تقویم محتوا چیست؟ دانلود رایگان تقویم محتوایی 1403
طی سیزده سال گذشته که در حوزه نشر فعال بوده ام، به چند نکته درباره تقویمهای محتوا پی برده ام. یک اینکه تقویم محتوا برای به نتیجه رسیدن تمامی برنامه های بازاریابی محتوایی کاملا حیاتی و مهم است. و دو اینکه بیشتر کسب وکارها از این تقویم استفاده نمی کنند.
پلتفرم های جدید رسانه های اجتماعی بسیار جذاب اند. ایده های جدید بازاریابی هم جذاب اند. ولی تقویم ها برای اکثرمان… جذابیت زیادی ندارند.
بیایید روراست باشیم: به رغم اینکه بیش از صد سال از وجود انواع و اقسام بازاریابی محتوایی می گذرد، اکثر بازاریابان همچنان برنامه های کوتاه مدت و کمپین گرا را پیش می برند (مشابه افرادی که شاید در سریال مردان دیوانه دیده باشید که سعی می کنند کمپین ها را با جدیدترین ابزارهای رسانه های اجتماعی به رگبار بگیرند.
ولی اسم این کار بازاریابی محتوایی نیست. بازاریابی محتوایی کمپین کوتاه مدت نیست، بلکه استراتژی بلند مدتی جهت جذب، تبدیل و حفظ مشتریان است.
بدون ابزاری برای مدیریت استراتژی محتوا نمی توانید استراتژی محتوایی بلندمدتی داشته باشید و تقویم محتوا یکی از مؤثرترین ابزارهایی است که میتوانید از آن استفاده کنید.
در ادامه نگاهی به سازوکار این ابزار می اندازیم.
دانلود رایگان تقویم 1402 :
دانلود تقویم محتوایی اینستاگرام
تقویم اکسل سال 1402
دانلود رایگان تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی نوین هاب
تقویم فروردین ۱۴۰3
- ۱ فروردین جشن نوروز/جشن سال نو
- ۱ فروردین روز جهانی شادی [ 20 March ]
- ۲ فروردین عیدنوروز
- ۲ فروردین روز جهانی نوروز [ 21 March ]
- ۳ فروردین عیدنوروز
- ۴ فروردین عیدنوروز
- ۴ فروردین روز جهانی هواشناسی [ 23 March ]
- ۶ فروردین روز امید، روز شادباش نویسی
- ۶ فروردین زادروز آشو زرتشت، اَبَراِنسان بزرگ تاریخ
- ۷ فروردین ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام [ ١٥ رمضان ]
- ۸ فروردین روز جهانی تئاتر [ 27 March ]
- ۱۰ فروردین جشن آبانگاه
- ۱۰ فروردین شب قدر [ ١٨ رمضان ]
- ۱۱ فروردین ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام [ ١٩ رمضان ]
- ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی
- ۱۳ فروردین جشن سیزده به در
- ۱۳ فروردین شهادت حضرت علی علیه السلام [ ٢١ رمضان ]
- ۱۴ فروردین شب قدر [ ٢٢ رمضان ]
- ۱۷ فروردین سروش روز،جشن سروشگان
- ۱۹ فروردین روز جهانی بهداشت [ 7 April ]
- ۱۹ فروردین فروردین روز،جشن فروردینگان
- ۲۲ فروردین عید سعید فطر [ ١ شوال ]
- ۲۳ فروردین تعطیل به مناسبت عید سعید فطر [ ٢ شوال ]
- ۲۳ فروردین روز دندانپزشک
- ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری
- ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
- ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی
تعطیلات فروردین ۱۴۰3
- ۱ فروردین جشن نوروز/جشن سال نو
- ۲ فروردین عیدنوروز
- ۳ فروردین عیدنوروز
- ۴ فروردین عیدنوروز
- ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی
- ۱۳ فروردین جشن سیزده به در
- ۱۳ فروردین شهادت حضرت علی علیه السلام [ ٢١ رمضان ]
- ۲۲ فروردین عید سعید فطر [ ١ شوال ]
- ۲۳ فروردین تعطیل به مناسبت عید سعید فطر [ ٢ شوال ]
سه مؤلفه تقویم محتوا
واحدهای بازاریابی سنتی عادت دارند خود را با آخرین فرایندهای تبلیغ مبنی بر هل دادن محصول داخل ذهن مشتریان تجهیز کنند. ولی کم کم منابع بازاریابی بیش از پیش به عملیات نشر شبیه می شوند، مشابه آنچه در مجله اینک با هفته نامه اینترتینمنت ویکلی (۲۸۸) دیده اید.
