آموزش تحلیل رقبا در سئو : افزایش بازدید با بررسی سایت رقیب
هدف از تحلیل رقبا در سئو چیست؟
1- در نظر داشته باشید که سئو از تحلیل رقبا شروع میشود و اگر تاکنون اینگونه عمل نکرده اید در مسیر درست سئو نبودید. میزان زمان، انرژی و فعالیت برای سئو کردن هر کلمه نسبت به کلمه دیگر متفاوت است و تحلیل رقبا دقیقا مشخص میکند که برای سئو کردن این کلمه چقدر انرژی و فعالیت نیاز است. در واقع هرگونه فعالیت سئو بدون تحلیل رقبا تیری در تاریکی است ولی تحلیل رقبا به شما کمک میکند بصورت شفاف و روشن در مسیر درست سئوی کلمه مورد نظر خود باشید…
2- هدف دیگر تحليل رقبا ماشینی بودن موتورهای جستجو است موتورهای جستجو احساس ندارند که از سایتی خوششان بیاید و آن در بالای لیست قرار دهند و از سایت دیگر خوششان نیاید و آن را در انتهای لیست قرار دهند. موتورهای جستجو ماشین هستند و از قوانین از قبل تعیین شده ای پیروی میکنند. پس این کاملا منطقی است که اگر سایتی در رتبه های بالا قرار دارد میتوان با تکران همان مسیر و همان قوانین سایت ما نیز به همان رتبة برسد. همانطور که گفتم موتورهای جستجو ماشین هستند و از قوانین ثابتی پیروی میکنند.
آیا تحلیل رقبا در سئو اهمیت دارد؟
فقط سایت MOZ سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از فروش اکانت که صرفا جهت تحلیل رقبا استفاده میشود درآمد دارد. حال سایتهای بزرگ دیگری مانند ohrefs و majestic و … را نیز به این لیست اضافه کنید تا ببینید که مردم دنیا سالانه صدها میلیون دلار صرف تحلیل رقبا میکنند.
رقبای ما چه کسانی هستند؟
سایتهایی که در کلمات کلیدی مورد نظر ما در رتبه های برتر گوگل هستند. ما ۱۰ سایت برتر را بررسی خواهیم کرد.
Incognito Mode یا حالت ناشناس در کروم چیست؟ برای اینکه از گزینه های کش نشده و واقعی گوگل مطلع شوید با فشردن دکمه های Ctrl + Shift + N از این گزینه استفاده میکنیم.
ابزارهای مورد نیاز در این مجموعه؟
پیشنهاد میکنیم افزونه Seoquake را بر روی کروم یا فایرفاکس نصب نمایید.
1- تحلیل سئوی داخلی
سئوی داخلی چیست؟ هرگونه اقدامی که در جهت سئو در داخل سایت انجام شود سئوی داخلی گفته میشود. مواردی مانند محتوا، سرعت سایت، اقدامات UX و… جزو سئوی داخلی هستند.
۲ – تحلیل سئوی خارجی
سئوی خارجی چیست؟ هرگونه اقدامیکه در جهت سئو در خارج از سایت انجام شود سئوی خارجی گفته میشود. مواردی مانند بک لینک ها و سوشیال سیگنالها و اقدامات برندینگ جزو سئوی خارجی هستند.
تحلیل سئو داخلی مهمتر است یا تحلیل سئوی خارجی رقبا؟
شاید پاسخ این سوال تا دو سه سال پیش این بود که قطعا سئوی خارجی و بک لینکها. ولی شرایط سئو کاملا متفاوت شده است. امروز گوگل به تمام فاکتورهای سئو اهمیت میدهد. هرچند همچنان برخی فاکتورهای تاثیر بیشتری دارند ولی در شرایط کنونی تمام فاکتورها در کنار یکدیگر نتیجه بسیار ایده آلی میدهند. بنابراین در هر کدام از بخشهای سئوی داخلی و خارجی باید جزو بهترینها بود.
تحلیل سئوی داخلی سایت رقبا
مواردی که از سئوی داخلی رقبا مورد تحلیل قرار خواهیم داد:
- عنوان
- متا دسکریپشن
- محتوای صفحه
- چگالی کلمه کلیدی
- تصاویر
- ویدئوها
- Google page insight
- منو
- بانس ریت
- تایم آن سایت
- امتیاز ستاره ای
- سرعت صفحه
تحليل دامنه و URL رقبا
موارد مرتبط با دامنه که از رقبا مورد تحلیل قرار خواهیم داد:
- Ssl
- Main domain
- Keyword in url
- Last month index
- DA
- PA
تحلیل سئوی خارجی سایت رقبا
موارد مرتبط با سئوی خارجی که از سایت رقبا مورد تحليل قرار خواهیم داد:
- Backlinks
- Social Signals
چقدر طول میکشد تا به صفحه اول بیاییم؟
1- سختی کلمه و رقابت : این موضوع برای همه ثابت نبوده و به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد. در ابتدا بستگی به زقانت و سختی کلمه کلیدی شما دارد. اگر شما در حوزه ای بسیار پز رقابت فعالیت میکنید که رقبای شما هزینه های بالایی برای سئو انجام میدهند طبیعی است که رسیدن به رتبه های بالا نیازمند زمان و انرژی بیشترياست ولی اگر در حوزه کم رقابتی فعالیت دارید زمان رسیدن به رتبه های بالاتر میتواند خیلی کمتر باشد.
