دهید.
- خبرنامه می تواند ابزار مناسبی برای ترویج دیگر انواع محتوا، مانند وبینارها، کتابهای الکترونیکی، گزارش های جامع، رویدادهای زنده و غیره باشد.
- گردآوری محتوای وبلاگتان در خبرنامه یک تیر و دو نشان استه سعی کنید هر روز وبلاگنویسی کنید و هفته ای یا ماهی یک بار خلاصه مطالب وبلاگ را در خبرنامهی ایمیلیتان ارائه دهید.
محتوای وبینار یا وب کست
وبینار یا وب کست چیست؟ ارائه تان را بردارید و آن را در اینترنت قرار دهید. این اساس کار وبینارها (اسلاید و صوت و وب کسمها (اسلاید، صوت و ویدئو) است. به لحاظ بصری، در قالب کاری که معادل آنلاین سخنرانی های زنده است، محتوا اسلاید په اسلاید نمایش داده می شود. بخش صوتی سخنرانی می تواند از طریق تلفن یا رایانه ارائه شود. یادتان باشد که می توانید این کار را به صورت زنده انجام دهید یا اینکه، به درخواست کاربران فایل آن را در اختیارشان بگذارید.
نظرهای کاربران: محتوای تولید شده توسط کاربران UGC
نظر کاربر چیست؟ نظر کاربر نقل قولی مستقیم از منبع موثق (یعنی مشتری است. پسندیده نیست که خودمان از خودمان تعریف کنیم. اما وقتی تعریف و تمجید از دهان منبعی قابل اعتماد (مراجع یا مشتری بیرون بیاید، طوری باورپذیر می شود که بر بدبینی و تردید برای خرید غلبه می کند.
ویدئو جذاب تربن نوع محتوا است.
ویدئو چیست؟ سایت هایی مانند یوتیوب و ویمیو یکی از چالش های وب، یعنی آپلود و اشتراک گذاری ویدئو را که زمانی دشوار بود، فوق العاده ساده کرده اند. با داشتن این ابزارها، به راحتی می توانید ویدئو یا لینک آن را در سایت خودتان قرار دهید. به علاوه، سایتهای ویدئو گزینه هایی را برای به اشتراک گذاری ویدئوها یا گفت و گو دربارهی آنها در رسانه های اجتماعی در اختیارتان می گذارند، که کمک می کند محتوای تان ویروس وار منتشر شود.
سه نکته ی کلیدی
- حرفه ای عمل کنید. ابزارهای ویرایشی ارزان قیمتی مانند آی مووی یافاینال کات ساختن محتواهای ویدئویی دارای شکل و شمایل حرفه ای را به کاری آسان بدل می کنند.
- به جای اتخاذ رویکرد تولید فقط یک ویدئو، تولید مجموعه ای از ویدئوها را در دستور کارتان قرار دهید که، به مرور زمان، علاقه و مخاطب ایجاد می کند
- خودتان را به دردسر نیندازید تا چیزی «بی نقص» تولید کنید: کیفیت تولید بسیاری از موفق ترین ویدئوهای آنلاین طوری است که حال پخش کنندگان رسانه ای سنتی را به هم می زند. در واقع، مهم ترین بخش ویدئو صوت است؛ پس ایزارهایتان را ابتدا روی تجهیزات صوتی متمرکز کنید
مجموعه آموزش های الکترونیکی
مجموعه آموزش های الکترونیکی چیست؟ برنامه ای از محتوای آموزشی با طراحی دقیق که می تواند از طریق رسانه های گوناگون، مانند پادکست صوتی، ویدئو، اسلايد، وبینار و ابزارهای دیگر، ارائه شود.
سه نکته ی کلیدی
- محتوا را با انواع نیازهای آموزشی مخاطبان مختلف هماهنگ کنید: خریداران در حال تحقیق، مشتریان احتمالی در آستانه ی اتخاذ تصمیم خرید، مشتریان فعلی و غیره
- از رسانه هایی استفاده کنید که در میان مشتریان تان طرفداران بیشتری دارند.
- در به کار بردن تصاویر و مثال های واقعی خساست به خرج ندهید
پادکست یکی دیگر از انواع مختلف محتوا است
پادکست چیست؟ پادکست فایلی صوتی است که می توانید با رایانه یا دستگاه پخش کننده ی فایل های ام پی تری به آن گوش دهید و معمولا از طريق آراساس یا آیتونز توزیع می شود. طول پادکستها معمولا۵ تا ۳۰ دقیقه است، اما دانلود پادکست های طولانی تر هم در حال رواج يافتن است.
سه نکته ی کلیدی
- برای پادکست هایتان مضمونی تعیین کنید و آن را رها نکنید.
- جهت عرضه می پادکست هایتان برنامه می زمانی قابل انتظاری برای شنوندگان تعیین کنید: هفته ای یک بار، دو هفته یک بار، ماهی یک بار. عملکرد یکنواختی داشته باشید.
- محتوای پادکست را در وبلاگ تان بگذارید تا بتوانید از دیدگاههای شنوندگان آگاه شوید.