از آنجا که بازاریابی محتوایی استراتژی بلندمدت است و اغلب شامل چند تولیدکننده محتوا، مشتری و تأثیرگذار بیرونی است، پیگیری و رصد تمام داستانها و قالبها (آنلاین یا آفلاین) می تواند بغرنج… و مشکل ساز باشد.
توجه: در ادامه از واژه های صفحه گسترده اکسل و سند استفاده کرده ام، ولی ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که می توانند در نقش تقویم محتوای شخصی سازی شده به کار روند.
از ترکیب ابزارهای ساده ای مانند گوگل درایو (که پیش از این گوگل داکس نام داشت) با افزونه تقویم محتوای وردپرس استفاده کنید (البته اگر سامانه مدیریت محتوايتان وردپرس است، می توانید از این امکان استفاده کنید).
با پیشرفت کسب و کارتان، حرکت به سوی استفاده از نرم افزارهای پولی خدماتی مانند کاپست، سنترال دسکتاپ (۲۸۹)، هاب اسپات، کانتنتلی (۲۹۰)، کمپنديوم(۲۹۱)، زریس (۲۹۲) و اسکای ورد را نیز در نظر داشته باشید.
• مؤلفه 1: درک اینکه به چه چیزی تقویم محتوا گفته میشود و چه چیزی تقویم محتوا نیست
تقویم محتوا چیزی بیش از تقویم صرف با تاریخ تعیین شده برای نشر محتواست. تقویم محتوای خوب تولید محتوا را به پرسونای مخاطب (که می خواهیم به او چیزی بفروشیم، چرخه تعامل (ارائه محتوای مناسب براساس جایگاه مشتری بالقوه در فرایند خرید) و کانال های مختلف رسانه ای متصل می کند.
تقویم محتوا به جز تاريخها و تیترها باید شامل موارد زیر باشد:
فهرست اولویت بندی شده از آنچه بر مبنای استراتژی محتوا منتشر می کنید. این بخش ممکن است شامل این موارد باشد: محتوای فعلی که مجددا طراحی و بسته بندی خواهد شد، محتوایی که از شرکای خود دریافت می کنید یا محتوایی که قرار است ارائه شود. این فهرست، فهرست موجودی شماست.
- تولیدکنندگان و/یا ویراستاران تعیین شده که مسئول محتوایند. در اینجا اسامی افرادی را ذکر می کنید که مسئول تولید محتوایند. اگر چند ویراستار دارید، نام آنها را هم بنویسید.
- کانال های نشر محتوا. فهرستی از قالب ها و کانال های هدف برای محتوا. مثلا ممکن است مطلبی وبلاگی داشته باشید که بخشی از مجموعه کتاب الکترونیکی است که آن را روی سایت اسلایدشیر منتشر می کنید. ممکن است در این حالت بخواهید بخش هایی را از طریق چندین کانال توزيع مانند خبرنامه ایمیلی یا سایت هایی اجتماعی مانند توئیتر یا گوگل پلاس ارائه دهید.
- فراداده. فراداده (۲۹۳) «برچسب» (۲۹۴)ی است که به مطالبتان اختصاص می دهید تا بتوانید محتوایی را که درحال کار روی آنید ردیابی
تقویم تولید محتوا
تولیدکنندگان محتوا برای سئو تعهدی بزرگ را بر عهده دارند. این تعهد بزرگ، مداومت در تولید محتوا است. تولید محتوا هیچ گاه به پایان نخواهد رسید. تقویم تولید محتوا به ما کمک می کند که به تعهد خود با حداکثر کیفیت پایبند باشیم. جزئیات ضروری در زمینه نگارش و انتشار یک مطلب، به مرور زمان افزایش پیدا می کند و برهمین اساس، به خاطر سپردن این استانداردها می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.
شاید با خود بگویید که انتخاب چند کلیک ساده و نوشتن یک عنوان، نیازی به تقویم ندارد. اما حقیقت به این گونه نیست. تقویم تولید محتوای شما به همان اندازه می تواند ساده یا پیچیده بر اساس استانداردهای شما باشد.
***
تقویم محتوا یک برنامه کتبی است که مشخص می کند نوشته شما در چه زمان و چه مکانی در آینده منتشر خواهد شد.