2- فاکتور دامنه : همچنین این موضوع به عمر فعالیت و قوی بودن سایت شما نیز بستگی دارد: رسیدن به رتبه های بالاتر در یک کلمه کلیدی برای یک سایت قدیمی تر و با قدرت و اتوریتی بیشتر نسبت به یک سایت تازه که هنوز هیچ قدرتی ندارد طبیعتا زودتر صورت میگیرد
پس نمیشود زمان دقیقی برای رسیدن به صفحه اول ارائه کرد ولی میتوان گفت: برای کلمات کلیدی با رقابت کم و گاها حتى متوسط شاید با حدود 6 ماه فعالیت: صحيح بتوان به رتبه های برتر رسید. در کلمات با رقابت بمتوسط این زمان میتواند بین 6 ماه تا یکسال باشد و براین کلمات پر رقابت این زمان ممکن است. بیش از یکسال نیز طول بکشد (در نظر داشته باشید که در حوزه های پر رقابت طبیعتا همراه با فعالیتهای سئوی شما رقبای شما که از قبل رتبه دارند نیز همچنان فعالیت دارند و این موضوع باعث : سخت شدن رتبه گرفتن در کلمات پر رقابت است.)
اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی
1- انتخاب کلمات کلیدی پر رقابت و سخت برای سایت جدید و با قدرت پایین. طراحی سایت
2- انتخاب كلمات كليدي غير تجاری. (مبل)
3- انتخاب کلمات کلیدی بدون جستجو (پکیج آموزشی گلدن گروپ)
نکات مرتبط با سئوی داخلی در مقایسه با رقبا
در نظر داشته باشید هدف ما ارائه کیفیت بیشتر نسبت به رقبا هم در سئوی داخلی و هم در سئوی خارجی می باشد. مهمترین مواردی که در سئوی داخلی باید مورد توجه قرار گیرد موارد زیر هستند
1- عنوان مطلب
عنوان قطعا یکی از مهمترین فاکتورها در سئوی داخلی است. هدف از نوشتن عنوان باید دو مورد باشد. اول برای گوگل که در این مورد حتما باید کلمه کلیدی اصلی ما در عنوان وجود داشته باشد و تا جای ممکن به ابتدای عنوان . نزدیک باشد: عنوان شما نباید بیشتر از 67 کراکتر باشد :
دوم برای کاربر. چرا که کاربر در صفحه جستجو فقط در مورد را میبیند و بر اساس آن دو تصمیم به کلیک میگیرد. عنوان و متا دسکریپشن داشتن عنوان جذاب باعث میشود کاربر برای کلیک بر روی سایت شما در نتایج جستجو تحریک شود. همین موضوع باعث افزایش کلیک بر سایت شما در نتایج جستجو شده و در نتیجه CTR .سایت. شما بالا می رود….
عوامل جذاب کننده عنوان برای افزایش CIR
- استفاده از اعداد
- استفاده از عدد سال (سال 1397 يا 2019)
- عبارت “راهنمای قدم به قدم و راهنمای جامع – كامل”
- عبارت “رایگان” یا “ارسال رایگان”
- عبارت “گارانتی” – “ضمانت” – “تضمین”
- سوالی نوشتن عنوان
- منفی نوشتن بعنوان
- استفاده از پارانتز و براکت
- قیمت: (شروع از 50 هزار تومان)
- تخفيف (100 هزار تومان تخفیف بگیرید)
- استفاده از کلمات قدرتمند یا power Word های احساسی
- شگفت انگیز – خیره کننده – بی نظیر – شاهکار – راز
مثال: کلمه کلیدی “كاهش وزن”
آموزش روشهای كاهش وزن
10 راز شگفت انگیز کاهش وزن بدون ورزش
2- متا توضیحات Meta Description
متا دسکریشین را با فضایی برای اسپم کردن کلمات کلیدی اشتباه نگیرید متا دسکریپشن برای نوشتن کلمات کلیدی پشت سر هم نیست بلکه محلی برای نوشتن جمله است ظرفیت متا نسکریپشن استاندارد حدود 160 کاراکتر است.
- در نوشتن متاسکریپشن از جملات جذاب استفاده کنید میتوانید از سه جمله کوتاه در این بخش استفاده کنید.
- حتما حداقل یکبار از کلمه کلیدی استفاده کنید.
- هرگز عنوان و تایتل را در متادسکریشن تکرار نکنید.
