بازآفرینی محتوا چیست؟ چگونه باعث افزایش فروش میشود؟
بازآفرینی محتوا چیست؟ چرا بازآفرینی اطلاعات مهم است؟ چگونه منجر به جذب مخاطب بیشتر و درنهایت فروش بیشتر میشود؟
باز آفرینی محتوایی، مفهومی بسیار مهم برای تولید کنندگان محتوا است، قبل از آنکه به تعریف باز آفرینی محتوا بپردازیم بهتر است با چهار گروه از یادگیرندگان آشنا شویم!
دسته بندی افراد در یادگیری
- خواننده: این گروه بیشتر دوست دارند کتاب و متن بخوانند. اگر فقط به آموزش حضوری می پردازید این گروه را از دست خواهید داد. کتاب، کتاب الکترونیکی و مقالات سایت شما برای این گروه جذاب است.
- شنونده: این دسته دوست دارند سی دی های آموزشی گوش کنند. شاید این افراد را نتوانید قانع كنید که کتاب های شما را بخوانند. محصولات صوتی برای این گروه جذابیت خاصی دارد. آنها دوست دارند هنگام انجام کارهای دیگر به آموزش های صوتی گوش کنند.
- بیننده: برای این افراد شنیدن و خواندن کافی نیست. آنها بیشتر به ویدیو، فیلم های آموزشی و وبینار علاقه دارند. وبینار سمیناری است که از طریق وب برگزار می شود.
- عمل کننده: این گروه ترجیح میدهند با تعامل و ایجاد ارتباط با دیگران به یادگیری بپردازند. پس بیشتر دوست دارند در کلاس های حضوری و همایش ها شرکت کنند یا در جلسات مشاوره حاضر شوند.
البته شاید فکر کنید خودتان را نمی توانید دقیقا در یکی از این چهار گروه قرار دهید، چون هم گاهی کتاب می خوانید و هم کتاب صوتی گوش می دهید.
خیلی ها دقیقا همینطور هستند. موضوع آن است که احتمالا یکی از این چهار مورد را بیشتر ترجیح می دهید و حس بهتری نسبت به آن روش یادگیری دارید. پس اگر برای این چهار گروه، آموزش های مناسبی نداشته باشید بخشی از مخاطبان را از دست خواهید داد.
تولیدکنندگان حرفه ای محتوا به این نکته مهم پی برده اند.
حالا این سوال مهم پیش می آید که چگونه به تمامی این چهار گروه آموزش بدهیم و هیچ کدام را از دست ندهیم. بهترین راهکار، «باز آفرینی محتوا» است.
بازآفرینی محتوا چیست؟
بازآفرینی محتوا یعنی تغییر فرمت محتوا، عمق آن یا هر دو، برای دسترسی به مخاطبان بیشتر و افزایش نرخ یادگیری.
فرض کنید قبلا یک مقاله نوشته اید و در سایت تان منتشر کرده اید. اگر مقاله را به صوت تبدیل کنید آن را باز آفرینی کرده اید. در این حالت فقط فرمت را تغییر داده اید. اگر صوتی که تولید می کنید خلاصه نکات مهم مقاله باشد، در این حالت هم فرمت را تغییر داده اید و هم عمق را. در واقع عمق آن را کمتر کرده اید.
۳ راهکار در بازآفرینی محتوا
1. تغییر فرمت محتوا
تغییر فرمت محتوا یکی از ترفندهای مهم تولید کنندگان محتوا است. تولید کنندگان حرفه ای محتوا میداند که همه به خواندن کتاب علاقه ندارند. پس نسخه صوتی کتاب خود را هم تولید میکنند. همچنین می دانند همه دوست ندارند ویدیو آموزشی بینند. پس نسخه صوتی آموزش خود را هم تولید میکند.
با تغییر فرمت، گروه بیشتری از یادگیرندگان را به مطالب آموزشی خود علاقه مند میسازیم.
2. تغيير عمق
حالت دیگر باز آفرینی محتوا آن است که بدون تغییر فرمت، عمق مطالب را تغییر دهیم.
فرض کنید یک آموزش ویدیویی یک سا عته تولید کرده اید، می توانید بخش های مهم و کلیدی ویدیو را انتخاب کرده، آن قسمت ها را کنید و در کنار هم قرار بدهید. در این حالت شاید یک ویدیوی ۱۰ دقیقه ای درست کنید که تمام نکات کلیدی فیلم اصلی را در خود دارد. سپس میتوانید این فیلم را به عنوان هدیه در کنار محصول اصلی خود قرار دهید.
آیا همیشه باید عمق را کاهش دهیم؟ خیر، گاهی می توان عمق مطلب را افزایش داد. اگر کارگاهی آموزشی برگزار کرده اید و از آن فیلم برداری کرده اید، اکنون شاید بتوانید در کنار فیلم کارگاه، چند فیلم کوتاه جداگانه ضبط کنید که مطالب کارگاه را با مثال های بیشتری بیان می کند. در این حالت عمق محتوا را بیشتر کرده اید.
