موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکند؟
تلاش برای فهمیدن عملکرد گوگل، آب در هاون کوبیدن است.
هزاران وبلاگ نویس و خبرنگار، حجم وسیعی از اطلاعاتی را منتشر می کنند که واقعا صحت ندارد. در حقیقت بعید است با دنبال کردن توصيه آنها در مورد سئو، بتوانید در فهرست ابتدایی گوگل قرار بگیرید، همچنین این ریسک وجود دارد که عملکرد و رتبه بندی سایت دچار مشکل شود. بهتر است رازی را در مورد وبلاگ نویسان بگویم …
مقاله های مربوط به سئو در مورد آخرین به روزرسانی ها، تکنیکها و اطلاعات محرمانه را اغلب کارورزان، دستیاران یا حتی نویسندگان دورکار (سایه نویس) می نویسند. کسب وکار آنها، نوشتن مطلب است و در ازای آن پول دریافت می کنند. به همین دلیل، به ندرت پیش می آید که این مطالب را متخصصان سئو و سئوکارانی بنویسند که کار هر روزشان سئو کردن سایت، افزایش ترافیک و کسب رتبه برتری در نتایج جست وجو است.
آیا میتوانید از کسی چیزی یاد بگیرید که نمی داند چگونه سایت خودش را سئو کند؟ و این همان دلیلی است که نباید چیزی را چشم بسته قبول کرد.
اشتباه برداشت نکنید! من وبلاگ نویسان را دوست دارم. خارج از این بحث، وبلاگ نویسانی هم هستند که به فعالیت و نوشتن در حوزه سئو مشغول اند و این کار را به خوبی انجام میدهند. اما متأسفانه روز به روز، جدا کردن نوشته های ارزشمند دشوارتر می شود.
نترسید! این فصل، با بیان تصورات اشتباه در مورد سئو نشان میدهد چگونه می توانید در دام نوشته های غلط گوگل نیفتید و نسبت به نحوه رتبه بندی گوگل، به روز باشید. بنابراین، برای اینکه بفهمیم گوگل چگونه کار می کند، بهتر است ابتدا تاریخچه آن را بررسی کنیم.
عدم تأثیرگذاری روش های قدیمی Google! بیش از پانزده سال پیش، گوگل با راه اندازی یک موتور جست وجوی هوشمند، فعالیتش را آغاز کرد تا کاربران راحت تر اطلاعات مورد نیاز خود را جست وجو کنند. گوگل با ارائه نتایج مرتبط به کاربران، تعهد خود را عملی کرد.
پس از مدتی، کاربران اینترنت فهمیدند به جای اینکه هزاران صفحه را بررسی کنند، می توانند به سادگی موضوع مورد نظر را در گوگل و بینگو ، تایپ و نتیجه آن را در نتایج برتر فهرست گوگل پیدا کنند. این موضوع به افزایش تعداد کاربران گوگل انجامید.
پس از مدت زمان کوتاهی، کاربران باهوش متوجه شدند که با استفاده از ترفندهای زیرکانه و هک کردن، می توانند در رتبه برتر نتایج گوگل قرار بگیرند.
وبمستران (مدیران سایتهای اینترنتی) متوجه اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در صفحه شدند و با این روش توانستند رتبه سایت را برای تقریبا هر کلمه یا عبارتی ارتقاء دهند. این موضوع زمینه ساز شرایط رقابتی شد، به طوری که افراد تلاش می کردند از کلمات کلیدی بیشتری در صفحه استفاده کنند. در این شرایط، صفحه ای که تعداد کلمات کلیدی بیشتری داشت، پیروز می شد و به سرعت در صدر نتایج جست وجو قرار می گرفت.
به طور طبیعی، اسپمرها (هرزنامه نگاران) متوجه اهمیت این موضوع شدند و گوگل با این مشکل روبه رو شد که چگونه می تواند اطلاعات مرتبط را در اختیار کاربران قرار دهد.
وبمستران و اسپمرهای با تجربه در این زمینه، روش های زیرکانهای یافتند و توانستند صدها کلمه کلیدی را در یک صفحه پنهان کنند؛ به طوری که وقتی مادربزرگ در جست وجوی «تعطیلات در فلوریدا » بود، ناگهان با سایتی در مورد ویاگرا مواجه میشد.