3 – توضیحات و متن اصلی محتوا
متوسط تعداد کلمات صفحه در تحقیق بر روی 1 میلیون صفحه 1836 كلمه می باشد
با توجه به رقبای خود عمل کنید و سعی کنید بیشترین تعداد کلمات را داشته باشید.
کمترین میزان که من توصیه میکنم 2000 كلمه است.
سعی کنید محتوایی جذاب و کامل بنویسید.
قبل از نوشتن محتوا بخشهای آن را مشخص کنید و حتما از بخش بندی استفاده کنید.
پاراگرافها را کوتاه انتخاب کنید و در عنوان هر پاراگراف یک هدلاین با رنگ متفاوت و فونت سایز بزرگ قرار دهید.
یک نکته مهم
توجه داشته باشید که عنوان حتما باید داخل سایت در تگ H1 قرار بگیرد.
در هر صفحه فقط باید یک تگ H1 نداشته باشید.
در هر صفحه میتوانید چند تگ H2 داشته باشید.
از لینک سازی داخلی استفاده کنید. در هر نوشته بین 3 تا 5 لينک داخلی و ختما به نوشته های مرتبط لینک دهید
گوگل به سمت جستجوی معنایی رفته است. جستجوی معنایی یعنی محتوا نیز باید مختوای معنایی باشد.
برای این مورد به جای تکزاز بیش از حد كلمات کلیدی سعی کنید از LSI کيوردها استفاده کنید.
LSI کیورها در واقع کلمات کلیدی هم خانواده و مرتبط کلمه کلیدی اصلی شما هستند. مثلا اگر محتوایی درباره “سئو” می نویسم باید به جای تکرار بیش از حد کلمه سئو از عبارتهایی چون “بهینه سازی سایت ، افزایش رتبه سایت” | افزایش رتبه گوگل و … نیز استفاده کرد. هر کدام از این عبارتها . درواقع معنایی برای کلمه “سئو”. هستند. گوگل .
توسط این LSI کيوردها متوجه میشود که شما تمام جنبه های کلمه کلیدی خود را در محتوا تحت پوشش قرار داده اید پاز تکنیک سوال استفاده کنید سوالاتی که فکر میکنید در مورد این محتوا کاربران ممکن است جستجو کنند دقیقا خود سوال را در محتوا استفاده کنید
4- چگالی کلمه کلیدی Keyword Densify
درصد تعداد استفاده از عبارت کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات صفحه
قبلا درصدهای بسیار خاصی برای KD وجود داشت ولی اکنون گوگل به طبیعی بودن محتوا اهمیت میدهد و KD اهمیتی ندارد.
هرگز در نوشته های خود میزان KD را از 2% بیشتر قرار ندهید.
این موضوع میتواند باعث اسپم شناخته شدن محتوا از طرف گوگل شود.
برای بررسی KD از ابژاز SeoQuake استفاده میکنیم.
5- تصاویر
سعی کنید در هر پاراگراف از یک تصویر مرتبط استفاده كنيد.
سعی کنید از تصاویر خلاقانه استفاده کنید تا کاربر بیشتر بر روی تصویر بماند.
به سایز و حجم تصویر توجه کنید و برای کاهش حجم از ابزار save for web فتوشاپ استفاده کنید.
6- ویدئوها
توصیه میکنم اگر رتبه گرفتن صفحه مورد نظر برای شما واقعا مهم است حتما از ویدئو در آن صفحه استفاده کنید.
ویدئوها باعث افزایش رتبه صفحه شده و همچنین باعث میشوند کاربران بیشتر در صفحه شایت شما بمانند در نتیجه time on site بیشتر میشود.
در بحث مارکتینگ نیز داشتن ویدئوی باكيفيت ميتواند باعث افزایش فروش و افزایش conversion rate گردد.
7- امتیاز ستاره ای
داشتن امتیاز ستاره ای در نتایج باعث درگیر شدن چشم کاربر با نتیجه سایت شما میشود و این موضوع میتواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش CTR سایت شما داشته باشد.
اگر رقبای شما از امتیاز ستاره ای استفاده نمی کنند این یک فرصت بینظیر براین شماست
توجه داشتن امتیاز ضعیف میتواند منجر به جذف شما از نتایج گردد.
توجه مهم هرگز بغير از بار اول دیگر خودتان به مطلب خودتان امتیاز ندهيد.
در وردپرس میتوانید از افزونه kk Star Ratings استفاده نمایید.
8- سرعت صفحه و google page speed insights
سرعت صفحه توسط سایت pingdom و سرور استکهلم سنجيده شود.
سرعت صفحه زیر 2 ثانیه سرعت کاملا ایده آل است اگر حجم صفحه بالاست و از تصاویر زیادی استفاده کرده اید سرعت 3 ثانیه مناسب است ولی سعی كنید سرعت بالانی 3 ثانيه نباشد.
امیتاز google page speed insight بهتر است سبز رنگ باشد. (این امتیاز یک مسئله حیاتی در سئو نیست)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.