۶ اشتباه سئو که شما را از صفحه اول گوگل دورتر می کند؟
اشتباهات سئو | 6 اشتباه رایج سئو و راه های پیشگیری از آن
گوگل در جستجوی مطالب فارسی و زبان های دیگر به مرور بهبود پیدا می کند. بسیاری از وب سایت ها هنوز هم از تکنیک های منسوخ شده ای استفاده می کنند که نه تنها مفید واقع نمی شوند، بلکه گوگل آن ها را تحریم می کند. در ادامه به سراغ روش های منسوخ شده ای می رویم که بسیاری از وب سایت های ایرانی همچنان از آن ها استفاده می کنند.
رایج ترین اشتباهات سئو
زمانی که صحبت از اشتباهات سئو میشود، ذهن بسیاری از افراد به سمت این میرود که باید در بخشی از کدنویسی سایت من یا بخش های تخصصی دیگر، یک اشتباه به وجود آمده باشد. اما اصلا اینطور نیست، اشکالات سئو سایت شما دقیقا از بین ساده ترین نکاتی هستند که در مورد بهینه سازی سایت، اشتباه یادشان گرفته اید. اولین مورد:
1. اشتباهات سئو رایج مربوط به کلمات کلیدی
کلید واژه هایی که ترافیک بسیار بالایی دارند عمومی هستند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی «کیف و کفش» بسیار عمومی است. کلیدواژه های عمومی ترافیک بالایی دارند. هدف از ترافیک منجر شدن به فروش است. این در حالی است که این کلمات کلیدی دارای ترافیک بالا، به مراتب از بازدهی پایین تری برخوردارند.
به عنوان مثال، شرکتی که در زمینه طراحی سایت فعالیت می کند برای شروع نباید روی کلیدواژه هایی همانند طراحی سایت» تمرکز کند؛ در عوض، کلیدواژه های طراحی سایت در تهران»، «طراحی سایت حرفه ای در تهران» یا «طراحی سایت فوری» بازدهی بیشتری را برای این شرکت به همراه دارند. این کلید واژه ها شاید در ظاهر از ترافیک پایین تری برخوردار باشند، اما به مراتب پول سازتر از کلمه کلیدی «طراحی سایت برای این شرکت عمل می کنند.
در هر حال اگر میخواهید دچار این اشتباه سئو نشوید، باید با مفهوم تحقیقات کلمات کلیدی آشنا باشید. در زوم کد مقالاتی در مورد آموزش تحقیق کلمات کلیدی و همینطور ابزارهای مناسب برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی آماده کرده ایم که با مطالعه آنها می توانید تا حد مناسبی مهارت گفته شده را یاد بگیرید.
٢. نداشتن برچسب عنوان و توضیحات
منظور از برچسب عنوان و توضیحات، همان عنوان و زیر عنوانی است که در نتایج گوگل مشاهده می کنید.
بسیاری از وب سایت ها تنها به تولید محتوا و لینک سازی می پردازند و عنوان و زیر عنوان مناسبی را انتخاب نمی کنند و همه را به صورت خودکار به دست ابزارها می سپارند. این در حالی است که عنوان و زیر عنوان ها توسط بازدیدکنندگان خوانده می شوند و از این رو، انتخاب عنوان و زیرعنوانی منحصر به فرد و جذاب، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در درج عنوان و زیر عنوان بهتر است از کلمه کلیدی متن استفاده کنیم.
در صورتی که کلمه کلیدی مورد نظر ما « آموزش طراحی سایت» است، بهتر است در عنوان حتما از این کلمه کلیدی استفاده کنیم. استفاده از این کلمه کلیدی موجب افزایش تعداد کلیک ها می شود.
از سوی دیگر، استفاده از کلمات کلیدی نامفهوم هم کاربردی ندارند. بسیاری از وب سایت ها کلمات کلیدی را پشت سر هم در عنوان همانند نمونه زیر مورد استفاده قرار می دهند:
طراحی سایت | طراحی سایت حرفه ای طراحی سایت پرفروش
این عنوان در مسابقه دریافت کلیک بیشتر در فهرست نتایج گوگل شکست خواهد خورد. در عنوان باید از جملات استفاده کنیم؛ جملاتی که کاربر را تشویق به کلیک کنند.
٣. کمیت را به کیفیت در بک لینک ترجیح می دهند!
منظور از بک لینک آن است که سایت های دیگر به سایت ما لینک دهند. این که بفهمیم رتبه های نخست گوگل از کجا بک لینک گرفته اند از اولویت بسیار بالاتری نسب به تعداد بک لینک های دریافتی برخوردار است. گوگل ترجیح می دهد بک لینک های باکیفیت را رصد کند تا اینکه بخواهد تعداد زیاد بک لینک هایی را که از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند، مورد توجه قرار دهد.
بک لینک های باکیفیت پایین که از وبلاگ های کم مخاطب دریافت می کنید، در سئوی سایت تأثیر مثبتی بر جای نمی گذارند.
بک لینک از سایت های که بازدید بالایی دارند، شما را سریع تر صدرنشین نتایج گوگل می کند، حتی اگر تعداد بک لینک کمتری نسبت به رقبا ایجاد کرده باشید.
از ۲ طریق می توانید بک لینک دریافت کنید:
وب سایت مورد نظر با سایت شما اشتراک حوزه محتوایی داشته باشد.