گوگل چگونه میتواند وضعیت خود را به عنوان مرتبط ترین موتور جست وجو حفظ کند، وقتی مرتبط ترین نتایج در پایین ترین رتبه پنهان می شود؟
نخستین به روز رسانی گوگل با استفاده از کدی به نام «فلوريدا» در نوامبر سال ۲۰۰۳ و با هدف متوقف کردن فعالیت اسپمرها آغاز شد. پس از این به روزرسانی، استفاده از کلمات کلیدی بیشتر، کاری بی فایده است و همچنین همه سایت ها مجبور هستند از تعداد کلمات کلیدی مساوی استفاده کنند.
تاریخچه طولانی به روزرسانی های گوگل، بعد از این به روزرسانی آغاز شد و بازی با سیستم را برای اسپمرها دشوار کرد، همچنین به پیچیده تر شدن رتبه بندی گوگل انجامید. به روزرسانی های گوگل و نحوه مقاومت در برابر آنها پانزده سال به سرعت گذشت و رتبه بندی در گوگل به موضوعی رقابتی و پیچیده تبدیل شد.
اکنون همه می خواهند در بالاترین رتبه نتایج گوگل قرار بگیرند و از سوی دیگر، گوگل می کوشد کاربران بتوانند مرتبط ترین نتایج جست وجو را پیدا کنند، زیرا در این صورت گوگل موفق شده تعهد خود مبنی بر ارائه مرتبط ترین نتایج جست وجو» را عملی کند.
این موضوع چالشی را برانگیخت. وب مستران راهی را برای بازی با سیستم، مثل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و داشتن بیشترین انکرتکست پیدا کردند.
اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، بهتر است بدانید اصطلاح آنکرتکست به معنای متنی است که با لینک های (پیوندهای خارجی، به یک سایت یا صفحه ای دیگر مرتبط می شود. این روش راه گریز جدیدی برای اسپمرها فراهم کرد. با این حال در بسیاری از موارد، بازاریابان و صاحبان کسب و کار با محسن نیت، از این شیوه برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جست وجو بهره می برند.
در سال ۲۰۱۲، به روزرسانی جدید گوگل با نام «پنگوئن» ارائه شد. این به روزرسانی سایتهایی را که تعداد مشکوکی لینک با آنکرتکست مشابه که به یک صفحه اشاره داشتند، جریمه و به طور کامل از فهرست نتایج گوگل حذف کرد. در طی یک شب، بسیاری از کسب و کارهایی که به ترافیک گوگل متکی بودند، تمام فروش خود را از دست دادند؛ تنها به این دلیل که گوگل معتقد بود سایت ها نمی توانند از یک روش عادی صدها لینک حاوی یک عبارت را به دست بیاورند. گوگل باور داشت که تعداد این لینک ها، شاخص اطمینانی است که نشان میدهد صاحب سایت، قصد دارد سیستم را فریب دهد.
اگر این تغییرات نگران کننده به نظر می آیند، اعمالشان نکنید. فصل بعدی این کتاب نشان میدهد چگونه می توانید با این تغییرات مقابله کنید و به خاطر به روزرسانی های جدید جریمه نشوید. با وجود خلاصه ای از به روزرسانی های مهم گوگل، نکات زیر دو درس مؤثر برای کسب رتبه بندی های برتر گوگل است:
١. اگر می خواهید در رتبه برتر گوگل بمانید، هرگز به یک تاکتیک اکتفا نکنید. ۲. همیشه مطمئن شوید که استراتژی های مورد استفاده در مورد موتور جست وجو بر پایه بهترین شیوه های سئو هستند. اعتباره، اعتماد و ارتباط – تشریح سه استراتژی مؤثر در سئو گوگل نسبت به نسخه اصلی و قدیمی ۱۹۹۷، تغییرات بسیاری کرده است.
یکبار مدیر اجرایی سابق گوگل، اریک اشمیت، اعلام کرد گوگل برای تعیین جایگاه سایتها در رتبه بالاتر نتایج، به بیش از ۲۰۰ عامل توجه می کند. امروزه گوگل دارای بیش از ۲۰۰ عامل تعیین کننده است و به سنجش و ارزیابی تعداد لینکهای نشانگر به سایت، میزان موثق بودن لینک ها، تعداد سوشال منشن مربوط به یک برند، میزان ارتباط صفحه، سال های فعالیت سایت، میزان سرعت بارگذاری سایت و … می پردازد، در حالی که مدام به این فهرست اضافه میشود.
آیا این موضوع به این معناست که کسب رتبه برتر در گوگل، کاری دشوار یا غیرممکن است؟ خیر. در حقیقت، باید از مزیت های آن استفاده کرد.