چرا تقویم تولید محتوا مهم است؟
تقویم تولید و بازاریابی محتوا به عنوان یک نقشه راه در وبلاگ شما عمل می کند. این نقشه راه از سه منظر ارزشمند است:
1.جلوگیری از سردرگمی
با استفاده از تقویم تولید محتوا می توانید اطمینان یابید که تمامی کارهای لازمی که مدنظر دارید، اتفاق بیافتند. هنگامی که می خواهیم مطلبی را در سایت خود بنویسیم، دیگر نیازی به انجام تحقیقات مقدماتی پیش از دست به کار تولید محتوا شدن نیست.
در حقیقت، بهتر است تنها یک بار انرژی خود را بر روی تحقیق کردن متمرکز کنیم. در این شیوه، تعیین این که چه نوع مطلبی را باید با چه عنوان و کلمه کلیدی و… در یک زمان تولید کنیم، از پیش انجام شده و در زمان مشخص تنها لازم است به نوشتن فکر کنیم و بدین وسیله، کیفیت محتوا را افزایش دهیم.
۲. همکاری آسان:
در صورتی که چند نویسنده در سایت فعالیت می کنند، با استفاده از تقویم تولید محتوا، کار تولید محتوا به صورت خیلی ساده تر و باکیفیت بالاتری انجام خواهد شد. تقویم تولید محتوا، همانند یک ردیاب، تمامی قطعات کوچک یک محتوا را به هم متصل می کند.
٣. برندسازی:
با تقویم تولید محتوا می توان برنامه ای بلندمدت را برای سایت خود در نظر گرفت. برنامه های بلندمدت به شما کمک می کنند تا با انسجام بسیار بیشتری بتوانید نیازهای مخاطب را با محتوای خود رفع کنید. این امر در نهایت می تواند به اهداف برندسازی شما نیز کمک کند.
تقویم تولید محتوای عالی وجود ندارد؟
چیزی به عنوان تقویم تولید محتوای عالی وجود ندارد. همه چیز به نیازهای تیم تولید محتوای شما بستگی دارد. | با این وجود، در تنظیم تقویت تولید محتوا باید به این پرسش ها پاسخ دهید: چقدر در سایت خود محتوا منتشر می کنید؟ هر روز در سایت خود محتوا منتشر می کنید و یا هر هفته و یا ماهی یک بار؟ فهمیدن اینکه چقدر در سایت خود محتوا منتشر می کنید، میتواند برای شما مشخص کند که چگونه باید یک محتوای منسجم تولید کنید.
در سایت های دیگر هم محتوا منتشر می کنید؟ در صورتی که برای معرفی سایت خود در سایت های دیگر هم محتوا تولید می کنید، باید روش تولید این محتوا را از محتواهای داخلی وب سایت خود متمایز کنید.
چند نفر از این تقویم استفاده می کنند؟ بهترین تقویم های بازاریابی دارای تیم تولید محتوا هستند. استفاده از تیم به راه اندازی طوفان ذهنی (۲۶) کمک می کند که بازخورد آن را می توانید در “تقویم تولید محتوا” مستقیما دریافت کنید.
قبل از انتشار، چه کارهایی را باید انجام دهید؟ پیچیدگی تقویم تولید محتوای شما در این قسمت مشخص می شود. آیا روند بررسی و تأیید مرحله به مرحله دارید؟ تقویم تولید محتوای شما برای انتشار دو کار یکسان در یک زمان، باید برنامه ریزی داشته باشد.
برای سازمان دهی این تقویم از چه فرمتی استفاده خواهید کرد؟ این فرمت کاغذی است یا الکترونیکی؟ سیستمی الکترونیکی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با اهداف و کارهای تیم مطابقت داشته باشد.
عناصر اصلی یک تقویم تولید محتوا
ابزارهای مختلفی برای تقویم تولید محتوا وجود دارد اما نیازی به پیچیدگی تقویم تولید محتوا وجود ندارد. یکی از نکاتی که موجب شکست تقویم های تولید محتوا می شود غفلت تولیدکنندگان محتوا از بحث انگیزه است. در صورتی که تقویم تولید محتوا باید به اندازه ای ساده طراحی شده باشد که تولیدکننده محتوا با کمترین انرژی بتواند موارد ضروری را استخراج کرده و شروع به تولید محتوا کند. در ادامه به ۴ المان مهم در تقویم تولید محتوا اشاره شده است:
١. کلمه کلیدی:
اولین و مهم ترین قسمت تقویم تولید محتوا، وارد کردن کلمه کلیدی است. قصد دارید که افراد با واردکردن چه کلمه کلیدی در گوگل، وارد سایت شما شوند؟ کلمه کلیدی را که با استفاده از روش ها و دستورالعمل هایی ذکرشده تعیین کرده اید، در این قسمت وارد کنید.