محتوای کتاب چاپی
کتاب چاپی چیست؟ حتی در عصر تحول آمیز وب ۲/۰، یک کتاب پروپیمان تجلی صلاحیت و اعتبار است. چه خودمان آن را منتشر کرده باشیم و چه توسط ناشری سنتی تولید شده باشد، کتاب محتوایی «بزرگ» است که اغلب منجر به پوشش خبری، دعوت برای سخنرانی و کسب جایگاهی ممتاز به عنوان متخصص می شود.
چرا برند شما باید کتاب بنویسد؟
راستش، اگر بخواهید خود یا شرکتتان را به عنوان متخصص پیشتاز در جاویژه تان معرفی کنید، به کتاب نیاز دارید.
نه، نه کتایی الکترونیکی که فقط به صورت آنلاین توزیع شود، باید کتایی کاغذی بنویسید که «سروصدای زیادی به پا کند».
از اینکه می بینیم سازمان های بیشتری به تولید کتاب جدی نگاه نمی کنند یکه میخورم و ناراحت می شود. اما با این حال، در زبر، مثال های حیرت انگیزی از برندهایی را می بینید که قدرت کتاب را درک می کنند.
کتاب صوتی
کتاب صوتی چیست؟ به کتابی که به جای خواندن، به آن گوش می دهید کتاب صوتی می گویند.
کتاب صوتی، اگر توسط برندی حمایت مالی شود، روشی فوق العاده برای جلب توجه شنوندگان آي بادیه دست یا کسانی است که اهل دانلود پادکست هستند یا اگر از طریق سی دی توزیع شود، روشی عالی برای به دست آوردن سهمی از زمانی است که افراد به هنگام رانندگی و رفت و آمد به شنیدن سپری می کنند.
سه نکته ی کلیدی
- فن بیان صداپیشه باید قدرتی به اندازه ی محتوای مکتوب داشته باشد
- استفاده از موسیقی را به عنوان مکمل متن در دستور کار قرار دهید
- با انتشار قسمت ها با فصل هایی از کتاب به صورت رایگان،
بازی آنلاین
بازی آنلاین چیست؟ بازی آنلاین نوعی بازی الکترونیکی شبياء هر بازی دیگری است، با این تفاوت که به شما و برندتان تعلق دارد.
سه نکته ی کلیدی
- بازی ها باید بدون نیاز به نصب نرم افزارهای سنگین کار کننده
- بازی ها باید در انواع مرورگرها و سیستم های عامل اجرا شوند.
- تجربه ی بازی باید تجربتی مطلوب برند را تقویت کند
اینفوگرافی
اینفوگرافی چیست؟ همان طور که از اسمش پیداست، اینفوگرافی اطلاعات با داده ها را به صورت بصری، در قالب نمودار، گراف یا دیگر قالب های تصویری، نمایش می دهد. اما قدرت اینفوگرافی فراتر از جاذبه ی بصری آنی اش است؛ برخلاف یک فهرست صرف، اینفوگرافی می تواند روابط میان بخش های مجزای اطلاعات را آشکار کند و به افراد ایده بدهد، نه فقط داده خام.
سه نکته ی کلیدی
- سردرگمی افراد می تواند به فرصتی برای شما تبدیل شود (در کجا می توانید با رفع ابهام و ایجاد وضوح ارزش خلق کنید؟).
- استعاری فکر کنید تا تصویر یا ایدهی راهنمایی را بیابید که چارچوب اطلاعاتتان را مشخص کند
- کاری کنید که بتوان اینفوگرافی حاصله را به راحتی به صورت آنلاین به اشتراک گذاشت تا حداکثر توزیع و برد را داشته باشد.
انجمن گفت وگو
انجمن گفت وگو چیست؟ انجمن گفت و گو نوعی «تابلوی اعلانات» سادهی آنلاین است که مشتریان فعلی و احتمالی می توانند در آن افکارشان را بنویسند و درباره ی محصولات و خدمات تان نظر يدهنده.
کتاب چاپی
کتاب چاپی چیست؟ حتی در عصر تحول آميز وب ۲/۰، یک کتاب پروپیمان تجلی صلاحیت و اعتبار است. چه خودمان آن را منتشر کرده باشیم و چه توسط ناشری سنتی تولید شده باشد، کتاب محتوایی «بزرگ» است که اغلب منجر به پوشش خبری، دعوت برای سخنرانی و کسب جایگاهی ممتاز به عنوان متخصص می شود.
سه نکته ی کلیدی
- کتابها به صرف وقت زیادی نیاز دارند؛ پس به دقت برنامه ریزی کنید. اگر وبلاگ دارید، به این فکر کنید که مطالب وبلاگ چگونه می توانند نقش فصل های کتاب تان را داشته باشند.
- کارمندان روابط عمومی تان را سریع وارد عمل کنید تا بتوانید از ظرفیت رسانه ها بهره ببرید
- به فکر ایجاد یک سایت مختصری صفحه می هواداری در فیس بوک باشید تا پایگاهی اجتماعی را پیرامون کتاب تان ایجاد کنید.
ترتیبی که زومکد برای خواندن مطالب سری “بازاریابی محتوا” به شما پیشنهاد میکند:
صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟
نویسنده: مسلم حسینی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.