با اینکه الگوریتم گوگل، یک الگوریتم پیچیده است، اما لازم نیست دانشمند طراحی موشک باشید، تا بتوانید بفهمید گوگل چگونه کار می کند. این الگوریتم سه اصل بسیار ساده را یادآوری می کند که با استفاده از آن می توانید بفهمید چرا یک سایت در مقایسه با سایت های دیگر در رتبه بالاتری قرار دارد، همچنین میتوانید بفهمید چه کارهایی باید انجام دهید تا در رتبه بالاتری نسبت به رقیب قرار بگیرید. این اصول خلاصه ای از نقاط مورد توجه گوگل و مؤثرترین استراتژی هایی هستند که متخصصان سئو از آنها برای کسب امتیاز در رسیدن به رتبه بالاتر استفاده می کنند.
این چهار اصل اساسی عبارت اند از: اعتماد، اعتبار، ارتباط و رفتار کاربر
1. اعتماد
در سال های گذشته، اعتماد، مرکز تغییرات و به روزرسانی های مهم گوگل بوده است. گوگل درصدد است سایت های بی کیفیت و غیرقابل اعتماد را از نتایج جست وجو حذف کند و سایتهای باکیفیت و معتبر را در رتبه بندی بالاتر قرار دهد. در صورتی که یک سایت محتوای باکیفیتی داشته باشد و یک لینک های آن از منابع قابل اطمینان باشد، به عنوان یک سایت قابل اعتماد در نظر گرفته می شود و در نتایج جست وجو رتبه بالاتری خواهد داشت.
٢. اعتبار اصل اعتبار که قبلا محبوب ترین و مؤثرترین استراتژی سئو بود، اکنون در کنار دو اصل دیگر بهتر استفاده میشود. اعتبار، نقطه قوت سایت در بازار و در واقع، نوعی بازی با اعداد است. مثلا سایتی را در نظر بگیرید که دارای هزار دنبال کننده و بک لینک از رسانه های اجتماعی است، این سایت در مقایسه با رقبا که تنها پنجاه دنبال کننده و بک لینک دارند، رتبه بالاتری به دست می آورد.
٣. ارتباط گوگل ارتباط مفهومی سایت ها را بررسی می کند و سپس سایتهایی را که ارتباط مفهومی دارند، در رتبه بالاتر قرار می دهد؛ در واقع این سایت ها را تشویق می کند. این کار شرایط را تا حدی برابر می کند و احتمالا می تواند توضیح این موضوع باشد که چرا یک سایت با یک موضوع بسیار خاص یا یک سایت محلی رتبه بالاتری نسبت به مقاله ویکی پدیا به دست می آورد. با پر کردن سایت از محتواهای مرتبط، می توانید از این ویژگی به عنوان یک مزیت بهره ببرید و با استفاده از تکنیک های سئوی داخلی، قلمه ای به گوگل بزنید تا متوجه مرتبط بودن سایت با بازار شود. همچنین می توانید با ساخت لینک های کمتر در رتبه بالاتری قرار بگیرید؛ به این شرط که این لینک ها را روی سایتهای مرتبط بسازید. افزایش این ارتباطات
استراتژی مؤثری است و می تواند در فضاهای رقابتی به کسب رتبه بالاتر بینجامد.
۴. رفتار کاربر
آیا کاربران مثل چسب به محتوای شما چسبیده اند؟ یا فقط وارد سایتتان می شوند و به سرعت از آن خارج می شوند؟ در واقع رفتار و عملکرد کاربران در سایت شما، در حال حاضر قوی ترین عامل در الگوریتم گوگل است. شما میتوانید با بهبود تجربه کاربر از این مزیت استفاده کنید.
تکنیکهای مورد نیازتان در این کتاب گردآوری شده است. نحوه رتبه بندی کنونی گوگل – مشخص شدن عوامل تعیین کننده ۱۰ رتبه برتر فهرست گوگل احتمالا اگر بفهمید گوگل از چه عواملی برای این الگوریتم ها استفاده می کند، متعجب می شوید.
خوشبختانه، افرادی که رهبران این صنعت هستند، این عوامل را کشف و به ترتیب در فضای اینترنت منتشر می کنند. با استفاده از این مطالب می توانید به دانش کاربردی از عوامل رتبه بندی گوگل دست یابید. این بررسی ها معمولا هر دو سال یکبار به روزرسانی می شوند، اما اغلب، این عوامل تغییری نمی کنند و با شناخت حوزه های مورد توجه می توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.