۲. عنوان مقاله:
عنوان مقاله از پیش و به صورت کاملا حساب شده تنظیم می شود. برنامه ریزی این موضوع که خوانندگان در هر زمان باید چه مقالاتی را باید مطالعه کنند، استراتژی مناسبی برای یک سایت محسوب می شود. با نوشتن عنوان و مشاهده عناوینی که ذیل آن فهرست می کنید، می توانید عناوین غیرجذاب را شناسایی کرده و آن ها را تغییر دهید.
٣. تاریخ انتشار:
این مقاله باید در چه تاریخی در سایت منتشر شود. درج تاریخ در این قسمت، شما را ملزم می سازد که در آن تاریخ، محتوای مورد نظر را در سایت خود درج کنید.
***
این تقویم ساده تولید محتوا می تواند به صورتی حرفه ای تر نیز تکمیل شود. به عنوان مثال، می توانید کلمات کلیدی مرتبط را به المان های تقویم تولید محتوا اضافه کنید و در صورتی که از چند نویسنده در تولید محتوای سایت استفاده می کنید، می توانید نام نویسنده را نیز به آن اضافه کنید. همچنین در صورتی که یک ویراستار جداگانه نیز در فرآیند تولید محتوا داشته باشید، می توانید بخشی را نیز در این زمینه به تقویم تولید محتوا اضافه کنید.
برنامه ریزی ۶ ماهه
تغییرات در دنیای دیجیتال با سرعتی بسیار زیاد اتفاق می افتند. گوگل نیز به صورت مستمر خود را به روزرسانی می کند و همین امر موجب شده تا لازم باشد زمانی را برای به روزرسانی های مستمر هر مقاله اختصاص دهیم. برنامه ریزی ۶ ماهه به ما کمک می کند که رویکردی بلندمدت را برای تولید و به روزرسانی مقالات خود در سایت در نظر بگیریم. برنامه ریزی ۶ ماهه تنها برای تولید مقاله نیست و باید حداقل ۲ بار در سال مقالات سایت خود را به روزرسانی کنیم.
***
بهترین الگوی تولید و به روزرسانی مقالات در بازه های ۶ ماهه بدین صورت است که مقالات را برای ۶ ماه آماده کنید و در زمان مشخص آن ها را منتشر کنید. با استفاده از این شیوه، تنها لازم است یک بار برای تدوین و به روزرسانی مقالات، زمانی را صرف کنید. این بازه ۶ ماهه به ما کمک می کند که کیفیت محتوا و ارتباط این محتوا ها را به خوبی درک کنیم تا بدین ترتیب، در آینده بتوانیم کاربران را بهتر در سایت راهنمایی کنیم.
ابزار تقویم تولید محتوا
به منظور مدیریت تمامی موارد بیان شده در زمینه تقویم تولید محتوا، از ابزاری ویژه استفاده می کنیم. البته موفقیت در مدیریت تقویم تولید محتوا صرفا منوط به استفاده از ابزار نیست. بلکه این ابزار به ما کمک می کند که به هدف خود که همان استمرار است، دست یابیم.
در این راستا، به ابزاری نیاز داریم که بتوانیم در هر جا، موارد را بررسی و مدیریت کنیم. در این میان، شاید نیاز باشد دسترسی به این تقویم را برای فرد دیگری نیز ایجاد کنیم. پیشنهاد من استفاده از ابزار Sheet Google است. این ابزار به شما کمک می کند که تمام این فرآیند را از طریق موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی مدیریت و کنترل کنید.
همچنین در این ابزار این امکان فراهم شده است تا لینکی از تقویم تولید محتوا تولید کنیم و آن را در اختیار دیگران قرار دهیم. آن ها می توانند با استفاده از این لینک، به صورت آنلاین، تغییرات ایجادشده را ملاحظه کنند و همواره به داده های جدید داشته باشند. بدین ترتیب، دیگر نیازی نیست فایلی جدید در اختیار افراد قرار دهید تا قادر به مشاهده آخرین تغییرات در تقویم تولید محتوا باشند. برای استفاده از این ابزار می توانید Sheet Google را در گوگل جستجو کنید.
گوگل از انتشار مقاله جدید در سایت شما اطلاع ندارد!