3. تغییر فرمت و عمق
یک حالت دیگر که مدرسان دنیا از آن زیاد استفاده می کنند. تغیر هم زمان فرمت و عمق محتوا است. مثلا یک کتاب ۲۳۲ صفحه ای نوشته ایم، اگر یک ش صوتی یک ساعته درست کنیم که نکات مهم کتاب در آن گفته شده
در این حالت عمق و فرمت را تغییر داده ایم. بد نیست بدانید اگر کل یک کتاب ۲۳۲ صفحه ای را به صوت تبدیل کنیم، زمان آن چیزی حدود ۵ تا ۷ ساعت خواهد شد.
هر محتوایی قابل بازآفرینی است!
وقتی محتوایی را تولید کردید و آماده عرضه شد، قبل از اینکه سراغ تولید محتوای بعدی بروید، بررسی کنید که چگونه می توان همین محتوا فعلی را باز آفرینی کرد.
به نظر من یکی از مهم ترین بازآفرینیها که می تواند باعث موفقیت سریع تر شما شود، باز آفرینی کارگاه ها و همایش ها است! همیشه وقتی در همایش یا کارگاهی تدریس می کنید تجهیزات لازم را همراه داشته باشید تا بتوانید محتوا را ضبط کنید. می توانید از یک دوربین فیلم برداری یا حتی موبایل استفاده کنید تا کارگاه را ضبط کنید.
همچنین همیشه همراهتان یک «ویس رکوردر» داشته باشید تا قبل از شروع تدریس، را روشن کنید و صدا را ضبط کنید. کاربرد این محتواهای ضداشده لی زیاد است. بعدها می توانید در سایت تان، عضویت پولی درست کنید و هایی از همین مطالب ضبط شده را در آن قرار دهید.
همچنین می توان و برای رسانه های اجتماعی محتوا آماده کرد. حتی به راحتی میوان همایش یک روزه را تبدیل به متن کرد و در نهای تبدیل به متن کرد و در نهایت یک کتاب منتشر کرد.
مزایای بازآفرینی محتوا
1. افزایش نرخ یادگیری
همان طور که می دانید اطلاعات از طریق حواس پنج گانه ما وارد مغز می شود. در آموزش، بیشتر از حواس شنوایی و بینایی استفاده می کنیم، بهترین حالت یادگیری آن است که اطلاعات به صورت همزمان از دو طریق وارد مغز شود هم از طریق بینایی و هم شنوایی پس اگر در کنار کتاب، صوت، آن را هم ارائه بدهيم اثر گذاری آموزش بیشتر میشود.
مثلا اگر بتوانیم شاگرد را ترغیب کنیم که هنگام شنیدن صوت کتاب چاپ شده را باز کند و مطالب را دنبال کند، هم اثر بخشی یادگیری بیشتر می شود و هم نرخ به خاطر سپردن مطالب، پس باز آفرینی می تواند سرعت یادگیری را افزایش بدهد.
2. افزایش سرعت توليد
اگر یک ویدیوی آموزشی تولید کرده اید، تبدیل آن به متن، زمان کمتری از شما می گیرد. حتی می توان این کار را به دیگران واگذار کرد. پس با صرف زمان و انرژی کمتر، محصول جدیدی تولید می شود که در واقع باز آفرینی همان محصول قبلی است. اغلب مدرس های مطرح دنیا دستیارانی دارند که سخنرانی ها را به متن تبدیل می کنند و من درنهایت به یک کتاب جديد تبدیل می شود.
3. شهرت بیشتر
بازآفرینی باعث شهرت بیشتر شما می شوند. اگر کارگاه آموزشی بسیار خوبی برگزار کنید شاید حدود ۲۰ تا ۵۰ نفر با آموزش های عالی شما آشنا شوند. اگر فیلم همان کارگاه را در سایت عرضه کنید، افراد خیلی بیشتری که امکان حضور در کارگاه را نداشتند با شما آشنا می شوند و شهرت شما بیشتر می شود.
حال اگر بخشی از مطالب کارگاه را به صورت رایگان با فرمت صوتی منتشر کنید، باز طیف مخاطبان خود را گسترده تر می کنید و به علاقه مندان بیشتری فرصت آشنا شدن با یک مدرس خارق العاده را می دهید. منظورم از مدرس خارق العاده شما هستید.
ترتیبی که زومکد برای خواندن مطالب سری “بازاریابی محتوا” به شما پیشنهاد میکند:
صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟
منبع: کتاب «مدرس مرجع»
نویسنده: ژان بقوسیان
ناشر: کلید آموزش
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.