در ادامه، فهرست مختصری از جدیدترین مطالعات در مورد مهم ترین عوامل رتبه بندی ارائه شده که در ده سایت برتر نتایج جست وجو وجود داشته است:
- بازدید مستقیم از وب سایت
- نرخ کلیک
- زمان سپری شده کاربر روی سایت
- نرخ پرش (نرخ پرش کمتر، عملکرد بهتر)
- تعداد و کیفیت بک لینکها
- استفاده از پروتکل امنیتی (HTTPS)’
- ارتباط محتوای کلی و استفاده از کلمات کلیدی
- اندازه فونت بخش های اصلی سایت
- تعداد تصاویر
- كل فعالیت ها در شبکه های اجتماعی
هر چه رقبا از میان موارد فوق، عوامل بیشتری را داشته باشند، این احتمال وجود دارد که در رتبه بالاتری نسبت به شما قرار بگیرند و همین طور برعکس. این دانش را با آخرین به روزرسانی های گوگل ترکیب کنید، در نهایت متوجه عوامل مؤثر بر کسب رتبه های برتر خواهید شد.
عوامل رتبه بندی بالا از نظرسنجی های زیر حاصل می شوند. اگر بخواهید نگاه عمیق تری به این مطالعات بیندازید، می توانید با استفاده از لینک زیر گزارش های کامل آنها را ببینید.
همچنین آخرین به روزرسانی های الگوریتم موجود در به روزرسانی های الگوریتم گوگل را در فصل بعد همین کتاب آورده ام. عوامل رتبه بندی SEMrush
۲ ٫ ۰
https://www.semrush.com/ranking-factors/
اندازه گیری های جستوجو: عوامل رتبه بندی گوگل
https://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/
بررسی عوامل رتبه بندی Moz
https://moz.com/search-ranking-factors
چطور می توانید از به روزرسانی های گوگل جلوتر باشید؟ گاهی گوگل مخفیانه، الگوریتم های به روزرسانی را منتشر می کند که تأثیرات زیادی بر کسب وکارهای مختلف می گذارد. آگاهی یافتن از آخرین اخبار به روزرسانی های گوگل، مسئله مهمی برای پرورش استعدادهای سئو و اطمینان از این موضوع است که سایت شما در فهرست سیاه گوگل قرار ندارد.
خوشبختانه، به محض انتشار یک به روزرسانی مهم، این موضوع از طریق جامعه داخلی سئو اعلام می شود و در ادامه، کارکنان گوگل به صورت عمومی آن را مورد بحث و تأیید قرار میدهند.
پرداختن به تاریخچه طولانی به روزرسانی های گوگل، کل این کتاب را پر خواهد کرد، اما میتوانید برای اطلاع از به روزرسانی های جدید گوگل از منابع زیر استفاده کنید. اطلاع از این مسئله، دانش ضروری برای هر فرد مبتدی یا حرفه ای در حوزه سئو است.
حتی می توانید گوش به زنگ باشید، زیرا اغلب اطلاعات مرتبط با به روزرسانی های آتی، از قبل در این منابع اطلاع رسانی می شود. به روزرسانی های گوگل از سوی Search Engine Round Table |
https://www.seroundtable.com/category/google-updates
این وب سایت یکی از اصلی ترین وب سایت ها در صنعت سئو است. می توانید در این صفحه، آخرین مقاله های منتشرشده در مورد به روزرسانی های گوگل را در یک منبع معتبر مطالعه کنید.
Search Engine Land https://searchengineland.com/library/google/google-algorithm-updates
این سایت معتبر و مرتبط نیز به انتشار اطلاعات در مورد سئو می پردازد و منبع ضروری دیگری برای آگاهی از آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به سئو است.|
Moz Blog
https://moz.com/blog
این وب سایت که چندین بار در این کتاب، به دلایل مختلف به آن اشاره شده است، معتبرترین سایت در خصوص مسائل سئو است که در صورت انتشار خبر در مورد به روزرسانی گوگل، آن را اطلاع رسانی می کند.
کلمات کلیدی:
الگوریتم موتور جستجوی گوگل، موتور جستجوگر گوگل، مخترع موتور جستجوی گوگل، موتور جم گوگل، مخترع موتور جستجوی گوگل در جدول، روش کار یک موتور جستجوريا، نتایج جستجو گوگل، تاریخچه موتور جستجو گوگل
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.