گوگل دقیقا بعد از انتشار مقاله متوجه انتشار آن نمی شود. بلکه گوگل بر اساس میزان اعتبار دامنه، میزان محبوبیت سایت شما، میزان صفحاتی از سایت شما که در صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل، پربازدید هستند و… بر اساس یک جدول زمان بندی مشخص، ربات های خود را وارد سایت شما می کند تا بدین ترتیب، صفحات جدید را شناسایی و در فهرست نتایج جستجوی گوگل رتبه بندی کند.
اما از کجا می توانیم بفهمیم که مقاله ما در گوگل شناسایی شده است یا خیر؟ بدین منظور، کافی است نام مقاله را با آدرس سایت خود طبق دستور زیر در گوگل وارد کنید. در صورتی که مقاله شما نمایش داده شود، به این معناست که مقاله شما در گوگل ایندکس شده یا قرار گرفته است:
com.example:Site عنوان مقاله
جمله بالا را در گوگل وارد کنید و بخش مربوط به آدرس سایت و عنوان مقاله را با آدرس سایت و عنوان مقاله خود جایگزین کنید.
***
لازم است سایت های تازه کار به این نکته دقت داشته باشند که اگر مطلب خود را در گوگل به صورت دستی ایندکس کنید و منتظر باشید تا گوگل، خود صفحه شما را رتبه بندی کند، با سرعت بسیار کمتری خواهید توانست در گوگل رتبه بگیرید. درنتیجه، لازم است به ایندکس مطالب خود در گوگل توجه ویژه ای داشته باشید.
دانلود رایگان تقویم محتوایی 1402
۲ راه برای ایندکس مطالب در گوگل
برای ایندکس شدن مطالب خود در گوگل، می توانید از ۲ راه حل زیر استفاده کنید:
1.ارتباط مستقیم با گوگل:
اولین راه، استفاده از وب مستر تولز، برای اطلاع رسانی به گوگل در خصوص ایجاد صفحه جدید در سایت ما است. در این شیوه، گوگل پس از مدتی که خود در نظر می گیرد، به آن صفحه از سایت ما سر می زند و آن صفحه را در فهرست نتایج جستجوی خود، رتبه بندی می کند.
بدین منظور، کافی است URL جدید را به وب مستر تولز گوگل ارائه کرده و با یک کلیک به گوگل اطلاع دهیم که یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد کرده ایم.
دانلود تقویم اکسل سال 1402
٢. استفاده از واسط:
منظور از واسط ها، استفاده از سایت های واسط و لینک دادن به صفحه جدید سایت خود است. به عبارت دیگر، می توانیم در یک سایت پربازدید مطلبی را درج کنیم و در آن به مقاله خود لینک دهیم. از آنجا که این سایت، سایتی پربازدید است، گوگل به صورت خودکار، چند بار در روز آن را مورد بررسی قرار می دهد و در جریان این بررسی، متوجه لینک هایی که به مقاله خود داده ایم، می شود. سپس، گوگل این لینک ها را بررسی کرده و متوجه مطلب جدید سایت ما می شود و آن را در فهرست نتایج جستجوی خود رتبه بندی می کند.
روش اول نشان دهنده آن است که سایت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار نیست و بر همین اساس، به گوگل اعلام می کنیم که مطلبی جدید را در سایت منتشر کرده ایم! اما در مقام مقایسه، رتبه بندی سایت شما در گوگل در روش دوم بسیار بهتر از روش اول خواهد بود.
همچنین در تقویم تولید محتوا می توانید مکان ایندکس مقاله را نیز درج کنید و به مرور زمان، تقویم تولید محتوای خود را قوی تر کنید.
در این فصل به تولید محتوا حرفه ای پرداختیم و با استراتژی هایی آشنا شدید که می تواند در تولید محتوا به شما کمک کند. در فصل بعد به لینک سازی داخلی می پردازیم.
ترتیبی که زومکد برای خواندن مطالب سری “بازاریابی محتوا” به شما پیشنهاد میکند:
صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟
نویسنده: مسلم حسینی
کلمات کلیدی تقویم محتوایی:
تقویم محتوایی 1403، نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام، تقویم محتوایی فارسی، نمونه تقویم کاری شرکت، تقویم تولید محتوا احمد اردیبهشت، تقویم محتوایی 1403، تقویم محتوایی + نوین هاب، تقویم محتوایی فروردین 1403 ، دانلود رایگان تقویم 1403 برای دسکتاپ ، تقویم 1403 اکسل رایگان، دانلود نمونه تقویم محتوا، کتاب تقویم محتوا، دانلود رایگان تقویم 1403 در اکسل
منبع : ماراتون سئو
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.