بک لینک های زیادی از آن صفحه به سایت های مختلف نداده باشند.
۴. استفاده از مطالب ضعیف و سطحی
مطالب سطحی را کنار بگذارید. امروز کسی به دنبال مطالب عمومی نمی رود. مطالب عمومی سریع تر خوانده می شوند و کاربران با آن مطالب تعامل برقرار نمی کنند. به منظور قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو، لازم است کاربران با آن مطلب ارتباط برقرار کنند.
همگی می دانیم که هر کسب و کار اینترنتی نیاز به وب سایت دارد. پس استفاده از عنوان «مزایای داشتن وب سایت» هیچ جذابیتی ندارد. در حالی که عناوین زیر با عمق بیشتری به این مسئله پرداخته اند:
طراحی سایت در کمتر از یک هفته
۱۸ راهکار برای افزایش بازدید سایت های تازه کار
چگونه ۱۰ روز بعد از راه اندازی سایت، به فروش دست پیدا کنیم؟
از کجا بفهمیم که مطالب ما قوی است؟
یکی از روش های بررسی محتوا این است که میزان درگیری مخاطب با محتوا را بسنجیم. اگر کاربران زیر آن مطلب دیدگاه می گذارند و زمان زیادی را در سایت شما سپری می کنند یعنی مطالب سایت شما قوی است در غیر این صورت نیاز به اصلاح دارد.
۵. پنجمین اشتباه سئو : طراحی ضعیف وب سایت
زیبایی وب سایت یکی از دلایلی است که کاربران را در سایت نگاه می دارد. البته همواره سایت هایی نیز وجود دارند که ظاهر خیلی جذابی ندارند و بیشتر بر روی محتوا تمرکز کرده اند و در عین حال، از بازدید بالایی هم برخوردارند. به عنوان مثال، سایت ویکیپدیا ظاهر و گرافیک جذابی ندارد، اما به واسطه مطالب عالی که منتشر می کند، در صدر نتایج جستجو قرار گرفته است. گوگل از طریق شاخص هایی همچون زمان ماندگاری در صفحه و پارامترهای بسیار دیگر، تشخیص می دهد که گرافیک سایت شما مناسب است یا خیر.
به صورت کلی، تمایل کاربران بیشتر به سوی گرافیک جذاب جلب می شود و لذا باید تلاش کنیم در سایت خود از گرافیک خوب در کنار محتوای عالی استفاده کنیم. اگر از قالب های آماده استفاده می کنید، تلاش کنید از دموهای آن استفاده نکنید و خودتان طرح آن را طراحی کنید. بازدیدکنندگان دموها را تشخیص می دهند.
آزمودن ظاهر سایت
تلفن همراه خود را به دوست خود بدهید و به او بگویید محصول X را در سایت شما پیدا کند و سپس آن محصول را بخرد. کار شما این است که با جزئیات بالا ببینید که مراحل را چگونه انجام خواهد داد. به یاد داشته باشید نه دوستتان را راهنمایی کنید و نه به سوال او پاسخ دهید. احتمالا با کلیک اشتباهی که دوستتان مواجه می شود تمایل دارید که او را راهنمایی کنید. در این شرایط به یاد داشته باشید که شما مشتری خود را نمی بینید. تمام اشکالات مورد نظر را یادداشت برداری کرده و سایت خود را بهبود دهید.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که طرح شما در همه مرورگرها و در تمامی موبایل ها به یک شیوه نمایش داده شود. گوگل نقص طراحی وب سایت ها را کاملا متوجه می شود. در ادامه این فصل دراین باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.
۶. فقط با کلمه کلیدی لینک می دهند
گوگل برای بک لینک ها و لینک های داخلی که دقیقا با کلیدواژه هدف ما لینک شده باشند، ارزش بسیار بالایی قائل است. اما همچنان باید توجه داشت که در صورت استفاده بیش از حد از آن ها، اصطلاحا بهینه سازی بیش از حد انجام داده اید که این امر در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل به ضرر شما تمام می شود.
در لینک سازی خارجی دیگر نمی توان با لینک دار کردن کلمه کلیدی، اهمیت این کلمه را برای گوگل مشخص کرد. گوگل به متن لینک دار شده (۹) بسیار حساس است. در صورتی که دقیقا کلمه کلیدی موردنظر را به عنوان متن لینک دار شده لحاظ کنید، به معنی آن است که بهینه سازی بیش از حد انجام داده اید.
بنابراین، باید لینک ها را به صورتی کاملا طبیعی ایجاد کنیم. در صورتی که یک لینک به صورت طبیعی توسط بازدیدکنندگان ما در سایت ایجاد می شد، از کجا آن بازدیدکننده می دانست که کلمه کلیدی ما در آن صفحه چه چیزی است که دقیقا همان کلمه را لینک دار کند؟ از همین رو است که گوگل به متن لینک دار شده بسیار حساس است تا بدین ترتیب، اطمینان یابد که این لینک ها به صورت دستی یا اینکه کاملا به صورت طبیعی ایجادشده اند.
در لینک سازی داخلی نیز بازدیدکنندگان با دیدن یک کلمه یکسان لینک دار شده در یک مقاله رغبت کمتری به کلیک بر روی آن از خود نشان می دهند. درنتیجه، بهتر است که با ترکیبی از حروف دیگر، این کلمات لینک دار شوند.
منبع: neilpatel
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.